Apa itu memori?: Memori adalah proses mengambil, menyimpan dan memproses maklumat dari dunia di sekeliling kita dan kemudian mengingat kembali maklumat tersebut, kadang-kadang bertahun-tahun kemudian.

Ingatan

Ingatan adalah keupayaan untuk memikirkan peristiwa yang mungkin berlaku pada masa akan datang. Ia adalah bahagian otak di mana data atau maklumat dikodkan, disimpan dan diambil apabila diperlukan. Ia melibatkan pengekodan, penyimpanan, penyimpanan dan seterusnya mengingat kembali maklumat dan pengalaman masa lalu.

Jenis-Jenis Memori

Seperti di atas kita memperoleh konsep apa itu memori, di sini kita akan membincangkan jenis-jenis memori. Terdapat tiga jenis penyimpanan memori utama:

  • Ingatan Deria
  • Ingatan jangka pendek
  • Ingatan jangka panjang

Ingatan Deria

Memori deria adalah memori yang mampu menyimpan sejumlah maklumat yang agak terhad untuk jangka masa yang sangat singkat.

Ingatan jangka pendek

Maklumat untuk jangka masa yang agak lama tetapi kapasiti yang agak terhad juga disimpan oleh memori jangka pendek. Memori jangka pendek juga dikenali sebagai Memori Kerja Sementara.

Ingatan Jangka Panjang

Memori jangka panjang mampu menyimpan maklumat untuk jangka masa yang sangat lama. Ia juga dikenali sebagai Kedai Memori Kekal **. **

Tahap Memori

Memori mempunyai tiga peringkat iaitu:

Pengekodan

Maklumat perlu diubah ketika masuk ke dalam sistem memori kita (dari input deria). Maklumat berubah menjadi bentuk yang dapat ditangani oleh sistem, sehingga dapat disimpan.

Sebagai contoh

Maklumat itu dapat disimpan jika diubah (dikodkan) menjadi bunyi atau makna (iaitu pemprosesan semantik ). Perkataan yang dilihat dalam buku boleh disimpan dengan mengekodkan bunyi atau makna.

Terdapat tiga cara asas di mana maklumat dapat dikodkan:

  • Visual (Gambar)
  • Akustik (Bunyi)
  • Semantik (Makna)

Dalam ingatan jangka panjang, pengekodan prinsip nampaknya pengekodan semantik (dengan makna). Tetapi, maklumat di LTM juga dapat dikodkan secara akustik dan visual.

Penyimpanan

Penyimpanan berkaitan dengan sifat penyimpanan memori, iaitu, berapa lama memori itu berlangsung, di mana maklumat itu disimpan, jenis maklumat apa yang disimpan dan berapa banyak yang dapat disimpan pada bila-bila masa.

Cara kita mendapatkan maklumat dipengaruhi oleh cara kita menyimpan maklumat. Terdapat sejumlah besar penelitian mengenai perbezaan antara Memori Jangka Panjang.

Pengambilan

Pengambilan merujuk kepada mendapatkan maklumat dari simpanan. Sekiranya kita tidak dapat mengingat sesuatu, itu mungkin kerana kita tidak dapat mengambilnya. Perbezaan antara STM dan LTM menjadi sangat jelas, ketika kami diminta untuk mengambil sesuatu dari memori,

STM disimpan dan diambil secara berterusan. Sebagai contoh, jika sekumpulan peserta diberi senarai kata untuk diingat, dan kemudian diminta untuk mengingat kata kedua dalam senarai, Untuk mendapatkan maklumat, peserta akan melalui senarai mengikut urutan yang mereka dengar.

LTM diambil dan disimpan oleh persatuan. Ini adalah sebab anda boleh mengingati apa yang anda naiki di tingkat atas jika anda kembali ke bilik di mana anda pertama kali memikirkannya.

Tahap Memori

Pemindahan Maklumat dari Memori Jangka Pendek ke Memori Jangka Panjang

Kami menghadapi dua masalah utama ketika kami memindahkan maklumat dari memori jangka pendek ke memori jangka panjang:

  • Gangguan
  • Pereputan

Gangguan

Ini adalah fenomena di mana beberapa kenangan mengganggu pengambilan semula kenangan lain. Kami bercakap tentang gangguan, apabila maklumat yang bersaing mengganggu maklumat kami. Apabila beberapa maklumat menjadikannya sukar untuk mengingat kembali bahan serupa, gangguan itu berlaku pada masa itu.

Contohnya

Bayangkan anda telah menonton dua filem jenayah dengan pelakon yang sama. Anda kemudian cuba mengingati jalan cerita salah satu filem tetapi mencampurkannya dengan filem kedua. Anda mengalami gangguan.

Pereputan

Ini adalah jenis pelupa yang berlaku apabila kenangan semakin pudar dari masa ke masa. Ini boleh digunakan untuk penyimpanan deria dan memori jangka pendek tetapi tidak pada memori jangka panjang. Kita bercakap mengenai kerosakan, apabila kita melupakan fakta hanya kerana masa berlalu.

Memandangkan masalah gangguan dan kerosakan, bagaimana kita memindahkan maklumat dari memori jangka panjang ke memori jangka pendek? Kaedah memindahkan maklumat bergantung kepada sama ada maklumat tersebut melibatkan memori deklaratif atau bukan deklaratif.

Ingatan Bukan Deklaratif

Ingatan bukan deklaratif diperoleh tanpa kesedaran atau secara tersirat melalui prestasi dan bukannya ingatan. Anda melakukan banyak tugas setiap hari yang melibatkan pengingat maklumat anda secara tidak sedar.

Beberapa bentuk ingatan bukan deklaratif sangat mudah berubah dan cepat reput. Contohnya adalah priming dan pembiasaan. Kembali ke contoh filem kami dan anggap bahawa salah satu protagonis utama dalam filem ini adalah Tom Cruise. Selepas filem anda mendengar perbualan di mana perkataan "Cruise" disebut. Secara automatik, Tom Cruise muncul di fikiran anda.

Sekiranya anda mendengar perkataan "Cruise" beberapa hari kemudian, Tom Cruise mungkin tidak dapat diakses dalam fikiran anda, dan anda mungkin lebih suka memikirkan pelayaran yang baru saja anda ambil, atau ingin ambil, di Caribbean. bentuk deklaratif dikekalkan dengan lebih mudah, terutamanya sebagai akibat dari latihan berulang (prosedur) atau penyusunan berulang (tindak balas).

Ingatan Deklaratif

Ingatan deklaratif membolehkan kita mengingat peristiwa dan fakta secara sedar. Ini umumnya diindeks oleh kemampuan kita untuk mengingat atau mengenali peristiwa atau fakta secara eksplisit.

Masuk ke memori deklaratif jangka panjang boleh berlaku melalui pelbagai proses.

  • Salah satu kaedah untuk mencapai tujuan ini adalah dengan sengaja mendapatkan maklumat untuk memahaminya.

  • Yang lain adalah dengan membuat hubungan atau hubungan antara maklumat baru dan apa yang telah kita ketahui dan fahami.

Secara ringkas Apa itu memori: Memori adalah proses mengambil, menyimpan dan memproses maklumat. Memori deria, memori jangka pendek dan memori jangka panjang adalah tiga jenis memori. Memori mempunyai tiga peringkat: pengekodan, penyimpanan dan pengambilan.

Penyatuan

Dengan mengintegrasikan data baru ke dalam skema maklumat tersimpan yang ada, kami membuat sambungan. Penyatuan adalah proses mengintegrasikan maklumat baru ke dalam maklumat yang tersimpan. Pada manusia, proses menggabungkan maklumat deklaratif ke dalam memori dapat berlanjutan selama bertahun-tahun setelah pengalaman awal.

Tekanan secara amnya mengganggu fungsi memori, namun tekanan juga dapat membantu meningkatkan penyatuan memori melalui pembebasan hormon.

Metamemori

Dengan tujuan untuk meningkatkan memori metamemori kita, kita perlu memikirkan proses memori kita sendiri. Strategi sedemikian sangat diperlukan ketika kita memindahkan maklumat baru dengan mengembalikannya ke ingatan jangka panjang.

Metakognisi

Metakognisi adalah kemampuan kita untuk berfikir dan mengawal proses pemikiran kita sendiri dan cara-cara meningkatkan pemikiran kita. Strategi metamemori hanyalah satu komponen Metakognisi. Kami mungkin menggunakan pelbagai strategi metamemory untuk memelihara atau meningkatkan integriti kenangan semasa penggabungan.

Raptai

Salah satu strategi yang digunakan orang untuk menjaga data aktif adalah latihan, pembacaan berulang item. Kesan latihan ini dipanggil kesan latihan.

  • Latihan mungkin terbuka, dalam hal ini biasanya jelas dan lantang bagi sesiapa yang menonton.
  • Raptai mungkin tersembunyi di mana ia disembunyikan dan diam.

Raptai yang terperinci

Seorang individu mesti terlibat dalam latihan yang terperinci, untuk memindahkan maklumat ke dalam ingatan jangka panjang. Individu entah bagaimana menghuraikan item-item yang perlu diingat dalam latihan elaboratif. Latihan seperti itu menjadikan perkara-perkara sama ada lebih penting disatukan ke dalam apa yang sudah diketahui oleh individu atau lebih berhubung antara satu sama lain dan oleh itu lebih berkesan.

Latihan Penyelenggaraan

Dalam latihan penyelenggaraan orang itu secara berulang-ulang melatih perkara yang akan diulang. Latihan seperti itu untuk sementara menyimpan data dalam memori jangka pendek tanpa memindahkan data ke memori jangka panjang. Tanpa sebarang penjelasan, maklumat itu tidak dapat disusun dan dipindahkan.

Kesan Jarak

Ingatan orang untuk maklumat bergantung pada bagaimana mereka mengaksesnya. Ingatan mereka cenderung menjadi baik ketika mereka menggunakan pembelajaran latihan yang diedarkan di mana beberapa sesi dijadualkan dari masa ke masa. Ingatan mereka untuk mendapatkan maklumat tidak begitu baik apabila maklumat itu diperoleh melalui pembelajaran latihan beramai-ramai di mana pelbagai sesi dihimpunkan dalam jangka masa yang sangat singkat.

Semakin besar pengedaran jejak pembelajaran dari masa ke masa, semakin banyak yang diingati oleh para peserta dalam jangka masa yang panjang. Jarak idealnya harus diedarkan selama berbulan-bulan, bukannya hari atau minggu untuk memaksimumkan kesannya pada penarikan jangka panjang. Kesan ini dipanggil kesan jarak. Kesan jarak dihubungkan dengan proses di mana ingatan disatukan dalam ingatan jangka panjang.

Organisasi Maklumat

Kenangan tersimpan tersusun. Salah satu cara untuk menunjukkan bagaimana kenangan disusun adalah dengan mengukur organisasi subjektif dalam mengingat semula secara percuma. Ini bermaksud bahawa penyelidik mengukur cara-cara alternatif untuk mengatur ingatan mereka. Penyelidik melakukan ini dengan memberikan senarai senarai kata-kata yang tidak berkaitan kepada para peserta untuk diingat dalam urutan apa pun. Peserta mempunyai banyak percubaan untuk belajar mengingat kembali senarai perkataan yang tidak berkaitan dengan urutan yang mereka pilih. Sekiranya kumpulan kata-kata ujian dapat dibahagikan kepada beberapa kumpulan, peserta secara impulsif akan mengumpulkan output ingatan mereka mengikut kategori ini.

Peranti Mnemonic

Peranti mnemonik adalah teknik khusus untuk membantu anda menghafal senarai perkataan. Semestinya, peranti seperti itu memberi makna pada senarai item yang tidak bermakna atau biasa. Malah muzik boleh digunakan sebagai alat mnemonik apabila melodi terkenal atau mudah digunakan dan dihubungkan dengan bahan yang perlu dipelajari. Peranti mnemonik yang paling kerap digunakan adalah:

Penggabungan Kategorik: Susun senarai perkara ke dalam sekumpulan kategori.

Gambar Interaktif: Buat gambar interaktif yang menghubungkan perkataan yang dipisahkan dalam senarai.

Sistem Kata Kunci: Kaitkan setiap perkataan baru dengan perkataan pada senarai yang telah dihafal sebelumnya dan membentuk imej interaktif antara kedua perkataan tersebut.

Kaedah Loci: Bayangkan berjalan di sekitar kawasan dengan tanda khas yang anda ketahui dengan baik, dan kemudian kaitkan pelbagai mercu tanda ke item tertentu yang perlu diingat.

Akronim: Merangka ungkapan atau kata di mana setiap hurufnya bermaksud konsep atau perkataan lain (misalnya USA, IQ, dan laser).

Akrostik: Bentuk ayat daripada satu perkataan untuk membantu anda mengingati perkataan baru.

Sistem Kata Kunci: Membentuk gambar interaktif yang menghubungkan bunyi dan makna kata asing dengan bunyi dan makna perkataan yang tidak asing lagi.

Pengambilan dari Ingatan Jangka Pendek

Kami dapat mengambil data dari memori jangka pendek kami dengan cepat. Saul Sternberg melakukan satu siri eksperimen untuk menentukan sama ada orang mengimbas item dalam ingatan jangka pendek satu demi satu atau sekaligus.

Sternberg menyampaikan paparan dari satu hingga enam digit yang berbeza kepada peserta selama 1.2 saat. Kemudian dia menunjukkan digit ujian dan responden harus memutuskan sama ada digit ujian telah dimasukkan ke dalam paparan yang ditunjukkan. Panjang paparan tidak boleh mempengaruhi waktu reaksi, jika pemrosesan selari berlaku, tetapi jika pemprosesan bersiri berlaku, waktu reaksi harus meningkat dengan peningkatan panjang paparan.

Sternberg mendapati bahawa diperlukan sekurang-kurangnya 397.2 milisaat, atau msec untuk bereaksi ketika 1 item berada di paparan dan ditingkatkan sebanyak 37.9 msec dengan setiap item tambahan. Temuan yang menarik adalah bahawa masa tindak balas adalah sama sama ada responsnya adalah "tidak" atau "ya".

Proses ini disebut carian menyeluruh. Sternberg menyimpulkan bahawa individu melakukan pencarian berurutan yang lengkap ketika mengambil maklumat dari ingatan jangka pendek.

Pengambilan dari Ingatan Jangka Panjang

Sukar untuk memisahkan penyimpanan dari fenomena pengambilan. Peserta dalam satu kajian diuji pada ingatan mereka untuk melihat senarai kata yang dikelompokkan. Peserta akan mendengar kata-kata dalam kumpulan bersama dalam senarai. Mereka bahkan akan diberi nama kategori sebelum item di dalamnya ditunjukkan.

Contohnya

Diikuti dengan kata-kata, "kemeja, kaus kaki, seluar, tali pinggang", para peserta mungkin mendengar kategori "artikel pakaian". Peserta kemudian diuji untuk mengingat semula mereka. Ujian penarikan semula dilakukan dengan salah satu daripada dua cara:

Peserta hanya dapat mengingat seberapa banyak perkataan yang mereka dapat dengan urutan yang mereka pilih dalam keadaan mengingat semula. Walau bagaimanapun, peserta diuji mengikut kategori dalam keadaan mengingat semula. Mereka diberi label kategori masing-masing sebagai isyarat. Kemudian mereka diminta untuk mengingat sebanyak mungkin kata dari kategori itu. Hasil penilaian adalah bahawa penarikan semula isyarat adalah jauh lebih baik, rata-rata, daripada penarikan balik percuma.

Penyelidik menyimpulkan bahawa para peserta tidak menyimpan begitu banyak kata, Tetapi perbandingan dengan keadaan ingatan yang ditunjukkan menunjukkan bahawa kegagalan memori yang jelas sebahagian besarnya adalah hasil pengambilan, dan bukannya kegagalan penyimpanan.

Ringkasan Penyatuan adalah proses mengintegrasikan maklumat baru ke dalam maklumat yang tersimpan. Metakognisi adalah kemampuan kita untuk memikirkan dan mengawal proses kita sendiri. Peranti mnemonik adalah teknik khusus untuk membantu anda menghafal senarai perkataan. Orang menggunakan latihan untuk memastikan data tetap aktif.

Soalan Lazim

Berikut adalah beberapa soalan yang sering diajukan mengenai apa itu memori.

Mengapa kita memerlukan memori?

Ingatan mempunyai peranan mendasar dalam kehidupan, mencerminkan masa lalu seperti masa lalu, dan menawarkan kemungkinan menggunakan kembali semua pengalaman masa lalu dan masa kini, serta membantu menjamin kesinambungan antara apa yang akan dan yang akan terjadi.

Berapa lamakah memori haptik berlangsung?

Ingatan haptik nampaknya digunakan ketika menilai daya penting untuk memegang dan berinteraksi dengan objek intim. Memori haptik pada dasarnya kelihatan merosot setelah kira-kira dua saat.

Apa itu ingatan?

Pengkodan unit maklumat yang lebih kecil menjadi unit yang lebih besar dan dikenali dikenali sebagai chunking. Chunking sering dianggap membantu melewati kapasiti memori kerja yang terhad. Potongan pada kedudukan senarai awal menyempurnakan penarikan kembali bahan lain, bukan potongan, tetapi potongan di akhir senarai tidak.

Adakah memori jangka pendek sama dengan memori berfungsi?

Memori kerja merujuk kepada proses yang digunakan untuk menyimpan, mengatur, dan mengendalikan maklumat untuk sementara waktu. Memori jangka pendek hanya merujuk kepada penyimpanan data sementara dalam memori.

Apakah ingatan kerja yang lemah?

Kira-kira 15% kanak-kanak dipengaruhi oleh ingatan kerja yang lemah. Hal ini digambarkan oleh tingkah laku yang tidak perhatian dan tidak dapat disentuh yang disertai dengan kegagalan untuk menyelesaikan aktiviti seharian yang memerlukan perhatian yang fokus atau berterusan.

Kesimpulannya

  • Apa itu memori: Memori adalah proses mengambil, menyimpan dan memproses maklumat. Memori deria menyimpan sejumlah maklumat yang terhad. Maklumat memori jangka pendek disimpan dengan kapasiti yang agak terhad dan maklumat memori jangka panjang yang disimpan untuk jangka masa yang sangat lama. Memori mempunyai tiga peringkat: pengekodan, penyimpanan dan pengambilan. Apabila kita memindahkan maklumat dari memori jangka pendek ke memori jangka panjang, gangguan dan kerosakan adalah dua masalah utama yang kita hadapi.

  • Penyatuan adalah proses mengintegrasikan maklumat baru ke dalam maklumat yang tersimpan. Metakognisi adalah kemampuan kita untuk memikirkan dan mengawal proses kita sendiri. Kami menggunakan pelbagai strategi metamemory untuk mengekalkan atau meningkatkan integriti kenangan semasa penggabungan. Peranti Mememonik adalah teknik khusus untuk membantu anda menghafal senarai perkataan.

  • Orang menggunakan latihan untuk memastikan data tetap aktif. Individu mesti terlibat dalam latihan yang terperinci, untuk memindahkan maklumat ke dalam ingatan jangka panjang. Dalam latihan penyelenggaraan orang itu secara berulang-ulang melatih perkara yang akan diulang. Kami dapat mengambil data dari memori jangka pendek kami dengan cepat dan dalam memori jangka panjang sukar untuk memisahkan penyimpanan dari fenomena pengambilan.

Topik-topik yang berkaitan

Makanan Untuk Meningkatkan Ingatan

Permainan Latihan Otak