Apa itu pembantu maya? Pembantu maya adalah pekerja bebas yang membantu dengan pentadbiran, pembangunan perniagaan, media sosial, pemasaran, atau tugas lain. Dengan mengambil alih tugas dan tugas pentadbiran yang berulang, mereka meluangkan masa untuk pemilik perniagaan kecil, pengusaha, dan pengurus.

Pembantu maya bekerja dari jauh, selalunya dari ibu pejabat. Pembantu maya juga boleh berpusat di AS tetapi juga boleh berada di negara lain. VA menjadi perniagaan kecil yang sangat bergaya sejak sedekad yang lalu kerana mereka adalah tenaga kerja yang serba boleh. Pembantu maya sering kali sambilan atau sepenuh masa, bergantung pada keperluan anda. Pembantu maya juga boleh dibayar dengan kadar bayaran setiap jam. Atau mereka akan dibayar dengan bayaran yang sukar dan pantas setiap minggu atau bulan. Selalunya, anda akan mendapat tawaran yang jauh lebih baik dan lebih mendalam dengan mengupah pembantu maya sepenuh masa, kerana beberapa sebab: Harga sering kali sangat berpatutan, terutama bagi pekerja luar pesisir. Lebih mudah untuk mengintegrasikan pembantu sepenuh masa ke dalam aliran kerja biasa dan menikmati pengaturan yang lebih mendalam. VA sepenuh masa akan berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk mengetahui aplikasi perisian khas yang anda perlukan, menjalin hubungan mesra dengan rakan sekerja dan pelanggan, dan berkembang dengan anda kerana perniagaan ini berkembang. Beberapa pembantu maya berfungsi sebagai freelancer bebas. Yang lain adalah bahagian syarikat atau agensi di mana anda mengupah syarikat untuk membekalkan tenaga kerja yang serba boleh. setelah anda bekerja dengan syarikat pembantu maya, anda mengendalikan seorang pengurus yang akan membincangkan keperluan anda dan mencari yang paling mudah. Manfaat Pembantu Maya Pembantu maya boleh memberi banyak keuntungan untuk meningkatkan produktiviti perniagaan anda. anggaplah dengan cara ini. Cara pemilik menghabiskan waktunya boleh menjadi perkara terpenting mengenai kejayaan perniagaan. Oleh itu, pemilik perniagaan (dan pengurus utama) harus meluangkan masa mereka untuk aktiviti bernilai tinggi. Apakah jenis tugas yang boleh dilakukan oleh pembantu maya untuk anda? Pembantu maya melakukan penyebaran tugas. Ini berkisar dari menjadwalkan janji temu hingga menyaring dan membalas e-mel. Tetapi penjadualan dan e-mel hanyalah petua gunung es. Sekiranya ia sering dilakukan dalam talian, pembantu maya mungkin boleh bergolek di rumput kering. Inilah panduan utama anda untuk pembantu maya, apa yang mereka lakukan dan apa yang mereka lakukan. Pengurusan Kalendar Menguruskan kalendar anda, profesional dan swasta, adalah salah satu cabaran terbesar usahawan. Dari memberikan peringatan hingga menjadwalkan janji temu, pembantu maya dapat menjadikannya mudah untuk anda. Mereka boleh:

1. Menyelaras dan menjadualkan panggilan dan janji temu . Ini sahaja menjimatkan pemilik sekitar 10 jam setiap minggu dan menghalangnya daripada melakukan tugas-tugas ini yang tidak mereka sukai. Kunci untuk menawarkan peraturan pembantu anda tentang kapan dan siapa. Jadual VA juga melibatkan beberapa ahli pasukan. 2. Sahkan janji . Amalan terbaik adalah dengan menawarkan pembantu maya inventori janji temu untuk disahkan, seperti janji temu pada hari berikutnya. Ini menghilangkan ketenangan ketika pihak lawan lupa atau menunggu hingga jam kesebelas untuk membatalkannya. 3. Berikan peringatan mengenai panggilan dan janji temu . Ada kalanya anda mungkin lupa untuk membuat panggilan, terutamanya ketika di luar pejabat atau dalam perjumpaan berulang-ulang. Pembantu maya boleh menghubungi atau menghantar SMS kepada anda beberapa minit sebelum untuk memastikan anda tidak lupa. 4. Menjadualkan semula panggilan dan janji temu. Walaupun anda cuba menghindarinya, kadang-kadang, anda ingin menjadualkan semula. VA anda boleh mengatasi ini untuk anda. 5. Memberi notis perubahan jadual kepada orang lain . Pembantu maya juga akan memberi notis kepada pihak lawan dan mendapatkan masa yang dijadualkan semula disahkan. 6. Lindungi masa . Selalunya sukar bagi pemilik perniagaan untuk menyebutkan tidak kepada seseorang yang ingin memuaskan kopi untuk "mengejar ketinggalan." VA selalunya polis jahat. 7. Kirim dan simpan "senarai tertunda". Setiap minggu, pembantu maya dapat mengirimi anda inventori individu yang tidak mempunyai permintaan mahir untuk menyelesaikan perhimpunan atau panggilan sehingga anda dapat mengenali sebaiknya anda mendesak untuk terlibat. 8. Maklumkan kepada orang lain apabila anda akan ke luar bandar . Sebagai sebahagian daripada proses perjalanan, VA memberikan undangan kalendar yang lain dengan tarikh di luar bandar berserta maklumat penerbangan dan hotel. Ini memberi maklumat kepada mereka.

E-mel dan berhubung dengan Pengurusan dan Komunikasi

Sekiranya anda terkubur di bawah banyak e-mel - atau jika anda memerlukan seseorang untuk mengemas kini senarai kenalan anda - perhatikan. pembantu maya yang jujur ​​dapat menjimatkan masa anda dengan melakukan aktiviti seterusnya:

9. Skrin e-mel . peraturan yang disokong yang anda tetapkan, VA akan menghapus, memberi respons, meneruskan, atau menandakan e-mel untuk perhatian anda.

10. Tambahkan orang ke kenalan. setelah anda mengadakan panggilan, mesyuarat, atau pertunangan lain dengan seseorang yang baru, pembantu maya dapat menambahkan butiran orang itu ke kenalan anda.

11. Kemas kini maklumat orang ke kenalan . Kadang kala, nombor telefon kenalan atau maklumat lain tidak diketahui secara langsung. VA dapat menambahkan maklumat pada kenalan kerana tersedia - katakanlah dari tandatangan e-mel.

12. Tambahkan kenalan ke CRM. salah satu sebab kebanyakan perniagaan kecil tidak menggunakan aplikasi CRM mereka adalah berkat masa yang diperlukan untuk memasukkan data. Pembantu maya dapat meningkatkan dan mengatur sistem CRM anda. Tugas Telefon Sekiranya anda mahu kerja penyambut tetamu ringan dilakukan, atau interaksi telefon, pembantu maya dapat melakukan tugas tertentu. 13. Melaksanakan tugas penyambut tetamu ringan. Apabila menjangkakan panggilan penting yang mungkin tidak dapat anda jawab, panggilan akan dihantar ke pembantu maya.

14. Transkrip mel suara . Oleh kerana kebanyakan mel suara kini dapat diterima melalui e-mel, ini dihantar ke VA untuk transkripsi. Dan apa-apa aktiviti susulan yang diperlukan. Perjalanan Mengatur penerbangan dan hotel untuk perjalanan perniagaan boleh memakan lebih banyak masa daripada yang anda sedar. Bukankah itu lebih baik anda berbelanja untuk menjalankan perniagaan anda? Pembantu maya boleh:

15. Penerbangan penyelidikan. Pembantu maya dapat menyaring penerbangan untuk memenuhi kriteria anda dan memberikan pilihan kepada anda. Dengan memberi mereka pilihan penerbangan, tempat duduk, dan pilihan lain, VA akan menjimatkan banyak masa anda selama setahun. 16. Hotel penyelidikan. hampir seperti penerbangan, dengan memberikan pembantu maya pilihan hotel, termasuk harga istimewa yang anda dapat, mereka akan memberikan senarai pendek kepada anda. 17. Tempah penerbangan dan hotel . Dengan memberikan VA kad kredit dan maklumat selebaran, mereka akan menempah perjalanan setelah anda memutuskan. 18. Meneliti pilihan pengangkutan. Ini termasuk kereta sewa, ridesare, dan kadangkala pengangkutan awam. 19. Pengangkutan buku. Selain meneliti pilihan ini, pembantu maya anda juga dapat menempah sisa perjalanan anda - kerana mereka melakukan penerbangan anda.

20. Atur acara. Sama ada restoran khas atau ruang pertemuan atau mungkin konsert, pembantu maya meneliti dan mengatur anda. 21. Tangguhkan surat khabar atau surat. Pembantu maya anda boleh menghentikan perkhidmatan tetap ini sebaik sahaja anda dalam perjalanan.

Pembangunan Perniagaan Sama ada meneliti petunjuk di LinkedIn atau mencari alamat e-mel, terdapat banyak perkembangan perniagaan. Pembantu maya boleh melakukan aktiviti ini, membiarkan anda mengkhususkan diri dalam interaksi peribadi yang terlibat dalam membuat penjualan.

22. Penyelidikan mengarah ke LinkedIn. Perniagaan B2B (dan beberapa perniagaan B2C) mesti menyimpan inventori pelanggan ideal. Pembantu maya, berikutan bimbingan anda, dapat meneliti LinkedIn dan membuat inventori calon pelanggan.

23. Cari alamat e-mel. Dengan menggunakan pangkalan data di samping Google, VA dapat mencari alamat e-mel calon pelanggan yang ingin anda hubungi.

24. Pembentangan reka bentuk. VA dapat meningkatkan cadangan dengan mencari dan memasukkan logo prospek dan menukar warna teks agar sesuai. mereka juga akan menghidupkan slaid yang sesuai. Pengurusan Semasa anda meningkatkan perniagaan anda, akan ada banyak fungsi pengurusan yang perlu dilakukan. anda akan mengumpulkan laporan untuk pelanggan. ini mungkin bermaksud menghasilkan banyak pengetahuan yang sudah anda dapat. Terdapat fungsi pengurusan lain - seperti merekrut lebih banyak orang ke pasukan anda. anda akan menyerahkan sejumlah ini dengan mudah kepada pembantu maya anda. 25. Menghimpunkan laporan . VA dapat membuat laporan KPI pada selang waktu yang ditentukan untuk mengesan kemajuan. 26. Membantu merekrut pekerja. Persaingan secara kekal orang lebih sukar daripada persaingan untuk pekerja. Skrin VA LinkedIn untuk calon pekerja yang menyokong kriteria yang anda berikan.

Perakaunan Adakah membuat buku atau menghantar invois untuk membuat anda takut? Mengapa tidak perlu VA anda melakukan perkara itu.

27. Menyelenggara buku-buku . Dengan latihan sentuhan, pembantu maya dapat meninjau dan memadankan urus niaga dan menangani penyesuaian bulanan.

28. Buat dan hantar invois. Dengan bantuan templat, VA dapat membuat invois dan menghantarnya kepada pelanggan.

29. Bayar pendahuluan. Semua syarikat harus mempunyai proses aset. pembantu maya dapat mengikuti proses tersebut dan mengumpulkan A / R. kaedah ini boleh merangkumi pemohon kepada pemilik perniagaan atau orang lain apabila sesuai. Tanggungjawab Peribadi Anda juga mempunyai kehidupan peribadi. Membuat tempahan restoran dan menghantar hadiah memerlukan masa. Tetapi mereka sangat penting untuk menjaga hubungan peribadi anda. Dan anda didakwa menjalankan perniagaan pada masa yang sama? Dapatkan pembantu maya anda untuk membantu. 30. Buat tempahan restoran peribadi . Berbekalkan pilihan peribadi dan maklumat log masuk untuk membuat tempahan laman web seperti Open Table, VA boleh membuat tempahan restoran dan menjemput para tetamu. 31. Buat pembelian. Kadang-kadang walaupun Amazon tidak mempunyai apa yang anda mahukan dan oleh itu proses pembelian terlalu memakan masa. Pembantu maya boleh membeli-belah dalam talian dan mendapatkan apa yang anda mahukan. 32. Teliti dan hantar hadiah . Apabila kad hadiah tidak dapat dilakukan, pembantu anda dapat mencari sesuatu yang unik dan mewujudkannya.

33. Uruskan logistik untuk hobi anda. Sama ada mencari dan mengatur studio untuk kumpulan garaj anda atau mengatur cetakan kecil kelab buku anda, VA dapat mengeluarkan butiran yang membosankan dari pinggan anda yang membolehkan anda menggegarkan (atau membaca).

34. Memburu pesanan masalah . Apabila pesanan tidak tiba tepat pada waktunya, pembantu maya dapat melakukan penangguhan dan mendapatkannya ke bawah sambil terus mengemas kini anda.

35. Menguruskan kalendar keluarga. Ini selalunya merupakan tugas peribadi mudah yang boleh dilakukan oleh pembantu maya anda untuk memulakan pinggan anda.

36. Jadualkan temu janji perubatan. Dengan tarikh lahir dan maklumat insurans, VA dapat menjadualkan lawatan ke doktor dan bahkan dapat mengisi borang yang menjengkelkan itu.

37. membayar bil peribadi. Bagi vendor yang anda tidak beli dari biasa atau yang tidak mempunyai pilihan pembayaran dalam talian, pembantu maya membayar bil.

38. Hubungi kedai untuk mendesak maklumat . Sama ada anda ingin mencari sebotol scotch atau hadiah yang sukar dicari, VA akan membuat panggilan untuk mencari kedai yang mempunyai apa yang anda ingin cari.

Apakah kemahiran yang mesti dimiliki oleh pembantu maya?

Pembantu Maya mesti mempunyai kemahiran ini Kemahiran Memproses Kata. Pemprosesan Kata mungkin merupakan tugas pembantu maya asas yang hampir selalu dilakukan oleh pembantu maya dan tidak pernah terlepas pandang. … Kemahiran Komunikasi dan Penulisan Lisan. … Kemahiran komputer. … Motivasi Diri dan Disiplin. ... Berfikir Cepat dan Membuat Keputusan Berkesan. … Akhir sekali, Suka Pembelajaran Berterusan.

Adakah pembantu maya sukar?

Menjadi Pembantu Maya adalah kerja sukar.

Sekiranya anda bukan orang yang bercita-cita tinggi atau bermotivasi, anda mungkin akan berjuang. bukan jenis pekerjaan di mana anda akan berkurang (walaupun anda berprestasi dari rumah tanpa ada yang memerhatikan anda!). Perkataan dapat berkomunikasi dengan cepat mengenai seberapa baik atau tidak baiknya anda sebagai VA.

Pembantu maya adalah jenis pekerjaan dalam talian di mana seseorang bekerja dari pejabat rumahnya dengan kapasiti bebas untuk pelanggan. Tugas yang dilakukan oleh pembantu maya adalah pelbagai dalam jangkauannya dan merangkumi perkhidmatan pentadbiran, tugas pemasaran digital, pembukuan, reka bentuk web, blogging, merancang grafik, menjadualkan aktiviti pelanggan pelanggan atau rangkaian pembekal, membuat panggilan telefon atas nama pelanggan, menjaga e-mel pelanggan alamat, mengurus acara klien, pengurusan kempen media sosial dan bahkan melibatkan menguruskan tugas peribadi pelanggan. Sejak kebelakangan ini, banyak orang cenderung untuk bekerja dari rumah. Wabak ini juga telah memaksa orang untuk meneruskan aktiviti perniagaan mereka dalam keadaan fizikal yang terhad. Faktor ini telah menimbulkan peningkatan permintaan untuk pembantu maya.

Sebab di Sebalik Pengambilan Pembantu Maya:

Beberapa sebab di mana pembantu maya diambil oleh majikan paling kerap oleh syarikat permulaan dan pengusaha kecil dan bukannya menambah tenaga kerja di tempat pejabat disenaraikan di bawah:

Meningkatkan Produktiviti Tenaga Kerja: Kunci dalam mana-mana perniagaan sama ada dalam skala kecil atau besar adalah terlebih dahulu memberi tumpuan kepada butiran teknikal usaha perniagaan dan selepas itu untuk fokus menguruskan tugas perkeranian harian. Walaupun perniagaan tidak mampu mengabaikan kategori pekerjaan yang terakhir, namun diperhatikan bahawa pengusaha dapat mempercepat aliran keuntungan mereka jika mereka berjaya menyempurnakan perincian teknikal perniagaan. Ini adalah alasan utama mengapa perniagaan mengeluarkan tugas luar bilik kepada pembantu maya agar dapat memberi tumpuan untuk meningkatkan produktiviti tenaga kerja teknikal dan memenuhi keperluan mereka sesuai dengan dinamika perniagaan yang berubah dengan cepat.  Penyumberan Luar Murah: Kos penyumberan luar lebih rendah jika dibandingkan dengan memilih staf tetap dengan menghilangkan perbelanjaan yang berkaitan dengan latihan di rumah, penyediaan ruang pejabat dan bekalan pejabat dan jumlah yang dikeluarkan untuk infrastruktur dan jumlah kakitangan yang diperlukan oleh jabatan HR untuk mengambil dan melatih baru pekerja. Oleh itu, penggunaan pembantu maya sebagai pekerja dalam talian adalah menjimatkan kos.  Penyediaan Perkhidmatan Lebih Cepat: Pembantu maya membantu usahawan dalam menyediakan perkhidmatan perniagaan dengan lebih cepat ke sasaran pelanggan dengan menghilangkan keperluan untuk meluangkan masa untuk tugas sekunder. Oleh itu dengan menjimatkan masa, perniagaan dapat menumpukan perhatian pada penyempurnaan pengeluaran teknikal yang meningkatkan produktiviti dan seterusnya meningkatkan angka garis bawah syarikat.

Membangunkan Kerjaya sebagai Pembantu Maya:

Kebanyakan orang menganggap bahawa pekerja bebas atau pembantu maya berada di bidang ini secara sambilan hanya untuk menjana pendapatan sampingan. Namun dengan peralihan dinamika dunia terhadap pekerja dalam talian, semakin banyak orang yang menggunakan bidang ini sebagai pekerjaan sepenuh masa. Terdapat beberapa petua dan trik yang boleh digunakan oleh pembantu maya untuk memadankan aliran pendapatan mereka dengan aliran pendapatan yang dihasilkan oleh kekosongan profesional.

Pensijilan dalam talian: Terdapat banyak kursus dan pensijilan dalam talian yang tersedia sekarang dengan tujuan memberikan latihan pendidikan yang tepat mengenai pelbagai teknikal yang terlibat dalam bidang ini. Seseorang boleh menyelesaikan kursus sedemikian mengikut rentaknya sendiri dalam waktu yang ditentukan dan pada akhir jangka masa tersebut, ujian dilakukan setelah dokumen perakuan digital dikeluarkan. Ini bukan sahaja dapat meningkatkan asas pengetahuan anda sebagai pembantu maya tetapi juga dapat membina kredibiliti anda di hadapan pelanggan walaupun anda hanya pemula dalam bidang ini.  Profesionalisme di Rumah: Sebilangan besar pembantu maya menjalankan tugas yang diberikan dari tempat kediaman mereka. Walaupun di satu pihak amalan ini menjimatkan masa yang dihabiskan untuk berulang-alik dan memberikan waktu kerja yang fleksibel, di sisi lain, sangat sukar untuk beroperasi dari persekitaran rumah yang selesa dan interaktif. Pembantu maya yang berjaya diperhatikan mengikuti amalan mendedikasikan waktu tertentu untuk menyelesaikan kerja mereka di tempat bebas gangguan yang terpencil di dalam kediaman mereka. Amalan ini membantu freelancer dalam pengurusan masa yang berkesan dan cekap yang merupakan salah satu faktor terpenting dalam kehidupan kerja pembantu maya.  Pengkhususan Membuat Anda Pro: Daripada mengusahakan beberapa projek yang berlainan dari ceruk yang berbeza, cubalah cari tahu niche mana yang paling menarik bagi anda dan di mana anda merasa selesa bekerja. Fokus pada bidang minat tertentu dan buat diri anda sendiri seorang pakar di dalamnya. Oleh kerana para pakar mendapat kadar gaji tertinggi di mana-mana bahagian, strategi ini akan membantu meningkatkan pendapatan anda dalam jangka masa panjang.

Ringkasan:

Pembantu maya memberikan banyak faedah kepada usahawan dan juga bidang ini dapat diterima pakai sebagai kerjaya profesional.

Soalan Lazim:

1) Apa yang perlu diketahui oleh pembantu maya? Pembantu maya mesti mempunyai pengetahuan tentang alat perisian asas seperti MS-Word dan MS-Excel. Juga, mereka harus memiliki pemahaman menyeluruh tentang alat mesin pencari kerana mencari kandungan adalah aspek terpenting dalam freelancing dan deskripsi pekerjaan VA '.

2) Apa yang boleh dilakukan oleh pembantu maya untuk anda? Pembantu maya melakukan pelbagai pekerjaan untuk pelanggan mereka termasuk perkhidmatan pentadbiran, menjadwalkan janji temu dan mesyuarat pelanggan, penyeliaan akaun e-mel, penyeliaan akaun media sosial, perkhidmatan pemasaran digital, penulisan catatan blog, kemasukan data dan tugas-tugas alam perkeranian yang serupa.

3) Berapa jam seminggu kerja pembantu maya? Tidak ada peraturan yang keras dan pantas dalam hal ini. Masa sebenar yang dihabiskan untuk pekerjaan ini bergantung pada sama ada seseorang individu itu meneruskan kerjayanya sebagai pembantu maya secara sambilan atau sebagai pekerjaan sepenuh masa. Secara amnya, orang menjalankan tugas sebagai pembantu maya sebagai jawatan sambilan.

4) Apakah keperluan pendidikan yang diperlukan untuk menjadi pembantu maya? Pembantu maya diambil berdasarkan set kemahiran dan portfolio mereka. Pendidikan tidak memainkan peranan langsung dan aktif dalam proses pengambilan pembantu maya. Kemahiran menulis dan berkomunikasi sangat penting dalam bidang pekerjaan ini.

5) Dari mana pengusaha boleh mengambil pembantu maya? Upwork, Freelancemyway, Guru, Fiverr, PeoplePerHour, Freelancer, Simply Hired, Aquent, adalah beberapa laman web yang paling popular untuk mengambil pembantu maya. Selain laman web freelancing, terdapat agensi bebas yang dari mana pelanggan juga mengambil pembantu maya.

6) Adakah pembantu maya dianggap pekerja? Pembantu maya yang juga dikenali sebagai freelancer biasanya tidak diambil bekerja sebagai pekerja sepenuh masa. Sebaliknya mereka dipandang sebagai kontraktor untuk tugas tertentu.

7) Apakah kemahiran pembantu maya? Oleh kerana pekerjaan pembantu maya adalah kedudukan berdasarkan jarak jauh, kemampuan menyampaikan idea anda kepada perekrut dan kemampuan untuk mendengar arahan perekrut adalah dua kemahiran yang paling penting. Kemahiran penting lain untuk freelancer adalah disiplin diri dan pengurusan masa kerana tidak ada yang mengawasi mereka secara langsung, mereka perlu bertindak seperti bos mereka sendiri dan memastikan penyediaan perkhidmatan yang berkualiti.

8) Berapa banyak yang dibuat oleh pembantu maya? Kadar gaji pembantu maya bergantung pada beberapa faktor seperti tahap pengalaman mereka, bidang kepakaran, asas pengetahuan pelbagai alat SEO, kawasan geografi, jenis pembantu maya, pilihan dan penilaian sepenuh masa atau sambilan yang diberikan oleh laman web bebas.