Skizofrenia adalah gangguan mental yang berkaitan dengan kognisi (proses mental yang terlibat dalam pemahaman atau tafsiran). Seorang pesakit skizofrenia memahami realiti dengan cara yang tidak normal dan dalam banyak kes, ini melibatkan halusinasi, khayalan, penyusunan pertuturan, dan pemikiran yang tersebar, yang mengakibatkan kelainan fungsi. Skizofrenia hanya dapat dirawat secara simptomatik dan tidak mungkin pemulihan yang tepat.

Apakah penyebab skizofrenia?

Tidak ada penyebab skizofrenia yang diketahui secara pasti, tetapi menurut kajian, penyakit ini mungkin timbul kerana gabungan kesan gen, bahan kimia otak dan faktor persekitaran.

Beberapa neurotransmitter penting (dopamin, glutamat) boleh terlibat dalam perkembangan penyakit ini. Menurut kajian, terdapat beberapa perbezaan dalam morfologi sistem saraf individu yang terkena yang boleh menjadi penyebab utama skizofrenia. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti yang jelas mengenai konsep ini.

Berapakah usia permulaan skizofrenia?

Skizofrenia biasanya menyatakan dirinya antara remaja akhir hingga awal tiga puluhan. Ia dinyatakan lebih awal pada lelaki (pada usia 15 hingga 25) dibandingkan dengan wanita, di mana ia dinyatakan akhir-akhir ini (pada akhir dua puluhan). Walau bagaimanapun, skizofrenia bukan jenis kelamin atau umur tertentu. Permulaannya berbeza pada orang yang berbeza.

Apakah faktor risiko skizofrenia?

Terdapat beberapa faktor penting yang meningkatkan kemungkinan mencetuskan penyakit pada beberapa individu. Pelakon ini merangkumi:

  • Pendedahan kepada beberapa jenis bahan toksik, virus, atau kekurangan zat makanan semasa kehamilan, boleh mengganggu otak janin yang sedang berkembang, yang kemudian menampakkan dirinya sebagai skizofrenia.

  • Beberapa faktor persekitaran juga boleh terlibat dalam perkembangan penyakit ini, seperti hidup miskin, persekitaran tertekan, kejahilan oleh ahli keluarga, atau orang yang disayangi.

  • Sekiranya terdapat sejarah keluarga penyakit ini, seperti yang disarankan oleh beberapa kajian yang berkaitan dengan gen, beberapa gen dapat terlibat dalam meningkatkan risiko skizofrenia, tetapi tidak hanya satu gen yang dapat menyebabkan penyakit ini. Walau bagaimanapun, maklumat genetik tidak mencukupi untuk meramalkan orang yang lebih berisiko.

  • Mengambil beberapa ubat yang mempengaruhi aktiviti otak (baik perangsang otak atau depresan)

Ringkasan Keracunan, jangkitan virus, atau kekurangan zat makanan pada kehamilan adalah beberapa faktor risiko penting untuk skizofrenia. Selain itu, status sosioekonomi, sejarah keluarga, sebab genetik, atau penggunaan ubat-ubatan yang mempengaruhi otak juga merupakan faktor risiko.

Apakah tanda dan gejala skizofrenia?

Skizofrenia dapat dinyatakan dengan cara berikut:

  • Perubahan pada pola penglihatan, pendengaran, bau atau sentuhan, dan rasa normal.

  • Menyatakan tingkah laku pelik, seperti pandangan tanpa ekspresi.

  • Corak tidur yang terganggu

  • Seseorang yang menghidap skizofrenia mula hidup di dunia khayalan

  • Orang mula berhalusinasi misalnya dia mula mendengar suara atau melihat perkara atau orang yang sebenarnya tidak ada.

  • Khayalan (kepercayaan atau tanggapan pelik yang jauh dari realiti) yang dipegang teguh oleh kepercayaan yang tidak disokong oleh fakta objektif

  • Masalah pemikiran atau pertuturan yang tidak teratur

  • Kehilangan motivasi, minat atau keseronokan dalam aktiviti rutin

  • Jarak sosial, fungsi tidak normal

  • Kesukaran memberi perhatian, sukar menumpukan perhatian atau membuat ingatan

  • Masalah dalam membuat keputusan

Kesihatan mental

Apakah rawatan skizofrenia?

Kerana kerumitan dan kurangnya pengetahuan mengenai penyebab skizofrenia yang mendasari, strategi rawatan terutamanya dianggap dapat merawat penyakit secara simptomatik.

Rawatan diberikan seperti berikut:

1. Antipsikotik

Antipsikotik digunakan untuk mengurangkan intensiti dan kekerapan gejala skizofrenia. Mereka boleh diambil sebagai tablet, sirap, atau suntikan.

Antipsikotik ini biasanya dikaitkan dengan beberapa kesan sampingan seperti kenaikan berat badan, mulut kering atau mengantuk, dan lain-lain pada awalnya. Ubat yang digunakan dalam rawatan gangguan mental, tidak boleh dihentikan sendiri, kerana ia menyebabkan gejala penarikan.

  • Antipsikotik Generasi Kedua

Antipsikotik generasi kedua relatif berkaitan dengan kesan sampingan yang lebih sedikit tetapi ada yang boleh menyebabkan kenaikan berat badan dan mengganggu gula darah dan kolesterol.

Terdapat beberapa contoh antipsikotik generasi kedua:

  • Aripiprazole

  • Brexpiprazole

  • Clozapine

  • Asenapine

Clozapine adalah ubat pilihan pada pesakit yang tidak bertindak balas terhadap antipsikotik khas.

  • Antipsikotik generasi pertama

Mereka bertindak dengan menyekat dopamin ( neurotransmitter ) dan lebih cenderung daripada antipsikotik generasi kedua menyebabkan gejala extrapyramidal seperti dystonia atau dyskinesia.

Beberapa contoh ubat ini adalah:

  • Klorpromazin

  • Fluphenazine

  • Haloperidol

  • Loxapine

2. Psikoterapi

Mengajar pesakit untuk mengawal corak pemikiran dan masalah tingkah laku oleh psikiatri adalah kaedah yang lebih baik untuk merawat. Ini dipanggil psikoterapi . Semakin banyak individu mengetahui tentang penyakitnya, semakin mudah mereka menguruskan penyakitnya.

3. Terapi tingkah laku kognitif

Terapi tingkah laku kognitif adalah sejenis terapi tingkah laku di mana pesakit diajar untuk menangani halusinasi dan suara khayalan.

Kesan gabungan terapi kognitif-tingkah laku dan ubat-ubatan antipsikotik memungkinkan individu untuk mentafsirkan faktor-faktor pencetus dan cara-cara untuk mengawalnya.

4. Terapi peningkatan kognitif

Dalam terapi peningkatan kognitif, gabungan latihan mental berasaskan komputer dan sesi kumpulan digunakan untuk membantu pesakit skizofrenia untuk mengawal penyakitnya dengan lebih baik.

5. Kaedah lain

  • Penglibatan ahli keluarga dan orang tersayang oleh beberapa program pendidikan atau latihan mengenai memberi kesedaran mengenai sebab, gejala, dan pengurusan skizofrenia dapat membantu memperbaiki keadaan pesakit.

  • Rawatan Komuniti Asertif adalah strategi rawatan khusus untuk pesakit skizofrenia yang berisiko kerap masuk hospital atau menderita kehilangan tempat tinggal.

  • Dalam ACT , terdapat penglibatan pasukan, yang terdiri dari profesional perawatan kesehatan, beban bersama, yang secara langsung memberikan layanan, pertemuan pesakit sering, untuk mengurangi perbelanjaan rumah sakit

Ringkasan Untuk rawatan skizofrenia, antipsikotik, psikoterapi, terapi tingkah laku kognitif, terapi peningkatan kognitif, dan gangguan komuniti asertif adalah pertimbangan penting.

Bagaimana orang lain dapat membantu pesakit dengan skizofrenia?

  • Oleh kerana faktor persekitaran adalah faktor penyumbang utama dalam mengembangkan penyakit, maka peningkatan perhatian dan perawatan oleh keluarga dan orang tersayang dapat memainkan peranan penting dalam pengurusan penyakit ini.

  • Tetapi ia selalu dikaitkan dengan beberapa kesukaran kerana ini bukan permainan kanak-kanak untuk menangani seseorang yang mengalami masalah psikotik yang serius.

  • Seseorang harus menelefon 911 jika dia mengetahui seseorang yang menderita skizofrenia yang boleh menyebabkan bahaya kepada orang lain atau tidak dapat mencari nafkah dan tempat tinggal untuk dirinya sendiri.

  • Fikiran bunuh diri dan tingkah laku berbahaya adalah dua perkara penting yang sangat dinyatakan dalam diri orang skizofrenia. Sekiranya seseorang mengetahui seseorang yang mempunyai kemungkinan ini berlaku, dia mesti tinggal bersama pesakit tersebut atau menghubungi agensi keselamatan.

Adakah terdapat hubungan antara kemurungan dan skizofrenia?

  • Skizofrenia dan kemurungan ditafsirkan sebagai tanda beberapa masalah mental, oleh kebanyakan orang. Orang berpendapat bahawa skizofrenia sama ada disebabkan oleh tekanan atau kemurungan yang melampau.

  • Tetapi kemurungan dan skizofrenia bukanlah istilah alternatif, walaupun beberapa gejala bertindih dan keduanya berkaitan dengan fungsi otak, namun ada beberapa perbezaan besar.

  • Perbezaan utama antara kedua-dua adalah, ketika bercakap mengenai skizofrenia, ia akan mencetuskan emosi negatif dalam pesakit. Dalam kes kemurungan, kesan positif adalah dominan.

  • Individu skizofrenia berbahaya dan sangat tidak dapat diramalkan , berbanding dengan orang yang tertekan yang tidak menimbulkan ketakutan pada orang di sekelilingnya.

Ringkasan Skizofrenia dan kemurungan bukanlah penyakit yang sama walaupun kedua-duanya berkaitan dengan otak. Orang yang tertekan tidak berbahaya, sementara pesakit skizofrenia sangat berbahaya kerana tidak dapat diramalkan.

Apakah beberapa personaliti terkenal yang menghidap skizofrenia?

Skizofrenia adalah gangguan mental dan dapat menampakkan diri pada usia dan jantina mana pun. Beberapa keperibadian yang sangat terkenal juga telah menderita penyakit ini. Sebahagian daripadanya disebutkan di bawah:

Lionel Aldridge

Seorang pemain bola sepak profesional, lahir pada tahun 1941 dan meninggal pada tahun 1998, menderita skizofrenia pada akhir usia dua puluhan. Akibat penyakit ini, dia kehilangan setiap barang yang dimilikinya, termasuk keluarganya.

Zelda Fitzgerald

Dia adalah seorang penulis, penari, dan isteri penulis terkenal F. Scott Fitzgerald didiagnosis dengan skizofrenia, kemungkinan besar kerana alkoholisme yang melampau dan kehidupan beracun yang beracun.

Peter Green

Pengasas Fleetwood mac (rock band) dan pemuzik dan gitaris Britain juga telah menderita skizofrenia.

Syd Barret

Syd Barret, seorang lagi penulis muzik, penyanyi, dan gitaris terkenal Britain menjadi skizofrenia semasa akhir hayatnya.

Eduard Einstein

Anak lelaki saintis terkenal Albert Einstein didiagnosis menderita skizofrenia pada usia dua puluhan.

Buddy Bolden

Juga dikenali sebagai King Bolden, menderita skizofrenia, kerana psikosis alkohol.

Darrel Hammond

Pelakon terkenal yang memainkan peranan sebagai Bill Clinton juga telah menderita skizofrenia dan juga gangguan bipolar.

Jack Kerouac

Seorang novelis Amerika adalah skizofrenia pada usia awal.

Soalan lazim

1. Apakah tanda-tanda awal skizofrenia?

Beberapa tanda dan gejala awal skizofrenia diberikan sebagai:

  1. Kemurungan dan kegelisahan
  2. Penjarakan Sosial
  3. Reaksi hebat terhadap sebarang bantahan atau kritikan
  4. Tanpa penjagaan diri
  5. Menatap tanpa ekspresi
  6. Ketidakupayaan untuk menyatakan emosi
  7. Gangguan tidur

2. Bagaimana orang menghidap skizofrenia?

Etiologi skizofrenia yang tepat tidak diketahui. Walau bagaimanapun, kajian menunjukkan bahawa terdapat banyak sebab yang boleh menyebabkan skizofrenia, misalnya, keracunan semasa kehamilan, penyebab genetik, keadaan sosioekonomi. Sebilangan orang mungkin lebih sensitif untuk menghasilkan skizofrenia atau kemurungan dan tekanan juga boleh menyebabkan skizofrenia.

3. Apakah jenis skizofrenia yang berbeza?

Skizofrenia dibahagikan lagi kepada pelbagai jenis. Jenis-jenis ini diberikan di bawah:

  1. Skizofrenia paranoid, merangkumi khayalan dan halusinasi
  2. Skizofrenia katatonik, dicirikan oleh pergerakan yang melampau.
  3. Skizofrenia Hebephrenic, juga disebut sebagai skizofrenia tidak teratur
  4. Skizofrenia sisa, apabila seseorang mempunyai sejarah masa lalu sekurang-kurangnya satu episod skizofrenia.
  5. Skizofrenia yang tidak dibezakan, termasuk gejala dua atau lebih jenis skizofrenia

4. Apakah jenis suara yang didengar oleh para skizofrenia?

Seseorang yang menderita skizofrenia mendengar pelbagai jenis suara, kadang-kadang lebih keras dan menjadi persuasif dengan kemajuan penyakit. Contohnya, jeritan yang terlalu kuat, bunyi calar atau suara muzik.

Kesimpulannya

Skizofrenia adalah gangguan mental yang teruk yang berkaitan dengan psikologi kognitif . Pesakit skizofrenia menafsirkan realiti dengan cara yang jauh dari tingkah laku normal. Ini dinyatakan kebanyakannya pada fasa pertengahan usia. Gangguan pada neurotransmitter adalah penyebab utama skizofrenia. Antipsikotik, psikoterapi, CBT, CET adalah komponen terapi utama.

Carian Berkaitan

Bagaimana untuk menghilangkan kemurungan?

Bagaimana tekanan mempengaruhi kita secara psikologi?

Kenali gejala psikologi tekanan

Kesan psikologi tekanan pada tubuh dan minda manusia

Apa itu psikologi kognitif?

Psikologi perspektif kognitif