Seseorang boleh menghadapi banyak masalah ketika memilih makanan dan makanan sambil menghadapi masalah perut atau usus yang tidak stabil. Semasa sembuh, badan kita berkembang pada produk yang mudah diserap, dan juga nutrien. Makanan yang dimasak selalunya lebih mudah dicerna dan lebih mudah dibawa kepada mereka yang telah merosakkan usus. Makanan mentah dan sejuk boleh merengsakan banyak tetapi tidak semuanya.

Makan dalam jumlah kecil sering kali lebih baik apabila anda memulakan diet penyembuhan. Ia juga berguna untuk memastikan tahap gula darah anda dikendalikan dengan baik, dan saya dapati bahawa kebanyakan pelanggan mempunyai masalah usus dan masalah gula darah. Oleh itu, adalah idea yang baik untuk mempunyai setiap 3 jam untuk menjaga kadar gula darah anda. Saya cadangkan makan dalam jangka masa lapan jam sehari. Sekiranya mungkin, ia akan membantu mengekalkan irama sarkas semula jadi badan anda. Makan sebahagian besarnya pada waktu siang atau sekurang-kurangnya beberapa jam sebelum tidur normal. Sebaiknya simpan karbohidrat pada siang hari, misalnya, makan malam. Mereka dapat mendorong tidur malam - kebanyakan karbohidrat kita di sekitar matahari terbenam paling baik digunakan untuk meningkatkan irama leptin. Jadi, lemak, protein, dan sayur-sayuran rendah glisemik serta sarapan buah dan pati yang disimpan untuk makan malam (ditambah dengan sedikit lemak / protein) adalah rancangan permainan yang baik jika boleh. Untuk topik yang lebih berminat dalam kategori pemakanan, anda juga boleh melayari laman web blog pemakanan holistik.

Protein

Badan protein anda perlu sembuh. Saya mempunyai banyak pelanggan yang datang kepada saya yang nampaknya tidak bertoleransi dengan daging halus yang membuat mereka berfikir bahawa mereka harus mempertimbangkan untuk menjadi vegan / vegetarian. Walau bagaimanapun, kemungkinannya, mereka tidak mempunyai cukup asid perut untuk memecah protein terlebih dahulu. Kaldu tulang sangat mengandungi protein dan sarat dengan asid amino. Pilihan yang baik untuk mereka yang menghadapi masalah mencerna daging. Daging yang dimasak dengan baik atau direbus lebih baik ditoleransi apabila pencernaan terganggu dan digabungkan dengan sedikit lemak atau stok. Sumsum tulang juga sangat berkhasiat. Telur segar dan pastur adalah sumber protein yang sangat baik.

Tenusu

Susu boleh menjadi bijak hanya jika ia ditoleransi, dan walaupun begitu, pemilihan ladang tenusu secara selektif akan diperlukan. Sebilangan besar daripada kita mempunyai masalah dengan laktosa - setiap orang yang mempunyai intoleransi gluten perlu sangat berhati-hati dengan susu. Juga, kes kepekaan adalah masalah-ada dua jenis; A1 beta-casein dan A2 beta-casein. A1 beta-casein ialah orang yang biasanya mempunyai pertanyaan. Ia berasal dari baka lembu yang lebih baru dan bukannya baka warisan atau kambing atau biri-biri. Sekiranya anda tidak bertoleransi dengan beta-casein A1, anda boleh menggunakan susu kambing, susu domba, atau dari lembu baka yang lebih tua yang menyerupai Jersey atau Guernseys. Walau bagaimanapun, jika anda tidak bertoleransi laktosa, anda mungkin menjaga susu. Itulah sebabnya diet seperti GAPS dan SCD menggunakan yogurt 24 jam untuk menyingkirkan sebahagian besar laktosa. Saya lebih suka petua tenusu untuk diet GAPS yang saya bahas lebih lanjut dalam kursus Heal Your Gut. Saya rasa perlu diperhatikan melalui menguji tenusu apa yang anda toleransi dan apa yang tidak anda terima. Yogurt adalah makanan penyembuhan penting jika diambil. Saya sangat mengesyorkan membuat yogurt buatan sendiri dan memakannya dengan kerap. Ini adalah komponen penting dalam diet SCD dan GAPS, baik protokol penyembuhan usus. Sekiranya anda mempunyai alergi atau alergi atau kepekaan yang tertunda, yogurt tidak menjadi pilihan. Bagi sesetengah orang yang mengalami alahan sekejap, yogurt boleh diterima setiap hari ke-4 atau ke-7. Yogurt sarat dengan bakteria bermanfaat. Yogurt adalah makanan penyembuh yang termasuk dalam budaya tradisional saya sepanjang sejarah. Bakteria baik merosot dalam Yogurt semasa disimpan, jadi lebih baik membuatnya sendiri dan memakannya segar. Katakan anda mempunyai SIBO (pertumbuhan bakteria usus kecil - anda mungkin tidak bertolak ansur dengan yogurt sehingga bakteria terkawal)

Vitamin

Makanan yang kaya dengan vitamin A seperti lemak mentega, kuning telur, hati dan daging organ lain, makanan laut, dan minyak hati ikan sangat penting. Vitamin A merangsang rembesan jus gastrik yang diperlukan untuk pencernaan protein. Tubuh tidak dapat menggunakan protein, mineral, dan vitamin larut air tanpa vitamin A dari sumber haiwan. Adalah sukar untuk mengubah karoten dari tumbuh-tumbuhan menjadi vitamin A, menjadikan sumber sayur-sayuran 'vitamin A' dalam bentuk karoten bukan sumber ideal makanan kaya Vitamin D ini diperlukan untuk penyerapan kalsium. Makanan kaya vitamin E sangat penting untuk pembaikan dan penyembuhan tisu. Peningkatan pengambilan minyak poli tak jenuh memerlukan jumlah vitamin E yang lebih banyak dalam makanan. Sekali lagi, makanan seperti; lemak mentega, telur, hati, daging organ, minyak laut, makanan laut, kacang-kacangan, biji-bijian, dan juga beberapa kekacang (cukup dan boleh diterima).

Mineral

Mineral sangat kurang dalam diet moden dan cepat hilang oleh tekanan. Kekurangan asid hidroklorik dalam perut (yang akan kita bahas lebih banyak dalam kursus Heal Your Gut) menyukarkan kita mendapatkan mineral yang mencukupi. Kekurangan air yang kaya dengan mineral adalah masalah moden yang lain. Sumber mineral terbaik dalam makanan kita berasal dari air kaya mineral, makanan padat nutrien, teh herba, kaldu tulang, dan garam laut yang berkualiti.

Sebilangan kecil tanah liat adalah amalan tradisional yang dapat memasukkan lebih banyak mineral ke dalam makanan dan membantu mengikat bahan toksik dan mengeluarkannya dari badan.

Enzim

Enzim dalam makanan merangkumi protease untuk mencerna protein, lipase untuk mencerna lemak, amilase untuk mencerna karbohidrat. Enzim dalam air liur kita (dari amalan mengunyah yang boleh diterima) dan makanan kita juga sangat membantu penghadaman. Makanan mentah dan makanan yang diperam adalah sumber enzim makanan terbaik. Enzim dinyahaktifkan di atas 118 untuk suhu panas basah dan 150 untuk suhu panas kering. Sekiranya kita tidak dapat mentolerir makanan mentah pada mulanya ketika menyembuhkan usus, kita mesti menambah. Makanan yang kaya dengan enzim merangkumi buah-buahan dan sayur-sayuran mentah, kacang / biji rendaman dan kering, tenusu mentah atau produk tenusu kultur, daging semula jadi, seperti; sushi / sashimi, tiram mentah, daging lembu tartare, madu mentah. Sekiranya anda kurang makan makanan semula jadi, anda boleh menggunakan perasa yang kaya dengan enzim dengan makanan makanan dimasak anda (dan makanan tambahan). Mayonis buatan sendiri, cuka sari apel mentah, keju mentah adalah beberapa pilihan yang sangat baik. Saya cuba mengambil sesuatu yang mentah atau diperam pada setiap hidangan jika boleh.

Lemak

Lemak juga sangat menyembuhkan dan berkhasiat, selagi anda tidak mengalami masalah pundi hempedu yang teruk. Orang yang mengalami gangguan pencernaan, selain daripada pundi hempedu, harus bertolak ansur dengan pelincir dengan baik. Lemak memberi kita vitamin A, D, E, dan K, omega 3s, dan banyak lagi. Nutrien ini sangat penting untuk penyembuhan. Saya mengesyorkan membaca lebih lanjut mengenai penggunaan lemak dalam memasak dalam artikel ini: Pilihan Lemak Lebih Selamat untuk Kuali dan Kesihatan Anda. Kemudian buang minyak berbahaya di rumah anda, tukarkan dengan lemak yang baik, dan masukkan lemak baik pada setiap hidangan.