Apakah sensasinya ?: Sensasi pada dasarnya adalah proses yang memungkinkan otak kita mengambil data melalui lima deria kita, yang kemudian dapat dialami dan ditafsirkan oleh otak.

Sensasi pada dasarnya adalah proses yang memungkinkan otak kita mengambil maklumat melalui lima deria kita, yang kemudian dapat dialami dan ditafsirkan oleh otak. Sensasi berlaku kerana lima sistem deria kita: pendengaran, penglihatan, bau, rasa dan sentuhan. Setiap sistem ini mempunyai jalan saraf yang unik dengan otak yang membolehkan mereka memindahkan pengetahuan dari persekitaran ke otak dengan cepat. Kami tidak akan dapat menikmati hari musim bunga yang cerah di taman tanpa sensasi.

Setiap sistem deria mengandungi reseptor sensori yang luar biasa, yang dimaksudkan untuk mengenali rangsangan persekitaran tertentu. Setelah dikenali, reseptor deria mengubah tenaga rangsangan persekitaran menjadi impuls saraf elektrokimia. Otak kemudian menafsirkan pesan-pesan saraf itu, yang memungkinkan otak mengalami dan membuat keputusan mengenai persekitaran.

Jenis Sensasi

Setelah membincangkan apa itu sensasi, Mari kita lihat lebih dekat proses sensasi dengan memeriksa setiap lima sistem deria yang disertakan.

Penglihatan

Sistem visual memindahkan tenaga cahaya, yang berlaku secara semula jadi dalam bentuk panjang gelombang, ke dalam mesej saraf melalui mata. Proses ini dikenali sebagai visuoreception. Ciri-ciri halus dari panjang gelombang, seperti lebar, tinggi, dan frekuensi, diakui oleh struktur di dalam mata kita. Kontras yang halus ini menghasilkan pengalaman melihat pelbagai warna, tekstur, dan bentuk. Berpikir kembali ke taman, sifat panjang gelombang yang selalu bergantian itu mencipta gambaran yang ditafsirkan oleh otak anda sebagai matahari terbenam.

Pendengaran

Sistem pendengaran beroperasi setanding dengan sistem visual kerana bunyi dihantar melalui persekitaran dalam bentuk panjang gelombang. Sama seperti panjang gelombang cahaya, ciri-ciri panjang gelombang pendengaran akan menentukan ciri-ciri bunyi yang didengar di otak. Gelombang bunyi memasuki telinga, dan setelah panjang gelombang tiba di telinga tengah, struktur pendengaran mengubah panjang gelombang ini menjadi getaran. Getaran dihantar ke impuls saraf, yang dihantar terus ke otak. Proses mengenali getaran ini disebut sebagai mekanoreception. Burung yang menyanyi di taman memancarkan panjang gelombang dengan ukuran dan frekuensi yang sangat khusus yang diambil oleh telinga anda, dan akhirnya anda dapat merasakan lagu burung itu.

Sentuh

Rasa sentuhan kita juga didorong oleh mekanisme penerimaan. Sel reseptor yang direka khas di bawah kulit bertujuan untuk mengesan sedikit tekanan . Kami juga mempunyai sel termoreceptor di bawah kulit kita yang dapat mengenali suhu yang berkaitan dengan sentuhan dan suhu dan mengubah data tersebut menjadi maklumat yang dapat digunakan oleh otak. Ingat hari musim bunga yang hangat itu? Terima kasih kepada kedua-dua jenis reseptor ini, kita dapat merasakan rumput lembut dan kehangatan matahari secara serentak.

Rasa

Untuk memindahkan maklumat dari mulut ke otak kita melalui persepsi kimia, rasa kita bertanggungjawab. Proses ini difasilitasi oleh reseptor kimia tertentu di lidah kita yang disebut selera. Bahan kimia dalam makanan yang kita makan mengandungi pelbagai sifat dan kualiti. Sama seperti sistem deria kita yang lain, selera kita memindahkan maklumat mengenai bahan kimia yang dikenali ke otak kita. Walaupun makanan itu bersentuhan dengan selera kita, otak kita yang mengatur bagaimana sesuatu terasa. Bergantung pada apa yang anda bungkus untuk berkelah, lidah anda mampu mengenali satu atau lebih selera berikut: manis, masin, masam, pahit dan umami (yang sedap).

Bau

Indera terakhir, bau, juga berlaku melalui penerimaan kimia. Berbanding dengan berbau dengan lidah, anda berbau melalui sel reseptor tertentu yang melapisi bahagian dalam rongga hidung anda yang bertanggungjawab untuk memindahkan pengetahuan kimia ke otak anda. Walaupun deria rasa anda dapat mengenali empat rasa yang berbeza, deria penciuman anda tidak terbatas pada jenis bau tertentu, yang membolehkan anda mengalami pelbagai bau. Di taman, bunga dogwood memancarkan bahan kimia udara yang akhirnya memasuki hidung anda dan akhirnya diuraikan oleh otak anda sebagai bau.

Deria Tambahan

Ramai ahli falsafah dan saintis berpendapat bahawa manusia mempunyai deria tambahan yang melibatkan:

  • Nociception dan kesakitan (sakit fisiologi): Isyarat saraf dan kerosakan tisu lain.

  • Imbangan atau keseimbangan: Membolehkan penginderaan pergerakan tubuh, pecutan, dan arah, dan untuk mencapai dan mengekalkan keseimbangan dan keseimbangan postur.

  • Kesedaran badan atau proprioception: Menyediakan korteks parietal otak dengan pengetahuan mengenai kedudukan relatif bahagian tubuh.

  • Rasa masa dan kronologi: Merujuk kepada bagaimana perjalanan masa dilihat dan dialami tetapi tidak dihubungkan dengan sistem deria tertentu. Menurut saintis saraf dan psikologi, otak manusia mempunyai sistem yang mengatur persepsi masa.

  • Sensing suhu dan termoception: Sensasi panas dan ketiadaan panas (sejuk).

Sekiranya deria interoceptive juga dikaji, sensasi dapat diperluas untuk melibatkan regangan (seperti pada otot atau organ seperti paru-paru), penginderaan karbon dioksida dan oksigen, penginderaan pH, dan banyak lagi.

Walaupun definisi sensasi yang sesuai masih boleh diperdebatkan, kebanyakan saintis bersetuju bahawa semua deria bergantung pada empat keupayaan deria asas:

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Pengesanan kimia (chemoreception) :diamond_shape_with_a_dot_inside: Pengesanan cahaya (penerimaan cahaya) :diamond_shape_with_a_dot_inside: Pengesanan daya (penerimaan mekanik) :diamond_shape_with_a_dot_inside: Pengesanan suhu (termoreception)

Sistem saraf kita mempunyai organ dan sistem deria yang menentukan setiap deria dan sistem ini bergantung pada chemoreceptors, photoreceptors, mechanoreceptors, atau thermoreceptors untuk mengesan keadaan persekitaran luaran atau persekitaran dalaman .

Secara ringkas Apakah sensasinya ?: Sensasi pada dasarnya adalah proses yang memungkinkan otak kita mengambil data melalui lima pancaindera kita. Setiap sistem deria mengandungi reseptor deria yang luar biasa.

  • Sistem visual memindahkan tenaga cahaya.
  • Sistem pendengaran beroperasi setanding dengan sistem visual.
  • Rasa sentuhan kami didorong oleh mekanoreception.
  • Rasa selera kita bertanggungjawab untuk memindahkan maklumat dari mulut ke otak kita.

Modaliti Deria

Modaliti deria (juga disebut modulus rangsangan) adalah ciri rangsangan atau apa yang dirasakan setelah rangsangan.

Sensing

Sense adalah transduser dari dunia fizikal ke kerajaan minda. Definisi pengertian lain yang dapat diterima secara meluas adalah: Sistem yang terdiri daripada sekumpulan jenis sel deria, bertindak balas terhadap fenomena fizikal tertentu, dan sesuai dengan kumpulan wilayah tertentu di dalam otak di mana isyarat ditafsirkan dan diterima.

Wacana mengenai jumlah pancaindera umumnya timbul mengenai klasifikasi jenis sel yang berlainan, dan pemetaannya ke kawasan otak.

Modaliti Cahaya

Modaliti deria untuk penglihatan adalah cahaya. Untuk melihat rangsangan cahaya, mata pada mulanya mesti membiaskan cahaya sehingga langsung menyentuh retina. Transduksi cahaya ke dalam aktiviti saraf berlaku melalui fotoreseptor di retina.

Fotopigmen fotoreseptor mengalami perubahan kimia yang menyebabkan rantai reaksi kimia berlaku, Apabila zarah cahaya memukul fotoreseptor mata. Melalui penggunaan dorongan saraf, mesej dihantar ke neuron yang disebut sel bipolar. Akhirnya, mesej dihantar ke sel ganglion dan akhirnya otak.

Modaliti Bunyi

Suara adalah modaliti deria untuk uji bakat. Suara dihasilkan melalui tekanan udara. Objek yang bergetar menyekat molekul udara di sekitarnya ketika bergerak menuju titik tertentu, dan mengembang molekul ketika bergerak menjauh dari titik tersebut.

Dengan getaran di udara, gendang telinga dirangsang. Ia mengumpulkan dan menghantar getaran ini ke sel reseptor. Tiga tulang kecil di telinga tengah yang disebut ossikel melewati gema ke koklea yang berisi cairan (organ pendengaran berbentuk lingkaran dari telinga dalam). Getaran bergerak melalui cecair di koklea di mana organ penerima dapat mengesannya.

Modaliti Rasa

Rangsangan rasa dialami oleh sel reseptor yang terletak pada selera pada lidah dan faring. Sel-sel reseptor tersebar ke pelbagai neuron dan menyampaikan mesej rasa tertentu dalam inti medullar tunggal. Persepsi rasa dibuat dengan menggabungkan input sensori yang berbeza. Kaedah yang berbeza membantu mengatur persepsi rasa.

Modaliti Suhu

Modaliti suhu membangkitkan atau menimbulkan gejala melalui suhu sejuk atau panas. Sistem somatosensori kulit menyedari perubahan suhu. Rangsangan termal dari titik set homeostatik membangkitkan suhu saraf sensori tertentu pada kulit. Serat termosensori tertentu bertindak balas terhadap kehangatan dan sejuk.

Modaliti Tekanan

Rangsangan taktil boleh dilakukan secara langsung, contohnya melalui kontak badan, atau tidak langsung, seperti melalui penggunaan alat atau probe. Persepsi taktikal memberikan pengetahuan mengenai rangsangan kulit (getaran, tekanan, dan suhu), rangsangan kinestetik (pergerakan anggota badan), dan rangsangan proprioceptif (kedudukan badan).

Modaliti Bau

Olfaction disebut deria bau. Bahan terus menerus menumpahkan molekul, yang melayang ke hidung atau dibawa masuk melalui pernafasan. Di dalam ruang hidung terdapat lapisan neuroepithelium. Ia mengandungi reseptor yang bertanggungjawab untuk mengenali molekul yang cukup kecil untuk berbau. Pada saraf kranial penciuman, Neuron reseptor ini kemudiannya sinaps, yang menghantar data ke mentol penciuman di otak untuk proses awal.

Persepsi Multimodal

Persepsi multimodal adalah kemampuan sistem saraf mamalia untuk menyatukan keseluruhan input yang berbeza dari sistem deria untuk menghasilkan pengenalpastian atau pengesanan rangsangan tertentu yang lebih baik. Integrasi semua modaliti deria berlaku, ketika neuron multimodal menerima data sensori yang tumpang tindih dengan kaedah yang berbeza. apabila rangsangan unimodal gagal menghasilkan tindak balas maka persepsi multimodal mula berlaku.

Sensasi kepada Persepsi

Matlamat persepsi adalah untuk membuat maklumat berguna tentang persekitaran kita, sementara tujuan sensasi adalah pengesanan. Persepsi dan sensasi adalah dua peringkat proses yang pasti semasa penderiaan manusia. Sensasi adalah fungsi mekanisme tahap rendah, neurologi, dan biokimia yang memungkinkan sel-sel reseptor organ deria mengenali rangsangan persekitaran.

Persepsi

Persepsi merujuk kepada proses mental yang tercermin dalam pernyataan seperti "Saya melihat dinding biru" yang mewakili pemahaman mengenai penyebab input sensori dunia nyata. Dengan kata lain, tujuan sensasi yang tepat adalah pengesanan, sementara tujuan persepsi yang tepat adalah untuk membuat maklumat yang berguna mengenai persekitaran.

Rangsangan dari lingkungan (distal rangsangan) diubah menjadi isyarat saraf, yang kemudian diuraikan oleh otak melalui proses yang disebut transduksi. Transduksi dapat dibandingkan dengan jambatan yang menghubungkan sensasi dengan persepsi. Corak mentah aktiviti saraf ini pada dasarnya disebut rangsangan proksimal.

Isyarat Neural

Isyarat saraf dihantar ke otak dan diproses. Percept adalah rekreasi mental yang dihasilkan dari rangsangan distal. Suara yang merangsang reseptor pendengaran seseorang adalah rangsangan proksimal, dan penafsiran otak tentang ini sebagai deringan telefon adalah persepsi.

Semua persepsi merangkumi isyarat dalam sistem saraf yang disebabkan oleh rangsangan fizikal organ indera. Sebagai contoh, penglihatan termasuk cahaya yang menyerang retina mata, bau ditimbang oleh molekul bau, dan pendengaran merangkumi gelombang suara.

Proses Persepsi

Walaupun, persepsi bukanlah penerimaan pasif untuk isyarat ini, tetapi merupakan proses pengenalan, organisasi , dan tafsiran. Walau bagaimanapun, deria secara tradisional dilihat sebagai reseptor pasif, kajian ilusi dan gambar yang tidak menentu, telah menjelaskan bahawa sistem persepsi otak secara aktif mempengaruhi sistem deria dalam usaha membina perwakilan yang bermakna dari persekitaran kita.

Mengapa persepsi itu Penting

Persepsi secara khusus diperlukan untuk kemampuan kita memahami pertuturan. Bunyi sesuatu dapat berubah secara luas sesuai dengan kata-kata di sekitarnya dan kecepatan ucapan, serta ciri-ciri fizikal, aksen, dan mood penutur. Pendengar berjaya melihat kata-kata dalam pelbagai keadaan. Perubahan lain ialah getaran dapat membuat perbezaan suara yang besar, seperti mendengar kata yang diucapkan dari seberang ruangan dan perkataan yang sama diucapkan dari dekat.

Proses mengenali ucapan bermula pada tahap suara dalam isyarat pendengaran dan proses uji bakat. Setelah memproses isyarat pendengaran awal, bunyi ucapan diproses lebih lanjut untuk mengekstrak isyarat akustik dan data fonetik. Data ucapan ini kemudian dapat digunakan untuk bahasa peringkat tinggi. proses, seperti pengenalan kata.

Ringkasan Modaliti deria adalah ciri rangsangan. Sense adalah transduser dari dunia fizikal ke kerajaan minda. Modaliti deria untuk penglihatan adalah cahaya. Suara adalah modaliti deria untuk uji bakat. Olfaction disebut deria bau. Persepsi secara khusus diperlukan untuk kemampuan kita memahami pertuturan.

Soalan Lazim

Berikut adalah beberapa soalan yang sering diajukan mengenai sensasinya.

Mengapa beberapa sensasi diabaikan?

Bagaimana sensasi bergerak melalui sistem saraf pusat, dan mengapa beberapa sensasi diabaikan? Sensasi diaktifkan apabila reseptor tertentu pada organ indera berlaku. Beberapa pusat otak yang lebih rendah menapis rangsangan deria dan "mengabaikan" atau mencegah perhatian secara sedar terhadap rangsangan yang tidak berubah.

Bagaimana rangsangan menjadi sensasi?

Pengaktifan deria pada dasarnya berlaku apabila rangsangan kimia atau fizikal disempurnakan menjadi isyarat saraf (transduksi deria) oleh reseptor deria. Persepsi sebenarnya adalah interpretasi individu terhadap sensasi dan merupakan fungsi otak.

Apakah proses utama dalam sensasi?

Empat ciri maklumat deria dikodkan oleh sistem deria: jenis rangsangan, intensiti rangsangan relatif dan lokasi rangsangan di medan reseptif, tempoh rangsangan.

Apakah sensasi dan persepsi?

Sensasi sebenarnya merupakan input mengenai dunia fizikal yang diperoleh oleh reseptor deria kita, dan persepsi pada dasarnya adalah proses di mana otak memilih, mengatur, dan menafsirkan sensasi ini. Dengan kata lain, deria pada dasarnya adalah asas persepsi fisiologi.

Bolehkah anda mempunyai sensasi tanpa persepsi?

Persepsi dan sensasi adalah elemen yang saling melengkapi dan menyeimbangkan. Mereka bekerjasama agar kita dapat mengenali dan mencipta makna dari pengetahuan berkaitan rangsangan. Sensasi tidak akan dapat dilaksanakan, kecuali bagi orang yang mempercayai persepsi ekstrasensori, tanpa persepsi.

Kesimpulannya

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Apakah sensasinya ?: Sensasi pada dasarnya adalah proses yang memungkinkan otak kita mengambil data melalui lima deria kita, yang kemudian dapat dialami dan ditafsirkan oleh otak. Sensasi berlaku kerana lima sistem deria kita: pendengaran, penglihatan, bau, rasa dan sentuhan. Sistem visual memindahkan tenaga cahaya, yang berlaku secara semula jadi dalam bentuk panjang gelombang, ke dalam mesej saraf melalui mata. Rasa sentuhan kita juga didorong oleh mekanisme penerimaan. Untuk memindahkan maklumat dari mulut ke otak kita melalui persepsi kimia, rasa kita bertanggungjawab. Indera terakhir, bau, juga berlaku melalui penerimaan kimia.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Modaliti deria adalah ciri rangsangan. Sense adalah transduser dari dunia fizikal ke kerajaan minda. Modaliti deria untuk penglihatan adalah cahaya. Suara adalah modaliti deria untuk uji bakat. Rangsangan rasa dialami oleh sel reseptor yang terletak pada selera pada lidah dan faring. Modaliti suhu membangkitkan atau menimbulkan gejala melalui suhu sejuk atau panas. Olfaction disebut deria bau.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Matlamat persepsi adalah untuk membuat maklumat berguna tentang persekitaran kita, sementara tujuan sensasi adalah pengesanan. Persepsi secara khusus diperlukan untuk kemampuan kita memahami pertuturan.

Topik-topik yang berkaitan

Apa itu Psikologi Kognitif? Apa itu Kepintaran?