Kesihatan anda adalah aset paling berharga anda. Di tengah kesibukan kehidupan seharian, kita sering lupa menjaga kesihatan kita. Ia boleh mengakibatkan pelbagai masalah kesihatan. Sebahagian daripada mereka mungkin serius. Lebih-lebih lagi, kos rawatan yang betul meningkat dengan pesatnya. Selalunya sukar bagi keluarga dari kumpulan berpendapatan sederhana untuk merawat penyakit mereka kerana masalah kewangan.

Oleh itu, untuk menjamin masa depan anda, anda mesti membeli polisi insurans perubatan. Ia akan menguruskan bil hospital anda pada usia tua. Tidak ada yang mahu jatuh sakit. Tetapi, penyakit tidak dimaklumkan. Jadi, lebih baik membuat semua persiapan yang diperlukan. Walau bagaimanapun, beberapa soalan mungkin mengganggu anda semasa membeli insurans perubatan.

Berikut adalah beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan sebelum membeli polisi insurans perubatan di India:

## Periksa Jika Polisi Memberi Liputan Sepanjang Hayat

Orang yang berumur paling terdedah kepada penyakit. Anda mungkin sangat sihat jika tidak. Walau bagaimanapun, usia tua mempunyai banyak masalah. Bagaimana jika anda memerlukan pembedahan kritikal? Anda pasti tidak mahu menanggung perbelanjaan rawatan perubatan anda. Bayaran hospital yang terlalu tinggi akan membebankan anda. Sekiranya anda mempunyai polisi insurans perubatan yang sah, tidak ada alasan untuk risau. Ini akan mengurus semua bil hospital anda.

## Adakah Melindungi Keluarga Anda?

Bandingkan rancangan insurans perubatan untuk memeriksa mana yang merangkumi seluruh keluarga anda. Sekiranya anda tinggal bersendirian, anda boleh mendapatkan insurans perubatan individu untuk diri sendiri. Namun, jika ada orang lain dalam keluarga anda, lebih baik memilih rancangan yang merangkumi semuanya. Mungkin ada datuk dan nenek tua yang paling memerlukan polisi insurans perubatan. Menjadi tanggungjawab anda untuk menjaga kesihatan orang yang anda sayangi. Jadi, jangan sekali-kali berkompromi dengannya. Lebih-lebih lagi, membeli pelan insurans kesihatan keluarga juga akan menjimatkan beberapa dolar.

## Adakah Itu Dalam Anggaran Anda?

Pastikan polisi insurans perubatan anda berpatutan. Lagipun, tidak ada yang akan membayar premium untuk anda. Periksa anggaran anda. Pertimbangkan semua perbelanjaan yang diperlukan. Ingat, jika anda berhenti membayar premium di pertengahan jalan, anda tidak akan dapat memperoleh faedah maksimum dari rancangan tersebut. Bandingkan rancangan insurans perubatan untuk memilih yang anda mampu. Terdapat beberapa polisi yang berpatutan di pasaran. Lakukan penyelidikan anda dengan teliti dan pilih yang terbaik untuk anda.

## Pastikan Proses Penyelesaian Tuntutan Mudah

Untuk beberapa rancangan insurans perubatan, memerlukan beberapa bulan untuk menyelesaikan tuntutan tersebut. Lebih-lebih lagi, proses menuntut bayaran juga merupakan tugas yang rumit. Jangan menggunakan polisi yang mempunyai prosedur yang rumit untuk membuat tuntutan tersebut. Lagipun, ini adalah persoalan kesihatan anda. Semakin cepat tuntutan diselesaikan, semakin baik pesakit. Oleh itu, semasa membeli polisi insurans perubatan, baca semua terma dan syarat dengan teliti. Ini akan memberi anda idea yang adil mengenai proses penyelesaian tuntutan.

## Periksa Jika Pelan Anda Termasuk Hospital Terbaik

Anda pasti tidak mahu dimasukkan ke hospital untuk mengetahui bahawa rancangan insurans anda tidak akan diterima oleh mereka. Semasa membeli insurans perubatan anda, periksa nama hospital yang dilindungi polisi. Pastikan ia merangkumi beberapa hospital terbaik di bandar anda. Hospital tidak menerima semua rancangan insurans perubatan hari ini. Oleh itu, periksa dengan teliti sebelum membeli, untuk mengelakkan menghadapi masalah di kemudian hari. Bandingkan rancangan insurans perubatan untuk memeriksa mana yang merangkumi hospital terbaik.

## Kata Akhir

Membeli insurans perubatan bukanlah tugas yang mudah. Oleh kerana ia adalah persoalan kesihatan, anda harus selalu berhati-hati. Jangan memandang ringan dan menjalankan penyelidikan dengan betul. Elakkan membuat keputusan yang terburu-buru. Mungkin akan memberi anda masalah pada masa akan datang. Pertimbangkan semua pilihan yang mungkin, perhatikan faedahnya, dan pilih dasar yang paling anda fikirkan terbaik untuk anda dan orang tersayang.

PayBima dari kumpulan Mahindra membolehkan anda membandingkan rancangan insurans kesihatan dalam talian dan membelinya dalam talian dengan mudah. Lawati laman web mereka dan pilih dari pelbagai pilihan. Jadi, mengapa anda menunggu? Menjamin kesihatan keluarga anda hari ini sendiri.