Insurans hayat berjangka adalah sejenis insurans hayat yang menawarkan jaminan untuk membayar faedah yang ditentukan sebelumnya jika pemegang polisi meninggal dunia dalam jangka masa tertentu. Insurans hayat berjangka berfungsi dengan cara yang akan habis masa berlakunya setelah jangka waktu tertentu dan dapat diperbaharui untuk jangka masa berikutnya, ditukar menjadi polisi insurans tetap, atau dihentikan.

Insurans hayat berjangka

Apa itu insurans?

Sebelum membincangkan perincian insurans hayat tetap dan cara kerjanya, pertama-tama membincangkan apa itu insurans? Insurans adalah kontrak sah antara syarikat insurans atau syarikat insurans dan pemohon polisi insurans.

  • Menurut kontrak ini, pemegang polisi membayar wang tersebut setiap tahun atau bulanan, yang dikenali sebagai premium insurans , dan sebagai balasannya, syarikat insurans memberikan penggantian untuk sebarang kerosakan yang tidak disengajakan pada kenderaan, harta benda, kesihatan, tanaman, binatang peliharaan, atau hayat, bergantung pada jenis polisi insurans yang telah dibeli oleh pemegang polisi.

  • Polisi insurans bertindak sebagai perisai terhadap kerugian yang tidak dijangka dan memberikan kelegaan kepada pemegang polisi dengan memberikan sokongan kewangan mengikut had polisi yang telah ditentukan sebelumnya. Polisi premium, potongan , dan had polisi adalah komponen polisi insurans.

Apakah insurans hayat?

Insurans hayat adalah perjanjian antara syarikat insurans dan pemegang polisi, yang diwakili oleh polisi insurans. Menurut perjanjian ini, pemegang polisi membayar premium kepada syarikat insurans, sama ada bulanan atau tahunan dan apabila diinsuranskan meninggal dunia, syarikat tersebut memberikan manfaat ■■■■■ yang telah ditentukan terlebih dahulu kepada benefisiari pemegang polisi.

Untuk mengetahui secara mendalam bahawa apa itu insurans hayat , insurans hayat memberikan penghalang terhadap krisis kewangan yang mungkin harus dihadapi oleh waris atau tanggungan orang yang meninggal dunia. Dalam kes insurans hayat, tanggungan mendapat faedah ■■■■■ yang menolong mereka bertahan dan memenuhi keperluan hidup mereka.

Bagaimana insurans hayat berfungsi?

Sekiranya seseorang ingin membeli polisi insurans hayat, pertanyaan pertamanya adalah bagaimana insurans hayat berfungsi dan bagaimana ia akan memberi perkhidmatan kepada warisnya setelah ■■■■■nya. Setelah memilih polisi insurans hayat yang sesuai, sama ada insurans hayat berjangka atau insurans hayat tetap, langkah seterusnya adalah pilihan waris.

Penerima polisi insurans

Penerima polisi insurans adalah orang yang dicalonkan oleh pemegang polisi untuk menerima manfaat ■■■■■■ sekiranya berlaku kematian yang tidak diinsuranskan secara tidak sengaja. Terdapat dua jenis benefisiari yang dicalonkan:

  1. Waris utama
  2. Waris luar jangka

Waris utama

Seseorang yang dicalonkan sebagai orang pilihan untuk menerima manfaat ■■■■■ apabila pemegang polisi meninggal dunia.

Waris luar jangka

Dalam beberapa kes, benefisiari utama mungkin juga mati bersama dengan pemegang polisi atau sebelum menerima manfaat ■■■■■, atau mungkin ada situasi yang tidak dijangka seperti perceraian. Dalam keadaan ini, akan ada keperluan untuk orang lain, yang disebut sebagai benefisiari kontinjen untuk menerima manfaat ■■■■■ dan bukannya benefisiari utama.

Tuntut untuk faedah ■■■■■

Apabila pemegang polisi meninggal dunia, ada kemungkinan syarikat insurans mungkin tidak menyedarinya. Oleh itu, benefisiari harus menghubungi syarikat insurans dan membuat tuntutan untuk mendapatkan faedah ■■■■■ dengan menyerahkan dokumen yang diperlukan contohnya, ■■■■■ sijil seseorang yang diinsuranskan. Setelah pengesahan yang tepat, syarikat insurans memberikan faedah ■■■■■ dalam jangka masa satu bulan.

Adakah insurans hayat dikenakan cukai?

Di era kegemilangan ini, dengan banyak cukai pada setiap perkara, seseorang yang akan membeli polisi insurans hayat sangat mengambil berat tentang perkara yang boleh dikenakan cukai insurans hayat? Secara amnya, insurans hayat tidak dikenakan cukai kecuali untuk keadaan tertentu. Keadaan ini boleh:

Premium yang dibayar oleh majikan

Premium yang dibayar oleh majikan bermaksud bahawa majikan syarikat membayar premium bagi pihak pekerja, seperti yang berlaku dalam insurans hayat jangka berkelompok, dan perlindungan itu melebihi had $ 50,000, maka ia akan dikenakan cukai.

Kelewatan penghantaran faedah ■■■■■

Sekiranya pemegang polisi ingin memberikan faedah ■■■■■ kepada benefisiari setelah jangka masa tertentu, mungkin terdapat pengumpulan faedah atas manfaat ■■■■■ ini. Wang faedah itu dikenakan cukai.

Cukai insurans

Pelan nilai tunai

Dalam insurans hayat tetap, akaun pelaburan disebut sebagai akaun nilai tunai. Apabila wang itu dikumpulkan selama bertahun-tahun oleh minat yang semakin meningkat, wang tersebut selain daripada jumlah premium dianggap sebagai dikenakan cukai.

Ringkasan Insurans hayat adalah kontrak antara syarikat insurans dan syarikat insurans. Seorang yang diinsuranskan membayar premium dan syarikat insurans membayar faedah ■■■■■ kepada warisnya apabila dia meninggal dunia. Secara amnya, insurans hayat tidak dikenakan cukai kecuali beberapa keadaan tertentu.

Apakah insurans hayat kekal?

Insurans hayat tetap adalah istilah selimut yang merangkumi pelbagai jenis polisi insurans hayat. Mereka berbeza dengan insurans hayat berjangka dengan cara mereka tidak habis masa berlakunya. Insurans hayat kekal menawarkan gabungan menarik faedah ■■■■■ dan akaun pelaburan.

Jenis insurans hayat kekal

Terdapat dua jenis asas insurans hayat kekal:

1. Insurans hayat keseluruhan

2. Insurans hayat sejagat

Insurans hayat keseluruhan adalah sejenis polisi yang memberikan perlindungan seumur hidup kepada pemegang polisi dengan pertumbuhan akaun simpanan yang telah ditentukan dan dijamin

Insurans hayat sejagat juga serupa dengan keseluruhan insurans hayat dengan elemen perlindungan dan simpanan seumur hidup. Ini hanya berbeza dengan polisi seumur hidup dengan cara yang menawarkan gaya premium yang berbeza dan nilai tunai naik atau turun sesuai dengan prestasi pasaran saham atau bon di mana ia telah dilaburkan oleh syarikat insurans atau pemegang polisi.

Insurans nyawa, masa depan yang terjamin

Kelebihan insurans hayat kekal

  • Insurans hayat tetap lebih baik dengan cara premium dibahagikan kepada dua bahagian. Satu diambil sebagai pembayaran dan yang lain disimpan dalam akaun nilai tunai dan berfungsi sebagai akaun pelaburan.

  • Tertanggung juga dapat mengambil pinjaman dengan nilai tunai dan jika dia tidak dapat membayar premium, dan ada jumlah yang cukup dalam akaun nilai tunai, premium dapat dibayar dari akaun nilai tunai.

  • Kenaikan nilai tunai secara amnya bebas cukai, yang bermaksud bahawa pihak yang diinsuranskan tidak perlu membayar cukai atas jumlah yang terkumpul dalam akaun nilai tunai sehingga dia menariknya.

Ringkasan Insurans hayat tetap menawarkan pelan nilai tunai bersama dengan faedah ■■■■■ yang dijamin. Nilai tunai berfungsi sebagai akaun pelaburan dan terus bertambah disebabkan oleh faedah yang terkumpul.

Apakah terma insurans hayat?

Insurans hayat berjangka adalah sejenis polisi insurans hayat yang menjamin untuk membayar faedah yang ditentukan sebelumnya kepada benefisiari / benefisiari sekiranya pemegang polisi menghadapi kematian yang tidak bernasib baik dalam jangka masa yang ditentukan.

Istilah tersebut mungkin terdiri dari tahun-tahun kehidupan tertentu, dan setelah jangka masa berakhir, polisi dapat diteruskan dengan tiga cara yang berbeza.

  1. Pembaharuan polisi untuk penggal lain
  2. Wang dikeluarkan dan polisi ditamatkan
  3. Insurans hayat berjangka ditukar kepada jenis polisi lain seperti insurans hayat tetap.

Insurans hayat berjangka tidak menawarkan komponen simpanan seperti insurans seumur hidup atau keseluruhan dan satu-satunya faedah yang diberikan ialah faedah ■■■■■. Jumlah premium ditentukan mengikut keadaan kesihatan, umur, dan jangka hayat pemohon yang diharapkan. Sekiranya seseorang meninggal dunia hanya sehari selepas tamatnya insurans hayat jangka panjang, tidak akan ada faedah ■■■■■ yang diberikan oleh syarikat insurans.

Bagaimana insurans hayat berjangka berfungsi?

Setelah pengenalan ringkas bahawa istilah insurans hayat seterusnya adalah memahami bahawa bagaimana terma insurans hayat berfungsi. Insurans hayat berjangka berfungsi dengan cara berikut:

Penentuan premium

  • Apabila pemohon menggunakan polisi insurans hayat jangka panjang, langkah pertama yang diambil oleh syarikat insurans atau syarikat insurans adalah menentukan jumlah premium. Premium ditentukan mengikut keadaan perubatan, umur, jantina, dan jangka hayat pemohon yang dijangkakan.
  • Sekiranya terdapat kemungkinan morbiditi atau kematian tinggi, premium juga akan lebih besar daripada biasa. Beberapa faktor lain juga disiasat oleh syarikat insurans yang mungkin merangkumi hobi, sifat pekerjaan, sejarah perubatan sekarang, atau sejarah keluarga untuk menentukan sama ada terdapat ancaman atau tidak.

Peruntukan faedah ■■■■■

  • Sekiranya pemegang polisi meninggal semasa tempoh polisi insurans, benefisiari akan diberikan faedah tunai oleh polisi insurans.

  • Keuntungan atau faedah tunai ini tidak boleh dikenakan cukai dan boleh menjadi bantuan kewangan yang besar kepada tanggungan pemegang polisi.

  • Sekiranya jangka hayat insurans hayat berakhir semasa pemegang polisi masih hidup, dan tidak meneruskan wats yang disebutkan sebelumnya, dia tidak akan mendapat apa-apa dari syarikat insurans.

Sebab premium rendah

  • Insurans hayat berjangka dianggap tidak mesra insurans kerana kebanyakannya akan habis tempoh sebelum ■■■■■ pemegang polisi.
  • Ini adalah alasan bahawa syarikat insurans menawarkan premium yang rendah berbanding dengan insurans hayat tetap yang jauh lebih mahal daripada harga premium.

Ringkasan Kadar premium ditentukan dan kemudian penerima dipilih. Insurans hayat berjangka hanya menawarkan faedah ■■■■■■ tanpa kemewahan pelan nilai tunai.

Insurans nyawa untuk keluarga

Apakah jenis insurans hayat berjangka?

Sama seperti insurans hayat tetap, insurans hayat berjangka juga dikategorikan dalam pelbagai jenis bergantung pada keadaan pemegang polisi. Jenis-jenis ini boleh digambarkan sebagai:

1. Dasar jangka tahap

  • Insurans premium tahap atau polisi jangka panjang adalah sejenis insurans berjangka yang menawarkan perlindungan untuk jangka masa 20-30 tahun. Perkara terbaik mengenai polisi ini ialah premium tidak berbeza mengikut usia atau masa dan tetap tetap.

  • Begitu juga, faedah ■■■■■■ juga tetap tetapi premiumnya relatif lebih besar daripada insurans hayat jangka panjang yang diperbaharui setiap tahun.

2. Polisi terma yang boleh diperbaharui setiap tahun

  • Polisi ini juga dikenali sebagai polisi jangka panjang yang boleh diperbaharui. Jenis insurans hayat berjangka ini tidak mempunyai jangka masa tertentu dan biasanya diperbaharui setiap tahun.

  • Harga premium terus berubah setiap tahun bergantung pada usia atau keadaan kesihatan pemegang polisi. Ia tidak begitu menarik kerana tiada istilah khusus dan kenaikan premium dengan bertambahnya usia pemegang polisi.

3. Penurunan insurans berjangka

  • Penurunan insurans hayat berjangka adalah jenis insurans di mana faedah ■■■■■ terus berkurang secara tahunan atau bulanan semasa premium tetap.

  • Kadar penurunan faedah ■■■■■ sudah ditentukan dalam polisi, namun, premiumnya relatif lebih rendah daripada insurans hayat jangka biasa.

  • Polisi ini bermanfaat dengan peningkatan usia pemegang polisi, biasanya perbelanjaan seperti hutang atau pinjaman gadai janji juga dapat dikurangkan.

Mengapa memilih insurans hayat berjangka?

Terdapat beberapa faktor yang meyakinkan seseorang untuk mendapatkan insurans hayat berjangka berbanding insurans hayat tetap. Beberapa titik tambah ini telah disebutkan di bawah:

1. Paling murah dari semua

Insurans hayat berjangka adalah yang terbaik berkaitan dengan premium yang rendah berbanding dengan polisi lain. Seseorang yang tidak mampu membayar premium yang lebih tinggi boleh mendapat faedah terbaik dari insurans hayat berjangka.

2. Kelenturan nilai

  • Dari segi insurans hayat, tidak perlu membeli polisi yang tinggi dan sesuai untuk orang yang mempunyai keluarga untuk menyokong atau membayar pinjaman gadai janji, dll.

  • Oleh kerana perbelanjaan ini dikurangkan seiring dengan berjalannya waktu, insurans jangka hayat pengurangan adalah pilihan terbaik dalam situasi seperti ini.

  • Lebih-lebih lagi, seseorang yang mempunyai insurans hayat berjangka boleh membuat pelaburan berasingan dan trend ini semakin popular sekarang ini.

3. Liputan jangka pendek

  • Dengan membeli insurans hayat berjangka, pemegang polisi boleh memilih jangka masa mengikut kehendaknya misalnya 20 tahun atau 30 tahun.

  • Setelah jangka masa tamat, dia boleh menggugurkan polisi jika tidak ada keperluan pembayaran. Ini adalah pilihan terbaik untuk keperluan yang hilang dengan masa.

  • Sebagai contoh, kebanyakan orang membeli polisi gadai janji yang merangkumi pembayaran rumah sekiranya terdapat ■■■■■ pemegang polisi.

4. Dasar boleh tukar

  • Sekiranya pemegang polisi ingin menukar istilah insurans menjadi insurans kekal, sangat mungkin.
  • Setelah tamatnya tempoh, orang yang diinsuranskan dapat berbincang dengan syarikat insurans dan dapat menukar polisi insurans dari satu bentuk ke bentuk yang lain bergantung pada anggarannya dan keadaan lain.

5. Premium yang dijamin

  • Dalam polisi jangka panjang, pemegang polisi dapat mengunci kadar premium untuk jangka masa tertentu seperti 5, 10, 20, atau 30 tahun tanpa kenaikan harga premium.

  • Lebih-lebih lagi, ada pilihan untuk membeli insurans berjangka penuh seumur hidup dengan premium tetap sepanjang hayat.

Ringkasan Insurans hayat berjangka mempunyai faedah fleksibiliti, kebolehubahan, dan kadar premium rendah. Premium rendah dan boleh dikunci untuk jangka masa yang diinginkan. Ia boleh ditukar kepada insurans tetap setelah tempohnya habis.

Siapa yang tidak memilih istilah insurans hayat?

Walaupun insurans hayat berjangka dikaitkan dengan faedah tertentu, namun ada beberapa kelemahan insurans hayat berjangka yang menjadikannya kurang menarik. Kekurangan ini boleh digambarkan sebagai:

1. Kenaikan kadar premium

Dalam polisi tertentu, terdapat kenaikan kadar premium setelah tamatnya tempoh tetap awal. Sebagai contoh, jika pemegang polisi mempunyai jangka waktu awal 15 tahun, pada pembaharuan polisi setelah 15 tahun, akan ada kenaikan premium untuk penggal berikutnya.

2. Tiada akaun bernilai tunai

Akaun nilai tunai berfungsi sebagai rancangan pelaburan untuk pemegang polisi. Tetapi nilai tunai bukan merupakan sebahagian daripada insurans hayat berjangka kerana ia hanya menawarkan faedah ■■■■■■. Jadi, bagi seseorang yang ingin membuat pelaburan sebagai tambahan kepada faedah ■■■■■ yang dijamin, insurans hayat berjangka bukanlah pilihan yang baik untuknya.

3. Masalah kesihatan

Premium insurans hayat jangka bertambah dengan bertambahnya usia atau kesihatan pemegang polisi yang semakin menurun. Juga, jika ada beberapa masalah kesihatan yang serius kepada pemegang polis, mungkin tidak ada pembaharuan polisi setelah berakhirnya jangka waktu.

4. Dasar larangan kos

Oleh kerana kadar premium terus meningkat seiring dengan waktu dan usia, mereka dapat dinaikkan ke tahap yang tidak terjangkau untuk pemegang polisi. Oleh itu, larangan kos ini merupakan kelemahan utama polisi insurans hayat jangka.

Syarikat insurans

Soalan lazim

Orang yang ingin membeli polisi insurans, mempunyai pertanyaan tertentu yang berkaitan dengan sifat insurans dan tentang bagaimana prosedur polisi insurans. Beberapa soalan tambahan dan jawapannya telah dibincangkan di bawah:

1. Berapakah kadar purata untuk insurans hayat keseluruhan dan jangka hayat?

Premium insurans hayat keseluruhannya lebih tinggi berbanding dengan istilah insurans hayat. Berikut adalah sedikit perbandingan untuk kadar bulanan kedua-dua jenis polisi, sehingga usia 50 tahun.

Umur bertahun-tahun Kadar purata untuk insurans jangka hayat sebulan Kadar purata untuk insurans seumur hidup setiap bulan
20-an $ 16.00 $ 85.05
30an $ 16.24 $ 122.25
40an $ 21.80 $ 196.20
50-an $ 47.85 $ 233.95

2. Bolehkah anda mempunyai nilai tunai dalam insurans hayat berjangka?

Tidak, tidak ada kemudahan rekening nilai tunai dalam insurans hayat berjangka seperti yang ditawarkan di seluruh insurans hayat. Insurans hayat berjangka hanya memberikan manfaat ■■■■■ kepada benefisiari sekiranya pemegang polisi meninggal dunia dalam jangka masa yang ditentukan.

Daripada akaun pelaburan, insurans hayat berjangka hanya berfungsi sebagai pendamping yang lebih murah untuk jangka masa yang ditentukan setelah itu habis masa berlakunya dan perlu diperbaharui, ditamatkan, dan ditukar kepada jenis polisi yang lain.

3. Apakah syarikat insurans terbaik di Pakistan?

Berikut adalah nama syarikat insurans terbaik untuk tahun 2020:

Nama syarikat Ibu Pejabat
1. Insurans hayat Jubli Karachi
2. Insurans hayat EFU Karachi
3. Syarikat insurans Adamjee Karachi
4. Insurans Alfalah Lahore
5. Syarikat insurans hayat negara Pakistan Lahore

4. Bolehkah saya mengeluarkan wang dari insurans hayat berjangka?

  • Wang biasanya dikeluarkan dari akaun nilai tunai yang terus bertambah kerana terkumpulnya wang faedah.

  • Tetapi nilai tunai ini adalah keistimewaan polisi insurans hayat kekal yang bertindak sebagai rancangan pelaburan selain daripada penyediaan faedah ■■■■■■.

  • Dari segi insurans hayat, wang boleh dikeluarkan hanya apabila jangka masa berakhir dan pemegang polisi ingin menamatkannya secara kekal.

5. Apakah perbezaan insurans hayat tetap dan insurans hayat berjangka?

Salah satu perbezaan utama antara insurans hayat tetap dan insurans hayat berjangka adalah pakej asas yang mereka tawarkan kepada pemegang polisi. Beberapa perbezaan lain dalam kedua-dua jenis polisi tersebut dijabarkan:

Faktor Insurans hayat kekal Insurans hayat berjangka
Premium Tinggi Rendah
Tamat tempoh Tiada luput Selepas istilah tertentu
Tempoh Seumur hidup Berlainan untuk setiap penggal
Nilai tunai Ya Tidak
Faedah ■■■■■■ Tinggi Rendah
Pemboleh ubah dalam kadar Perubahan dalam beberapa jenis seperti insurans hayat berubah-ubah Harga premium berubah mengikut usia dan kesihatan

Kesimpulannya

  • Insurans hayat berjangka adalah kontrak sah antara penanggung insurans dan penanggung insurans, yang mana penanggung insurans membayar faedah ■■■■■ tertentu sekiranya pemegang polisi meninggal dunia selama jangka masa tersebut.
  • Insurans hayat berjangka berfungsi dengan cara yang menawarkan premium rendah dan akan habis tempoh selepas jangka masa yang telah ditentukan.
  • Setelah tamatnya tempoh, pemegang polisi dapat memperbaharuinya untuk jangka masa berikutnya, mengubahnya menjadi polisi tetap, atau dapat menghentikannya.
Rujukan
  1. https://www.investopedia.com/
  2. Pelan Insurans Jangka Terbaik & Jenisnya di India 2021 | FGILI
  3. Definisi Insurans Hayat Kekal .
  4. Insurans Jangka Hayat: Kelebihan dan Kekurangan
  5. Insurans hayat berjangka: Bagaimana ia berfungsi .

Artikel berkaitan

Apakah insurans hayat sejagat dan bagaimana ia berfungsi?

Bagaimanakah insurans hayat istilah kumpulan berfungsi?

Apakah insurans seumur hidup?

Apakah insurans hayat? Panduan lengkap untuk pemula

Apakah insurans hayat tambahan?

Bagaimana insurans hayat sejagat berfungsi?