Apakah Permulaan Sosial Dan Mengapa Perkara Ini Penting?

Stratifikasi sosial merujuk kepada cara individu diletakkan dan diminta di mata masyarakat. Di negara-negara Barat, pemisahan ini pada hakikatnya berlaku kerana status kewangan di mana rantai perintah memutuskan pertemuan yang ditakdirkan untuk mengakses aset monetari dan jenis kelebihan. Pada kebiasaannya, masyarakat istimewa mempunyai penerimaan yang paling tinggi terhadap aset-aset ini sementara kelas bawah mungkin tidak mendapat banyak atau tidak ada, meletakkan mereka pada kelemahan tertentu.

Jenis Stratifikasi Sosial:

Terdapat banyak adab di mana pemisahan sosial dapat memperlihatkan dirinya, berdasarkan pelbagai elemen dan komponen. Di bawah ini adalah jenis definisi sosial yang paling terkenal yang diteruskan di masyarakat umum: -

1. Kerangka Kasta

Kerangka stesen adalah susunan persempadanan sosial di India , yang mengasingkan umat Hindu menjadi empat pertemuan asas. Kita juga dapat mengetahui nota keempat-empat varnas ini dalam karya bertulis Hindu yang penting. Empat varnas ini adalah kedudukan Brahmana, Kshyatryas, Vaishyas dan Sudra. Kekuatan , tanggungjawab dan status wang setiap varna berbeza antara satu sama lain.

Para Brahmana di bahagian atas (contohnya ulama dan pendidik),

Kshyatryas pada tahap berikut turun (ini adalah penguasa dan pahlawan),

The Vaishyas (peternak, penjual dan pedagang),

Shudra (contohnya para pekerja) pada bahagian silang dari bangku sosial.

Pada ketika individu secara semula jadi diperkenalkan ke peringkat tertentu, orang itu tetap menjadi individu darinya selama-lamanya. Setiap kedudukan dibezakan berdasarkan nama , dan perkahwinan dalam kerangka persempadanan sosial terutama ditentukan oleh stesen pasangan yang mungkin. Oleh kerana kerangka stesen adalah progresif, masyarakat umum yang melatihnya selalu berhadapan dengan ujian penghinaan kelas. (Tambahan baca: Sistem Kasta: Makna, Ciri, Sebab, Kesan , dan Penyelesaian)

2. Kerangka kelas

Beberapa negara, terutama tatanan sosial barat, memiliki kerangka kelas, di mana individu di arena umum dipisahkan menjadi tiga kelas: kelas atas, tengah dan kelas bawah. Pemisahan banyak didasarkan pada kelimpahan seseorang. Sama seperti nama setiap kelas yang dicadangkan,

Masyarakat tinggi pada umumnya akan menjadi darah biru (atau kelas atas) yang secara semula jadi diperkenalkan kepada kehidupan yang mempunyai kelebihan dan kelebihan yang lebih menonjol. Yang elegan terdiri daripada individu-individu terkemuka di mata masyarakat . Individu-individu ini di 'titik tertinggi' kemajuan sosial berdasarkan kelas pada amnya akan lebih boros dan pada umumnya dilihat sebagai orang yang berbuah di masyarakat umum.

Kelas pekerja mengandungi individu yang boleh bertahan hidup dengan senang hati namun tidak cukup kaya untuk menghargai kehidupan baik yang dialami oleh masyarakat tinggi. Mereka mencari cara mendapatkan gaji biasa dan menghargai kesejahteraan ekonomi yang terhormat di arena umum. Kelas pekerja juga boleh dibahagi kepada individu kelas pekerja pusat dan bawah.

Kelas bawah adalah klasifikasi dengan individu yang mempunyai kesejahteraan ekonomi paling minimum sejauh kedudukan dan status kewangan mereka. Mereka tidak memperoleh banyak. Istilah kelas bawah adalah istilah yang terpengaruh, yang mencerminkan sikap mengganggu dan negatif terhadap individu yang tidak berada dalam kelas masyarakat yang lebih elit. Oleh itu, sebilangan besar orang yang mempunyai tempat dengan lapisan masyarakat 'rendah' ​​ini secara amnya akan sangat senang disebut sebagai pekerja biasa.

Kerangka kelas boleh tanpa banyak peregangan, dan cenderung sukar untuk bergerak di antara kelas. Perpindahan antara kelas - misalnya dari rata-rata pekerja ke kelas pekerja - harus dilakukan melalui persekolahan, perkahwinan atau memperoleh kekayaan. Ini dikenali sebagai mudah alih sosial. Kemudahalihan sosial boleh naik (bergerak ke kelas 'lebih tinggi') atau turun (bergerak 'turun' melalui lapisan masyarakat).

Satu perhimpunan yang telah mewakili teka-teki bagi masyarakat berkelas adat adalah orang kaya nouveau, atau individu yang menjadi kaya baru-baru ini. Individu ini sering menjadi pengurus wang kelas pekerja yang telah menjadi sangat kaya. Ini menjadikan mereka sangat luar biasa secara sosial untuk benar-benar digolongkan sebagai kelas pekerja, tetapi kemudian mereka tidak berkongsi kualiti atau kelebihan genetik masyarakat istimewa.

3. Rangka kerja warisan

Rangka kerja ini berasal dari zaman Eropah pertengahan. Persempadanan sosial dari rumah memberi banyak kepentingan pada status kelahiran pertama. Ia juga menganggap kekayaan dan harta benda berbeza yang mempunyai tempat dengan orang itu. Ini menyiratkan jika seseorang dibawa ke dunia dalam kelas tertentu, dia tetap berada di setara hingga akhir, tanpa perubahan. Persempadanan sosial semacam ini menjatuhkan peraturan bahawa setiap rumah mempunyai keadaan dan tetap dengannya, secara langsung dari awal hingga akhir.

4. Tunduk

Terlepas dari kenyataan bahawa penundaan telah dibatalkan di sebagian besar dunia, masih ada di negara-negara tertentu. Individu, dikelompokkan di bawah kelas ini, dikenali sebagai hamba. Setiap hamba berada di bawah ahli yang dia tempat. Rangka kerja ini tetap ada dari satu rantai peringkat perintah ke tahap berikutnya. Ia berterusan selama bertahun-tahun. Pakar itu, menurut garis panduan ini, menuntut hamba dan dengan ini kekuatannya terhadap hamba tetap tidak terbatas. Ini juga menunjukkan bahawa ahli itu benar-benar dapat menggunakan hamba dengan berbagai alasan. Pakar itu dapat menunaikan tugas kepada hamba. Hamba perlu menyelesaikan tugas itu apabila diminta.

Subjeksi adalah kerangka definisi sosial yang tidak lagi wujud di sebahagian besar dunia. Pertukaran hamba telah dilarang di kebanyakan negara dan badan global seperti PBB.

Perhambaan bertentangan dengan standard kebebasan bersama. Banyak peluang telah berlalu bahawa usaha penuh usaha diambil untuk memusnahkan sepenuhnya amalan jahat ini.

Konsep kunci

Ahli sosiologi menggunakan istilah definisi sosial untuk merujuk kepada pesanan sosial. Mereka yang lebih tinggi dalam sistem progresif sosial mempunyai kemasukan yang lebih menonjol terhadap kuasa dan aset.

Di Amerika Syarikat , persempadanan sosial kerap didasarkan pada gaji dan banyaknya.

Ahli sosiologi menggarisbawahi pentingnya menerapkan strategi persilangan untuk memahami definisi sosial; iaitu metodologi yang menyedari kesan ketaksuban, seksisme, dan heteroseksisme, antara pemboleh ubah yang berbeza.

Kemasukan ke latihan — dan batasan arahan seperti ketaksuban dasar — ​​adalah faktor yang menyebarkan perbezaan.

Ketika Menjadi Kekayaan

Sekilas mengenai persempadanan melimpah di AS menemui masyarakat yang sangat tidak konsisten di mana 10% keluarga teratas menguasai 70% kekayaan negara, seperti yang ditunjukkan oleh laporan baru-baru ini yang disampaikan oleh Federa l Reserve. Pada tahun 1989, mereka hanya mengatasi 60%, tanda bahawa partisi kelas berkembang dan bukannya ditutup. Federal Reserve mengiktiraf corak ini kepada orang Amerika yang paling boros mendapatkan lebih banyak sumber; kecemasan kewangan yang menghancurkan pasaran harta tanah dan juga menambah banyaknya.

Persempadanan sosial tidak hanya didasarkan pada kelimpahan, dalam hal apa pun. Dalam susunan sosial tertentu, afiliasi leluhur, usia, atau hasil tetap dalam pemisahan. Dalam perhimpunan dan persatuan, pemisahan mungkin muncul sebagai penyebaran kekuatan dan kekuasaan ke bawah kedudukan. Fikirkan tentang pelbagai cara yang statusnya dapat diselesaikan dalam tentera, sekolah, kelab, organisasi, dan juga kumpulan rakan dan rakan.

Walau apa pun strukturnya, persempadanan sosial dapat ditunjukkan sebagai kemampuan untuk membuat peraturan, pilihan, dan membangun pemikiran baik dan buruk. Lebih-lebih lagi, kekuatan ini dapat ditunjukkan sebagai kemampuan untuk mengendalikan perolehan aset dan memutuskan peluang, hak, dan komitmen orang lain.

Apabila Faktor Pendidikan:

Pemeriksaan sosiologi menunjukkan bahawa tahap persekolahan seseorang sangat berkaitan dengan gaji dan kekayaan. Tinjauan mengenai orang dewasa muda di AS mendapati bahawa mereka yang mempunyai pendidikan lanjutan hampir berkali-kali lebih kaya daripada anak muda biasa. Mereka juga mempunyai 8.3 kesempatan yang banyak berbanding individu yang baru menamatkan sekolah menengah. Penemuan-penemuan ini menunjukkan bahawa persekolahan secara tidak langsung mengambil bahagian dalam definisi sosial, namun perlumbaan menyatu dengan pencapaian ilmiah di AS juga.

Pusat Penyelidikan Pew telah memperincikan bahawa penamat sekolah digambarkan oleh kewarganegaraan. Sebanyak 63% orang Asia Amerika dan 41% orang kulit putih berpindah dari sekolah berbeza dengan 22% orang kulit hitam dan 15% orang Latin. Maklumat ini menunjukkan bahawa ketaksuban dasar membentuk kemasukan ke pendidikan lanjutan, yang, dengan itu, mempengaruhi gaji dan kekayaan seseorang. Seperti di Urban Institute, keluarga Latino yang normal baru-baru ini memiliki 20,9% dari jumlah keluarga putih normal pada tahun 2016. Dalam tempoh masa yang setara, keluarga Hitam biasa mempunyai 15.2% jumlah pasangan putih mereka yang sederhana. Akhirnya, kekayaan, latihan, dan perlumbaan bertumpu pada adab yang membentuk masyarakat yang digambarkan.

Persilangan:

Ahli sosiologi merasakan bahawa pelbagai komponen, termasuk kelas sosial, bangsa, jantina, identiti, dan sekarang dan lagi agama, memberi definisi impak. Oleh itu, mereka secara umum akan menggunakan strategi persilangan untuk memecah keajaiban. Metodologi ini melihat bahawa kerangka penyalahgunaan menyatu untuk membentuk kehidupan individu dan menyusunnya menjadi kemajuan.

Dalam keadaan ini, ahli sosiologi merasakan bahawa ketaksuban dan seksisme mempengaruhi pengumpulan banyak dan kekuatan seseorang di mata masyarakat. Hubungan antara kerangka penyalahgunaan dan definisi sosial diperjelaskan oleh maklumat Pendaftaran AS yang menunjukkan pampasan seks dan lubang yang banyak telah menyeksa wanita sejak sekian lama, dan bagaimanapun ia agak terhad sepanjang jangka masa panjang, sebenarnya berkembang hari ini. Pendekatan bersilang mendapati bahawa wanita kulit hitam dan Latina, yang menghasilkan 61 dan 53 sen, secara berasingan, untuk setiap dolar yang diperoleh oleh lelaki kulit putih, dipengaruhi oleh lubang gaji orientasi seksual lebih buruk daripada wanita kulit putih, yang memperoleh 77 sen dolar itu, seperti yang ditunjukkan oleh laporan oleh Institut Penyelidikan Dasar Wanita.

Kesimpulannya

Berikut adalah beberapa spekulasi definisi sosial. Sebahagiannya berdasarkan asas, seperti kerangka kedudukan di India. Yang lain lebih banyak mengenai aspek kelas dan kewangan. Persempadanan sosial adalah penanda aras untuk ciri dan susunan budaya di masyarakat umum. Dalam keadaan tertentu, persempadanan sosial dapat menjadi pertolongan luar biasa. Walaupun demikian, sebagai peraturan, persempadanan sosial sering kali memberikan perbezaan, ketidakcukupan, kekecewaan, dan penganiayaan. Individu yang mempunyai lapisan sosial yang lebih rendah sering ditolak peluang kewangan, sosial dan sosial yang mana individu yang berada di lapisan yang lebih tinggi merasa layak mendapatnya. Secara konsisten, ini adalah perkara yang harus diperjuangkan. Sebilangan besar sarjana definisi sosial telah memperhatikan kualiti menyesatkan utama untuk mengasingkan masyarakat ke dalam lapisan kerana ia mengecam sejumlah besar penduduk menuju kemiskinan dan kurang kebebasan. Oleh itu, secara berkala dikatakan bahawa kita harus menghancurkan perintah dalam pesanan sosial kita sebagai syarat penting untuk mencapai keadilan untuk semua.