Apakah persepsi itu?: Persepsi didefinisikan sebagai pengalaman deria dunia. Ini merangkumi mengenal pasti rangsangan persekitaran dan tindakan sebagai tindak balas terhadap rangsangan ini. Persepsi pada dasarnya merangkumi lima deria; bau, rasa, suara, sentuhan, dan penglihatan. Persepsi mencipta pengalaman kita mengenai dunia di sekeliling kita dan juga membolehkan kita bertindak di dalam persekitaran kita.

Persepsi

Pengenalan Persepsi

Setelah membincangkan pengenalan ringkas mengenai apa persepsi itu sekarang kita membincangkan persepsi secara terperinci. Persepsi merujuk kepada sekumpulan proses yang kita gunakan untuk memahami semua rangsangan yang kita hadapi setiap detik, dari cahaya skrin komputer di depan kita hingga bau bilik hingga gatal di pergelangan kaki anda. Bagaimana kita menafsirkan semua sensasi yang berbeza ini, persepsi kita pada dasarnya berdasarkannya, yang merupakan kesan deria yang kita dapat dari rangsangan di dunia di sekitar kita. Persepsi membolehkan kita mengarahkan dunia dan membuat keputusan mengenai segala-galanya, dari mana T-shirt untuk dipakai atau seberapa cepat untuk melarikan diri dari beruang.

Tutup mata anda. Apa yang anda ingat mengenai bilik di mana anda berada? Teduhan dinding, sudut bayang-bayang? Tidak kira sama ada kita mengetahuinya, kita secara selektif menghadapi pelbagai perkara di persekitaran kita. Otak kita tidak mempunyai kemampuan untuk menghadapi setiap butiran di dunia di sekitar kita. Ilusi optik pada dasarnya menonjolkan kecenderungan ini. Pernahkah anda melihat ilusi optik dan melihat satu perkara, sementara rakan melihat sesuatu yang sama sekali berbeza? Otak kita terlibat dalam proses tiga langkah ketika diperkenalkan dengan rangsangan: pemilihan, organisasi , dan tafsiran.

Konsep Persepsi Selektif: Persepsi selektif adalah bias kognitif psikologi yang berkaitan dengan bagaimana jangkaan seseorang atau sejauh mana sesuatu yang menonjol dapat mempengaruhi pemerhatian. Persepsi selektif dapat digunakan oleh perniagaan untuk menargetkan kempen pemasarannya untuk mempengaruhi dan menarik calon pelanggan yang diinginkan untuk produk atau perkhidmatannya.

Proses Persepsi

Proses persepsi adalah urutan langkah yang bermula dengan rangsangan di persekitaran dan diakhiri dengan penafsiran kita terhadap rangsangan tersebut. Proses ini secara amnya tidak sedarkan diri dan berlaku berkali-kali sehari. Proses tidak sedar pada dasarnya adalah proses yang berlaku tanpa niat atau kesedaran . Apabila anda membuka mata anda, anda tidak perlu memberitahu otak anda untuk menafsirkan cahaya yang jatuh ke retina anda dari objek di hadapan anda sebagai "komputer" kerana ini telah berlaku secara tidak sedar. Ketika anda keluar ke malam yang dingin, otak anda tidak perlu diberitahu "sejuk" kerana rangsangan mengaktifkan proses dan kategori secara spontan.

Pemilihan

Dunia di sekitar kita sarat dengan rangsangan yang tidak berkesudahan yang mungkin kita hadapi, tetapi otak kita tidak mempunyai sumber daya untuk memperhatikan segala yang ada di sekitar kita. Oleh itu, langkah pertama persepsi adalah (biasanya tidak sedarkan diri, tetapi kadang-kadang disengajakan) keputusan untuk menghadapi apa. Mengandalkan persekitaran, dan bergantung pada kita sebagai individu, kita mungkin fokus pada rangsangan yang biasa atau sesuatu yang baru. Ketika kita menghadapi satu hal tertentu di lingkungan kita - sama ada bau, perasaan, suara, atau sesuatu yang lain sepenuhnya - ia menjadi rangsangan yang dihadapi.

Pertubuhan

Setiap kali kita memutuskan untuk melakukan rangsangan di lingkungan (dengan sengaja atau tidak disedari, walaupun biasanya yang terakhir), pemilihan tersebut memancarkan serangkaian tindak balas di otak kita. Proses saraf ini bermula dengan pengaktifan reseptor deria kita (sentuhan, rasa, bau, penglihatan, dan pendengaran). Reseptor mengalihkan tenaga input ke dalam aktiviti saraf, yang ditransmisikan ke dalam pikiran kita, di mana kita mengembangkan perwakilan mental terhadap rangsangan (atau, dalam kebanyakan kes, banyak rangsangan yang berkaitan) disebut persepsi. Rangsangan yang samar-samar dapat diubah menjadi berbagai persepsi, dialami secara rawak, satu per satu, dalam apa yang disebut "persepsi bertingkat."

Tafsiran

Setelah kita melakukan perbaikan, dan pikiran kita mendapatkan dan mengkoordinasikan data, kita menguraikannya sehingga dapat memanfaatkan data terkini kita tentang dunia. Pengertian pada dasarnya menunjukkan bahawa kita mengambil data yang telah kita mengesan dan menyelaraskannya dan mengubahnya menjadi sesuatu yang dapat kita susun. Sebagai contoh, dalam fantasi Rubin Vase yang disebut sebelumnya, sebilangan orang akan menguraikan data ketara sebagai "balang", sementara beberapa orang akan menguraikannya sebagai "wajah". Ini berlaku tanpa disedari banyak kali setiap hari. Dengan meletakkan pelbagai peningkatan ke dalam kelas, kita lebih cenderung memahami dan bertindak balas terhadap persekitaran umum kita.

Konsep Persepsi Pelanggan: Persepsi pelanggan adalah konsep pemasaran yang merangkumi kesan, kesedaran dan / atau kesedaran pelanggan mengenai syarikat atau penawarannya. Persepsi pelanggan biasanya dipengaruhi oleh iklan, ulasan, hubungan masyarakat, media sosial, pengalaman peribadi dan saluran lain.

Ringkasnya Apakah persepsi itu?: Persepsi adalah pengalaman deria dunia dan ia merujuk kepada set proses yang kita gunakan untuk memahami semua rangsangan yang kita hadapi setiap saat. Proses persepsi adalah urutan langkah. Langkah pertama persepsi adalah keputusan untuk menghadapi apa.

Jenis Persepsi

Beberapa jenis persepsi utama termasuk:

  • Penglihatan

  • Sentuh

  • Bau

  • Bunyi

  • Rasa

Ada juga deria lain yang memungkinkan kita untuk melihat sesuatu seperti waktu, keseimbangan, posisi tubuh, pecutan, dan persepsi keadaan dalaman. Sebilangan besar ini bersifat multimodal dan merangkumi lebih daripada satu modaliti deria. Persepsi sosial, atau kemampuan untuk mengenali dan menggunakan petunjuk sosial mengenai individu dan hubungan, adalah jenis persepsi yang signifikan.

Bagaimana ia berfungsi?

Apakah persepsi dan cara kerjanya perlu diketahui. Proses persepsi adalah satu rangkaian langkah yang bermula dengan persekitaran dan membawa kepada persepsi kita terhadap rangsangan dan tindakan sebagai reaksi terhadap rangsangan tersebut. Ia berlaku secara berterusan, tetapi anda tidak menghabiskan banyak masa untuk memikirkan proses sebenar yang berlaku apabila anda melihat banyak rangsangan yang mengelilingi anda pada waktu tertentu.

Sebagai contoh, proses mengubah cahaya yang jatuh di retina anda menjadi gambar visual yang sebenarnya berlaku tanpa disedari dan secara spontan. Halus berubah pada tekanan pada kulit anda yang membolehkan anda merasakan objek berlaku tanpa satu pemikiran.

Persepsi bertindak sebagai penapis yang membolehkan kita wujud dan mentranskripsikan dunia tanpa dibanjiri oleh rangsangan.

Langkah-langkah dalam Proses Persepsi

Langkah-langkah dalam proses persepsi adalah berikut:

1. Rangsangan Alam Sekitar

Dunia di sekitar kita penuh dengan rangsangan yang dapat menarik perhatian melalui pancaindera yang berbeza. Rangsangan persekitaran adalah segala yang ada di persekitaran yang mempunyai kemampuan untuk dirasakan.

2. Rangsangan yang dihadiri

Rangsangan yang dihadiri adalah objek tertentu di persekitaran yang perhatiannya pada dasarnya tertumpu.

3. Gambar di retina

Ini termasuk cahaya yang benar-benar melewati kornea dan murid dan ke lensa mata kita. Kornea membantu memfokuskan cahaya ketika memasuki mata, dan iris mata kita mengawal ukuran murid untuk mengenali seberapa banyak cahaya yang hendak dilepaskan. Kornea dan lensa bertindak bersama untuk memproyeksikan imej terbalik ke retina.

4. Transduksi

Dalam proses yang dikenali sebagai transduksi, gambar di retina kemudian ditukar menjadi isyarat elektrik. Ini membolehkan mesej visual dipindahkan ke otak untuk ditafsirkan.

5. Pemprosesan saraf

Selepas itu isyarat elektrik kemudian menjalani pemprosesan saraf. Laluan yang diikuti oleh isyarat tertentu bergantung pada jenis isyarat apa (iaitu isyarat visual atau isyarat pendengaran).

6. Persepsi

Anda melihat objek rangsangan di persekitaran dalam proses persepsi ini. Pada ketika inilah anda menjadi sedar akan rangsangan tersebut.

7. Pengiktirafan

Persepsi tidak hanya merangkumi menyedari rangsangan dengan sengaja. Otak juga penting untuk mengatur dan mentafsirkan apa yang anda rasakan. Langkah seterusnya adalah pengiktirafan dan kemampuan untuk menafsirkan dan memberi makna pada objek.

8. Tindakan

Fasa tindakan persepsi merangkumi beberapa jenis aktiviti motor yang berlaku sebagai reaksi terhadap rangsangan yang dirasakan dan dikenal pasti. Ini mungkin termasuk tindakan besar, seperti berlari ke arah orang yang sedang dalam kesusahan, atau sesuatu yang terlalu lemah seperti mengedipkan mata sebagai reaksi terhadap serakan debu yang menghembus udara.

Konsep Persepsi Risiko: Persepsi risiko adalah kepercayaan (sama ada rasional atau tidak rasional) yang dipegang oleh individu, kumpulan, atau masyarakat mengenai kemungkinan berlakunya risiko atau mengenai sejauh mana, besarnya, dan masa kesannya.

Petua dan Jejak

Ada beberapa perkara yang dapat kita lakukan yang mungkin dapat membantu kita lebih memahami di dunia di sekitar kita — atau sekurang-kurangnya memberi tumpuan kepada perkara-perkara yang penting.

Beri perhatian

Persepsi memerlukan kita bertemu dengan dunia di sekeliling kita. Ini mungkin melibatkan apa sahaja yang dapat dilihat, dirasakan, disentuh, dibau, atau didengar. Ini mungkin juga meliputi rasa proprioception, seperti pergerakan lengan dan kaki atau perubahan posisi tubuh dalam hubungannya dengan objek tertentu di persekitaran.

Fahami apa yang anda rasakan

Tahap pengenalan adalah bahagian penting dari persepsi kerana ia membolehkan kita memahami dunia di sekeliling kita. Dengan meletakkan objek dalam susunan yang bermakna, kita dapat memahami dan bertindak balas dengan tepat.

Mengambil tindakan

Langkah terakhir dan terakhir dari proses persepsi merangkumi beberapa jenis tindakan sebagai reaksi terhadap rangsangan persekitaran. Ini termasuk pelbagai tindakan seperti memusingkan badan untuk melihat lebih dekat atau berpaling untuk melihat sesuatu yang lain.

Ringkasan Deria kita adalah jenis persepsi utama. Terdapat 8 langkah dalam proses persepsi. Proses ini adalah rangkaian langkah yang bermula dengan persekitaran. Terdapat beberapa petua yang mungkin dapat membantu kita untuk lebih memahami di dunia.

Undang-undang Gestalt Organisasi Persepsi

Psikologi Gestalt diusulkan oleh pemikir Jerman Max Wertheimer, Wolfgang Kohler, dan Kurt Koffka dan mereka memberi tumpuan kepada bagaimana orang menafsirkan dunia. Perspektif Gestalt pada dasarnya terbentuk sebahagiannya sebagai reaksi terhadap strukturalisme Wilhelm Wundt yang pada dasarnya menumpukan pada memecahkan peristiwa dan pengalaman mental kepada elemen terkecil.

Max Wertheimer menyatakan bahawa rangkaian peristiwa persepsi pantas, seperti barisan lampu berkelip, menimbulkan ilusi gerakan walaupun tidak ada. Ini sebenarnya dikenali sebagai fenomena phi. Filem bergerak berdasarkan prinsip ini, dengan urutan gambar pegun muncul berturut-turut untuk membentuk pengalaman visual yang lancar.

Prinsip-prinsip ini sering disebut sebagai "undang-undang organisasi persepsi." Tetapi, perlu diketahui bahawa sementara ahli psikologi Gestalt menamakan fenomena ini sebagai "undang-undang", istilah yang lebih sesuai adalah "prinsip organisasi persepsi." Prinsip-prinsip ini sama seperti heuristik , yang merupakan jalan pintas mental untuk menyelesaikan masalah.

Hukum Kesamaan

Undang-undang kesamaan mengesyorkan agar perkara serupa cenderung muncul secara berkumpulan. Pengelompokan boleh berlaku dalam rangsangan pendengaran dan visual. Dalam gambar di bawah, misalnya, anda mungkin melihat pengelompokan bulatan berwarna sebagai baris dan bukannya sekumpulan titik.

Undang-undang Pragnanz

Kata pragnanz sebenarnya adalah istilah Jerman yang bermaksud "tokoh yang baik." Hukum Pragnanz kadang-kadang disebut sebagai undang-undang kesederhanaan atau undang-undang tokoh baik. Undang-undang ini menyatakan bahawa objek tertentu di lingkungan dapat dilihat dengan cara yang membuatnya tampak sesederhana mungkin. Anda melihat gambar di bawah sebagai lingkaran yang bertindih dan bukan gabungan garis melengkung yang bersambung. Undang-undang Pragnanz

Undang-undang Kedekatan

Menurut undang-undang jarak, perkara-perkara yang saling berdekatan dianggap dikumpulkan bersama. Dalam gambar di bawah ini, bulatan di sebelah kiri nampaknya merupakan bahagian dari satu kumpulan sementara yang di sebelah kanan tampak menjadi bagian dari yang lain. Kerana objek berdekatan antara satu sama lain, kami mengumpulkannya bersama-sama.

Undang-undang Kesinambungan

Menurut hukum kesinambungan titik yang dihubungkan oleh garis lurus atau melengkung dirasakan dengan cara yang mengikuti jalan termudah. Daripada melihat garis dan sudut yang terpisah, garis-garis dianggap sebagai milik bersama.

Undang-undang Penutupan

Undang-undang penutupan menyatakan bahawa perkara-perkara akan disatukan sekiranya kelihatannya melengkapkan entiti. Otak kita kadang-kadang mengabaikan pengetahuan yang bertentangan dan mengisi jurang pengetahuan. Dalam gambar di bawah, anda mungkin melihat bentuk bulatan dan segi empat tepat kerana otak anda mengisi jurang yang hilang untuk membentuk gambar yang bermakna.Undang-undang Penutupan

Undang-undang Wilayah Bersama

Undang-undang persepsi persepsi Gestalt ini menyatakan bahawa unsur-unsur yang dihimpunkan bersama dalam wilayah ruang yang sama cenderung dipasang bersama.

Contohnya, bayangkan terdapat hampir tiga bentuk bujur yang dilukis pada sehelai kertas dengan dua titik terletak di setiap hujung bujur. Oval tepat di sebelah satu sama lain sehingga titik di hujung satu bujur sebenarnya lebih dekat dengan titik di hujung bujur yang terpisah. Terlepas dari jarak titik-titik, kedua-dua yang berada di dalam setiap bujur dianggap sebagai kumpulan dan bukannya titik-titik yang sebenarnya paling dekat satu sama lain.

Apa yang Mempengaruhi Persepsi Kita?

Terdapat sebilangan faktor yang mempengaruhi persepsi kita. Pertama, pengaruh utama persepsi kita boleh menjadi keturunan kita. Warna kulit, tinggi badan, dan jantina mempengaruhi cara kita melihat dunia. Sebagai contoh, seseorang yang berukuran 5 '2 "mungkin melihat objek disimpan terlalu tinggi, sementara seseorang yang berukuran 6' 2" mungkin tidak memiliki persepsi yang serupa.

Keperluan

Keperluan kita mempengaruhi persepsi kita juga. Keperluan fisiologi, seperti air dan makanan (atau kekurangan), dapat mempengaruhi perasaan kita terhadap keadaan tertentu. Adakah anda pernah berada dalam keadaan di mana anda sangat lapar? Sekiranya demikian, anda tahu ini mempengaruhi kemampuan anda untuk bersosial dengan orang lain. Anda mungkin mendapati diri anda kurang sabar untuk mendengar kerana anda risau bila hendak makan! Atau jika anda pernah melakukan perjalanan darat dan dalam perjalanan ini anda perlu menggunakan tandas, persepsi anda mungkin bahawa lebuh raya kekurangan bilangan kawasan rehat yang mencukupi.

Kumpulan Pear

Rakan sebaya kita juga dapat mempengaruhi persepsi kita. Rakan sebaya kita cenderung untuk menentukan apa yang tidak diingini atau diinginkan, sehingga memberi kita pengetahuan tentang bagaimana menafsirkan maklumat di sekitar kita. Tidak syak lagi anda pernah mengalami ini secara peribadi. Sekiranya anda menganggap jenama pakaian tidak diingini, kemungkinan rakan anda juga merasa tidak diingini mengenai pakaian. Perkara yang sama berlaku di tempat kerja; sebagai contoh, anggap seorang penyelia menggunakan Skype untuk mengadakan perjumpaan kerana anggapannya adalah cara penting untuk berniaga. Sangat mungkin orang lain dalam kumpulan kerja anda menganggapnya sebagai alat yang berguna juga.

Minat

Minat kita mempengaruhi persepsi kita. Sekiranya anda suka berlari maraton, persepsi anda tentang berapa banyak perbelanjaan untuk kasut lari akan berbeza dengan seseorang yang suka berkayak untuk bersenang-senang dan memerlukan sepasang kasut sukan. Anggap minat anda di tempat kerja mesti dipromosikan. Persepsi anda terhadap pekerjaan sangat alternatif daripada seseorang yang tidak tahan dengan pekerjaan dan mencari jawatan dengan syarikat alternatif.

Apakah persepsi anda terhadap diri anda?

Terdapat dua jenis persepsi: cara anda melihat diri anda dan dunia anda dan cara orang lain melihat anda dan dunia mereka. Satu-satunya persepsi yang anda kendalikan adalah anda sendiri. Bagaimana anda melihat dunia anda mempengaruhi sikap anda, yang seterusnya mempengaruhi apa yang anda tarik. Sekiranya anda melihat dunia yang penuh profesi, tindakan dan sikap anda akan menarik perhatian.

Sebaliknya, jika anda melihat hidup anda kekurangan apa yang anda perlukan, anda lebih panik untuk memelihara apa yang anda miliki daripada mencapai perkara-perkara yang anda mahukan dan perlukan. Otak kita secara spontan memproses apa yang kita panik sebagai ancaman. Ini kemudian mengubah persepsi kita dan bahkan kimia badan kita.

Perangkap Berpotensi

Proses persepsi tidak selalu berjalan dengan mudah dan terdapat pelbagai perkara yang boleh menghalang persepsi. Masalah persepsi adalah keadaan kognitif yang ditandai dengan kemampuan yang lemah untuk melihat objek atau konsep.

Beberapa gangguan yang boleh mempengaruhi persepsi termasuk:

  • Sindrom pengabaian spasial, yang merangkumi tidak memperhatikan rangsangan pada satu sisi badan

  • Prosopagnosia, gangguan yang menjadikannya sukar untuk mengenal pasti wajah

  • Aphantasia, gangguan yang dicirikan oleh ketidakmampuan untuk membayangkan perkara dalam fikiran kita

  • Skizofrenia , yang dicirikan oleh persepsi yang tidak normal terhadap realiti

Sebilangan keadaan ini mungkin dipengaruhi oleh genetik sementara yang lain disebabkan oleh kecederaan otak atau strok.

Ringkasan Psikologi Gestalt tertumpu pada bagaimana orang mentafsirkan dunia. Beberapa undang-undang mengenai persepsi dikemukakan oleh psikologi Gestalt. Keturunan, warna, kulit, keperluan dan minat kita mempengaruhi persepsi kita.

Soalan Lazim

Berikut adalah beberapa pertanyaan yang sering diajukan mengenai persepsi apa:

Apakah ciri persepsi?

Ciri-ciri peribadi yang mempengaruhi persepsi merangkumi sikap, motif, keperibadian, minat, harapan dan pengalaman seseorang. Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi sasaran seperti kebaruan, suara, motif, ukuran, latar belakang, persamaan, jarak dekat dll.

Apakah persepsi dunia?

Sifat hidup di dunia material bermaksud realiti kita menjadi kanvas di mana kita memahami persekitaran kita. Persepsi didasarkan pada model dunia yang dibangunkan oleh minda kita, sehingga kehidupan mencerminkan pendapat dan kepercayaan kita. Persepsi mereka diwarnai oleh pengalaman mereka mengenai realiti.

Mengapa Realiti Persepsi?

Persepsi pada dasarnya bertindak sebagai lensa di mana kita melihat realiti dunia. Persepsi kita mempengaruhi bagaimana kita fokus, memproses, menafsirkan, mengingat, memahami, mensintesis, membuat keputusan, dan bertindak berdasarkan kenyataan. Dengan berbuat demikian, kebolehan kita adalah untuk menganggap bahawa bagaimana kita melihat realiti adalah gambaran yang tepat dari apa sebenarnya kenyataan itu.

Bagaimana persepsi terbentuk?

Persepsi kami didasarkan pada bagaimana kami menjelaskan sensasi yang berbeza. Proses persepsi bermula dengan menerima rangsangan dari persekitaran dan berakhir dengan penafsiran kita terhadap rangsangan tersebut. Proses ini secara amnya tidak sedarkan diri dan berlaku berkali-kali sehari.

Apakah kajian persepsi?

Tinjauan persepsi paling sering digunakan ketika seseorang berusaha untuk mengetahui bagaimana orang memahami atau merasa tentang situasi atau persekitaran mereka. Mereka digunakan untuk menilai keperluan, menjawab pertanyaan, menyelesaikan masalah, menetapkan garis dasar, menganalisis tren, dan memilih tujuan.

Kesimpulannya

Apakah persepsi itu?: Persepsi adalah pengalaman deria dunia dan merujuk kepada set proses yang kita gunakan untuk memahami semua rangsangan yang kita hadapi setiap saat. Persepsi pada dasarnya merangkumi lima deria. Proses persepsi adalah urutan langkah. Langkah pertama persepsi adalah keputusan untuk menghadapi apa. Deria kita adalah jenis persepsi utama. Terdapat 8 langkah dalam proses persepsi. Proses ini adalah rangkaian langkah yang bermula dengan persekitaran. Terdapat beberapa petua yang mungkin dapat membantu kita untuk lebih memahami di dunia seperti memberi perhatian, memberi makna tentang apa yang anda rasakan dan mengambil tindakan dll. Psikologi Gestalt memfokuskan pada bagaimana orang mentafsirkan dunia. Beberapa undang-undang mengenai persepsi dikemukakan oleh psikologi Gestalt. Keturunan, warna, kulit, keperluan dan minat kita mempengaruhi persepsi kita.

Topik-topik yang berkaitan

Psikologi kognitif

Apa itu Kepintaran