Apakah nama gadis ibu? Nama gadis ibu adalah nama sah wanita dari masa kelahirannya sehingga dia berkahwin. Istilah "gadis" merujuk kepada wanita yang belum berkahwin. Inilah nama yang dibesarkannya, dan inilah nama yang diakui oleh pemerintah. Ini adalah nama yang mesti dia gunakan semasa melamar dokumen rasmi seperti lesen memandu, borang permohonan kuliah, dan lain-lain.

:eight_pointed_black_star: Apa yang dimaksud dengan kata nama gadis?

Apa yang dimaksudkan dengan kata nama gadis

Menurut Kamus Bahasa Inggeris Merriam-Webster Unabridged dan Cambridge, nama gadis adalah kata nama yang merujuk kepada nama belakang wanita sebelum berkahwin atau bercerai. Ini juga boleh disebut sebagai nama keluarga atau keluarga yang diberi.

Nama gadis adalah nama keluarga yang dilahirkannya. Sebilangan wanita mengekalkan nama sulung mereka selepas berkahwin, sementara yang lain mengisytiharkan kedua nama terakhir. Sebilangan wanita menukar nama belakang menjadi perkahwinan baru mereka.

Nama gadis adalah soalan keselamatan kata laluan yang sering digunakan di pelbagai laman web. Banyak laman web akan meminta nama gadis ibu pengguna sebagai pertanyaan selamat sekiranya mereka terlupa kata laluan mereka.

Biasanya, nama kelahiran seseorang berasal dari bapa mereka. Namun, banyak wanita menggunakan nama keluarga suami atau pasangan mereka setelah berkahwin.

:white_square_button: Ringkasan

Oleh itu, pengantin baru boleh mempunyai nama perkahwinan yang unik dari yang diberikan. Mereka mesti melalui proses pertukaran nama untuk mengubah nama mereka secara sah. Dalam tradisi tertentu, anak-anak menerima nama tengah mereka sebagai nama gadis ibu mereka.

:eight_pointed_black_star: Cara Mencari Nama Wanita Wanita

Nama gadis wanita adalah nama keluarga kelahirannya. Pada masa ini, seorang wanita menyimpan nama gadisnya sehingga dia menikah, ketika dia dapat mempertahankannya atau mengambil nama keluarga suaminya. Nama Mary Smith dapat dipertahankan jika Mary Smith menikah dengan John Jones, dan dia dapat meminjam nama keluarga suaminya dengan menjadi Mary Jones.

Dari segi sejarah, wanita berkahwin dengan nama keluarga suami mereka. Akibatnya, menelusuri semula nama wanita tidak selalu mudah. Sekiranya anda tidak dapat menemui nama-nama ini, penyelidikan anda mungkin akan berakhir. Rujuk rekod perkahwinannya atau surat beranak salah seorang anaknya untuk mengetahui nama gadisnya.

:small_red_triangle_down: Mengenal Wanita dengan Nama Gadisnya

Née Smith, Mary Jones, biasanya menunjukkan kerana Smith sebagai nama gadis. Frasa yang sama née ini berasal dari kata kerja Perancis naître, yang bermaksud juga dihasilkan. Surat beranak menyenaraikan nama gadis ibu. Surat beranak menyenaraikan ibu bapa, termasuk nama gadis ibu.

Pada sijil kelahiran anak yang tidak sah, nama bapa biasanya dikeluarkan hanya dengan nama dan nama ibu. Nama gadisnya biasanya. Saya telah melihat kes-kes di mana nama gadis ibu di surat beranak tidak betul kerana Elizabeth Dammant berkahwin dengan William Barker dan kemudian Samuel Cole. Surat keterangan kelahiran anak perempuannya Harriet mengatakan identiti Barker sebagai nama gadisnya, walaupun bukan fakta.

:eight_pointed_black_star: Hanya Nama Depan Yang Boleh Digunakan untuk Mencari Nama Gadis

Hanya Nama Depan Yang Boleh Digunakan untuk Mencari Nama Gadis

Sekiranya anda mempunyai tarikh lahir atau tempat kelahiran nenek moyang anda dari catatan banci, anda boleh mencarinya menggunakan nama pertama mereka di FreeBMD, Ancestry, atau Findmypast.

Sebagai contoh, saya tahu bahawa Isaac Dunkley berkahwin dengan Jane, mempunyai anak antara 1867 dan 1876, dan tinggal di Roade, Northamptonshire, dari Banci 1881. Dengan menggunakan data ini, saya membuat kesimpulan bahawa mereka berkahwin antara tahun 1860 dan 1867, dan memusatkan pencarian saya pada masa-masa ini. Kemudian masukkan hasil carian ke dalam FreeBMD.

Kajian ini mendapati hanya satu catatan Isaac Dunkley yang bekerjasama dengan Jane Jannett pada bulan April 1864. Kembali ke Leluhur dan cari di Courteenhall bertarikh 26 September 1864 untuk pasangan Isaac Dunkley Jane Jannett, Amptonshire Utara, sebuah kampung kecil berhampiran Roade, hanya menghasilkan satu hasil.

Yang pasti, saya mencari catatan kelahiran, perkahwinan, dan kematian datuk saya Herbert Dunkley dan mendapati bahawa Pada suku Januari-Mac 1867, nama keluarga ibu itu adalah Jannett. Nama gadis nenek moyang saya. Semasa John Smith adalah nama leluhur lelaki anda, kaedah ini mungkin lebih sukar. Sebelum menambahkan seseorang ke pokok anda, pastikan anda menjumpainya.

:eight_pointed_black_star: Kaji Alkitab Keluarga Untuk Mempertimbangkan Nama Anak Perempuan Ibu

Kitab suci keluarga kadang-kadang dapat membantu menentukan nama sulung ibu. Keluarga, misalnya, telah menyampaikan kitab suci keluarga pada ulang tahun kelahirannya kepada Mary Florence Adams.

Tempoh perkahwinannya di hadapan dengan ulang tahun kelahiran dan nama-nama anak-anaknya (dengan nama keluarga) ada di belakang, mengenal pasti ia sebagai Alkitab agung saya. nenek

Pada 16 Disember 1893, Mary Florence Adams mengahwini Henry Thomas Richardson. (Mary telah mengubah waktu perkahwinannya satu tahun ketika dia menikah, sedang hamil).

:eight_pointed_black_star: Mengapa Wanita Berkahwin Menggunakan Nama Anak Perempuannya?

Mengapa Wanita Berkahwin Menggunakan Nama Anak Perempuannya?

Wanita semakin memutuskan untuk tidak menganggap nama keluarga suami mereka selepas berkahwin. Fesyen ini mendapat populariti pada tahun 1970-an, tetapi jatuh pada pertengahan 1980-an dan 1990-an. Namun, pada tahun 2015, praktik ini nampaknya akan hidup semula kerana lebih banyak wanita memilih untuk mempertahankan nama sulung mereka dengan pelbagai alasan.

Satu penjelasan sepenuhnya pragmatik, bukannya politik. Wanita yang berkahwin tetapi mengekalkan nama gadis mereka tidak mahu berurusan dengan dokumen yang diperlukan untuk mengubah nama mereka secara rasmi di institusi dan organisasi kerajaan yang menjadi milik mereka.

Mengubah identiti internet mereka juga mungkin menyukarkan bekas rakan mereka untuk mencari mereka. Selain itu, ia boleh menimbulkan kekeliruan, seperti ketika pasangan antara kaum berkahwin dan ahli satu etnik menggunakan nama dari kumpulan etnik lain.

Kedua, mempertahankan nama gadis adalah komponen gerakan feminis. Sekiranya lelaki secara historis dikecualikan daripada harus mengubah nama mereka di atas kertas, mengapa wanita harus dikenakan begitu banyak dokumen tambahan untuk mengambil nama suami mereka?

Mengambil nama suami mereka dianggap oleh beberapa wanita sebagai kehilangan kebebasan. Itulah sebabnya, menurut Google Consumer Survey, 20% wanita mempertahankan nama gadis mereka, sementara 10% lagi mengisytiharkan nama mereka untuk mendapatkan nama suami mereka sambil terus menggunakan nama gadis mereka tanpa menghadapi implikasi hukum.

Membawa nama gadis walau apa pun perkahwinan menyebabkan wanita tidak dapat melakukan pelbagai tugas pada pertengahan tahun 1800-an. Wanita dipaksa untuk memilih, membuka akaun bank, dan mendapatkan pasport atas nama suami mereka. Mempertahankan nama sulung seseorang adalah tindakan feminis dan menentang.

Terima kasih kepada wanita zaman mereka, wanita kini mempunyai pilihan untuk menyimpan nama gadis mereka atau mengubahnya, namun menukar nama seseorang tetap menjadi salah satu stereotaip gender paling penting yang menekan wanita yang berkahwin.

Namun, masa telah berubah, dan banyak wanita sekarang dapat memilih untuk mengubah atau mempertahankan nama mereka jika mereka mengabaikan norma tradisional. Menurut statistik, wanita yang berjaya dengan pendapatan tinggi dalam masyarakat bandar lebih cenderung mengekalkan nama gadis mereka daripada menukarnya menjadi pasangan suami isteri. Dan, apabila perkahwinan sesama jenis menjadi lebih lazim, wanita yang menikahi wanita menyumbang kepada statistik yang menunjukkan bahawa wanita mengekalkan nama mereka sendiri.

:white_square_button: Ringkasan

Dalam keadaan tertentu, peranan gender dibalikkan, dengan lelaki menggunakan nama keluarga isteri mereka. Walaupun ini adalah kejadian yang jarang terjadi, namun lelaki boleh menukar nama mereka daripada wanita. Setiap tahun, kurang dari 3% pasangan yang sudah berkahwin melakukan aktiviti ini - lebih kurang 880 pasangan daripada ribuan yang berkahwin.

Ini diduga merupakan tradisi di England sebelumnya ketika lelaki menikahi wanita yang nama keluarganya lebih tinggi dari segi sosioekonomi daripada mereka sendiri. Dalam contoh ini, kedudukan kelas dan sosial lebih berpengaruh daripada jantina.

:eight_pointed_black_star: Cara Mencari Nama Wanita Maiden Sebelum 1837

Cara Mencari Nama Wanita Maiden Sebelum 1837

Apabila anda mengesan nama gadis sebelum 1837, prosesnya mungkin lebih mencabar. Sebelum permulaan pendaftaran sivil pada 1 Julai 1837, anda mesti bergantung pada daftar paroki. Catatan paroki tertentu sangat komprehensif termasuk beberapa vikaris, bersama dengan nama keluarga seorang gadis dalam entri pembaptisan, seperti Suffolk dan Kirton pada tahun ke-18.

Beberapa pendeta mengambil langkah lebih jauh, dengan William Dade, seorang paderi Yorkshire abad ke-18, percaya bahawa daftar itu harus mengandungi seberapa banyak maklumat yang layak. Daftar ini mengandungi lebih banyak maklumat, termasuk yang berikut:

  • Nama Anak

  • Kekananan anak: sama ada dia adalah anak sulung, dll.

  • Nama Ayah Profesion Bapa

  • Tempat Kediaman Nama, pekerjaan, dan kediaman ibu bapa bapa

  • Nama Diberikan Ibu

  • Profesion Ibu, jika dia pernah memilikinya

  • Pekerjaan, alamat, dan nama ibu bapa

  • Tarikh lahir dan pembaptisan anak

Adalah mungkin untuk mencari dokumen perkahwinan beberapa tahun (atau minggu !!) sebelum pembaptisan anak pertama. Walaupun anda mempunyai sijil perkahwinan, Anda mungkin perlu memperhatikan identiti pihak perkahwinan kerana ini dapat membantu anda mencari lebih banyak adik beradik yang tidak anda kenali ada.

:eight_pointed_black_star: Dari manakah istilah "nama gadis" berasal?

Menurut Quora, kata "nama gadis" pertama kali digunakan pada tahun 1663 penerbit berjudul The Ultimum Vale oleh John Fuller. Berikut ini adalah petikan dari buku: “Dia dilahirkan di Canterbury; nama sulungnya ialah Mary Modders; dia baru-baru ini dipenjarakan di Dover-castle ... "

Sebelum ini, karya Thomas Fuller tahun 1665, latar belakang gereja Britain baik dari kedatangan Kristus melalui M.DC.XLVIII., Menggunakan frasa nama keluarga. Berikut ini ditulis dalam karya ini: "Orang Yesu menyalahkannya kerana meninggalkan suaminya di rumah dan mendengarkan Injil dan bergosip mengenainya di mahkamah, selalu menyebut dirinya dengan nama keluarga sulungnya daripada yang sudah berkahwin."

Sejak Bahasa Inggeris Lama, istilah gadis telah digunakan untuk merujuk kepada wanita yang belum berkahwin, menurut Etymonline. Akibatnya, kata "nama gadis" berasal dari definisi asal istilah "gadis."

Secara umum, kata "nama gadis" merujuk kepada nama belakang wanita sebelum berkahwin. Ini juga dapat dianggap sebagai nama keluarga atau nama keluarganya, dan sering berubah setelah menikah. Namun, menjadi kebiasaan bagi wanita untuk mengekalkan nama keluarga mereka selepas berkahwin atau untuk mengaitkan nama keluarga mereka dengan pasangan mereka untuk membuat nama keluarga baru.

:eight_pointed_black_star: Bagaimana cara menukar nama gadis anda secara sah?

Cara Berpindah ke Nama Gadis Anda Secara Sah

Banyak orang yang telah menukar nama mereka dengan senang hati ingin kembali ke nama keluarga mereka selepas perceraian. Sekiranya anda bertekad untuk kembali ke nama keluarga anda yang belum berkahwin, ikuti langkah berikut:

Gunakan borang perceraian untuk "permintaan pertukaran nama" atau "permintaan untuk mengembalikan nama gadis." Rujuk kepada peguam perceraian sekiranya perlu untuk membantu anda mengisi borang-borang ini. Memastikan bahawa keputusan penceraian terakhir termasuk pernyataan yang jelas mengenai pertukaran nama anda.

Ubah nama anda di Pentadbiran Keselamatan Sosial (SSA), Bahagian Kenderaan Bermotor (DMV), dan lokasi lain menggunakan sijil perceraian atau keputusan perceraian.

Sekiranya anda kemudian memutuskan untuk menukar nama anda, anda mesti mendapatkan perintah pengadilan dengan melengkapkan dan menyerahkan borang permintaan pertukaran nama di laman web mahkamah untuk negeri anda. Kemudian, bayar yuran yang berkenaan. Sebagai sebahagian daripada proses ini, anda mesti memberikan Nombor Jaminan Sosial (SSN) dan pengenalan gambar anda.

:white_square_button: Ringkasan

Apabila tiba waktunya untuk berkahwin, hindarkan diri daripada merasa terkongkong oleh harapan masyarakat bahawa anda mesti melepaskan nama gadis anda dan mengadopsi nama suami anda. Anda mempunyai hak yang sah untuk memilih nama yang akan anda gunakan untuk sepanjang hayat anda (atau selama perkahwinan berlangsung), dan sementara suami anda mungkin mempunyai pilihan, keputusan akhir akhirnya menjadi milik anda.

Soalan Lazim - Soalan Lazim

Orang ramai bertanya banyak mengenai nama gadis ibu. Kami membincangkan beberapa perkara di bawah:

:one: Apakah contoh nama gadis ibu?

Nama gadis perempuan adalah nama keluarga sebelum dia berkahwin dan mengambil nama keluarga suaminya. Jones adalah contoh nama gadis untuk wanita yang diberi nama Sarah Jones sebelum berkahwin dan menukar namanya menjadi Sarah Stein. Nama keluarga yang dimiliki oleh seorang wanita yang sudah berkahwin sebelum perkahwinannya.

:two: Apakah nama gadis ibu anda?

Nama gadis perkahwinan adalah nama keluarga ibu bapa, yang dia gunakan sebelum berkahwin dan mengambil nama keluarga suaminya. Perkahwinan itu berakhir dengan perceraian, dan dia mendapatkan kembali nama perdana Boreman.

:three: Adakah nama gadis pertama atau terakhir? :

nama keluarga seseorang yang mengambil nama belakang pasangan mereka sebelum berkahwin, terutamanya: nama keluarga wanita yang sudah berkahwin atau bercerai sebelum berkahwin. Dia mendapat kembali nama gadisnya selepas perceraiannya.

:four: Adakah nama gadis saya sama dengan ibu saya?

Pada dokumen pengenalan diri, nama ibu dicatatkan sebagai Pertama, Tengah, dan Terakhir (Gadis). Dengan kata lain, catatan kelahirannya akan menunjukkan nama belakang yang diberikan kepadanya semasa kelahirannya.

:five: Apakah cara yang betul untuk menulis nama gadis anda?

Istilah nee atau née merujuk kepada nama gadis wanita. Contoh née ialah Jackie Kennedy, née Bouvier, merujuk kepada nama gadisnya.

:six: Bolehkah saya mempunyai dua nama keluarga?

Walaupun penggunaan dua nama keluarga diizinkan, itu tidak biasa. Secara tradisinya, anak-anak mengambil nama keluarga ayah mereka (atau, baru-baru ini, nama keluarga ibu mereka) ... Sama ada pasangan, atau kedua-duanya, boleh menggunakan nama kedua. Anak-anak juga boleh menerima nama keluarga berdasarkan nama keluarga datuk nenek mereka, bergantung pada sejarah penamaan keluarga mereka.

:seven: Adakah nama tengah adalah nama sulung ibu?

Nama tengah adalah nama keluarga ibu; mereka ditambahkan antara nama keluarga dan nama keluarga (nama keluarga ayah) dan biasanya sering dipotong untuk menunjukkan bahawa mereka adalah "nama tengah."

:eight: Apa yang anda panggil sebagai wanita perkahwinan yang menjaga nama gadisnya?

Sekiranya anda ingin mengekalkan nama gadis anda, anda mempunyai pilihan berikut: Anda boleh menyebut diri anda sebagai "Ms." atau "Puan", seperti dalam "Mr. Wong dan Puan Woodbury. " Anda juga boleh menggunakan tajuk "Ms." jika anda ingin mengelakkan gelaran anda dikaitkan dengan status perkahwinan anda.

:nine: Bagaimana saya menentukan nama gadis seseorang?

Umumnya, nama gadis wanita boleh didapati di dokumen perkahwinan gereja. Selain itu, catatan pembaptisan dan pembaptisan sering kali merangkumi nama gadis ibu. Oleh itu, jika anda mengetahui nama anak dan dapat memperoleh dokumen pembaptisan atau pembaptisan anak, anda mungkin dapat mencari nama gadis yang anda mahukan.

:keycap_ten:Bolehkah saya mengetahui sama ada seseorang berkahwin di United Kingdom?

Pendekatan paling mudah untuk mencari catatan perkahwinan di United Kingdom adalah mencari secara dalam talian menggunakan pangkalan data peribadi. Rekod perkahwinan dan maklumat penting lain disimpan pertama kali oleh agensi kerajaan, dan menghubungi pihak berkuasa ini adalah kaedah lain yang berkesan untuk mendapatkan rekod perkahwinan di United Kingdom.

:blue_book: Kesimpulannya

Nama berkahwin adalah nama keluarga atau nama keluarga yang diambil oleh orang yang mengikuti perkahwinan. Penukaran nama melibatkan prosedur undang-undang di negara-negara tertentu. Namun, dalam bidang kuasa tertentu, orang yang sudah berkahwin atau bercerai boleh menukar nama mereka. Walaupun dibenarkan, menukar nama seseorang tanpa proses formal jarang dikenali sebelum berkahwin (terutama bagi wanita).

artikel berkaitan