Idea Bunuh Diri? Baik, itu hanyalah pemikiran anda untuk membunuh diri. Sebilangan dari anda mungkin kehilangan seseorang untuk bunuh diri atau sebahagian dari anda mungkin mempunyai pemikiran untuk bunuh diri atau sebahagian dari anda mungkin juga telah berusaha membunuh diri. Idea bunuh diri adalah salah satu masalah serius yang dihadapi oleh masyarakat secara keseluruhan. Sebenarnya, ini disebabkan oleh kurangnya kesedaran tentang siapa anda. Idea bunuh diri adalah hasil daripada salah tanggapan anda.

Kesalahan Umum

Kesalahan anda adalah apa yang sebenarnya membuat anda berfikir tentang bunuh diri atau mempertimbangkan, atau merancang bunuh diri. Julat ideasi bunuh diri bervariasi dari pemikiran pasif, hingga pemikiran luas, hingga perancangan terperinci. Anda mempunyai cita-cita bunuh diri yang aktif terutama ketika anda mempunyai pemikiran untuk membunuh diri atau mencederakan diri sendiri, dan telah membuat rancangan untuk melaksanakannya.

Apa itu Idea Bunuh Diri

Sebenarnya, ideasi bunuh diri bukanlah penyakit mental dengan sendirinya, tetapi kemungkinan akibat serius dari gangguan mental yang dapat dirawat yang merangkumi kemurungan anda, gangguan tekanan pasca-trauma, gangguan keperibadian, skizofrenia, gangguan kecemasan, dan bahkan gangguan makan. Ini adalah keadaan, di mana anda berfikir bahawa hidup anda tidak layak dijalani . Nampaknya orang yang mempunyai ideasi bunuh diri cenderung untuk menyatakannya secara pasif walaupun mereka mempunyai rancangan aktif yang berlaku di dalamnya .

Ungkapan-ungkapan seperti "Seandainya saya mati", "Saya rasa tidak ada apa-apa untuk hidup" atau "Saya merasa seperti pergi dari Dunia ini, harus dipertimbangkan dengan cukup serius. Anda tahu apa? Bila anda mempunyai keseluruhan senyuman hati atau kata-kata positif pada seseorang, yang dapat mengubah mood seseorang, kadang-kadang sepanjang hidup.

Mengapa anda memilikinya: Idea bunuh diri sebenarnya adalah masalah penjagaan kesihatan . Kemurungan yang anda miliki, dapat membuat anda merasa sakit emosi dan kehilangan harapan yang besar, menjadikan anda tidak dapat melihat cara lain untuk menghilangkan rasa sakit itu selain daripada mengakhiri hidup anda sendiri. Sekiranya anda mengalami tekanan Traumatik, itu adalah faktor penyebab lain. Apabila anda pernah mengalami beberapa pengalaman trauma seperti penderaan seksual kanak-kanak, pemerkosaan, penderaan fizikal , atau trauma perang, ada kemungkinan anda mengalami kecenderungan bunuh diri, bahkan bertahun-tahun setelah trauma. Ketagihan anda terhadap dadah dan alkohol juga dapat mempengaruhi perasaan anda. Ini boleh membuat anda lebih impulsif dan cenderung bertindak atas desakan bunuh diri anda daripada ketika anda sedang sedar .

Pemikiran Akhir

Kehilangan atau Ketakutan akan kerugian, masalah kewangan yang serius, Keputusasaan, kesakitan atau Penyakit Kronik anda tanpa harapan untuk menyembuhkan penderitaan, Kepercayaan anda bahawa hidup anda adalah beban kepada orang lain, dan pengasingan Sosial anda apabila anda kehilangan rakan, atau pasangan atau putus atau pemisahan anda, atau perceraian , penyakit fizikal atau mental , kegelisahan sosial kerana bersara.

Apa yang dimaksudkan dengan bunuh diri?

Bunuh diri bermaksud menamatkan hidup anda. Ini bermaksud menghentikan nafas dengan keputusan anda sendiri. Ia tidak normal tetapi berlaku di sekitar kita, apa pun alasannya. Ia adalah masalah sosial terbesar di dunia. Beratus-ratus orang membunuh diri setiap hari. Seumur hidup kita ditentukan oleh alam semula jadi. Apabila seseorang melakukan ini atau merancang untuk mengakhiri hidupnya, dia mempunyai beberapa masalah psikologi yang menyebabkan dia ingin berhenti hidup dan lebih memilih kematian daripada hidup.

Apa sahaja cara untuk membunuh diri, hari ini kita harus membincangkan apakah sebab-sebab ketika seseorang berfikir untuk membunuh diri. Oleh itu, mari kita menuju ke arah penyebaran idea bunuh diri

Mengapa dan bila seseorang mempunyai ideasi Bunuh Diri?

Seperti yang saya katakan sebelumnya, mempunyai pemikiran untuk menghentikan hidup anda bukanlah perkara biasa, ia mempunyai banyak alasan di sebalik itu. Tidak ada yang mengambil keputusan besar tanpa logik.

Seseorang berfikir untuk membunuh diri apabila keupayaannya untuk menahan tekanan mental berakhir. Sebab-sebab masalah mental berbeza dalam setiap kes. Tetapi perlu diingat bahawa perkara kecil juga dapat membuat seseorang memiliki ideasi bunuh diri seperti kematian seseorang, putus cinta, atau jika seseorang mempunyai masalah kemarahan.

  • Tetapi dalam kebanyakan kes, tekanan mental yang berpanjangan ada di sebalik percubaan membunuh diri. Depresi bukan penyakit jiwa, itu penyakit. Ini adalah penyakit di mana seseorang berfikir bahawa hidup tidak lebih berharga baginya, warna kehidupan berhenti menarik perhatiannya, perkara yang dia cintai tidak lagi disayanginya, dia tidak takut kehilangan apa-apa atau siapa pun.
  • Sebab-sebab kemurungan adalah masalah kewangan, kematian seseorang yang dikasihi, putus cinta, masalah perkahwinan, ketidaksesuaian mental ibu bapa juga boleh menjadi alasan anak mereka membunuh diri.
  • Selain daripada kemurungan, seseorang boleh membunuh diri secara tiba-tiba kerana masalah kemarahannya , disebabkan oleh kemalangan, disebabkan oleh sesuatu yang tiba-tiba berlaku di mana dia telah menanamkan emosinya.

BAGAIMANA MENCEGAH DARI PEMIKIRAN Bunuh diri?

Biasanya, setiap orang mempunyai pemikiran untuk membunuh diri sekali seumur hidup tetapi hanya sebilangan kecil orang yang memikirkan pemikiran ini. Bunuh diri bukanlah jalan keluar, ini hanyalah pilihan melarikan diri, yang dilakukan apabila seseorang tidak dapat menyelesaikan masalahnya dan bosan mencuba.

  • Sentiasa kekal bermotivasi.
  • Bincangkan masalah anda dengan orang yang anda sayangi dan selesaikan masalah orang lain semasa mereka berkongsi dengan anda.
  • Jadilah kuat secara rohani.
  • Menjaga kesihatan fizikal yang baik.
  • Harus bercinta dalam hidup anda.
  • Jadilah kuat emosi.
  • Jaga orang di sekeliling anda.
  • Jangan sekali-kali menghina seseorang di khalayak ramai.
  • Jangan sesekali menghancurkan hati seseorang.
  • Jangan sekali-kali menipu seseorang dan terutama orang yang lebih baik.

KESIMPULAN:

Ideasi bunuh diri adalah keadaan psikologi seseorang ketika dia lebih memilih kematian daripada kehidupan dan warna-warna kehidupan tidak menyenangkan lagi dia. Dalam kebanyakan kes, penyebab bunuh diri adalah kemurungan. Oleh itu, sentiasa bermotivasi untuk mengelakkan tekanan dan menjaga orang di sekeliling anda. Melukai diri bukan perkara biasa tetapi ia adalah gangguan psikologi.