Bilakah berjalan dicipta? Running diciptakan pada tahun 1748 oleh Thomas Running ketika dia cuba berlari dua kali pada masa yang sama. Sekiranya anda perlu mengingatnya dalam ujian ini hanya memikirkan pepatah "makan roti, makan nasi, Thomas Running cuba berjalan dua kali"

Ketika Berjalan Dicipta

Siapa yang mencipta berjalan?

Tidak ada yang mencipta berjalan. Itu adalah evolusi letupan manusia.

Berlari, di mana seorang lelaki memakaikan kasutnya di atas kakinya menggunakan kain dan tali dimulai pada tahun 1748 pada awal musim bunga ketika Thomas Running mendapati bahawa dia dapat bergerak lebih cepat jika angin berada di belakangnya, sehingga disertai dengan kehilangan panas. Dia mendapati bahawa dia memanaskan pada kelajuan yang meningkat, berkat kehangatan udara yang menemaninya dan juga mendapati bahawa kasutnya tetap berada pada dirinya pada kelajuan yang lebih tinggi kerana kulit dan kain yang besar di kakinya. Percubaan sebelumnya untuk mengikuti angin hangat telah gagal kerana suhu meningkat sehingga suhu badan hilang ketika naik lebih tinggi.

Percubaan untuk menjaga kain di kaki terganggu dengan mengikat kasut yang salah ke pergelangan kaki daripada mengikat kaki seperti yang kita gunakan saat ini. Peningkatan kelajuan telah menyebabkan peralihan yang tidak betul dan celah besar kulit yang terdedah. Kami juga mendapat tahu bahawa pelari yang paling terkenal, seorang perwakilan dari Marathon, berjalan kaki tanpa alas kaki ke banyak tempat sehingga suhu badannya akan hilang dan kasutnya gagal untuk bertahan.

Siapa yang mencipta lari merentas desa?

Anda boleh mengesyaki, atau terima kasih, pemburu prasejarah yang telah mengejar mangsanya sehingga haiwan itu habis, membunuhnya lagi. Kerana tanpa kemampuan kita untuk melakukannya, spesies manusia tidak akan pernah wujud. Orang telah berjalan lama.

Ini adalah usaha yang kompetitif di England sekitar tahun 1837 ketika sekolah-sekolah Inggeris mulai bersaing dalam jenis permainan yang disebut "kelinci dan anjing." Perlumbaan pertama yang dirakam di seluruh negara adalah Crick Run pada tahun 1837 di Rugby School (sekolah yang sama yang memberikan namanya beberapa tahun kemudian berbeza dari bola sepak hingga peraturan pertamanya yang ditulis di Rugby pada tahun 1845).

Siapa yang mencipta larian laju?

Pada bulan November 1994, zon kelajuan Doom, yang terletak di tingkat laman web COMPET-N, dikosongkan. Pembangunnya, Simon Widlake, bermaksud laman web ini menjadi papan rakaman untuk pelbagai pencapaian yang berkaitan dengan Doom.

Sejarah Berlari sebagai Sukan dan Rekreasi

:small_blue_diamond: Orang menatap anda ketika anda berlari perlahan melewati mereka, memakai pakaian sukan yang anda pakai setahun sekali. Konsep itu sendiri sangat mengagumkan. Mengapa anda berlari untuk bersenang-senang? Konsep ini benar-benar bertentangan dengan banyak tafsiran negatif yang berfungsi mempunyai sejarah: terutamanya bahawa kita terbiasa melakukannya untuk menjauhi kejahatan.

:small_blue_diamond: Ternyata, berjalan sudah cukup lama. Rekod pertama perlumbaan atletik berasal dari Ireland.

:small_blue_diamond: Sebagai memperingati kematian dewi dan ratu Tailte Ireland pada tahun 1829 SM, upacara pelbagai acara diadakan untuk mencabar kekuatan fizikal dan mental. Antaranya ialah melempar, bermain tiruan dan, tentu saja, berlari. Permainan terus berjalan hingga serangan Norman pada tahun 1117 SM, walaupun dihidupkan kembali kemudian pada tahun 1924, terdapat banyak peristiwa serupa.

:small_blue_diamond: Berharap, melompat dan beberapa ribu tahun kemudian, larian bersejarah Pheidippides mendorong acara maraton yang dilancarkan semasa Olimpik moden pertama pada tahun 1896.

:small_blue_diamond: Walaupun terdapat banyak kontroversi mengenai ketepatan legenda , kisahnya mengatakan bahawa Pheidippides berlari dari Athens ke Sparta, jarak sekitar 150 batu (150 mil), untuk meminta pertolongan dalam serangan Maraton Parsi. Dia berlari dalam jarak hanya dua hari dan bertemu dewa mitos Pan dalam perjalanan. Tuhan merasa sedih kerana orang Athena tidak mengendahkannya, pesan yang disampaikan oleh Pheidippides, dan permohonannya untuk meminta pertolongan. Kemudian, orang-orang Athena akan membina sebuah kuil untuk Pan, dan Tuhan akan menolong mereka berperang dengan Parsi.

:small_blue_diamond: Ketika pertempuran Marathon dimenangi, Pheidippides sekali lagi diberi tugas menyebarkan mesej, kali ini di Athens. Dia berlari sejauh 40 km (25 mil), dalam satu hari, memberitahu Athena "Kemenangan" (tetapi dalam bahasa Yunani itu), dan dia jatuh dan mati serta merta.

:small_blue_diamond: Sebagai penghormatannya, penganjur Olimpik memaksa orang membuat jalan sukar ini selama lebih dari satu abad.

:small_blue_diamond: Tetapi bilakah kerja riadah menjadi sangat popular? Berlari yang bukan keselamatan atau sukan tetapi hanya konsep misteri hidup sihat. Fesyen tidak begitu lama seperti yang anda sangka, sementara peralatan luncur dalaman sudah lama wujud, hanya larian luar yang menjadi sangat popular pada tahun 1960-an.

:small_blue_diamond: Sebenarnya, sebelum masa ini, mesin cetak sering digunakan sebagai hukuman atas kerja keras tahanan. Terutama, Oscar Wilde terpaksa mencalonkannya selama dua tahun penjara kerana kes liwat. Apa yang saya katakan adalah bahawa saya tidak salah sepenuhnya ketika saya berseru dan mengatakan "Ini adalah penyalahgunaan" selama lima minit pada jarak lima batu saya.

sejarah berjalan

Sejarah Berlari - Permainan

:small_blue_diamond: Dewa dan dewi berpusat pada orang Yunani kuno, yang memulakan Sukan Olimpik sekitar 2.700 tahun yang lalu untuk menghormati dewa Zeus. Pada mulanya, permainan ini hanyalah waktu sehari dan salah satu acara pertama yang dirakam adalah pecut dari satu hujung stadium ke ujung yang lain.

:small_blue_diamond: Permainan ini dikembangkan menjadi acara empat hari dengan permainan seperti Javelin dan Discus ditambahkan, permainan ini memberi inspirasi kepada Olimpik moden bermula pada tahun 1896.

:small_blue_diamond: Persaingan persaingan tempatan, terutama di luar bandar Eropah, mungkin juga dipicu oleh perayaan keagamaan

:small_blue_diamond: Festival-festival ini, seperti Tailteann Games di Ireland, pada mulanya adalah "permainan pengebumian" yang diadakan untuk menghormati almarhum dan dewi Tailtiu. Secara tradisinya mereka diadakan pada akhir musim panas dan akan disiapkan oleh malam Lammas (1 Ogos).

:small_blue_diamond: Semua jenis sukan tempatan termasuk (tarik tali, pertempuran) tetapi juga termasuk beberapa acara larian, yang jauh

:small_blue_diamond: Terdapat perdebatan mengenai kapan permainan dimulakan - ada yang menyatakan bahawa itu adalah 1829 SM, yang lain hingga akhir 632 SM. Persatuan Atletik Gaelik menghidupkan semula permainan pada tahun 1924

:small_blue_diamond: Melintasi dermaga dan bukit-bukit di Britain utara adalah satu lagi contoh perayaan keagamaan - misalnya, pada perayaan menuai dan Paskah. Rakaman pertama yang dirakam adalah di Braemar, Scotland pada tahun 1040 Masihi dan diedit oleh Raja Malcolm Canmore

:small_blue_diamond: Dalam beberapa abad kebelakangan ini perayaan dihidupkan kembali oleh pertunjukan umum yang popular.

Sejarah Berlari dan Berjoging

:small_blue_diamond: Di sini kita menemui jurang lain dalam sejarah berlari dan sekarang kita beralih ke abad ke-16 ketika kata "berlari" digunakan dan pendekar pedang menggunakan larian dan joging sebagai proses latihan. Ini berlaku terutamanya bagi pegawai tinggi dan pegawai kanan

:small_blue_diamond: Ini mungkin permulaan kerja sebagai alat kekuatan

:small_blue_diamond: Perlahan-lahan hingga sekarang pada akhir abad ke-19 dan ke-20, berlari dan berlari menjadi sangat popular di empayar latihan kerana atletik menjadi sukan teknologi .

:small_blue_diamond: Di Amerika Syarikat, larian dikenali sebagai Roadwork dan diketahui oleh Petinju sebagai sebahagian daripada strategi latihan mereka.

Sejarah Berlari - Sosial dan Kecergasan

:small_blue_diamond: Jadi, apa yang bermula dengan peningkatan populariti hiburan secara tiba-tiba selama 40+ tahun yang lalu?

:small_blue_diamond: Ini adalah penghormatan kepada Arthur Lydiard dari New Zealand yang mengasaskan kelab Auckland Jogger, untuk aktiviti sosial dan kecergasan.

:small_blue_diamond: Pada tahun 1962 seorang Amerika bernama Bill Bowerman berlari bersama Lydiard ke New Zealand dan kemudian pulang ke Amerika Syarikat dan menerbitkan sebuah buku berjudul "Jogging" pada tahun 1966 yang merupakan kejayaan besar dan mula berjalan.

:small_blue_diamond: Dianggarkan 25 juta orang mengambil alih kesejahteraan dan ketahanan berlari di AS pada tahun 1970-an, termasuk dalam gambar oleh pelakon Clint Eastwood dan mantan Presiden AS Jimmy Carter

:small_blue_diamond: Perlumbaan larian Amerika juga dikatakan terkenal kerana memenangi Maraton Olimpik Frank Shorter Amerika 1972

:small_blue_diamond: Sukan Olimpik 1896 secara langsung menandakan permulaan Boston Marathon, nampaknya pasukan yang telah menyaksikan Sukan begitu terkesan dengan maraton sehingga mereka memutuskan untuk mengadakan maraton tahunan

:small_blue_diamond: Boston Marathon telah menjadi salah satu perlumbaan paling berprestij di dunia hari ini; bermula dengan hanya 18 peserta pada tahun 1897, kini menarik lebih dari 20,000 setiap tahun

:small_blue_diamond: Di UK berlari sangat panas dan kecergasan aerobik pada tahun 1980-an. Sejak itu, terdapat peningkatan jumlah kelab dan acara yang aktif

:small_blue_diamond: Liputan media mengenai acara seperti London Marathon telah membawa akses ke rumah untuk semua orang dan insentif tambahan untuk menjalankan untuk mengumpulkan wang untuk organisasi yang dipilih tentunya merupakan bahagian penting dalam aktiviti rekreasi masa kini.

Berjalan tanpa alas kaki

:small_blue_diamond: Acara larian baru-baru ini - berjalan tanpa alas kaki - membawa kita kembali ke lingkaran penuh pada awal sejarah ketika nenek moyang kita berlari beratus-ratus batu memburu mangsa mereka.

:small_blue_diamond: Kami fikir teori-teori terkini betul, kami telah berjalan sejak kami dapat berdiri diam dan sejarah berjalan menunjukkan bahawa kami tidak pernah berputus asa

:small_blue_diamond: Sesuatu yang berusia 40 tahun, seorang wanita Britain yang bekerja, perkara terbaik untuk berlari adalah mengatasi masalah usia, jantina dan kategori yang boleh menghalang sukan tertentu, dan aspek kehidupan seharian yang lain!

:small_blue_diamond: Berlari adalah sesuatu yang dapat kita sertai oleh semua orang dan menjadikan gaya hidup sihat.

Bagaimana Running Boom Bermula

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Ada disebutkan mengenai dua bangsa yang berlainan, BMO Vancouver Marathon dan NYRR New York Mini 10K untuk wanita. Mereka mempunyai satu persamaan penting - ini akan menjadi larian ke-40 mereka. Dicipta pada tahun 1972, keduanya menjadi garis depan gelombang persaingan yang berkembang pesat di jalan-jalan baru yang menyapu dunia dan kini mengubah kehidupan berjuta-juta orang. Sejarah organisasi itu tidak pernah dicatat.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Letusan gunung berapi bermula di Amerika Syarikat pada tahun 1970, dengan pembinaan maraton Seattle dan New York City dan Atlanta Peachtree Road Race. Pada ulang tahun ke-40 mereka tahun lalu, lebih daripada 100,000 orang secara keseluruhan menjalankan ketiga-tiga perlumbaan itu. Pada tahun 1970 Peachtree mempunyai 110 pelari. Pada tahun 2011 ia akan meningkat menjadi 60,000. Jangan ceritakan kisah ini tidak penting.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Pada tahun 1972 muncul perlumbaan Vancouver (sebelumnya Lions) dan Portland (Oregon), New York Mini, Falmouth Road Race dan Auckland (New Zealand) Round the Bays Fun Run, yang merupakan perlumbaan kedua terbesar di dunia. Pada tahun 1973, Cherry Blossom 10 Mile Run di Washington, DC, dan Virginia 10 Miler di Lynchburg dibina, dan pada tahun 1974 maraton Berlin dan Christchurch (New Zealand) ditubuhkan.

Soalan Lazim

Berikut adalah soalan-soalan yang sering diajukan yang berkaitan dengan When was running.

1. Siapa yang mencipta berjalan kaki ke tempat kerja?

Faktanya adalah, seperti yang harus diketahui oleh semua orang, Adam yang belajar perdagangan ketika dia mengetahui bahawa Paradise tidak mempunyai makanan untuknya, jadi dia harus keluar dan mendapatkan sesuatu untuk dimakan. Ketika dia kembali ke gua dengan koleksi barang-barang makan, dia mendapati Eve berdiri di pintu masuk gua dengan tangannya di pinggul dan rupa yang indah di wajahnya.

2. Siapa yang mencipta air mengalir?

Air mengalir terdapat di alam semula jadi: sungai atau sungai, seni (penemuan) mencapai ini dari sumber yang dikongsi atau semestinya telah digunakan dan memastikan sesuatu disediakan sepanjang tahun.

3. Apakah penemuan WW2 yang paling tidak berguna?

Pernahkah anda terfikir mengapa jerrycan mempunyai nama yang pelik? Ya, Jerries mengasaskannya. Jersi? Orang Jerman. Sekurang-kurangnya mereka dipanggil di AS semasa perang.

Awalnya disebut Wehrmachtskanister (atau Canister of Defense Force), jerrycan secara rahsia dikembangkan di Jerman sebelum perang. Tujuannya adalah untuk berfungsi sebagai tangki bahan bakar tentera. Ambi-Budd Presswerk adalah yang pertama menghasilkannya, dan ia menyaksikan aksi itu semasa Perang Saudara Sepanyol tahun 1936.

Kesimpulannya

Kita tahu, dari bukti fosil di Australia, bahawa T8 berjalan jauh lebih pantas daripada yang mungkin dilakukan oleh manusia moden, dan mungkin lebih awal daripada yang kita sangka manusia. Berlari mungkin dilakukan secara sembarangan oleh haiwan asal atau oleh pemburu.

Berlari sebagai "sukan" yang kompetitif ditulis di Yunani kuno, di mana ia akan disempurnakan dengan latihan dan latihan dan bukan dengan evolusi pelari paling lambat di negara ini.

Oleh itu, tindakan berlari didahului oleh pemasangan api dan penemuan roda. Mencuba memasukkan nombor tahun dalam respons ini mungkin sia-sia dan mudah dibuktikan.

Manusia berkembang dari bentuk yang lebih sederhana sebelum menjadi homo sapiens seperti sekarang ini. Seperti banyak spesies lain, nenek moyang ini mempunyai pemangsa, menjadikan kemampuan melarikan diri penting untuk kelangsungan hidup. Berkemampuan untuk berlari memberikan kelebihan yang sangat diperlukan oleh badan kita yang kurang berskala, tanpa bersembunyi. Pemilihan semula jadi di tempat kerja. Berlari juga membolehkan para pemburu menjadi pemburu. Kumpulan akan menghantar orang yang paling cergas atau mahir untuk melakukan perburuan.

Jadi berlari mungkin telah berubah menjadi pertandingan secara semula jadi, untuk menentukan yang terbaik bertahan dalam kumpulan. Dianggap pemburuan ketekunan ini adalah salah satu taktik yang digunakan oleh hominid moden untuk berjaya bertahan atau berkembang, yang membawa kepada spesies kita seperti yang kita ketahui hari ini.

Untuk kegigihan memburu, sekelompok pemburu akan mengejar mangsanya selama beberapa jam, secara strategi mengambil ini secara bergantian untuk menjadi pelari kepala atau melelahkan animal. dengan cara ini, berlari boleh dianggap sebagai bahagian formal DNA kita. Mereka biasanya bermula setelah 30 tahun pemerintahan firaun, atau berlanjutan setiap 3 tahun hingga kematiannya.

Festival raksasa ini melibatkan beberapa peringkat. Firaun akan membuat berbagai persembahan kepada para dewa. Dia kemudian akan mengadakan upacara "mahkota kembali" yang glamor ini melambangkan pembaharuan pemerintahannya. Walau bagaimanapun, aspek berjalan adalah kursus yang dirancang agar firaun dapat menjalankannya sendiri. kursus ini dibina untuk mewakili negeri-negeri Mesir.

Firaun akan berlari empat pusingan. untuk dua pusingan pertama dia akan mengenakan pakaian kerajaan di Mesir Atas. untuk dua terakhir, dia akan memakai pakaian untuk Mesir Bawah. Akibat untuk tidak menamatkan perlumbaan tidak lagi diketahui, walaupun banyak sejarawan telah meneka. tidak banyak yang berpendapat bahawa perlumbaan itu adalah upacara semata-mata, yang menunjukkan "berlakunya usia tua."

Yang lain percaya ini lebih praktikal. Firaun yang tidak dapat menyelesaikan perlumbaan ini mungkin dianggap tidak sesuai dengan peraturan. dalam kes ini, mereka mungkin akan segera dikorbankan untuk memberi ruang bagi pengganti yang lebih muda dan lebih berwibawa.

Thomas berjalan:

Running diciptakan pada tahun 1748 oleh Thomas Running jika dia cuba berjalan dua kali pada masa yang sama. Sekiranya anda perlu mengingatnya untuk ujian ini, fikirkanlah pepatah "makan roti, makan nasi, Thomas Running cuba berjalan dua kali".

Walau bagaimanapun, lebih jauh pada masa mesej dihantar oleh pelari. Running diciptakan oleh Thomas Running jika dia cuba berjalan dua kali pada masa yang sama tetapi tidak pasti pada tahun 1612 atau 1748. Sebilangan besar orang di internet mengatakan lari diciptakan pada tahun 1748 tetapi saya telah melihat beberapa meme yang mencadangkan berlari dicipta pada tahun 1612.

Running secara rasmi dilahirkan sebagai sukan pada tahun 776 SM, di Yunani kuno, di bandar Olympia. Acara pertama dalam Olimpik pertama yang diadakan ialah perlumbaan. Yang pertama dalam sejarah memenangi dua acara di Olimpik berturut-turut, yang disebut "double double," dia memenangi emas dalam 100 meter atau 200 meter di kedua-dua Sukan Olimpik 2008 atau 2012. Dia juga memegang lapan pingat emas kejuaraan dunia atau dua pingat perak. Meyer mengatakan bahawa sasaran pemula yang baik adalah pengambilan di luar atau di treadmill selama 20 minit, tiga hari dalam seminggu.

Akhirnya, berhasrat untuk membangun hingga empat hari, atau kemudian anda mungkin akan menaikkan 20 minit ke 25 atau seterusnya. Kajian menunjukkan bahawa orang yang berlari lebih dari 32km seminggu, atau dengan kecepatan rata-rata 12 kph atau lebih cepat lebih cenderung mempunyai jangka hayat yang lebih pendek daripada mereka yang berjalan lebih lambat dalam jarak yang lebih pendek. Orang mula berlari kerana pelbagai alasan. sedikit yang berlari kerana ingin menurunkan berat badan, meningkatkan kesihatan, bersaing dalam perlumbaan, atau mencuba sesuatu yang baru.

Apa pun alasan anda untuk berlari, anda akan mengalami banyak faedah fizikal, mental, atau emosi sukan ini. Berikut adalah beberapa alasan yang baik untuk mula berjalan. Manusia mula berjoging sekitar dua juta tahun yang lalu, menurut bukti fosil dari beberapa ciri khas tubuh manusia moden. Manusia mula berjoging sekitar dua juta tahun yang lalu, menurut bukti fosil dari beberapa ciri khas tubuh manusia moden.

Berlari adalah salah satu sukan yang paling popular atau diamalkan di seluruh dunia. Masalah berat badan atau keputusan untuk memasuki perlumbaan adalah sebab biasa orang Amerika mula berlatih sukan ini. Hampir 80 peratus pelari Amerika terus berlari untuk kekal sihat atau tetap dalam keadaan sihat.

Ketika duduk dicipta

Pada 5 Mac 1928, tepat jam 11.30 pagi, pembantu Eric, Lazlo Windchime-Monkeybush, menjadi orang pertama dalam sejarah yang duduk. Eric 'Damn yours Eyes' Blair akhirnya melakukan ini - dia telah menyempurnakan kaedah yang mudah dan mudah digandakan untuk manusia duduk. Dia duduk di atas batu atau batang pokok sementara yang lain duduk di tanah. dengan cara ini pemimpin atau ketua duduk dengan kepalanya lebih tinggi daripada orang biasa. Jadi, pada mulanya kerusi itu adalah tanda maruah.

Namun, tidak lama sebelum orang mulai mencurahkan karya seni atau karya seni yang hebat untuk reka bentuk mereka. ini adalah logik bahawa tubuh manusia tidak diciptakan untuk duduk diam selama berjam-jam di siang hari. Penyelidikan telah membuktikan bahawa berapa banyak yang kita duduk mempunyai akibat yang serius terhadap berat badan, postur badan kita, atau bahkan sepanjang hayat kita. Kerusi ada sejak sekurang-kurangnya Zaman Dinasti Awal Mesir (sekitar 3100 SM). Mereka ditutup dengan kain atau kulit, terbuat dari kayu yang diukir, atau jauh lebih rendah daripada tempat duduk kerusi kerusi sekarang yang kadang-kadang hanya 10 inci (25 cm) tinggi.

Tubuh manusia dirancang dengan sempurna untuk berdiri, berjalan, membongkok, berjongkok, berbaring, bergolek, dll. Namun, kebanyakan orang dewasa merasa tegang di badan mereka walaupun mereka hanya berdiri. pada tahun 1830-an pembuat perabot Jerman-Austria Michael Thonet mencipta kerusi Vienna yang mungkin anda pernah lihat di kedai kopi atau kafe.

Thonet mempermudah proses membongkok kayu, kata Rybczynski, atau mengubah kerajinan pembuatan kerusi menjadi industri. Postur yang betul meletakkan sedikit tekanan pada otot atau sendi anda. Slouching, slumping, atau jenis postur yang kurang baik boleh menyebabkan ketegangan otot, serta sakit belakang, sakit sendi, atau peredaran darah yang berkurang. Postur yang lemah malah boleh menyebabkan masalah pernafasan atau keletihan. Soalan Lazim

1. Siapa yang mencipta berjalan kaki ke tempat kerja?

Faktanya adalah, seperti yang harus diketahui oleh semua orang, Adam yang belajar perdagangan ketika dia mengetahui bahawa Paradise tidak mempunyai makanan untuknya, jadi dia harus keluar dan mendapatkan sesuatu untuk dimakan. Ketika dia kembali ke gua dengan koleksi barang-barang makan, dia mendapati Eve berdiri di pintu masuk gua dengan tangannya di pinggul dan rupa yang indah di wajahnya.

2. Siapa yang mencipta air mengalir?

Air mengalir terdapat di alam semula jadi: sungai atau sungai, seni (penemuan) mencapai ini dari sumber yang dikongsi atau semestinya telah digunakan dan memastikan sesuatu disediakan sepanjang tahun.

3. Apakah penemuan yang paling tidak berguna?

Ya, Jerries mengasaskannya. Orang Jerman. Sekurang-kurangnya mereka dipanggil di AS semasa perang.

2.6 juta tahun yang lalu

Diperkirakan bahawa nenek moyang sifat manusia berasal dari kemampuan untuk berlari sejauh 2,6 juta sejak, kemungkinan tidak mengejar binatang. larian kejam naik dari karnival agama di banyak zon.

Berlari (perlumbaan yang dikendalikan oleh manusia dengan berjalan kaki) di atas kepelbagaian jurang dan arah, dan tambahkan hingga di tengah permainan terkenal, sukan di hampir semua pergerakan dan kawasan. Variasi larian agresif semasa dari perlumbaan, perlumbaan (ketakutan), milik mereka menonjol dengan pergerakan pantas, hingga jalan panjang dan maraton yang mencabar (jenis larian yang merangkumi perlumbaan jarak jauh, memerlukan toleransi yang ada.

Berlari atau berjoging adalah pasangan konflik dan sejenis latihan untuk sukan, permainan yang memiliki unsur joging, berlari, atau keletihan. Sebagai sukan (permainan), ia diserahkan kepada acara semasa yang terpisah dengan jarak jauh.

Bilakah Mortal mula berjalan?

2 juta-plus tahun sebelumnya,

Manusia mula berjoging sekitar dua juta tahun yang lalu, dengan persetujuan untuk tetap menjadi pengesahan beberapa ciri setanding tubuh manusia sekarang. Manusia mula berjoging atau berlari sekitar dua juta tahun yang lalu, sejalan dengan bukti yang masih wujud mengenai ciri khas tubuh manusia yang ada sekarang.

Berapa banyak jenis split yang terdapat?

  1. Pecut. 2. Larian jarak tengah 3. Larian jarak jauh. 4. Perlumbaan relay. 5. Menggelecek. .6. Steeplechase.

Berlari dan berjoging - kelebihan kecergasan

Berjoging atau berlari adalah usaha fizikal yang sangat disukai. mengenai satu dari lima Sahul (Australia) berusaha untuk berlari (atau berjoging) pada tahap tertentu dalam kehidupan mereka. Berlari adalah aktiviti yang menarik kerana tidak menghargai atau menghargai kumpulan untuk mengambil peranan dan anda dapat berlari pada waktu apa pun yang sesuai untuk anda. Berlari atau berjoging standard memberikan banyak kecergasan yang boleh digunakan untuk kecergasan:

  1. Ia menjadikan kita cergas dan sihat.
  2. Ia menjadikan otot lebih kuat
  3. membantu mengurangkan berat badan tambahan,
  4. Ia membantu kita membakar lemak badan.
  5. Ia membantu mengawal tekanan darah. 6. mengekalkan tahap gula dalam badan kita. 7. Peredaran darah menjadi lebih baik. 8. jaga kesihatan kita. 9. Meningkatkan kecergasan kardio, sakit dada.

Idea kesihatan dan kebebasan dengan berlari dan berjoging

Syor serta;

1. Anda harus makan makanan yang sihat dan seimbang. 2. Jangan makan makanan sebelum berlari. 3. Jauhkan diri daripada berlari di kawasan paling panas pada musim panas. 4. Minum banyak air seperti yang dikehendaki oleh badan anda pada hari sebelum, semasa, dan selepas berlari. 5. Bawa telefon bimbit anda dengan aplikasi kaunter langkah dengan anda. 6. tetap waspada dan sedar jika anda menggunakan alat dengar dengan muzik yang kuat. 7 Pakai topeng jika anda berlari pada awal pagi atau malam. 8. Beritahu seseorang di mana anda mahu berlari dan bila anda mahu kembali. 9.Pilih arah awal, langsung dan jauhkan dari kawasan berbahaya dan luar jalan. 10. Sekiranya anda merasakan sesuatu yang salah dengan kaki semasa berlari, berhenti seketika. Dapatkan nasihat perubatan.

Di mana untuk mendapatkan sokongan

1. Pengamal perubatan anda. 2. Setiap kali memanggil tiga sifar untuk pasukan penyelamat dalam keadaan kecemasan atau isyarat bahaya lain Tel. 000 3. Ahli terapi fizikal; ahli terapi yang merawat kecederaan atau disfungsi dengan senaman dan rawatan fizikal lain dari gangguan tersebut. 4. jabatan kasut sukan. 5. Daerah, kota, kota, atau dewan dalaman. 6. Kelab, pasukan, pasukan, kumpulan, organisasi, masyarakat atau institusi yang dijalankan secara tempatan.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Setiap perbuatan mempunyai sejarahnya, dan setiap saat memiliki sejarahnya juga, berjalan, berlari, dan berlari mempunyai sejarah dan tempoh penemuan tertentu. Ada satu pertanyaan umum yang timbul bahawa ketika berlari diciptakan? Baiklah! Tidak ada evolusi khusus yang berlaku untuk berjalan. Walaupun berlari mempunyai sejarahnya, pada tahun 1978 oleh Thomas running diciptakan. Berlari diciptakan ketika Thomas cuba berjalan dua kali sekaligus. Berlari juga dianggap evolusi letupan manusia.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Ini pertama kali dimulakan pada tahun 1748 pada awal musim bunga ketika Thomas mengatakan bahawa dia dapat berlari lebih cepat dari rata-rata jika angin berada di belakangnya. Berlari adalah proses berjalan pantas dengan menyimpan kasut yang melekat pada kaki menggunakan kain dan tali. Thomas juga memerhatikan semasa berlari bahawa dia sedang memanaskan badan ketika berlari ke depan. Berlari bagus untuk gaya hidup dan hiburan yang sihat. Ramai orang berlari untuk berseronok.

Mengapa sejarah berjalan penting?

Baiklah! Menurut laporan statistik, hampir bumper enam puluh juta orang mengambil bahagian dalam beberapa sukan termasuk lari. Kadar penyertaan ini hanya untuk rakyat AS. 40% orang berlari untuk menurunkan berat badan. Manakala 55% orang berlari kerana mereka menganggap berlari menyeronokkan. Selanjutnya, 62% orang terus berlari kerana mereka fikir ia akan membantu menghilangkan tekanan.

Oleh itu, dari semua faedah berlari, timbul satu persoalan; sebagai manusia adakah kita berevolusi untuk menjalankan atau menyesuaikannya dari masa ke masa? Oleh itu, untuk mengetahui fakta evolusi ini, sejarah berjalan memainkan peranan penting. Manusia boleh berlari lebih pantas daripada cheetah dan semua haiwan lain. Penting untuk mengetahui permulaan penemuan berjalan.

Bilakah berjalan dicipta?

Beberapa penyelidik mengatakan bahawa ia dicipta pada tahun 1612 dan yang lain menerangkan penemuannya pada tahun 1748 tetapi tidak pasti mengenai perkara ini. Ini adalah soalan yang agak sukar bahawa ketika menjalankan invent tetapi tindakan pertama kali diketahui ketika berlari bip untuk menyelamatkan nyawanya sendiri. Manusia dapat memahami dan melaksanakan syarat-syarat berlari dengan idea berlari biped untuk pertama kalinya.

Juga, Australopithecus mula berjalan ketika mereka dikejar oleh pemangsa. Berlari juga diadopsi ketika nenek moyang awal manusia mula memburu. Kisah Filipina dan asal Maraton juga dikaitkan dengan asal berlari . Kisah Filipina sangat menarik kerana dia ditugaskan untuk lari dari medan perang Marathon ke Athens, dan dia harus mengumumkan kekalahan Parsi. Medan perang legenda itu membangkitkan kemuliaan berlari ketika Maraton pertama dimulakan.

Dari pertimbangan di atas, anda dapat menyimpulkan bahawa penemuan berjalan berdasarkan keperluan.

Sejarah ringkas berjalan sebagai SUKAN:

Berlari diperkenalkan dalam sukan secara rasmi pada tahun 776 SM. Itu adalah masa di Yunani kuno, di bandar Olympia. Acara pertama di Olimpik pertama diadakan secara lumba; perlumbaan stesen adalah satu-satunya pertandingan yang diadakan di Olimpik.

Sebelum pengenalan berlari di Olimpik, orang menggunakan ini sebagai alat yang dimiliki mereka untuk mencari makanan dan mengelakkan bahaya.

Asal Marathon dan berjalan di Filipina:

Berikut adalah kisah ringkas seorang askar dari kota Marathon yang melarikan diri dan diperkenalkan untuk lari pada tahun 490 SM. Nama askar itu adalah Pheiddipedes, dan dia diperintahkan oleh negara untuk meninggalkan kotanya (Marathon) . Dia mendapat tugas untuk bergerak sejauh 25 kilometer untuk mengumumkan berita kemenangan kepada orang Parsi. Askar itu berlari sepanjang masa, bahkan tidak berhenti pada satu titik semasa perjalanannya. Medan perang Marathon dikenali sebagai medan perang legenda yang mana satu legenda memperkenalkan larian dengan berjalan sejauh 25 km.

Berjalan pada tahun 1897:

Itu adalah zaman Maraton Boston. The Boston Marathon dianggap sebagai salah satu acara yang terkenal pada tahun 1897. Mereka mendapat inspirasi dari Olimpik pertama yang berlangsung satu tahun yang lalu dari acara ini. Acara berjalan pada masa ini memainkan peranan legenda dalam sejarah.

Berjalan pada tahun 1909:

Tahun ini ditandakan sebagai mania Marathon. Pada tahun 1909, lima maraton pertama diadakan di New York pada lima hari istimewa;

  • hari kesyukuran
  • Hari lahir Lincoln
  • Hari tahun baru
  • Hari Lahir Washington
  • Hari selepas Krismas

Berjalan pada tahun 1972, 1984, dan pada tahun 2019:

Seorang Amerika memenangi Sukan Olimpik musim panas, dan kemenangannya dikenali sebagai ledakan tahun 70-an. Pada tahun 70-an, Jimmy Charter mengadopsi berlari sebagai hobi. Kira-kira 25 juta orang juga berlari sebagai hobi atau sukan. Joan Benoit adalah wanita AS pertama yang memenangi acara Marathon pada tahun 1984. Pada tahun 2019, kemasyhuran sukan meningkat dari hari ke hari. Tujuh ratus enam belas maraton dijadualkan di seluruh AS pada tahun 2019. Oleh itu, dari semua acara sukan ini; termasuk berlari, kita tidak akan kehilangan populariti berlari sebagai sukan.

Apa yang diajarkan oleh sejarah lari kepada kita?

Dari sejarah berjalan, jelas bahawa kita cenderung lari dari akar evolusi kita. Kita harus percaya bahawa berjalan adalah akar evolusi kita kerana manusia adalah yang terbaik; Cheetah dapat berlari lebih cepat di antara haiwan tetapi, bahkan tidak ada cheetah yang dapat bergerak lebih dari sekadar pelari maraton. Manusia dapat berjalan lebih pantas daripada haiwan lain dan, kita dapat menafikan bahawa evolusi memainkan peranan penting.

Mengapa orang berlari?

Mengapa orang berlari? Ini adalah soalan yang bagus dan, tidak ada yang dapat menjelaskannya dalam beberapa frasa. Baiklah! Pendek kata, orang berlari kerana menjadikannya senang. Mereka menganggap berlari sebagai bahagian kegemaran sukan dan, sumber hiburan itulah sebabnya mereka berlari. Untuk memburu, orang berlari sejauh beberapa batu untuk menangkap tempat tinggal mereka. Apabila anda merasakan ancaman daripada seseorang, anda berusaha menyelamatkan nyawa anda. Apabila anda menginginkan sesuatu di hadapan, anda berlari jauh untuk mencapai perkara itu. Orang berlari di kawasan yang besar untuk menurunkan berat badan dan menjalani gaya hidup yang sihat . Namun, terdapat banyak faedah berlari yang kita dapat dalam bentuk gaya hidup sihat.

Manusia berkembang menjadi pelari atau mereka menyesuaikan diri?

:red_circle: Itu tidak sepenuhnya jelas kerana sebilangan pakar mengatakan bahawa berlari adalah akar evolusi kita sementara yang lain mengatakan bahawa manusia mempunyai kemampuan penyesuaian dan seperti kebiasaan lain , mereka menyesuaikan diri berlari dari persekitaran. Sebilangan pakar mengatakan, berjalan jauh tidak wajar bagi manusia. Sebaliknya, ada sekolah pemikiran yang menyokong hipotesis. Hipotesis itu dikenali sebagai hipotesis yang berterusan. Mereka meletakkan idea bahawa nenek moyang pertama kita berusaha menyelamatkan nyawa mereka dari ancaman dan mencari makanan. Oleh itu, kita bertahan daripada nenek moyang kita.

Oleh itu, anda dapat menyimpulkan bahawa kedua-dua belah pihak, penyesuaian, dan evolusi mempunyai kelebihannya.

Ringkasan:

Berlari diciptakan keperluan pada tahun 1748; Thomas memperkenalkan berlari ketika dia ingin berjalan dua kali sekaligus. Berlari adalah alat untuk menyelamatkan diri dari ancaman dan juga mencari makanan. Orang berjalan dan menjadikan hidup mereka sihat dengan menurunkan berat badan. Banyak orang berlari kerana mereka berlari sebagai keseronokan dan sumber hiburan. Dalam sejarah, lari memainkan peranan utama dalam acara Olimpik. Kami tidak dapat menyangkal kepentingan berlari kerana ia mendorong orang untuk tetap hangat di badan mereka. Lebih daripada 25 juta orang menggunakan larian sebagai sumber keseronokan dan hiburan. Banyak orang mengambil bahagian dalam perlumbaan kerana mereka ingin memberi cabaran kepada diri mereka sendiri dan menjadikan tubuh mereka tidak selesa.

Merentas desa:

Orang berjalan kerana perlu untuk kelangsungan hidup mereka. Pemburu prasejarah kami berlari sekian lama untuk membunuh haiwan itu dan, mereka dapat lari. Satu perkara lagi, mereka harus lari kerana tanpa menghantui, mereka tidak dapat wujud begitu lama. Pada tahun 1837, perlumbaan kompetitif diadakan di sekolah ragbi; dan perlumbaan pertama yang dirakam dibuat pada tahun 1837. Di England, pada tahun 1837, larian Crick direkodkan.

Sejarah berlari dan berjoging:

Pada abad ke-16, kata "berlari" secara resmi digunakan, dan pendekar pedang digunakan berlari dan berjoging sebagai proses latihan. Berlari dan berjoging digunakan sebagai alat kekuatan. Kemudian, pada abad ke-19 dan ke-20, berlari dan berjoging menjadi sebahagian daripada latihan kerajaan. Di Amerika Syarikat, larian dikenali sebagai Roadwork, dan orang Amerika Syarikat; juga menjadikan latihan sebagai sebahagian daripada latihan petinju. Oleh itu, berjoging dan berlari meningkatkan keupayaan dan kekuatan manusia.

Berlari tanpa alas kaki:

:o: Barefoot berlari lagi membantu kita bergerak kembali pada awal larian. Sejarah kita menggambarkan bahawa nenek moyang kita lari sejauh beberapa batu untuk menghantui haiwan mereka. Beberapa teori terkini menjelaskan bahawa kita mesti menjalankannya; kerana untuk bertahan dengan lebih baik, dan dari sejarah, kita dapat melihat bahawa nenek moyang kita tidak pernah kalah berlari semasa menghantui. Seorang wanita Britain mengatakan berlari mengatasi masalah usia, jantina, dan kategori. Lebih jauh lagi, dia mengatakan kita harus mengambil bahagian dalam berlari kerana ini memberi kita gaya hidup yang sihat.

Boom berjalan bermula pada tahun 70-an dan 1973, Cherry Blossom 10 Mile berjalan di Washington; larian Virginia built10 Mile di Lynchburg.

Soalan Lazim (Soalan Lazim):

:arrow_right: Bilakah berjalan dicipta? Ramai orang mempunyai perspektif dan kekeliruan yang berbeza mengenai konsep ini. Oleh itu, mereka mengemukakan banyak soalan yang berkaitan dengan penemuan berjalan. Soalan-soalan yang paling kerap diajukan adalah seperti di bawah;

Anda boleh membacanya, dan menjelaskan konsep anda, tentang ketika berlari dicipta dan kapan larian manusia pertama dan banyak yang lain.

Bilakah manusia mula berlari?

:arrow_right: Manusia mula berjoging sekitar dua juta tahun yang lalu. Ia diperhatikan dari bukti fosil dari ciri khas tubuh manusia moden. Oleh itu berjoging dan berlari mempunyai sejarah lama, dan beberapa bukti fosil menggambarkan alat-alat ini. Kesalahpahaman bahawa lari diciptakan oleh manusia; walaupun dimulakan oleh manusia tetapi diciptakan berdasarkan keperluan

Bilakah berlari menjadi popular?

:arrow_right: Berlari menjadi popular ketika presiden England menyertainya sebagai sukan, dan juga lebih daripada 25 juta orang mengadopsi ini pada tahun 70-an. Kemudian ia menjadi popular apabila selebriti seperti Nike dan Steve Prefontaine memperkenalkan ini sebagai sebahagian daripada sukan utama. Pada tahun 70-an, ia menjadi sebahagian daripada latihan atlet dan petinju.

Mengapa pelari berlari?

  • Pelari berlari kerana pelbagai alasan. Ini mempunyai penjelasan yang sangat panjang mengapa orang berlari tetapi, kebanyakan orang berlari kerana mereka menganggapnya sebagai bahagian sukan.
  • Orang berlari kerana ingin menurunkan berat badan.
  • Mereka berlari untuk mencapai gaya hidup yang sihat, meningkatkan kesihatan mereka dengan mengambil bahagian dalam berlari.
  • Sebilangan orang ingin mencabar badan mereka, jadi mereka bertanding dalam perlumbaan.
  • Banyak orang, terutama yang muda kerana mereka cuba mengalami sesuatu yang baru.
  • Oleh itu, terdapat banyak alasan untuk berlari kerana memberikan banyak faedah fizikal, mental, dan emosi.

Adakah berjalan dicipta?

:arrow_right: Tidak ada individu yang mencipta berjalan. Seperti yang saya nyatakan sebelumnya, lari dimulakan kerana keperluan. Banyak orang yang pernah berlari dalam sejarah kini disebut dalam buku larian. Berlari dilakukan oleh orang-orang Yunani kuno, Parsi, dan Mesir. Berlari digunakan oleh pemburu dalam sejarah.

Sejauh mana pelari boleh berlari?

:arrow_right: Urusan seseorang bergantung pada kemampuan mereka. Banyak individu boleh berlari sejauh beberapa batu. Pelari boleh berlari kerana kemampuan manusia memungkinkan mereka. Sekiranya anda ingin melihat individu yang dapat berlari lebih dari 600 batu, anda boleh menemui individu yang jarang berlaku dengan kapasiti luar biasa.

Apakah sifat berlari?

:arrow_right: Berlari jarak jauh adalah bentuk larian berterusan. Berlari jarak jauh merangkumi larian sejauh 5 kilo meter (3.1 batu). Berlari memerlukan stamina dan kekuatan mental kerana ahli fisiologi menyebut berlari sebagai senaman aerobik, yang memerlukan stamina dan tenaga untuk prestasi.

Apa faedah berlari?

:arrow_right: Terdapat banyak faedah berlari dan berjoging dan, beberapa di antaranya adalah seperti berikut;

  • Berlari membantu kita membina tulang yang kuat.
  • Ia adalah senaman penekanan berat badan.
  • Berlari menguatkan otot pelari.
  • Berlari dan berjoging meningkatkan kecergasan kardiovaskular pelari.
  • Berlari membakar banyak kilojoule.
  • Berlari dan berjoging membantu pelari mengekalkan berat badan yang sihat.

Kesimpulan:

Berlari adalah salah satu sukan tertua dan primitif, sementara berjoging adalah hobi. Berlari memang sukar, tetapi boleh juga menggembirakan kerana badan dan fikiran anda dapat memperoleh tenaga dari larian yang disengajakan. Berlari juga dapat meningkatkan penampilan anda dengan banyak cara, kerana anda akan kembali bugar dan kulit anda juga akan bertambah baik. Berlari juga menambah postur tegak pada penampilan anda. Berlari secara rasmi adalah sebahagian daripada strategi latihan kriket dan hoki. Rata-rata, seorang pemain bola sepak berjalan sejauh 7 batu setiap permainan. Oleh itu, dari perbincangan di atas, anda dapat menyimpulkan bahawa berlari adalah baik untuk keadaan emosi, mental, dan fizikal. Kita harus turut serta berlari dengan sengaja untuk mendapatkan gaya hidup yang sihat.

Ketika berjalan diciptakan

Running diciptakan oleh Thomas Running pada tahun 1748 ketika dia cuba berjalan dua kali pada masa yang sama. Sekiranya anda perlu mengingatnya untuk ujian ini, ingatlah pepatah, "Makan roti, makan nasi, Thomas Running cuba berjalan dua kali."

Walau bagaimanapun, pelari menghantar pesanan balik masa tambahan.

Berlari di Yunani Kuno dapat ditelusuri kembali ke Sukan 776 SM.

Hermes adalah tuhan Yunani yang mengejar kedamaian.

Hermes tidak dapat dilihat oleh mata manusia ketika berlari dengan kelajuan supersonik. Kekuatan Hermes hampir tidak berkesudahan kerana metabolisme yang sangat baik. Hermes adalah seorang penemu yang kemahirannya diungguli oleh Hephaestus, satu-satunya pandai besi yang mengatasi Olympus. Hermes juga dewa ketajaman.

Hermes adalah anak Zeus dan Maia. Dia adalah utusan Zeus. Dia adalah yang terpantas dari para dewa. Dia memakai selipar lebar, topi pelindung, dan kakitangan.

Siapa yang mencipta berjalan?

Running dicipta oleh Thomas berjalan pada tahun 1748.

Bilakah berlari ditemui?

Walaupun ada beberapa perkara yang jauh lebih baik daripada yang lain, kebanyakan kita belum menjadi sasaran kerana ada sesuatu yang dapat kita lakukan - tetapi dengan beberapa penggunaan larian.

Adalah mungkin untuk menggunakan beberapa larian yang berbeza yang melibatkan pori kreatif hingga daya saing pemuatan.

Ada yang mengatakan mereka telah mengembangkan kemampuan untuk berjoging kerana orang perlu melompat untuk menghindari pemangsa, pasir mungkin berlaku untuk kebanyakan binatang.

Oleh itu, anda mungkin telah memasuki jalan 375 juta tahun yang lalu atau dengan binatang

Berlari di Ikiaya kuzerin dapat dikesan ke Ostralopitecus, yang merupakan primata lama manusia moden, sekurang-kurangnya 4.5 juta tahun yang lalu.

Karya Duta Besar dapat ditelusuri pada tahun 700 SM, kerana orang Yunani, Parsi, Mesir dan masyarakat lain menggunakannya untuk menghantar mesej.

Oleh kerana perlumbaan berkaki pendek adalah satu-satunya acara di Olimpik pertama pada tahun 1974, perlumbaan pecut bermula pada waktu yang sama. Insegnante

Pada tahun 724 SM, sukan lain ditambahkan. Walau bagaimanapun, sukan Olimpik moden seperti yang kita ketahui hari ini tidak bermula sehingga tahun 2000. Jum 1896 Athens

Bagaimana berjalan dicipta?

"Running diciptakan pada tahun 1784 oleh Thomas Running ketika dia cuba berjalan dua kali pada waktu yang sama."

Berlari tidak diciptakan secara teknikal - legenda bermaksud menggerakkan kaki lebih cepat daripada berjalan selagi boleh berlari.

Ini adalah alasan untuk sejarah larian, yang pernah digunakan di dunia moden sebagai alat pengangkutan, terutama untuk aktiviti riadah atau sukan .

Terdapat beberapa artifak dalam larian yang digunakan untuk membezakan pelbagai jenis lintasan, teknik, dan peralatan.

Selain berlari untuk menuju ke tempat yang cepat, kami juga menawarkan sukan atau larian kesihatan, termasuk jenis larian seperti terjun, medan, gunung, jalan dan trek.

Bilakah joging dicipta?

Walaupun Thomas Running mencipta berjalan pada tahun 1748, penemuannya sangat dipengaruhi oleh penemu terkenal Joshua Jogging (1726-1784) yang mencipta berjalan kaki pada tahun 1746. Namun, seperti Thomas Running, yang diterbitkan dalam artikel "Joshua dan saya," kata " Joshua Jogging disebut sebagai ciptaan jogging, saya telah diterokai idea ini sebelum ini. "Beliau juga berkata penemuan ini berjalan membantu meningkatkan dana dengan betul, kerana pelabur melihat cadangan itu sebagai samar-samar.

Sejarah berjalan

Sejarah larian ini penuh dengan perlumbaan, upacara dan permainan dari pelbagai budaya dari seluruh dunia . Dalam kesederhanaannya, perlumbaan kaki mungkin merupakan acara sukan yang paling biasa dalam sejarah, mulai dari berlari beberapa meter hingga ujian daya tahan ekstrem dalam jarak yang sangat jauh. Selain perlumbaan kaki, salah satu elemen penting dalam sukan umum, berlari sendiri telah menjadi komponen penting dalam banyak aktiviti sukan sepanjang sejarah, dari bola keranjang Yunani kuno hingga bola sepak mafia Eropah abad pertengahan.

Yang mencipta joging

Arthur Lydiard adalah jurulatih pelari jarak jauh yang sangat berjaya dan dikenali kerana membawa Peter Snell ke tiga pingat emas Olimpik. Tetapi dia juga penemu joging, yang mendorong pertumbuhan kecergasan pada suku lalu.

Bilakah permulaan berjalan

Larian ini secara rasmi dimulakan pada tahun 776 di kota Olympia Yunani kuno. Acara pertama yang diadakan di Olimpik pertama adalah pertandingan. Sebenarnya, dari awal hingga 724 SM, stadium adalah satu-satunya acara yang diadakan di Olimpik.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

S: Bilakah berlari menjadi popular?

Walaupun bintang seperti Steve Prefontaine dan syarikat seperti Nike terus mempopularkan sukan ini, populariti jogging meningkat dengan munculnya pelari terkenal pada tahun 1970-an. Buku-buku lain seperti The Complete Book of Running tahun 1977 dan yang lain menyelesaikan perbualan.

S: Adakah pelari mati lebih awal?

Adakah pelari maraton mati dengan pantas? Kajian menunjukkan bahawa orang yang berjalan lebih dari 32 km / jam atau rata-rata 12 km / ha seminggu mempunyai jangka hayat yang lebih pendek daripada mereka yang berlari jarak pendek.

S: Bilakah orang mula berlari untuk bersenang-senang?

Manusia mula berlari kira-kira dua juta tahun yang lalu, berdasarkan bukti fosil yang menunjukkan beberapa ciri khas tubuh manusia moden. Manusia mula berlari kira-kira dua juta tahun yang lalu, berdasarkan bukti fosil yang menunjukkan beberapa ciri khas tubuh manusia moden.

S: Sejauh mana orang boleh berlari?

Pada suatu hari, kita dapat melihat seseorang berlari sejauh 600 batu dalam satu larian. Akibatnya, kami terpaksa mencari individu yang jarang berlaku dengan toleransi Cliff Young dan kekebalan Randy Gardner terhadap insomnia.

S: Siapa lelaki terpantas yang pernah ada?

Selak Usain

Pada tahun 2009, pelari Jamaica, Usain Bolt memecahkan rekod dunia dengan larian 100 meter 9.58 saat. Kami lebih biasa duduk daripada berlari untuk kami. Mengubah kejayaan ini menjadi kepantasan adalah untuk menonjolkan kualiti yang diinginkan. Saya kagum dengan persembahan Bolt.

Mengapa kita berlari? Orang berlari kerana banyak sebab seperti jika seseorang ingin menurunkan berat badan mereka adalah latihan yang paling banyak, orang juga berlari untuk mempersiapkan ujian fizikal yang berbeza. Berlari adalah sukan penting di Olimpik yang dijalankan selama setahun hanya untuk mempersiapkannya. Orang berlari pantas apabila mereka takut akan sesuatu.

Asal berlari.

Berlari sejak awal kerana manusia mempunyai kaki dan berlari adalah mungkin jika anda mempunyai kaki tetapi itu mungkin bukan jawapan yang memuaskan, baik itu adalah soalan yang sukar untuk dijawab bahawa ketika berlari dikenali.

Nenek moyang manusia mula berlari ketika mereka diikuti oleh pemburu liar , mereka berlari untuk menyelamatkan nyawa mereka. Mereka menguasai teknik berlari ketika mereka mula mengejar mangsanya.

berlari sebagai sukan

Masa berlari kompetitif sangat kuno bermula dari era orang Yunani. Untuk memahami asal berlari, anda mesti ingat kisah Philippides dan inti maraton.

Philippides diminta berlari dari medan perang maraton ke Athens untuk pengisytiharan kekalahan Parsi. Ketika maraton pertama bermula, mereka dinamakan dalam peringatan medan perang itu untuk memuliakannya.

Sejarah berjalan.

Berlari diisytiharkan sebagai sukan pada tahun 776 SM dalam bahasa Yunani di sebuah bandar bernama Olympia . Acara pertama Olimpik adalah perlumbaan larian., Perlumbaan stadion adalah pertandingan yang menjadi tuan rumah Olimpik.

Sebelum berlari dikenali sebagai sukan, itu hanya alat atau kemahiran untuk mencari makanan atau menyelamatkan nyawa anda dari pemangsa. Ia mengambil masa berabad-abad untuk memberikannya bentuk lanjutan.

Mengapa kita berlari?

Terdapat beberapa faedah untuk berlari ketika anda merasa ancaman atau ketika anda harus berada di suatu tempat yang anda jalani, pasti ada penjelasan yang tepat untuk itu.

Adakah manusia berevolusi atau mereka menyesuaikan diri dengan berlari?

Soalan ini tentunya tidak jelas kerana sebilangan orang yakin bahawa lari jarak jauh mungkin membahayakan manusia. Terdapat kerosakan yang disebabkan oleh badan kita ketika kita berjalan terlalu lama. Mereka juga percaya bahawa spesies manusia bukan perenang semula jadi. Sekiranya kita berenang terlalu lama, kita akan lemas.

Mazhab pemikiran lain percaya bahawa nenek moyang manusia adalah pelari semula jadi dan mereka akan berlari lebih pantas daripada pemangsa yang biasa mengejar mereka. Terdapat banyak kelebihan untuk kedua-dua belah pihak.

Apa yang kita pelajari daripada berlari?

Ini mengajar kita tentang akar leluhur kita bahawa kita mempunyai kemampuan berjalan sejak awal.

Manusia yang terbaik dalam menjalankan cheetah mungkin lebih cepat tetapi dia tidak dapat melakukan maraton kerana dia berlari lebih cepat untuk waktu yang singkat dan orang berlari dalam maraton selama berjam-jam beberapa hari. Manusia bahkan telah mengalahkan kuda dalam keadaan mental atau fizikal.

Ringkasan

Nampaknya manusia berevolusi dengan kemahiran berlari dan ini telah menolong kita di zaman kuno sehingga mungkin bermanfaat bagi kita sekarang juga, biasanya, manusia menyingkirkan sesuatu melalui evolusi yang tidak penting tetapi akhirnya, mereka tidak menyingkirkan kemampuan berlari itulah sebabnya ia mungkin berguna bagi kita.

Mengapa berlari adalah penting?

Berlari nampaknya sangat penting untuk kesihatan fizikal dan mental. Dalam bentuk senamrobik , berlari lebih cenderung menghilangkan tekanan dan menyebabkan peningkatan kesihatan jantung, selain itu, juga menghilangkan gejala-gejala kemurungan, penyelidikan mendapati bahawa berlari adalah penting kerana kita berkembang ketika memiliki kemahiran berlari ini.

Faedah berlari.

Berlari sebagai latihan boleh memberi manfaat kepada anda.

1. Berlari boleh membantu anda hidup lebih lama

Berlari mungkin berguna untuk anda menjalani kehidupan yang lebih lama daripada orang yang tidak berlari. Menurut kajian di mana mereka mengkaji seribu orang dewasa berusia 50 tahun selama sekitar 21 tahun dan mereka mendapati bahawa 85 peratus pelari masih baik dan sihat pada akhirnya dan 66 peratus orang yang tidak berlari masih hidup nisbah 85 dan 66 mempunyai banyak perbezaan pada mereka.

Jangka hayat dengan berjalan

kategori Peratusan hidup Kumpulan umur
pelari 85 peratus Di atas 80
Bukan pelari 66 peratus Dewasa dari 40 hingga 50 tahun.

2. Berlari boleh membuat anda tinggi

Adalah nyata bahawa pelari tidak perlu minum atau mengambil ubat untuk membuat mereka tinggi. Orang biasanya mengambil ubat untuk mengurangkan tekanan atau hanya untuk gembira tetapi berlari melakukannya untuk anda dengan bebas. Apabila seseorang menjalankan otak manusia membebaskan endocannabinoids. Molekul-molekul ini seperti ganja yang memberi anda sensasi menjadi tinggi dan bahagia.

3. Berlari dapat membantu anda mendapatkan Vitamin D

Seperti yang kita tahu manusia zaman moden menghabiskan sebahagian besar waktunya di dalam rumah dan tidak mempunyai masa untuk keluar dan kita juga tahu bahawa sintesis vitamin D berlaku semasa anda berada di luar dan terdedah kepada cahaya matahari.

Penyelidikan menunjukkan bahawa orang yang berlari di luar tidak mengalami kekurangan vitamin D dan itu juga menjadikan tulang lebih kuat.

4. Berlari tidak memerlukan peralatan peringkat moden dan tinggi.

Berlari tidak memerlukan sekeping peralatan tingkat tinggi yang anda perlukan hanyalah jogger atau kasut lari dan trek rangkaian jika anda tidak memilikinya tidak masalah kecuali anda mempunyai kasut.

Daripada treadmill jika anda berjalan di tanah yang padat yang memberi banyak faedah, anda tidak memerlukan mesin dan peralatan moden seperti yang ada di gimnasium .

5. Tiada sekatan masa.

Tidak ada batasan untuk berlari yang anda boleh jalankan kapanpun anda mahu tidak wajib berjalan hanya pada waktu pagi atau petang, itu hanyalah jadual yang dicadangkan oleh manusia kerana kebanyakan orang bebas pada awal pagi dan malam.

6. Anda boleh membawa anjing anda untuk berlari.

Kebanyakan orang mempunyai anjing sebagai haiwan kesayangan mereka dan anda perlu membawa anjing anda berjalan-jalan, jadi sebaliknya, anda berjalan-jalan mengapa tidak membawanya keluar untuk berlari.

Ini juga membantunya menjadi tinggi dan melainkan jika dia gembira anda akan selesai dengan latihan anda itu adalah situasi menang, menang.

7. Berlari tidak pernah sama

Sebaliknya, kebanyakan orang yang tidak berlari berpendapat bahawa membosankan berlari setiap hari nampaknya tidak benar.

Anda boleh melakukannya dengan banyak cara dengan menukar lokasi dan mencampurkan teknik. Segala-galanya boleh menjadi indah jika anda bersedia membuatnya.

Ringkasan

Berlari sebagai sukan dan sebagai latihan mempunyai banyak faedah dan sebagai manusia oportunis, anda tidak boleh melepaskannya, rebut peluang ini sementara anda dapat mengembangkan kemahiran berlari.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

Orang bertanya banyak soalan mengenai berlari. kami membincangkan beberapa perkara di bawah.

1. Adakah berjalan penting untuk manusia?

Ya, berlari sangat penting untuk kesihatan manusia dan peningkatan fizikal.

2. Siapa pelari terpantas di dunia?

Usain Bolt adalah pelari terpantas di dunia.

3. Adakah menjalankan sukan Olimpik?

Ya, lari adalah sukan Olimpik tertua.

4. Adakah berjalan membantu kesihatan jantung?

Ya, berlari membantu kesihatan jantung kerana ketika kita berdegup jantung berdegup kencang dan dengan itu juga merupakan latihan untuk jantung.

Kesimpulannya.

Berlari adalah kemahiran paling kuno bagi manusia, ia telah menyelamatkan manusia dari pemangsa dan juga pada zaman moden ini membantu anda hidup lebih lama sehingga keseluruhan larian adalah kemahiran penting yang harus dikembangkan oleh setiap manusia .

Artikel berkaitan