Sekiranya anda berminat untuk menikmati kualiti kandungan video anda semaksimum mungkin, anda mungkin sudah mengetahui bahawa projektor tidak dapat dikalahkan untuk pengalaman sinematik. Dalam peranti unjuran berbilang elemen, projektor hebat hanya satu bahagian, kerana skrin yang anda lihat membuat dunia berbeza.

Selalunya, setelah melabur dalam projektor terbaik, individu akan meninggalkan skrin unjuran yang tepat. Memproyeksikan ke dinding atau hanya permukaan putih mempunyai kesan buruk yang signifikan terhadap kualiti gambar. Khususnya, kontras gambar, resolusi , dan pembiakan warna sangat menderita dari penggunaan permukaan yang tidak dimaksudkan untuk unjuran.

Juga, tanpa memecahkan bank, bagaimana anda memilih skrin yang betul? Mari kita bincangkan tiga aspek utama skrin: kandungan, skala, dan reka bentuk. Kemudian kita akan membincangkan cara memilih yang sesuai untuk bilik dan Projektor anda.

Gaya Skrin

Terdapat dua jenis reka bentuk teras utama skrin: tetap dan boleh ditarik balik. Tempat yang paling sesuai dengan keperluan anda bergantung terutamanya pada ruang yang anda rancangkan untuk digunakan untuk Projektor anda. Paparan yang ditarik selalunya kelihatan lebih mahal daripada yang tetap, yang mungkin menjadi faktor penting yang perlu diingat.

Skrin Dibetulkan

Selalu lebih mudah untuk mencari skrin tetap jika anda mempunyai ruang yang tersedia Skrin tetap terdiri daripada bingkai aluminium atau kayu yang sangat rapat memegang skrin yang betul, yang biasanya terbuat dari PVC secara bergantian. Berkat pembinaannya yang sederhana, persediaan ini memberikan permukaan unjuran yang sangat halus dan rata dengan harga terendah.

Selain itu, lebih mudah disatukan dari sudut pelaksanaan. Sekiranya anda dapat menggantung bingkai gambar di dinding, maka di ruang media anda, anda sudah tahu cara memasang projektor bingkai tetap cukup untuk memastikan bahawa terpusat untuk memiliki layar berkualiti tinggi yang siap untuk sesi tontonan anda yang seterusnya . Kelemahan pada skrin tetap untuk bingkai adalah skala mereka. Skrin unjuran pepenjuru 120 inci selebar 2.65 meter untuk meletakkannya dalam perspektif. Di kebanyakan ruang tamu, skrin besar seperti itu kelihatan tidak sesuai, yang bermaksud bahawa anda mungkin memerlukan ruang media khusus untuk mengelakkan sistem projektor anda menghalangi kehidupan seharian. Terdapat banyak panduan di web untuk memilih projektor untuk pangsapuri tempat anda tinggal.

Skrin Ditarik

Skrin yang dapat ditarik dapat memberi anda fleksibiliti yang diperlukan jika anda tidak memiliki ruang media khusus. Apabila anda mahukan keseronokan filem, bentuk skrin ini dapat digulung ke bawah dan kemudian digulung dengan cepat dan tidak dapat dilihat apabila anda selesai. Anda boleh meletakkan skrin seperti itu di depan dinding mana pun atau bahkan TV anda di sana.

Skrin yang dapat ditarik juga memberi anda lebih banyak pilihan untuk memasukkan skrin ke dalam persekitaran anda secara tidak terang, sehingga menutupnya sehingga siap digunakan. Mereka terdapat dalam dua jenis utama: pull-up dan pull-down. Skrin pull-down boleh dipasang di dinding atau siling, yang membolehkan anda menahan seluruh skrin yang tersembunyi dari pandangan di kawasan siling yang tersembunyi. Skrin pull-up, sebaliknya, biasanya dipasang di siling. Kedua-dua jenis skrin yang boleh ditarik ini berfungsi dengan baik. Terdapat dua perkara lain yang harus anda ingat dengan skrin yang boleh ditarik.

Yang pertama adalah bertujuan untuk mendapatkan tab yang tegang untuk mendapatkan output terbaik dari skrin yang dapat ditarik. Skrin jenis ini mempunyai mekanisme di belakangnya untuk memastikan permukaannya ketat dan licin ketika ditarik keluar, sementara ketika layar digulung, keseluruhan sistem ketegangan sering bergeser. Tanpa menegangkan, skrin yang boleh ditarik nampaknya melengkung dan berkerut.

Aspek penting kedua adalah bahawa skrin manual yang boleh ditarik atau bermotor ini boleh ditarik. Skrin manual ringan, tidak mahal, dan tidak memerlukan tenaga untuk beroperasi, menjadikannya sangat pantas untuk dipasang di mana sahaja. Oleh kerana tidak ada kemungkinan motor mengalami kerosakan dari masa ke masa, motor ini kurang memerlukan penyelenggaraan dan lebih banyak tahun beroperasi. Anda harus bangun dari sisi negatifnya.

Untuk mengatasi ketidakselesaan ini, terdapat skrin projektor bermotor. Mereka memberikan teater rumah anda penampilan yang paling indah ketika mereka perlahan dan anggun muncul dengan sentuhan butang dari kandang mereka untuk sesi filem anda. Skrin elektrik ini dapat dilancarkan menggunakan alat kawalan jauh, suis dinding, atau dengan memasangkannya ke port pencetus 12V yang terdapat pada banyak projektor.

Saiz skrin

"Sudah waktunya untuk memilih ukuran yang tepat untuk layar proyeksi anda setelah memutuskan gaya yang paling sesuai dengan ruang media anda. Walaupun lebih besar biasanya lebih baik, ketika menggunakan TV yang jarang melebihi 75 ”secara menyerong, ukuran besar layar projektor menimbulkan cabaran yang tidak biasa dilihat.

Perbezaan harga antara layar unjuran 100 "dan 120" biasanya kecil, jadi anda mungkin ingin melihat paparan paling luas yang boleh anda pasangkan di dinding anda. Namun, ketika memilih ukuran yang ideal, disarankan untuk memperhatikan beberapa pemboleh ubah lain.

Untuk teater rumah anda, bagaimana memilih TV terbaik.

Membeli TV, terutama ketika datang ke home theater, tidak semudah keluar dan memilihnya. Anda mahukan TV yang akan menawarkan kualiti gambar yang anda mahukan, tetapi cukup fleksibel untuk melayani teater rumah anda juga. Semasa memilih TV yang sesuai, ini adalah pertimbangan utama yang harus anda pertimbangkan:

Untuk Apa Anda Akan Menggunakannya?

  • Teknologi untuk Projektor
  • Pandangan jarak jauh
  • Teknologi Projektor

Adalah mungkin untuk mengklasifikasikan teknologi skrin menjadi tiga kategori penting: plasma, LCD, dan LED (atau OLED). Beberapa borang persembahan lain ada, tetapi ini adalah yang paling popular dan mungkin yang akan anda pilih.

Untuk Apa Anda Menggunakannya?

Memilih TV yang sesuai melebihi ukuran skrin, dan perkara paling penting untuk diingat mungkin adalah penggunaan yang paling jelas. Ini merangkumi lebih daripada sekadar "menonton" kerana beberapa TV akan lebih sesuai daripada yang lain untuk sesuatu. Dalam memilih TV baru anda, pertimbangkan perkara berikut:

Sekiranya anda ingin menonton drama-drama yang mengerikan dan mengerikan (melihat anda, Game of Thrones), maka mungkin memilih sekurang-kurangnya 40 TV OLED. Ini akan memberi anda kombinasi hitam dan kontras yang sempurna.

Sekiranya anda ingin menonton banyak sukan, sebaliknya, pilih televisyen yang bagus dan terang dan menghasilkan warna yang baik. Mungkin pertaruhan terbaik anda di sini adalah LED, atau skrin LCD sekitar 50 "kerana ini akan membolehkan anda melihat pemain dengan lebih terperinci.

Anda memerlukan skrin reaktif dan mempunyai nisbah kontras yang luar biasa jika anda akan melakukan banyak permainan. Sekali lagi, di sini, skrin OLED akan menjadi rakan anda dan sekurang-kurangnya 40 ". Sekiranya anda akan melakukan streaming, TV pintar mungkin kelihatan menarik, tetapi saya tidak akan mengganggu. Terdapat banyak cara untuk mengakses perkhidmatan penstriman, dan anda membayar untuk sesuatu yang bahkan tidak membuatnya berbaloi. Jauh lebih murah dan lebih pantas untuk menggunakan Apple TV dan Google Chromecast.

Terdapat banyak TV yang dapat digunakan sebagai serba boleh yang baik dan dapat disesuaikan. Banyak pembekal dapat memberikan pengetahuan ini, dan banyak peruncit akan melatih pekerjanya untuk mengetahui jawapan kepada soalan - soalan ini. "Saya akan mengesyorkan memilih TV OLED paling sedikit 40" jika anda tidak ingin terlalu jauh ke dalamnya, kerana ini harus memenuhi semua keperluan anda.