Bilakah kehidupan memberi anda lemon? Untuk membuat ungkapan peribahasa limau yang digunakan untuk menginspirasi harapan dan sikap positif yang harus dilakukan dalam menghadapi kesulitan atau musibah. Lemon menaikkan rasa masam atau kesukaran dalam hidup; membuat limun menjadikan mereka sesuatu yang indah atau diinginkan.

Apabila hidup memberi anda lemon

Apa yang anda lakukan semasa hidup memberi anda lemon?

Ungkapan "ketika hidup memberi anda lemon, buatlah limun" sebenarnya ditemukan ditulis dalam bentuk hieroglif di dinding makam firaun, yang terletak tepat di luar Kaherah. Namun, banyak sejarawan percaya bahawa apa yang kita ketahui sekarang mengenai asal-usul lemon nampaknya berasal dari abad pertengahan Mesir, beberapa abad setelah Piramid besar dibina.

Dalam kajian tahun 2018 bernama Genomics of The Origin and Evolution of Citrus yang diterbitkan dalam jurnal saintifik Nature. Para penyelidik melaporkan bahawa daun fosil yang terdapat di China berumur kira-kira 8 juta tahun, sehingga menunjukkan bahawa pokok lemon berasal dari China. Menurut sejarawan makanan Clifford A. Wright, catatan bertulis pertama mengenai limau muncul pada awal abad kesepuluh dalam karya Justus al-Rumi dalam tulisannya mengenai teknik pertanian. Penyair dan pengembara Parsi Nasir-i-Khusraw menjumpai sebiji limau di Mesir semasa hidupnya, dipercayai dari sekitar tahun 1003 hingga 1060an.

Jadi, persoalannya ialah bagaimana kita pergi dari lemon ke limun? Versi pertama, mungkin lelaran pertama, diketahui oleh orang Mesir sebagai qatarmizat jus lemon manis. "Walaupun lemon berasal dari paling jauh ke timur, dan limun mungkin berasal dari salah satu negara bagian timur, bukti dokumentasi awal lemon berasal dari Mesir.

Tonggak Penting dalam Sejarah Lemonade

Tonggak penting dalam sejarah limun termasuk popularitinya yang berkembang pesat pada abad ke-17 di Paris. Pada tahun 1676, peniaga lemon membentuk kesatuan mereka sendiri yang dikenali sebagai Compagnie de Limonadiers. Menurut How Stuff Work, populariti lemon di Paris pada masa itu adalah kerana penghapusan kesan wabak Black yang melanda Eropah. Menurut sejarawan Greg Jenner, orang London mula mengimport jus lemon segar yang dicampur dengan madu dan air dari Perancis pada tahun 1660-an, walaupun “penambahan busa harus menunggu hingga 1767, ketika ahli kimia Inggeris Joseph Priestley mencipta karbon dioksida, sebuah proses oleh mengeksploitasi Johann Jacob Schweppe, syarikat minuman komersialnya mula menjual soda bersoda di England pada tahun 1790-an ”.

Lemonade mengembara ke Amerika pada gelombang pertama pendatang Eropah pada abad ke-18 ketika ia dipromosikan sebagai alternatif alkohol dan popularitinya diperkuat oleh tradisi sarkas abad ke-19. Nampaknya perkara terpenting yang berlaku pada lemon adalah Beyoncé, yang menyedari minuman musim panas yang lazat ini.

Cara Membuat Lemonade

Petikan ini "ketika hidup memberi anda lemon, buatlah limun" adalah tentang menjadi optimis ketika ada yang salah. Lemon, secara semula jadi masam, adalah simbol masa-masa sukar dalam hidup. Tetapi apabila sesuatu tidak berjalan lancar, jangan putus asa, buat limun.Di sini disebutkan beberapa cara untuk membuat serai ketika hidup memberi anda lemon;

:one: Terimalah.

Langkah pertama untuk melepasi adalah menerima keadaan negatif. Oleh itu, lebih baik menerima masalah daripada membuang masalah kerana memerlukan lebih banyak usaha.

:two: Bertenang

Anda mungkin baru sahaja menemui sebilangan lemon yang merosakkan di depan pintu rumah anda. Anda mempunyai izin untuk mengeluarkannya dari sistem anda. Tetapi setelah anda melakukannya, ingatlah untuk bertenang, kerana itulah satu-satunya cara anda boleh maju.

:three: Tukar apa yang anda boleh

Apabila anda tidak dapat mengubah keadaan, anda akan dapat memberi tumpuan kepada cara-cara anda dapat memperbaiki keadaan anda. Ini adalah kemahiran hidup yang baik untuk mengurus dan melalui masa-masa sukar.

:four: Cari pelajaran

Banyak perkara yang paling mengecewakan dalam hidup mempunyai pelajaran yang jelas bagi orang. Itulah lapisan perak. Ini peluang anda untuk berkembang. Jadi, luangkan masa dan terapkan apa yang anda pelajari dari peristiwa tragis itu.

:five: Bersikap objektif

Jangan melihat perkara dari perspektif emosi. Anda harus berusaha dengan tujuan. Perhatikan bahawa anda tidak diberitahu mengenai kesilapan anda atau kejadian yang berlaku.

:six: Kekal positif

Penggunaan limau sebagai metafora adalah bahagian hidup yang indah. Sikap positif anda apabila anda berhadapan dengan suasana hati yang tertekan menjadikannya senang. Sebaik sahaja anda melihat sesuatu dengan positif, anda pasti akan mengangkat diri anda.

:seven: Cari kekuatan anda

Kekuatan diperlukan pada saat-saat mencabar dalam hidup di mana anda mengetahui apa yang anda buat. Untuk mencari kekuatan anda dapat mengatasi kecelakaan hidup tidak kira seberapa besarnya.

:eight: Pergi ke luar

Pergi ke luar mungkin merupakan penyelesaian yang sederhana tetapi jika anda melihat luasnya langit atau mendengar suara burung akan membuat anda menyedari bahawa ada sesuatu yang lebih baik daripada apa yang berlaku dalam diri anda. Ini adalah kenyataan bahawa alam tidak akan menyelesaikan masalah anda, tetapi ia pasti dapat membuat anda merasa lebih baik selepas itu. Ini akan membantu anda menghadapi masalah dengan pandangan yang lebih positif.

:nine:Bertafakur

Sekiranya anda merasa tidak mempunyai perhatian di dunia, anda harus menjadi orang tengah, kerana ia membuat anda tetap teguh. Apabila anda merasakan bahawa masalah besar berlaku dalam hidup anda, anda akan mempunyai cara untuk tidak bertindak balas terhadap apa yang berlaku di sekeliling anda. Anda boleh menghadapi masalah tersebut dan membiarkan masalah itu menimpa anda tanpa panik. Meditasi adalah sesuatu seperti air gula anda sudah siap, sekiranya secebis lemon dibuang.

:keycap_ten:Jadilah pejuang

Anda harus menghadapi masalah anda seperti yang dilakukan oleh seorang pejuang. Berlari dari masalah bukanlah jalan penyelesaian. Sekiranya anda mempunyai kekuatan untuk menangani apa sahaja yang berlaku dalam hidup anda, akan membawa lebih banyak keyakinan. Sekiranya anda mengambil kesempatan untuk melakukannya dengan tangan terbuka dan minda pejuang, anda dapat menguji kekuatan sebenar anda dan berkembang. Sekiranya anda menguruskan masalah anda daripada masalah anda akhirnya akan berhenti, mungkin lebih cepat jika anda menguruskannya.

Cara Membuat Lemonade dalam Situasi Pandemik

Lemon secara semula jadi masam dan bagi kebanyakan orang tidak ada rasa manis, kecuali jika manis dengan gula, seperti limun. Ungkapan yang menjadikan lemon sebagai limun meningkatkan kemampuan untuk menghadapi situasi buruk dan memperbaikinya, menjadikannya penyelamat, atau setidaknya belajar darinya.

Oleh itu, kita boleh bersetuju bahawa 2020 akan menjadi tahun lemon yang hebat. Tetapi adakah kita dapat membuat limun?

:one: Menjaga Diri dan Orang Lain

Menjaga diri sendiri dan orang lain adalah penting dalam keadaan pandemik ini . Kami diberi peluang untuk memberi tumpuan kepada kesihatan fizikal dan mental kita. Adakah anda telah berusaha untuk lebih banyak bersenam? Makan lebih sedap? Berfikir lebih baik? Adakah anda telah membuat banyak percubaan untuk terus berhubung dengan keluarga dan rakan? Terdapat banyak pengasingan akibat wabak ini. Sekiranya anda merasa sendirian, dan bukannya menunggu seseorang menghubungi anda, anda menghubungi anda. Manfaat psikologi sentiasa cepat dan kuat. Dan jika berhubung dengan keluarga dan rakan dapat menyokong rangkaian kerjaya anda, maka anda mempunyai kelebihan tambahan untuk membina hubungan dengan seseorang yang akan membantu anda meningkatkan pekerjaan anda.

:two: Meningkatkan Kemahiran Teknikal Anda

Anda mungkin tidak dijangka menjadi ahli Zoom. Mungkin anda belum selesa dengan cara pertemuan yang baru, baik Zoom, Skype, GoToMeeting, atau Google Hangouts. Sudah menjadi pengalaman belajar bagi sebilangan orang. Tetapi kami belajar bagaimana berbual, bagaimana mengangkat tangan, dan bagaimana bertepuk tangan hampir . Sekiranya anda berfikir bahawa selepas wabak ini kita akan kembali kepada cara lama, fikirkan semula. Oleh kerana ramai sekarang menikmati dan melihat faedah bekerja dari rumah, pertemuan yang dapat dilihat ada di sini.

:three: Rangkaian dalam Cara Maya

Bagi kita yang suka keluar dan berkawan baru dan bertemu rakan kongsi, ini adalah tahun yang sukar dan tidak memuaskan. Tetapi jika anda bersikap introvert maka tahun ini mungkin tidak terlalu mencabar bagi anda. Sekiranya anda bukan jenis untuk menghiburkan orang lain, pertemuan (hampir) dan hubungan asas menjadikannya lebih mudah dan mungkin bahkan di zon selesa anda. LinkedIn kini mempunyai sekitar 700 juta pengguna aktif. Juga, kemudahan menghadiri konvensyen dan persidangan tidak pernah lebih baik.

:four: Merancang untuk Dunia pasca COVID

Introspeksi boleh menyebabkan perancangan lebih lanjut. Terdapat banyak perkara yang dapat dilakukan seseorang untuk memajukan kerjaya tahun ini dengan menggunakan Internet, mengikuti kelas dalam talian, dan menjalin hubungan dengan LinkedIn. Tetapi ini juga memberi kita peluang untuk memikirkan apa yang dapat kita lakukan ketika wabak itu berakhir. Dengan pengedaran vaksin tidak lama lagi, penting untuk memikirkan bagaimana anda akan kembali ke perlawanan seterusnya musim panas depan. Sekiranya anda tidak berkesempatan untuk merancang, gunakan musim sejuk yang sejuk ketika anda akan berada di dalam kediaman anda kerana cuaca, tetapi juga kerana keprihatinan yang semakin meningkat mengenai penyebaran COVID, bina rancangan strategi anda sendiri yang menggabungkan penyambungan rangkaian fizikal .

:five: Membolehkan Lebih Banyak Introspeksi dan Penglihatan

Tahun lalu ini telah memberi kita lebih banyak masa untuk diri kita sendiri. Sama ada anda "bosan" dengan keluarga atau rakan anda, anda masih mempunyai lebih banyak masa untuk bersendirian. Di antara Netflix dan belajar membuat roti, ada lebih banyak masa untuk memikirkan kehidupan profesional anda. Adakah anda menggunakan masa ini? Adakah tanda itu membolehkan anda meneroka jenis makna dan tujuan yang anda mahukan di tempat kerja dan kehidupan peribadi anda? Adakah ini membawa kepada visi tentang apa yang dapat anda lakukan pada masa akan datang? Dan apa yang diperlukan untuk mencapai impian itu?

Soalan Lazim

Berikut ini disebutkan beberapa soalan yang sering diajukan oleh orang yang berkaitan dengan ketika hidup memberi anda lemon.

1. Adakah ketika hidup memberi anda lemon menjadikan limun sebagai kiasan?

Petikan, "ketika hidup memberi anda lemon, buatlah limun," adalah mengenai positif ketika anda berada dalam situasi yang bermasalah. Lemon secara semula jadi masam oleh rasa, adalah simbol masa sukar dalam hidup. Tetapi apabila perkara tidak berjalan lancar, jangan putus asa dan buat limun.

2. Apa yang dilakukan lemon untuk badan?

Lemon mengandungi sejumlah besar vitamin C, serat larut, dan nutrien tumbuhan yang memberi mereka banyak manfaat kesihatan. Lemon dapat membantu menurunkan berat badan dan mengurangkan risiko penyakit jantung, anemia, batu ginjal, masalah pencernaan, dan barah.

3. Apa itu limun?

Lemonade adalah minuman manis yang diperbuat daripada lemon. Di Amerika Utara dan Asia Selatan, terdapat limun mendung. Secara tradisional, ia adalah minuman buatan sendiri yang terbuat dari jus lemon, air, dan pemanis seperti gula tebu, sirap sederhana atau madu.

4. Bagaimana anda membuat serai dari lemon?

  • Untuk memeluk lemon adalah bahagian paling penting dalam limun kerana tangan anda memeluk lemon.

  • Positif Memanaskan air limau nipis anda. Untuk membuat serai yang baik. Untuk ini, anda mesti perlu menambahkannya dengan positif.

  • Masukkan air ke dalamnya

  • Duduk, berehat, dan nikmati segelas limun besar.

Kesimpulannya

Apa pelajaran yang boleh dipelajari? Apabila hidup memberi anda lemon, itu bukan satu-satunya cara, dan seperti yang dilakukan Conocphillips, anda boleh membuat limun. Walaupun begitu, pastikan anda menerimanya, kenali dan laksanakan perubahan dengan cepat tidak seperti yang dilakukan oleh sektor kewangan sehingga sekarang. Membuat limun selalu lebih mudah diucapkan daripada dilakukan, kerana industri runcit di UK sukar. Apabila masa-masa buruk pasti melanda, cari lapisan perak yang tepat dan mendorong perubahan yang ketara .

Baca Juga:point_down:

Penjarakan Sosial

Bagaimana menjalani gaya hidup sihat?