Seperti yang anda semua ketahui, sebelumnya, saya pernah menggunakan surat untuk bercakap antara satu sama lain dan orang-orang sering menunggu selama beberapa minggu untuk mengetahui apakah respons terhadap surat itu, tetapi sekarang ini saya mempunyai banyak aplikasi seperti itu yang dibantu oleh anda boleh menulis surat kepada sesiapa sahaja, kapan saja, dan dia memberi anda balasan dalam beberapa saat. Hari ini kami akan memberitahu anda mengenai beberapa aplikasi yang serupa dan juga mengenai Keselamatan.

Apakah utusan itu?

Messenger adalah cara percakapan antara satu sama lain dan kita boleh mengatakan bahawa ia adalah kaedah komunikasi dengan mana kita dapat berkongsi kata-kata kita dari satu orang ke orang lain

Terdapat beberapa jenis utusan yang disenaraikan di sini adalah seperti berikut: -

WhatsApp

WhatsApp adalah platform di mana kita dapat memindahkan kata-kata kita dalam bentuk tulisan. Dan Whatsapp membantu kami dalam berkongsi pandangan. Kegunaannya melalui internet . Menyediakan hampir semua kemudahan yang anda semua perlukan seperti menghantar perkataan, gambar, video, fail dan lain-lain. Anda juga boleh membuat kumpulan 256 orang di WhatsApp yang membantu kami menghubungkan begitu banyak orang di tempat itu. Anda boleh menghantar mesej kepada banyak orang lain pada masa yang sama dengan bantuan WhatsApp, kerana ini anda juga mendapat panggilan suara dan panggilan video, tetapi anda hanya dapat menambahkan 8 orang ke panggilan video kumpulan.

WhatsApp membolehkan anda menetapkan kisah anda sendiri seperti Instagram. WhatsApp membolehkan anda mengirim semua jenis file kepada siapa pun, tetapi untuk menggunakannya, ukuran file harus sah, Untuk foto, video, dan file audio, batasnya adalah 16 MB. Manakala ukuran semua dokumen lain hingga 100MB. Dengan bantuan WhatsApp anda, anda dapat menghantar lokasi langsung anda kepada sesiapa sahaja dan saya percaya bahawa banyak pengguna akan menggunakan Ciri ini.

Telegram

Aplikasi Telegram juga memberi anda banyak ciri seperti WhatsApp. Di sini, anda boleh mendapatkan kemudahan sembang dan sembang kumpulan seperti WhatsApp, tetapi anda boleh membuat kumpulan 200,000 orang di dalamnya. Ini memberi anda banyak lagi ciri seperti bot, tinjauan pendapat, kuiz, hashtag, dan banyak lagi yang membantu menjadikan pengalaman kumpulan lebih menyeronokkan. Adakah anda tahu bahawa anda boleh berkongsi fail berukuran hingga 1.5GB di Telegram? Aplikasi ini boleh anda gunakan pada Android dan ios.

Isyarat

Isyarat memberikan pesanan selamat, panggilan suara, dan video untuk semua penggunanya, dan menyulitkan semua jenis komunikasi dari hujung ke hujung . Isyarat memberikan pesanan selamat, panggilan suara, dan video untuk semua penggunanya, dan menyulitkan semua jenis komunikasi dari hujung ke hujung. Di samping itu, anda juga dapat mengelompokkannya, tetapi ia membolehkan anda mengumpulkan banyak logo sekaligus. Tidak membenarkan mesej. Isyarat membolehkan anda menyampaikan panggilan suara ke pelayan anda dengan bantuan yang mana anda dapat menyembunyikan identiti anda dari semua orang.

Keselamatan:-

WhatsApp

WhatsApp memperkenalkan enkripsi end-to-end pada tahun 2016 yang tersedia pada setiap mod komunikasi, yang membantu mengaktifkan aplikasinya. Oleh itu, WhatsApp menyulitkan semua mesej, panggilan video, panggilan suara, foto, dan semua yang anda hantarkan dari hujung ke hujung. Adakah anda tahu bahawa WhatsApp menggunakan protokol E2E yang dibuat oleh Open Whisper Systems, yang merupakan nama di sebalik Signal Messenger?

Ini adalah perkara yang baik untuk dilihat kerana protokol isyarat adalah sejenis sumber terbuka dan disemak secara menyeluruh, dan biasanya merupakan salah satu protokol terbaik untuk melaksanakan enkripsi hujung-ke-hujung dalam platform pemesejan. WhatsApp melakukan tugas yang sangat baik untuk memastikan keselamatan bagi penggunanya.

Telegram

Telegram memberikan tahap keselamatan yang baik kepada penggunanya dan pada masa yang sama menyokong enkripsi Telegram E2E, dengan menggunakan enkripsi E2E di Telegram, anda boleh menggunakan ciri ini untuk merahsiakan sembang anda. Sedangkan Telegram mengatakan bahawa anda dapat menguruskan mesej anda dengan mengumpulkan dan menyahsulitkan kunci sedemikian rupa sehingga banyak undang-undang dan perintah pengadilan dunia diperlukan untuk mengakses data anda.

Kumpulan Telegram tidak disulitkan kerana sembang rahsia hanya disokong untuk komunikasi pengguna tunggal dan, di samping itu, klien desktop Telegram tidak dapat menyokong enkripsi E2E pada platform selain MacOS.

Isyaratnya selangkah lebih dekat daripada yang lain dan ia juga mengenkripsi metadata-nya. Untuk melindungi privasi pengguna dari semua jenis sudut, Signal telah membuat cara baru untuk berkomunikasi antara pengirim dan penerima yang disebut pengirim meterai. Sebenarnya, dengan pengirim meterai, tidak ada yang akan mengetahui dari mana mesej itu datang dan siapa yang membuka rahsia yang memastikan privasi.

Pemikiran Akhir

Sinyal menyulitkan semua fail tempatan dengan frasa laluan 4 digit secara lalai dan anda boleh melakukan ini jika anda ingin membuat sandaran tempatan yang disulitkan. Aplikasi ini menyokong panggilan kumpulan yang disulitkan. Saya harap anda menyukai semua maklumat yang diberikan oleh saya, kerana saya telah memberikan anda semua jenis maklumat yang berkaitan dengan aplikasi seperti WhatsApp / Signal / Telegram dalam artikel ini. Mengikut keselamatan dan kemudahan anda, anda boleh memilih aplikasi messenger mana yang harus anda gunakan.