Bila hendak menuai kentang? Kentang siap dituai apabila dedaunan mulai mati kembali. Bahagian atas tanaman mesti mati sepenuhnya sebelum anda mula menuai. Suhu udara dan tanah juga harus mempertimbangkan kapan menggali. Kentang adalah ubi dan anda mahu tanaman anda menyimpan sebanyak mungkin pati beraroma itu.

Terdapat dua jenis kentang utama: kentang baru dan kentang simpanan, dan kedua-dua masa dan teknik penuaian berbeza antara kedua-dua jenis. Memikirkan kapan menuai kentang boleh menjadi cabaran bagi tukang kebun baru, tetapi setelah anda mengetahui asasnya, waktu menuai adalah pantas!

  • Kentang Baru - Semua kentang boleh menjadi kentang baru jika dituai ketika ubi masih kecil dan berkulit nipis, kira-kira 50 hingga 55 hari dari penanaman untuk varieti matang awal. Tanda pertama bahawa kentang baru telah terbentuk adalah penampilan bunga . Pada ketika itu, jangan ragu untuk mula menuai.

  • Kentang Penyimpanan - Kentang simpanan, juga disebut kentang tanaman utama, siap pada akhir musim tanam apabila dedaunan telah berubah menjadi kuning dan mulai kering. Sebilangan tukang kebun memotong dedaunan sementara yang lain membiarkannya mati semula jadi. Bagaimanapun, umbi perlu dibiarkan di dalam tanah selama kira-kira dua minggu lagi. Ini membolehkan kulit menebal, yang menghasilkan kualiti penyimpanan yang lebih baik. Kentang dapat menahan beku ringan, tetapi apabila fros keras pertama diharapkan, sudah tiba masanya untuk mengeluarkan sekop. Di kawasan di mana musim sejuknya sejuk, tetapi tanpa fros, suhu tanah akan menentukan waktu memilih kentang. Tanah anda mestilah melebihi 45 F. (7 C.)

Berikut adalah 10 langkah menanam kentang di ruang kecil:

Langkah 1: Pilih varietas yang tepat Mulakan pengembaraan penumbuh anak anda dengan menentukan jenis kentang yang akan ditanam. Russet sangat bagus untuk dibakar dan disimpan, jari-jari adalah spuds ukuran pint yang sempurna, dan varietas pusaka datang dalam warna dan tekstur pelangi (kentang dalam gambar ciri adalah pusaka yang disebut 'All Blue'). Tidak kira jenis yang anda pilih, pastikan anda membeli kentang benih bebas penyakit dari sumber yang boleh dipercayai.

Langkah 2: Buat memotong Secara rasmi bercakap, benih kentang tidak benih sama sekali. Mereka adalah kentang yang dikembangkan sepenuhnya yang dipotong kecil dan ditanam seperti biji. Gunakan pisau tajam yang bersih untuk memotong setiap umbi menjadi beberapa bahagian, pastikan setiap bahagian mengandungi sekurang-kurangnya satu "mata" dan satu inci daging. Biarkan kentang yang dipotong berehat selama 24-48 jam sebelum menanam. Tempoh rehat ini membolehkan kawasan pemotongan berlubang dan membantu mengelakkan penyakit bawaan tanah membusuk umbi sebelum ia boleh tumbuh.

Langkah 3: Cari tempat Syukurlah, kentang tidak terlalu mementingkan di mana ia tumbuh, tetapi kentang menghasilkan yang terbaik di mana mereka mendapat minimum enam hingga lapan jam cahaya matahari langsung. Pilih tempat penanaman anda dengan sewajarnya.

Langkah 4: Sediakan tong Penanaman kentang di tong sampah mungkin merupakan salah satu perkara paling menyeronokkan yang pernah anda lakukan di kebun . Ia mudah, dan tanamannya sangat produktif. Buat silinder kawat kotak selebar tiga hingga empat kaki atau pagar kawat ayam . Saya suka menggunakan pagar yang tingginya empat kaki. Gariskan bahagian dalam tong wayar dengan lapisan surat khabar setebal sepuluh helai. Isi tong sampah lapan inci bahagian bawah dengan campuran kompos dan tanah pot 50/50.

Langkah 5: Tanam tater Masukkan bahagian kentang biji potong di atas campuran kompos / tanah pot. Berapa banyak kentang biji yang anda tambahkan bergantung pada diameter tong sampah. Apabila saya menanam kentang di tempat kecil menggunakan teknik ini, saya biasanya meletakkan lapan hingga sepuluh keping setiap tong sampah. Kemudian, saya tutup biji kentang dengan campuran tanah / kompos tiga inci lagi. Selama beberapa minggu mendatang, ketika tanaman tumbuh, isi sisa bekas sedikit demi sedikit dengan campuran kompos sehingga ia mencapai bahagian atas. Teknik ini berfungsi sama seperti "penggilingan" - ia memungkinkan lebih banyak kawasan batang di bawah tanah untuk pengeluaran kentang. Satu-satunya negatif apabila anda menanam kentang di tempat kecil seperti ini adalah keperluan berterusan untuk menyiram . Kentang perlu lembap secara konsisten, jadi menyiram setiap hari semasa panas musim panas adalah mustahak. Sekiranya kumbang kentang Colorado menjadi bermasalah, tutup tanaman dengan penutup baris terapung.

Langkah 7: Menggali kentang Anda Kentang siap dituai setelah tanaman menjadi perang sepenuhnya dan mati. Biarkan umbi duduk di tanah dua hingga tiga minggu selepas kematian tanaman. Masa rehat ini diperlukan untuk mengeraskan kulit dan menjadikannya lebih tahan lama dalam simpanan. Untuk menuai, cukup buka silinder dawai dan gali tanah dengan tangan anda untuk mencungkil kutu.

KETIKA MENGHASILKAN POTAT

TEMPAT SEBULAN MUSIM
Wilayah Utara Pertengahan April Musim bunga
Wilayah Selatan September hingga Februari Musim sejuk

Kentang lebih suka cuaca sejuk. Di wilayah Utara, sebilangan tukang kebun akan menanam tanaman pertama kentang matang awal pada awal hingga pertengahan April, 6 hingga 8 minggu sebelum rata-rata tarikh beku terakhir atau sebaik sahaja tanah dapat diusahakan; mereka dapat bertahan dalam cuaca sejuk tetapi ancaman fros adalah perjudian. Sekiranya terdapat ancaman fros pada waktu malam, tutup sementara dedaunan yang tumbuh dengan mulsa atau penutup tiruan seperti kepingan lama atau bekas plastik (dan pastikan untuk ingat untuk menutup penutup pada waktu pagi).

Untuk mengelakkan fros, pertimbangkan untuk memulakan kentang 0 hingga 2 minggu selepas musim sejuk anda. Anda mungkin menanam lebih awal, sebaik sahaja tanah dapat diusahakan, tetapi ketahuilah bahawa beberapa tanaman mungkin hancur oleh fros atau tanah yang terlalu basah.

Tanah, bukan kalendar, akan memberitahu anda bila tiba masanya untuk menanam. Suhu tanah harus - idealnya - sekurang-kurangnya 50 ° F (10 ° C). Tanah juga tidak boleh basah sehingga melekat dan sukar untuk dikerjakan. Biarkan sedikit kering terlebih dahulu. Seperti biji lain, kepingan biji kentang akan reput jika ditanam di tanah yang terlalu basah.

Di wilayah Selatan, kentang dapat ditanam sebagai tanaman musim sejuk dan waktu penanaman berkisar dari September hingga Februari. Di mana musim sejuk agak ringan, anda boleh menanam tanaman musim gugur pada bulan September. Di Florida tengah, tukang kebun menanam kentang pada bulan Januari; dan di Georgia mereka menanam pada bulan Februari.

MENYEDIAKAN LAMAN PENANAMAN

• Kentang tumbuh paling baik di tanah yang sejuk dan dikeringkan dengan baik, iaitu sekitar 45 ° hingga 55 ° F (7 ° hingga 13 ° C). • Pilih lokasi yang mendapat sinar matahari penuh - sekurang-kurangnya 6 jam cahaya matahari setiap hari. • Tumbuh kentang dalam baris yang jaraknya kira-kira 3 kaki. • Dengan cangkul atau sekop titik bulat, gali parit selebar 6 inci dan kedalaman 8 inci, meruncing bahagian bawah hingga selebar kira-kira 3 inci. • Sebarkan dan campurkan dalam baja atau kompos organik yang sudah reput sepenuhnya di bahagian bawah parit sebelum menanam

CARA MENGUMPULKAN POTAT

Menggiling Kentang Bahagian penting dalam menanam kentang adalah tidak membiarkan ubi mereka (iaitu tanaman kentang) terdedah kepada cahaya matahari terlalu lama. Umbi yang terdedah akan berubah menjadi hijau dan menghasilkan sebatian toksik yang disebut solanine, yang menjadikannya pahit, tidak boleh dimakan, dan berpotensi menyebabkan mual .

Untuk mengatasi ini, kami menggunakan teknik yang disebut hilling.

Hilling adalah mudah: Semasa tanaman kentang tumbuh, ia menghasilkan batang utama dengan daun dan bunga di atas tanah. Sementara itu, di bawah tanah, umbi terbentuk pada batang sekunder yang bercabang dari batang utama. Untuk mengelakkan umbi dangkal terkena sinar matahari dan mendorong tanaman untuk terus menghasilkan lebih banyak umbi, beberapa inci tanah secara berkala “ditimbun” di sekitar pangkal batang. Ini biasanya dilakukan tiga hingga empat kali sepanjang musim .

Petua menanam dan menanam kentang: Lakukan penanaman pada waktu pagi , ketika tanaman berada di puncaknya. Pada waktu panas terik, tanaman mula terkulai.

Kekalkan kelembapan yang merata, terutama dari saat tumbuh-tumbuhan tumbuh hingga beberapa minggu setelah mekar. Tumbuhan memerlukan 1 hingga 2 inci air setiap minggu. Sekiranya anda menyiram terlalu banyak selepas menanam dan tidak mencukupi kerana kentang mulai terbentuk, ubi boleh menjadi cacat.

Penggilingan terakhir harus dilakukan sebelum tanaman kentang mekar, apabila bahagian tanaman di atas tanah setinggi sekurang-kurangnya satu kaki. Cangkul kotoran di sekitar pangkal tanaman untuk menutup ubi dan juga menyokong tanaman.

HIASAN / PENYAKIT

Potato Scab: Kemungkinan besar disebabkan oleh pH tanah yang tinggi. Ingat: Kentang seperti tanah berasid (jangan tanam di tanah dengan pH lebih tinggi daripada 5.2). Debu kentang biji dengan belerang sebelum menanam. Sebilangan pembaca mencadangkan menambahkan jerami pinus di atas kentang semasa menanam unsur anti bakteria semula jadi. Kumbang kentang Colorado perlu dipilih sendiri dan burung pemangsa sering memakannya. Semasa berada dalam keadaan kelenjar, mereka dapat dikawal dengan bumi diatom (food grade) yang merupakan cara tidak beracun untuk mengawal perosak di kebun. Sekiranya mereka terus menjadi masalah, beberapa penyemburan Spinosad, racun perosak organik, akan menghilangkan kumbang. Sentiasa gunakan produk pada waktu subuh atau senja untuk mengelakkan membahayakan serangga yang bermanfaat .

• Mencegah penyakit kentang Penyakit kulat yang ditakuti yang dikenali sebagai "kentang hawar" (Phytophthora infestans) bertanggungjawab terhadap kelaparan kentang Ireland dan juga boleh memusnahkan keseluruhan tanaman anda . Untuk mengurangkan kemungkinan jangkitan , jangan sekali-kali menanam kentang (atau tomato dan lain-lain) ahli keluarga nighthade, seperti terung atau cili padi) di sebidang tanah yang sama tanpa meninggalkan selang waktu sekurang-kurangnya tiga tahun. Juga, segera keluarkan kentang sukarela yang muncul di kebun anda. Penyakit ini berlumuran pada ubi yang ditinggalkan semasa penuaian tahun sebelumnya. • Aphids • Flea Beetles • Awal / Lewat

APABILA MENGHASIL POTAT

TEMPAT SEBULAN MUSIM
Wilayah selatan April Musim bunga
Wilayah utara September hingga Januari Musim Sejuk

Kentang biasa siap dituai apabila dedaunan mulai mati kembali. (Lihat setiap varietas selama beberapa hari hingga matang.) Bahagian atas tanaman harus mati sepenuhnya sebelum anda mula menuai.

"Kentang baru," yang merupakan kentang yang dituai dengan sengaja lebih awal untuk ukurannya yang lebih kecil dan kulit lembut, akan siap untuk dituai 2 hingga 3 minggu setelah tanaman berhenti berbunga . Kentang baru tidak boleh disembuhkan dan dimakan dalam beberapa hari selepas menuai, kerana ia tidak akan disimpan lebih lama daripada itu. Kentangkan kentang untuk disimpan sebelum menuai dengan tidak menyiramnya lebih banyak selepas pertengahan Ogos.

Gali bukit ujian untuk melihat seberapa matang kentang. Kulit kentang matang tebal dan melekat kuat pada daging. Sekiranya kulitnya nipis dan gosok dengan mudah, kentang anda masih terlalu baru dan harus dibiarkan di dalam tanah selama beberapa hari lagi. Kentang dapat menahan beku ringan, tetapi apabila fros keras pertama diharapkan, sudah tiba masanya untuk mengeluarkan sekop dan mula menggali kentang.

CARA MENGHASIL POTAT

  • Potong dedaunan coklat dan biarkan kentang selama 10 hingga 14 hari lagi sebelum anda menuai. Ini membolehkan kentang mengembangkan kulit yang cukup tebal. Jangan tunggu terlalu lama, atau kentang mungkin busuk (terutama di tanah yang lembap).
  • Gali kentang pada hari kering. Gali perlahan-lahan, berhati-hati agar tidak merosakkan ubi. Elakkan memotong atau memar kulit kentang. Kentang yang rosak akan reput semasa penyimpanan dan harus digunakan secepat mungkin. Tanah tidak boleh padat, jadi penggalian haruslah mudah.
  • Sekiranya tanah sangat basah, biarkan kentang kering sebanyak mungkin sebelum memasukkannya ke dalam beg atau bakul.
  • Jangan tinggalkan kentang yang telah anda gali di bawah sinar matahari sejak lama digali dari kebun anda, jika tidak, kentang anda mungkin berubah menjadi hijau. Kentang hijau mempunyai rasa pahit kerana kehadiran solanine, dan jika cukup dimakan, boleh menyebabkan muntah dan cirit - birit . Bintik-bintik kecil dapat dipangkas, tetapi jika terdapat penghijauan yang ketara, buang kentang.

MENYEBABKAN PATAT Biarkan kentang yang baru digali duduk di tempat yang kering, sejuk, gelap (45 hingga 60 ° F / 7 hingga 15 ° C) hingga dua minggu. Ini membolehkan kulit mereka sembuh, yang akan menolong mereka bertahan lebih lama. Setelah menyembuhkan, pastikan anda membersihkan tanah yang menempel pada kentang. Sama ada anda menggali kentang sendiri atau membelinya di kedai, jangan mencucinya sehingga betul-betul sebelum anda menggunakannya. Mencuci kentang memendekkan jangka hayat simpanannya. Selepas menyembuhkan, jangan meletakkan kentang berhampiran epal ; gas etilena epal akan menyebabkan kentang rosak dan menjadi teruk.

Cara menyimpan kentang

Sebelum disimpan, kentang perlu melalui proses penyembuhan. Ini membantu kulit menebal dan memanjangkan jangka hayat ubi. Untuk menyembuhkan kentang, letakkan di atas koran, dulang, atau kadbod di tempat yang sejuk dan gelap (50 hingga 60 F, 10 hingga 15 C) dengan kelembapan tinggi selama satu hingga dua minggu. Pilih lokasi yang menawarkan peredaran udara yang baik.

Setelah sembuh, pindahkan kentang (mengeluarkan yang ada tanda-tanda kerosakan) ke keranjang gantang, kotak kadbod (dengan lubang pengudaraan dicucuk di sisi), bakul rendah, atau beg kertas coklat. Anda juga boleh menemui simpanan penuaian laci di banyak kedai bekalan kebun. Jangan menumpuknya terlalu dalam, namun hal itu dapat mendorong reput merebak. Tutup bekas dengan kadbod atau kepingan koran untuk menyekat cahaya. Kawasan simpanan mestilah lebih sejuk daripada tempat pengawetan dan gelap dan berventilasi dengan baik. Saya menggunakan sudut ruang bawah tanah saya, tetapi bilik bawah tanah adalah yang terbaik jika anda memilikinya. Matlamat suhu 40 hingga 45 F (4.5 hingga 7 C) dengan kelembapan tinggi. Dalam keadaan ideal, kentang simpanan dapat mengekalkan kualiti selama enam hingga lapan bulan. Periksa ubi secara berkala dan buang apa-apa yang menunjukkan tanda-tanda busuk atau mengerut.

Kulit nipis yang menjadikan kentang baru begitu menarik menghadkan jangka hayat simpanannya hingga beberapa minggu dan bukan berbulan-bulan. Oleh itu, nikmati kentang baru sebaik sahaja menuai.

Lebih banyak petua menanam kentang:

• Sekiranya anda tidak mahu bersusah payah menanam, kentangkan selebar 8-9 inci. Kelemahannya adalah: kentang mengambil masa lebih lama untuk tumbuh dan hasil panen anda mungkin lebih kecil. • Kentang seperti tanah yang sedikit berasid (pH 5,8-6,5). Masukkan baja atau baja kompos untuk hasil terbaik. • Semasa menanam kentang dalam bekas, resipi tanah yang baik adalah 1 bahagian lumut gambut, 1 bahagian tanah pot organik dan 1 bahagian baja lembu. • Sekiranya anda ingin mempermudah tugas penyiangan (dan anda mempunyai ruang), tanam kentang anda sekurang-kurangnya dua kaki sehingga anda dapat menyiangi dengan mudah.

Soalan Lazim :pencil2:

1- Bagaimana anda tahu bila tiba masanya untuk menggali kentang?

Sudah tiba masanya untuk menggali kentang lembut dan lembut anda semasa tunas jatuh atau bunga yang mekar mulai pudar. Petunjuk lain yang baik adalah melihat putik bunga yang belum dibuka jatuh dari tanaman. Pada ketika ini, daunnya masih hijau tetapi beberapa akan mulai pudar menjadi kuning.

2- Bolehkah anda menuai kentang terlalu awal?

Tanamannya kelihatan besar dan sihat, tetapi kentang itu sendiri mungkin kecil dan belum matang. Sekiranya anda menuai kentang terlalu awal, anda boleh kehilangan tanaman yang lebat, tetapi jika anda menunggu terlalu lama, ia mungkin akan rosak akibat fros. Untuk memilih masa terbaik untuk menggali kentang, perhatikan apa yang berlaku dengan dedaunan.

3- Berapa lama anda boleh meninggalkan kentang di dalam tanah?

Apabila suhu penyimpanan melebihi 45 darjah, kentang harus disimpan selama dua hingga tiga bulan, tetapi percambahan dan penyusutan mungkin berlaku. "Penanaman ubi yang tumbuh, keriput pada musim semi berikutnya tidak dianjurkan karena kadar penyakit yang berlebihan, terutama virus," kata Mosley.

4- Berapa banyak kentang yang akan dihasilkan oleh satu tumbuhan?

Anda boleh menjangkakan kira-kira tiga hingga enam kentang bersaiz biasa dan sebilangan kecil kentang dari setiap tanaman.

5- Apa yang berlaku jika anda tidak menuai kentang?

Sekiranya anda tidak menuai kentang ketika tanaman mati, beberapa perkara boleh berlaku. Kemungkinan besar mereka akan reput jika tanah basah, atau mereka akan mati setelah tanah membeku. Tetapi jika anda tinggal di iklim yang cukup panas dan kering, umbi-umbi yang bertahan sepanjang musim sejuk akan tumbuh semula pada musim bunga.

6- Bolehkah anda makan kentang sejurus selepas menuai?

Kira-kira 99% dari semua kentang yang pernah anda makan telah tumbuh hingga matang, digali dari tanah, dan kemudian "disembuhkan" - disimpan selama 10 hari hingga 2 minggu di persekitaran yang dikendalikan iklim. … Kentang baru benar-benar dijual tepat selepas penuaian, tanpa penyembuhan.

7- Bolehkah anda menggali kentang sebelum mereka berbunga?

Apabila bunga muncul di pucuk dan batang tanaman kentang, itu adalah tanda bahawa ubi kentang sudah matang. Dengan tanaman kentang utama, tunggu sehingga batangnya mati sepenuhnya sebelum diangkat. Sebagai panduan, menuai earlies pertama dan kedua 10-12 minggu selepas penanaman.

8- Bolehkah anda menanam semula tanaman kentang setelah menuai?

Nah, kentang cukup sensitif untuk dipindahkan dan sangat penting untuk memberi peluang kepada akar untuk tumbuh dengan baik di tempat barunya. Oleh itu, pada dasarnya, anda boleh menanam tanaman kentang ke tempat tertentu di kebun anda.

9- Berapa banyak kentang yang harus anda tanam dan seberapa dalam?

Kentang mudah tumbuh - satu biji kentang akan menghasilkan banyak kentang untuk dituai. Siapkan tanah dengan menggali dan membuang rumpai, dan kemudian menggali parit lurus sedalam 12cm dan jarak 60cm. Pada musim bunga, tanam kentang biji selebar 30cm dan tutup dengan tanah untuk mengisi parit.

10- Seberapa kerap anda mesti menyiram kentang?

Kentang tumbuh paling baik apabila mereka mempunyai bekalan air 2-3 inci setiap minggu tanpa pengeringan sepenuhnya. Tumbuhan kentang harus disiram dengan mendalam, terutamanya jika ia sangat panas dan kering. Tanah harus lembap 8 hingga 10 inci di bawah tanah. Pastikan tidak membasahi kentang selama 2 minggu selepas penanaman.

11- Bagaimana anda meningkatkan hasil kentang?

Dua komponen hasil utama kentang adalah nombor umbi per unit luas, dan ukuran atau berat umbi. Peningkatan hasil datang dari mencapai bilangan umbi yang optimum, mempertahankan kanopi daun hijau, dan meningkatkan ukuran dan berat umbi.

12- Bilakah saya harus berhenti menyiram tanaman kentang saya?

Kentang menggunakan 1 hingga 2 inci air setiap minggu. Air kentang sekata mungkin. Ini membantu ubi mempunyai bentuk yang seragam dan membantu menghasilkan hasil yang lebih baik. Berhenti menyiram kira-kira 2 minggu sebelum menuai atau ketika tanaman merambat menjadi kuning dan mati secara semula jadi selepas 90 hingga 120 hari.

13- Bolehkah saya memotong bahagian atas tanaman kentang saya?

Untuk memangkas tanaman kentang yang boleh dimakan, cabut bunga segera setelah muncul di tanaman, atau potong dengan gunting. … Pangkas tanaman ke permukaan tanah, 1 inci (2,54 cm.) Di atas permukaan tanah. Jangan memotongnya lebih rendah daripada ini, kerana anda boleh memaparkan hujung kentang cetek.

14- Mengapa kentang buatan saya sangat kecil?

Kentang kecil boleh disebabkan oleh kurangnya cahaya matahari, penyiraman yang tidak betul, kekurangan nutrien, suhu tinggi, atau penuaian terlalu awal. Sebilangan jenis kentang secara semula jadi akan tumbuh lebih kecil daripada yang lain, malah kentang pada satu tanaman boleh bervariasi dalam ukuran.

15- Baja mana yang sesuai untuk kentang?

Kalium dan nitrogen diperlukan sepanjang pertumbuhan vegetatif, pembentukan umbi, dan penumpukan. Kalium adalah unsur yang paling banyak digunakan oleh tanaman kentang dan bersama-sama dengan nitrogen diperlukan dalam jumlah tertinggi untuk mencapai hasil kentang yang tinggi.

Kesimpulan:

Kentang siap dituai apabila dedaunan mulai mati kembali. Bahagian atas tanaman mesti mati sepenuhnya sebelum anda mula menuai.

Artikel berkaitan:

Pemakanan kentang Cara Menebal Kentang tumbuk Bolehkah Anjing Makan Ubi Keledek