Bilakah kucing berhenti tumbuh? Sebilangan besar kucing peliharaan kecil akan berhenti tumbuh sekitar usia 12 hingga 16 bulan , tetapi yang lebih besar, seperti kucing Maine Coon atau kucing Ragdoll akan terus tumbuh sehingga usia 4 atau bahkan 5 tahun! Bagaimanapun pertumbuhan setiap kucing adalah berbeza dan mungkin memerlukan satu hingga empat tahun. Tetapi ada petunjuk yang boleh anda gunakan untuk menebak seberapa besar jumlah bunga anda dan berapa lama masa yang diperlukan untuk sampai ke sana.

Fasa pertumbuhan kucing:

Berikut adalah beberapa tonggak penting untuk anak kucing ketika mereka menjadi kucing dewasa:

  • Bulan 3-4: Gigi bayi mula rontok dan digantikan oleh gigi dewasa; proses ini biasanya selesai pada usia 6 bulan.
  • Bulan 4-9 : Anak kucing menjalani pematangan seksual.
  • Bulan 9-12 : Anak kucing hampir dewasa.
  • 1 tahun +: Anak kucing baru mencapai usia dewasa.
  • 2 tahun +: Anak kucing matang secara sosial dan tingkah laku.

Baru lahir hingga 6 bulan: Ini adalah peringkat pertumbuhan paling cepat. Anak kucing anda akan pergi dari bayi yang baru lahir (mata tertutup, bergantung pada Momma untuk segala-galanya), ke anak kucing yang marah dan ingin tahu yang menimbulkan kekacauan di rumah.

Anak kucing akan mendapat berat badan yang cepat selama ini. Anak kucing akan bertambah 0,25 - 0,5 lbs seminggu pada minggu-minggu awal sehingga mereka menggandakan berat kelahiran mereka pada minggu 10-12.

Inilah masanya pentingnya sosialisasi . Untuk memastikan anak kucing anda tidak menjauhkan diri, banyak interaksi dan cinta adalah kunci. Anak kucing liar tidak bersosial dengan manusia , dan ia menjelaskan mengapa mereka lebih suka menjauhi kita.

Pada tahap ini, anak kucing berbulu, dengan bulu halus, wajah bulat, kacang jari kaki besar (kaki juga), dan mata besar. Mereka mempunyai gigi yang tajam, kecil, dan tulang yang kecil dan halus. Mereka juga sangat aktif dan suka bermain. Mereka kehilangan gigi bayi sekitar 10 minggu. Menjelang 6 bulan mereka mempunyai gigi dewasa. Ciri-ciri wajah mereka akan menjadi lebih menonjol dan anggun sekitar 3-6 bulan.

6 bulan hingga 12 bulan : Kadar pertumbuhan anak kucing menjadi perlahan semasa peringkat ini. Sebilangan besar doktor haiwan akan menganggap anak kucing sudah dewasa selama satu tahun. Mereka juga boleh beralih dari makanan anak kucing ke makanan kucing dewasa semasa peringkat ini. Tetapi bergantung pada baka, beberapa kucing masih tumbuh dan perlu tetap menjadi makanan anak kucing sehingga berumur 2 tahun.

Anda dapat melihat seperti apa anak kucing anda ketika mencapai tahap dewasa di peringkat ini. Banyak kucing domestik kecil akan berhenti tumbuh sekitar usia 12 - 16 bulan, tetapi kucing yang lebih besar, seperti kucing Maine Coon atau kucing Ragdoll, akan terus tumbuh sehingga usia 4 atau bahkan 5 tahun! Tetapi secara keseluruhan, keputihan wajah akan memanjang menjadi lebih menonjol, seperti kucing dewasa.

Ini adalah peringkat remaja kucing anda. Mereka mungkin suka memberontak, suka bertengkar, dan selalu dalam perjalanan. Mereka telah berkembang menjadi tahap yang rapi, dan bergantung pada tahap aktiviti , boleh kelihatan kurus. Percayalah, mereka akan tumbuh menjadi kerangka mereka ketika mereka dewasa .

Ini juga berlaku ketika mereka mencapai kematangan seksual . Kucing jantan boleh mengandung kucing lain, dan kucing betina boleh hamil. Semasa peringkat ini, doktor haiwan anda mungkin mengesyorkan untuk membasmi atau membersihkan anak kucing anda, atau menjauhkannya dari kucing lain untuk mengelakkan kawin.

1 - 3 Tahun: Kucing anda adalah dewasa pada peringkat ini. Ia mungkin terus berkembang dengan perlahan. Sebilangan besar berhenti tumbuh sepenuhnya sekitar 18 bulan. Kucing anda mungkin kelihatan seperti orang dewasa yang kurus selama ini.

3 - 6 Tahun: Ini adalah kehidupan utama kucing anda. Baka yang lebih besar masih tumbuh selama satu atau dua tahun, tetapi baka yang lebih kecil telah berkembang menjadi kucing dewasa yang mulia sekarang. Kedua-duanya akan menghabiskan hari-hari mereka untuk memburu tikus kucing itu, memakan sepotong yang enak dari piring makanan, dandanan diri, dan tidur.

7-10 Tahun: Ini adalah kucing yang matang sepenuhnya. Mereka masih bermain tetapi lebih santai. Tidak ada lagi pertumbuhan kecuali mungkin di sekitar perut. Pemakanan yang betul dan banyak bersenam akan mengatasi masalah kesihatan penuaan awal.

11-14 Tahun: Ini adalah tahun-tahun senior. Penyakit yang berkaitan dengan usia boleh muncul sekarang, dan kucing anda akan mula perlahan.

15+ Tahun: Kucing ini telah mencapai tahap kehidupan geriatrik. Mereka mungkin menunjukkan penurunan berat badan dari masalah yang berkaitan dengan usia, dan bulu mereka mungkin kehilangan beberapa kilauan bekas. Namun, bajingan yang agung dan penuh kasih itu masih ada, menunggu peluang untuk berpelukan dan tidur sebentar di pangkuan anda.

Anak kucing biasanya tumbuh lapan kali ukurannya hanya dalam masa lapan minggu:

Umur bawah 1 minggu: anak kucing beratnya kurang dari 4 auns
Berumur 7 hingga 10 hari anak kucing mempunyai berat 4 hingga 6 auns
Berumur 10 hingga 14 hari anak kucing mempunyai berat 6 hingga 8 auns
14 hingga 21 hari anak kucing mempunyai berat 8 hingga 12 auns
Berumur 4 hingga 5 minggu anak kucing seberat 12 auns hingga 1 paun
Berumur 6 hingga 7 minggu anak kucing seberat 1 paun hingga 1 paun dan 8 auns
Berumur 8 minggu anak kucing seberat 1 setengah hingga 2 paun
12 minggu anak kucing seberat 3 paun hingga 5 setengah paun
Berumur 16 minggu anak kucing mempunyai berat kira-kira 5 setengah paun hingga 7 setengah paun
6 bulan hingga berumur 1 tahun lebih kurang 8 paun hingga 15 paun

Berapa besar kucing saya dapat?

Anda mungkin telah melihat kaki kucing anda dan bertanya-tanya apakah anak kucing anda yang manis akan menjadi kucing raksasa, tetapi anak kucing berbeza dari anak anjing. Untuk kucing , kaki tidak menjadi tanda ukuran ketika tumbuh. Tetapi kacang jari kaki mereka pasti menggemaskan!

Keturunan , jantina , dan faktor lain menentukan seberapa besar kucing kucing anda. Sebilangan baka boleh tumbuh sangat besar, dengan beberapa keturunan tetap kecil dan kecil.

Berikut adalah beberapa faktor yang menentukan saiz anak kucing anda :

Jantina: Kucing jantan tumbuh lebih perlahan dan lebih besar daripada pasangan betina mereka. Seorang lelaki boleh tumbuh hingga 2 paun. lebih besar daripada kakak perempuannya.

Tetap atau utuh: Pemutihan atau penyebaran tidak mempengaruhi seberapa besar kucing anda akan menjadi seperti saintis yang difikirkan bertahun-tahun yang lalu, tetapi ia dapat mengubah kadar metabolisme mereka, yang bermaksud mereka dapat menambah berat badan jika mereka lebih suka tidur daripada bermain.

Sebilangan besar doktor haiwan akan mengesyorkan mengubahnya pada 6 bulan, tetapi tempat perlindungan dan penyelamatan telah mengubah anak kucing lebih awal untuk mengurangkan kemungkinan pembuangan sampah secara tidak sengaja. Ambang berat untuk pemutihan awal adalah 4 lbs.

Perintah Kelahiran: Kita semua jatuh cinta pada suatu ketika, mengetahui ia akan tumbuh lebih kecil daripada yang lain di tempat sampah, dan ini berlaku untuk semua anak kucing di tempat sampah. Semakin jauh garis kelahiran anak kucing, semakin kecil usia mereka seperti orang dewasa, terutamanya jika kucing mama kecil dan melahirkan terlalu banyak anak kucing.

Bilangan adik beradik: Bilangan anak kucing dalam masalah sampah. Terlalu banyak anak kucing dapat meregangkan jumlah susu yang ada dari ibu hingga kucing terlalu jauh. Anak kucing dengan pemakanan yang buruk tumbuh lebih perlahan dan akhirnya lebih kecil.

Kesihatan ibu bapa: Sama seperti spesies lain, kesihatan ibu bapa juga penting. Sekiranya anak kucing anda berasal dari momma yang sangat disayangi dan dimanjakan, kemungkinan floof anda akan mencapai genetik saiz pertumbuhan penuh yang ditentukan. Sekiranya tidak, furbaby anda boleh menjadi lebih kecil apabila dewasa sepenuhnya.

Diet: Pemakanan yang betul bermaksud pertumbuhan yang betul. Anak kucing anda harus mendapat makanan pemakanan makanan anak kucing yang seimbang dan seimbang untuk tahun pertama kehidupannya. Ada yang memerlukan makanan anak kucing lebih lama (seperti kucing yang lebih besar yang masih tumbuh), tetapi kebanyakan kucing rata-rata 10 lb boleh beralih ke makanan dewasa antara usia 10-12 bulan. Doktor haiwan anda boleh memberi nasihat mengenai pilihan yang tepat untuk kucing anda.

Genetik: Terdapat beberapa faktor genetik yang dapat memberi isyarat sekiranya kucing anda akan kecil pada saiz dewasa. Mereka merangkumi kerdil dan sebarang kecacatan tulang. Doktor haiwan anda akan menemui sebarang kelainan pada anak kucing anda semasa pemeriksaan rutin.

Pemeriksaan kesihatan kucing secara rutin penting untuk semua kucing, tetapi terutama anak kucing. Labu menawarkan pelan insurans terbaik untuk anak kucing dan kucing .

Cara terbaik bagi anda untuk memastikan kucing anda mencapai kehebatan tudung kucing adalah dengan memastikan anda memberi mereka makanan berkhasiat dan seimbang , lengkap dengan vitamin dan mineral penting, memberikan banyak latihan, dan banyak cinta.

Sekiranya anda melakukannya, anda mungkin mempunyai kucing besar atau kucing kecil, dan mungkin memerlukan satu tahun atau empat tahun; tetapi pada akhirnya, anda mempunyai teman kucing yang penyayang melalui semua peringkat pertumbuhan.

Bilakah Saya Perlu Memberi Makanan Kucing Dewasa Anak Kucing Saya?

Masa yang tepat untuk menukar kucing anda dari anak kucing ke makanan dewasa bergantung pada banyak faktor. Bagi kebanyakan kucing, usia sekitar 10-12 bulan adalah sesuai.

Walau bagaimanapun, Maine Coon muda yang berusaha untuk mengekalkan berat badan mungkin mendapat manfaat daripada tinggal pada makanan anak kucing sehingga mereka berusia 2 tahun atau lebih lama lagi. Sebaliknya, anak kucing yang matang dengan cepat dan menjadi berlebihan berat badan terhadap makanan anak kucing mungkin mendapat manfaat daripada beralih pada usia sekitar 8 bulan.

Tanya doktor haiwan anda bila kucing anda sudah bersedia untuk memastikan anda memenuhi keperluan pemakanannya .

Berapa kerapkah anda harus memberi makan anak kucing?

Sebilangan besar anak kucing harus diberi makan secara bebas sehingga berumur sekitar 6 bulan kerana keperluan tenaga yang tinggi.

"Dari 6 bulan hingga setahun, seorang pemilik dapat memberi makan tiga kali sehari," kata Dr Jim Carlson, pemilik Klinik Haiwan Riverside, yang terletak di luar Chicago.

Selepas setahun, menawarkan makanan dua kali sehari akan berfungsi untuk kebanyakan kucing, tetapi lebih kerap, makanan yang lebih kecil mungkin terus bermanfaat bagi orang lain.

Anak kucing saya gemuk. Adakah dia akan besar?

Jangan salahkan kenaikan berat badan untuk pertumbuhan. Anak kucing boleh menjadi berat badan berlebihan, sama seperti kucing dewasa.

Lihat carta baka kucing untuk peratusan tinggi dan berat badan. Carta ini menawarkan garis panduan khusus keturunan untuk ketinggian, panjang, dan berat kucing anda.

Semasa peringkat anak kucing, doktor haiwan anda adalah sumber terbaik untuk berat dan saiz kucing anda. Pada masa dewasa , ukuran ini dapat menunjukkan di mana kucing anda mendarat di spektrum untuk berkembang biak.

Tempat mengukur carta khusus baka:

  • Tinggi: Kaki ke bahu , tolak ekor.
  • Panjang: Hidung ke pangkal ekor. Mereka melakukan pengukuran ekor secara berasingan dan ia tidak menentukan seberapa besar kucing anda, atau jika berat badannya berlebihan.
  • Berat: Carta menawarkan spektrum berat badan orang dewasa.

Bagaimana tingkah laku kucing anda boleh berubah seiring bertambahnya usia.

Sama seperti manusia, kucing berubah seiring bertambahnya usia. Walaupun anak kucing sering kali menjadi tenaga, kemarahan dan kehancuran, kucing yang lebih tua lebih tenang dan lebih senang berbaring di ambang tingkap dan berjemur.

Oleh kerana kucing dewasa dari usia dewasa ke peringkat lebih tua dan seterusnya, mereka mungkin menunjukkan beberapa atau semua petunjuk tingkah laku penuaan yang biasa ini.

Dengan bertambahnya usia, banyak kucing akan mengalami perubahan dalam jadual tidur mereka. Anak kucing belajar mencerminkan corak aktiviti manusia mereka, dan kitaran tidur-tidur ini terus berlanjut hingga tahun-tahun dewasa kucing. Kucing yang lebih tua mungkin mula berjaga sepanjang malam dan tidur sepanjang hari. Sekiranya ini berlaku, cubalah memujuk kucing anda ke arah jadual yang lebih bertoleransi dengan memakainya dengan bermain dan perhatian sebelum tidur.

Kucing yang lebih tua juga mungkin lebih mudah menyerang. Ini bukan kerana mereka menjadi lebih kejam dengan usia. Ketika kucing memasuki usia lanjut, penglihatan dan pendengaran mereka merosot. Indera mereka tidak begitu terasa seperti dulu, dan mereka mudah tersedar dan bertindak balas dengan sewajarnya. Jangan mengambilnya secara peribadi, cuba pastikan anda mendekati dengan berhati-hati dan berikan banyak masa kepada kucing anda untuk bertindak balas terhadap perubahan persekitarannya .

Malangnya, kucing yang lebih tua mungkin juga mengalami lebih banyak kemalangan di rumah. Seiring bertambahnya usia, kucing dapat kehilangan sebahagian daripada kemampuan mereka untuk mengawal usus dan pundi kencingnya, yang boleh menyebabkan pecah bilik mandi di luar kotak. Sekiranya ini mula berlaku, pertimbangkan untuk melabur dalam kotak sampah tambahan untuk memastikan bahawa kucing anda selalu dekat dengan tempat yang sesuai untuk dituju jika desakan itu berlaku.

Kucing yang lebih tua mungkin mengalami disfungsi kognitif kucing.

Disfungsi kognitif kucing (FCD) adalah keadaan yang harus disedari oleh pemilik kucing seawal usia rakan mereka yang berbulu. Keadaan ini mempengaruhi lebih daripada 55 peratus kucing berusia 11-15 tahun dan lebih daripada 80 peratus kucing yang berumur 16-20 tahun, menurut bahagian haiwan peliharaan di WebMD. Kucing yang terkena FCD mungkin mengalami pelbagai gejala termasuk kehilangan ingatan , penurunan kemampuan kognitif, dan masalah penglihatan dan pendengaran.

Perubahan tingkah laku lain yang berkaitan dengan FCD termasuk kekeliruan dan disorientasi, peningkatan vokalisasi, dan peningkatan kecepatan. Kesan sampingan ini bersamaan dengan penurunan kognitif yang dialami kucing semasa FCD. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa ada kemungkinan penyebab lain dari semua gejala ini dan penting untuk bercakap dengan doktor haiwan anda untuk menolak sebab lain sebelum kapur anda berubah hingga usia tua atau permulaan atau FCD.

Kelakuan kucing mengikut usia

Semasa kucing anda melewati setiap peringkat kehidupan, jangkakan tanda-tanda penuaan meningkat, dan tahap tenaga menurun.

Anak kucing (0-6 bulan ): Kucing anda penuh dengan anak kucing, tidak matang secara seksual, dan berusaha memproses sejumlah besar maklumat yang dia ambil mengenai dunia. Banyak yang perlu ditangani. Semua anak kucing anda nampaknya mahu bermain.

Remaja (6-12 bulan): " Remaja " tudung kucing yang mengerikan. Semasa peringkat ini, anak kucing anda penuh dengan mimpi buruk, mengucapkan mulut dan meraih segala yang dia boleh, mencabar manusia di rumah untuk menguasai, dan secara amnya berusaha menunjukkan kepada semua orang bahawa dia adalah bos segala-galanya (sikap yang mungkin akan dia laksanakan sepanjang hidupnya , tidak kira betapa dominannya dia terbukti).

Dewasa (1-2 tahun): Oleh satu, kucing anda memasuki usia dewasa dan mengembangkan semua jenis tingkah laku kucing seumur hidup, seperti menguli, mendesis, dan bersembunyi . Dia tenang sedikit dari panggung anak kucingnya yang penuh, tetapi dia masih mendapat banyak tenaga. Dia banyak belajar sekarang dan menetap dalam kehidupan kucingnya.

Kematangan prima (3-6 tahun): Dari usia 3-6 tahun, kucing anda berada di tahap prima. Dia belajar asas-asas catting dan dia menyesuaikan diri dengan tahap keperibadian dan tenaga yang sesuai untuknya.

Umur pertengahan (7-10 tahun): Pada ketika ini, kucing anda telah memasuki anak kucing yang setara dengan usia pertengahan. Dia masih mendapat tenaga , tetapi tidak sebanyak yang dia lakukan semasa perdana. Anda mungkin menyedari bahawa kucing anda mulai menjadi sangat teratur - dia mungkin lebih tahan terhadap sebarang perubahan dan mungkin mengalami kegelisahan lebih kerap daripada sebelumnya.

Senior (11-14 tahun): Kini, kucing anda secara rasmi adalah warga emas. Dia mungkin akan mulai mengalami penurunan kesihatan , termasuk penglihatan dan pendengaran yang merosot dan kemungkinan penurunan kognitif. Seperti manusia yang lebih tua, kucing anda mungkin terdedah kepada "pemarah," dan anda mungkin menyedari bahawa dia mudah tersinggung daripada biasa.

Geriatrik (15+ tahun): Selepas 15 tahun, kucing dikategorikan sebagai geriatrik dan memerlukan perhatian lebih. Sebarang perubahan tingkah laku akan memerlukan perjalanan doktor haiwan pada ketika ini dan anda boleh mengharapkan kelesuan yang melampau dan banyak tidur.

Apa yang dianggap sebagai usia tua untuk kucing?

Pada usia 11 tahun, kucing memasuki tahap yang dianggap sebagai tahap senior dalam hidup mereka. Dari 11-14, kucing dapat dibandingkan dengan manusia pada usia 60-an dan 70-an. Walaupun kucing menjadi "tua" pada usia sekitar 11 tahun, mereka tidak menjadi geriatrik secara rasmi sehingga usia 15 tahun yang matang. Pada ketika ini, mereka dapat dibandingkan dengan manusia pada usia 80-an. Banyak kucing hidup untuk menjadi geriatrik dan tidak semuanya mengalami masalah kesihatan yang melampau. Penting untuk memerhatikan perubahan dan membincangkannya dengan doktor haiwan anda, terutamanya dengan kucing geriatrik.

Berapa usia usia mempengaruhi tingkah laku kucing anda.

Masa tua memberi kesan kepada tingkah laku kucing dengan cara yang sama dengan manusia. Kucing yang lebih tua cenderung mempunyai tenaga yang lebih sedikit (yang bermaksud lebih banyak tidur dan bersantai daripada yang mereka lakukan). Mereka juga biasanya lebih mudah marah dan mudah terkejut, berkat penurunan penglihatan, pendengaran, dan kemampuan kognitif mereka.

Zaman mengubah kita semua. Pastikan kucing anda menjalani sembilan hayatnya dengan menjalani rutin waktu bermain , kasih sayang, makanan sihat dan lawatan ke doktor haiwan.

Soalan Lazim :pencil2:

1- Berapakah umur kucing yang tumbuh dewasa?

Walaupun kucing dapat mencapai usia dewasa pada 12 bulan, mereka masih belum dapat dikembangbiakan sepenuhnya. Tinggal sekitar 18 bulan hingga 2 tahun apabila mereka mencapai ukuran penuh. Walau bagaimanapun, beberapa baka yang lebih besar hanya berhenti tumbuh antara 4 dan 5 tahun.

2- Bolehkah anda memberitahu berapa besar kucing yang akan mendapat?

Peraturan asasnya ialah kucing berukuran rata-rata akan mendapat berat sekitar 1 paun sebulan, jadi pada usia enam bulan, anak kucing anda harus mempunyai berat sekitar 6 paun dengan batang tubuh dan kaki yang lurus . Ia mungkin kelihatan sedikit tidak seimbang, tetapi anak kucing anda akan segera tumbuh ke kaki dan badannya yang panjang seperti yang dilakukan oleh manusia.

3- Berapa besar kucing berusia 1 tahun?

Berumur 16 minggu: anak kucing beratnya sekitar 5 setengah paun hingga 7 setengah paun. 6 bulan hingga 1 tahun: kira-kira 8 paun hingga 15 paun

4- Adakah kucing tahu namanya?

Kucing Mengenal Nama Sendiri — Walaupun Mereka Memilih untuk Mengabaikannya. Kucing terkenal kerana sikap tidak peduli terhadap manusia: hampir semua pemilik akan memberi kesaksian tentang betapa mudahnya haiwan ini mengabaikan kita ketika kita memanggilnya. Tetapi satu kajian baru menunjukkan bahawa kucing domestik mengenali namanya sendiri - walaupun mereka menjauh ketika mereka mendengarnya.

5- Sekiranya kucing mempunyai makanan setiap masa?

"Sekiranya kucing dapat mengekalkan berat badannya , pemberian makanan secara percuma tidak boleh dilakukan," kata Dr. Kallfelz. Malah makanan kering yang ditinggalkan agar kucing anda bebas memberi makanan harus segar, jadi pastikan anda menyediakan makanan baru setiap hari. Sekiranya makanan percuma tidak berfungsi, anda perlu mengawal jumlah makanan yang mereka makan.

6- Adakah kucing akan berhenti makan ketika kenyang?

Beberapa haiwan boleh diberi makan percuma dan akan berhenti makan ketika kenyang, sementara yang lain akan menambah berat badan hanya dengan sekerap meja.

7- Adakah kucing saya akan membunuh anak kucing saya?

Tetapi tidak ada kucing tua anda yang tidak akan membunuh anak kucing itu. Ia akan mendesis pada bayi dan akan mengajarnya bahawa dia lebih tua dan oleh itu bos. Setelah sekian lama kucing yang lebih tua akan terbiasa dengan anak kucing dan mereka akan menjadi kawan.

8- Apa yang dianggap gemuk untuk kucing?

Menggunakan berat badan sebagai panduan, kucing dianggap berat badan berlebihan ketika beratnya 10-20% melebihi berat badan ideal mereka. Mereka dianggap gemuk apabila beratnya 20% atau lebih di atas berat badan ideal mereka.

9- Apakah makanan kering yang paling sihat untuk kucing?

Makanan kucing kering premium terbaik untuk kucing dewasa adalah Royal Canin Indoor Dry. Disarankan oleh Dr. Singleton, ini diformulasikan dengan campuran serat untuk pencernaan dan pemeliharaan berat badan. Makanan kucing ini mengandungi bahagian makan ayam, lemak haiwan, serat sayuran, karbohidrat , vitamin , dan mineral yang optimum.

10- Apa yang berlaku sekiranya kucing tidak makan selama 3 hari?

Tanpa air atau makanan, kucing tidak akan dapat bertahan lebih lama daripada tiga hari. Penting untuk ditegaskan bahawa ketika berkaitan dengan kesihatan kucing, kucing yang tidak mempunyai makanan selama dua hari boleh menjadi kekurangan zat makanan dan tidak sihat dan bahkan mungkin memerlukan rawatan doktor haiwan segera.

Kesimpulan:

Anak kucing tumbuh dengan cepat sehingga berumur 6 bulan. Antara 6 bulan hingga 12 bulan adalah ketika anak kucing berhenti membesar. Sebilangan besar pakar bersetuju bahawa kucing mencapai usia dewasa pada usia 12 bulan tetapi mereka mungkin tidak mencapai saiz penuh sehingga di mana sahaja dalam usia 18 bulan hingga 4 tahun.

artikel berkaitan

Bilakah Kucing Berhenti Berkembang? Vegan Cats Cat Pheromone Spray HP Lovecraft Cat Name Makanan Yang Harus Dielakkan Kucing