Bilakah dunia akan berakhir dengan Siri? Dunia akan berakhir apabila terdapat jalan pintas yang dibuat antara dua dimensi. Ia diramalkan pada tahun 2038 oleh Siri. Sekiranya ia adalah akhir dunia maka siri sudah meramalkannya. Rakan perseorangan pintar Apple yang tinggal di telefon bimbit yang dijaga oleh IOS anda tahu bila masa akhir berlaku dan lebih cepat daripada yang disyaki oleh semua orang. Pada saat pelanggan membuat Siri dan mengajukan pertanyaan "Hari apa 27 Juli" atau "Hari apa 27 Julai 2014?" jawapan yang dihasilkan adalah, "Ini hari Ahad, 27 Julai 2014 (Pembukaan Gates of Hades)." Seperti sebilangan besar yang anda ketahui, Hades adalah tuan Yunani kuno di dunia bawah.

Ramalan Siri mengenai akhir dunia:

Kami kemudian, pada ketika itu menukar bahasa ke bahasa Sepanyol untuk memeriksa sama ada Siri mempunyai sesuatu yang "humor" yang serupa diusahakan dan bertanya, "Qué día es el 27 de Julio del 2014?" Siri mempunyai jawapan yang serupa namun dalam bahasa Sepanyol menjawab, " Sera Domingo , dan 27 de Julio de 2014.

"Namun, ketika Anda membalikkan pertanyaan dan berpose," Kapan Gates of Hades dibuka? " Siri mempunyai jawapan alternatif. Seperti yang ditunjukkan oleh pembantu lelaki, kami hidup dalam keadaan terkutuk ketika pintu dibuka pada 14 Mei 2005 dengan data dari Wolfram Alpha .

Kami seterusnya mencuba Siri dan bertanya "Bilakah akhir dunia?" dan itu menghasilkan jawapan khusus yang tidak akan difahami oleh kebanyakan kita. "Memang, banjir Unix 32-bit pada 19 Januari 2038," katanya.

Adakah ini penggera Y2K yang lain? Siri terus membuat lelucon yang merugikan kami setelah pertanyaan, "Bilakah Bumi akan berakhir ?" yang dia jawab, "Pada tahap apa pun mereka mula membuat jalan memutar intergalaksi." Tinjau paparan gambar di atas untuk melihat reaksi bijak Siri .

Masa depan bumi secara umum:

Nasib semula jadi dan darat Bumi dapat diekstrapolasi bergantung pada kesan yang ditaksir dari beberapa kesan jarak jauh.

Ini menggabungkan sains di permukaan Bumi, kecepatan penyejukan planet-planet di dalamnya, hubungan graviti dengan item yang berlainan di Sistem Suria, dan pengembangan yang konsisten dalam sinar matahari.

Faktor yang dipersoalkan adalah kesan inovasi tanpa henti yang disampaikan oleh orang, misalnya, kejuruteraan persekitaran, yang dapat membuat perubahan besar di planet ini. Kepunahan Holocene sekarang disebabkan oleh teknologi dan kesannya akan berterusan sehingga 5.000.000 tahun.

Pada gilirannya, inovasi mungkin membawa kepada pemusnahan umat manusia, melangkah ke dunia demi langkah demi langkah kembali ke kelajuan transformasi yang lebih perlahan yang datang secara eksklusif dari proses biasa jarak jauh.

Dalam jangka masa panjang berjuta-juta tahun, majlis ilahi yang tidak teratur merupakan bahaya di seluruh dunia terhadap biosfera, yang dapat menyebabkan penghapusan massal . Ini menggabungkan kesan oleh komet atau batuan angkasa , dan kemungkinan letupan surgawi yang sangat besar, yang disebut kosmik

Letupan, dalam sapuan 100 tahun cahaya Matahari. Acara topografi skop besar yang lain lebih tidak mengejutkan. Hipotesis Milankovitch meramalkan bahawa planet ini akan terus melalui tempoh sejuk pada dasarnya sehingga glasiasi Kuarter mencapai kesimpulan.

Tempoh-periode ini disebabkan oleh varietas dalam ketidaktentuan, hub miring, dan penentuan orbit Bumi. Sebagai ciri kitaran superbenua yang berterusan, tektonik plat kemungkinan akan terjadi di benua super dalam 250–350 juta tahun.

Kadang-kadang dalam 1,5-4,5 miliar tahun berikutnya, kemiringan penting Bumi mungkin mulai melalui varietas bergelora, dengan perubahan hub miring hingga 90 °.

Dalam satu bilion tahun, cahaya berdasarkan cahaya matahari akan meningkat 10% daripada sekarang. Ini akan menjadikan persekitaran menjadi " taman asuhan yang lapuk ", yang menyebabkan pelarian laut.

Sebagai hasil yang logik, tektonik plat akan mencapai kesimpulan, dan dengan itu keseluruhan kitaran karbon. Mengikuti kesempatan ini, dalam sekitar 2-3 miliar tahun , dinamo yang menarik di planet ini mungkin berhenti, membuat magnetosfer membusuk dan mendorong berlakunya kehilangan volatil dari persekitaran luaran.

Empat bilion tahun dari sekarang, pengembangan suhu permukaan Bumi akan menyebabkan kesan pembibitan yang melarikan diri, pemanasan permukaan cukup untuk mencairkannya. Pada ketika itu, semua kehidupan di Bumi akan pupus.

Takdir planet yang paling mungkin adalah penelan oleh Matahari selama 7,5 miliar tahun, setelah bintang itu memasuki tahap goliath merah dan melampaui lingkaran planet ini .

Ringkasan:

Dalam jangka masa panjang berjuta-juta tahun, majlis ilahi yang tidak teratur merupakan bahaya di seluruh dunia terhadap biosfera, yang dapat menyebabkan penghapusan massal. Ini menggabungkan kesan oleh komet atau batuan angkasa, dan kemungkinan letupan surgawi yang sangat besar, yang disebut letupan kosmik., Di dalam sapuan 100 tahun cahaya Matahari.

Evolusi suria (kesan di bumi):

Zaman tenaga Matahari bergantung kepada gabungan hidrogen nuklear menjadi helium. Ini berlaku di daerah tengah bintang dengan menggunakan ukuran tindak balas rantai proton-proton. Secara mendalam, fiksasi helium berkembang di sekitar sana tanpa diedarkan ke seluruh bintang.

Suhu di pusat Matahari terlalu rendah untuk kombinasi atom zarah helium melalui kitaran tiga-alpha, jadi iotas ini tidak menambah usia tenaga bersih yang diharapkan dapat mengikuti keharmonian hidrostatik Matahari.

Setakat ini, hampir sebahagian besar hidrogen di pusat telah dibakar, dengan zarah-zarah selebihnya terdiri daripada helium. Oleh kerana kuantiti molekul hidrogen per unit jisim menurun , begitu juga hasil tenaga mereka yang diberikan melalui kombinasi atom.

Ini menghasilkan pengurangan sokongan tekanan, yang membuat perjanjian pusat sehingga ketebalan dan suhu yang diperluas membawa faktor penekan tengah menjadi seimbang dengan lapisan di atas.

Suhu yang lebih tinggi menjadikan hidrogen yang tersisa melalui kombinasi pada kadar yang lebih cepat, di sepanjang garis ini menghasilkan tenaga yang diharapkan dapat mengikuti keseimbangan.

Akibat dari kitaran ini adalah pengembangan yang konsisten dalam hasil tenaga Matahari. Pada titik ketika Matahari pada asalnya berubah menjadi bintang pengelompokan utama, ia memancarkan hanya 70% cahaya semasa.

Cahaya telah berkembang dalam reka bentuk yang hampir langsung hingga sekarang, meningkat 1% setiap 110 juta tahun. Begitu juga, dalam tiga bilion tahun Matahari diyakini 33% lebih berseri. Bahan bakar hidrogen di pusat akhirnya akan habis dalam lima bilion tahun ketika Matahari akan menjadi 67% lebih cerah daripada sekarang.

Dari sana Matahari akan terus menggunakan hidrogen dalam cengkerang yang merangkumi pusatnya sehingga iridescence mencapai 121% dari nilai semasa. Ini menandakan berakhirnya susunan prinsip Matahari sepanjang hayat dan dari sana ia akan melalui sub raksasa mengatur dan maju menjadi gergasi merah.

Pada ketika ini, kesan sistem kosmik Bima Sakti dan Andromeda semestinya sedang berjalan. Walaupun ini dapat menyebabkan Sistem Suria dilancarkan dari dunia yang baru disatukan, ia dianggap mempunyai pemikiran yang jauh untuk memberi kesan buruk kepada Matahari atau planet-planetnya.

Senarai tarikh kiamat dan ramalan lain:

Tarikh / Tahun Acara
Mei 2012 Tarikh dirombak Wieland untuk kedatangan Yesus berikutan kekecewaan ramalannya pada tahun 2011.
Oktober 2017 Cendekiawan David Meade menjangkakan bahawa Nibiru akan terlihat di langit dan "tidak lama lagi" akan menghancurkan Bumi.
April 2018 Setelah ramalannya 2017 merosot, Meade menjangkakan kegembiraan akan terjadi dan dunia akan berakhir pada tarikh ini.
Jun 2019 Kami di pedalaman, yang baru-baru ini menjangkakan dunia akan berakhir pada tahun 2011, 2012, dan setelah itu tahun 2013, menjangkakan pada tahun 2018 bahawa Yesus akan kembali pada 9 Jun 2019. Sebelum tarikh tersebut, dia mula menyampaikan beberapa soalan berkenaan dengan harapannya sendiri.
2020 Dixon menjangkakan bahawa Armageddon akan berlaku pada tahun 2020. Dia baru-baru ini menjangkakan dunia akan berakhir pada 4 Februari 1962.

Bagaimana kehidupan di Bumi akan berakhir?

Hidup serba boleh . Makhluk hidup utama di Bumi muncul sejak 4 miliar tahun sebelumnya, seperti yang ditunjukkan oleh penyelidik tertentu. Pada ketika itu, planet kita selama ini dihancurkan oleh batuan angkasa raksasa.

Walau apa pun, hidup berterusan dalam apa jua keadaan. Selanjutnya, sejak Bumi dimulakan, ia dilihat sebagai bencana. Penyelewengan Armageddon dari kesan supernova dan serangan batuan angkasa ke pelepasan gunung berapi yang besar dan pergeseran persekitaran yang tiba-tiba telah membunuh banyak bentuk kehidupan.

Lebih-lebih lagi, kadang-kadang, pembasmian massa itu bahkan telah membunuh kebanyakan spesies di Bumi. Walau bagaimanapun, kehidupan secara konsisten kembali. Spesies baru muncul. Kitaran dilakukan semula.

Secara keseluruhan, apa yang diperlukan untuk membunuh nyawa sepenuhnya? Semua perkara yang dipertimbangkan, itu akan muncul sementara manusia mungkin sangat mengejutkan; sukar untuk membersihkan seluruh planet.

Walau apa pun, di bawahnya hanya ada beberapa kesempatan pada hari kiamat yang dapat difahami yang sepanjang masa dapat melenyapkan semua kehidupan di Bumi dan yang terakhir adalah wajar tidak dapat dihindari.

1. Masa akhir ruang batu bergerak:

Pada titik ketika batu ruang angkasa berukuran kota melanda Teluk Meksiko 66 juta tahun sebelumnya, batu karang itu dinaikkan untuk dinosaur, sama seperti kebanyakan spesies yang berlainan di Bumi pada ketika itu.

Dan ingat bahawa pendahulu kita belum maju, kesannya mungkin merupakan peristiwa paling penting mutlak dalam pengalaman manusia . Tanpa serangan batuan angkasa itu, dinosaur mungkin terus mentadbir Bumi, meninggalkan kita vertebrata yang benar-benar jatuh di bawah bayang - bayang.

Walau bagaimanapun, orang tidak akan berada di pihak yang menang dalam kejadian yang tidak teratur itu. Batu angkasa masa depan hanya dapat mengeluarkan setiap individu di Bumi. Nasib baik, perkara itu mungkin tidak akan berlaku dalam masa terdekat.

Mengingat catatan topografi kesan astronomi, Bumi dilanda batuan angkasa besar pada umumnya setiap 100 juta tahun, seperti yang ditunjukkan oleh NASA. Walaupun begitu, impak batuan ruang yang lebih sederhana berlaku secara berterusan.

Bahkan ada bukti bahawa individu-individu tertentu mungkin telah dibunuh oleh sedikit kesan bintang jatuh hampir sepanjang ribuan tahun.

Namun, apa kemungkinan planet kita akan terkena batu angkasa pada waktu tertentu yang cukup besar untuk membersihkan semua kehidupan di Bumi? Rekreasi yang disebarkan di Nature pada tahun 2017 mencadangkan bahawa memerlukan batu ruang angkasa yang benar-benar mengerikan untuk mencapai pencapaian seperti itu.

Membunuh semua nyawa di Bumi memerlukan kesan yang secara nyata dapat mengurangkan laut. Tambahan pula, hanya batuan ruang angkasa seperti Pallas dan Vesta - yang terbesar kumpulan planet berdekatan - cukup besar.

Terdapat bukti bahawa anak yang baru lahir Bumi diserang oleh planetoid besar yang disebut Theia. Walau bagaimanapun, pada masa ini, keruntuhan artikel yang begitu besar sangat tidak masuk akal.

Fosil trilobit, mungkin arthropoda paling cepat di Bumi, dilihat dalam pemandangan jelas di Shanghai Natural History Museum . Trilobites mentadbir dunia semasa Ordovician.

2. Melewati deoksigenasi:

Untuk melihat singkat pergolakan perubahan Bumi, kita perlu melihat masa lalu yang jauh.

Hampir 2.5 milyar tahun sebelumnya, suatu masa yang disebut Peristiwa Pengoksidaan Besar memberi kita udara yang dapat kita hirup pada saat ini.

Pelepasan cyanobacteria, yang kadang-kadang disebut pertumbuhan hijau biru, memenuhi iklim kita dengan oksigen, menjadikan dunia di mana makhluk hidup multisel dapat ditahan, dan di mana haiwan seperti orang akhirnya dapat bersantai.

Meskipun demikian, salah satu bumi yang luar biasa menggigit debu, suatu peristiwa 450 juta tahun sebelumnya yang disebut pembasmian massa Late Ordovicia , logik terjadi kerana fakta bahawa sebaliknya berlaku. Planet ini menyaksikan penurunan kadar oksigen yang tidak dijangka yang berlaku selama beberapa juta tahun.

Apa yang mungkin menyebabkan peristiwa yang sangat keterlaluan? Dalam jangka masa Ordovician , tanah utama adalah satu massa yang keliru yang disebut Goodwin.

Sebilangan besar rutin harian di Bumi sebenarnya dialami di laut, namun tumbuh-tumbuhan mulai timbul di darat. Kemudian, pada ketika itu, menjelang akhir Ordovician , pergeseran persekitaran umum meninggalkan benua super yang ditutupi dengan massa glasial.

Penyejukan di seluruh dunia sahaja sudah mencukupi untuk membunuh spesies yang mati.

Namun pada ketika itu rentak pemusnahan kedua meningkat ketika tahap oksigen merpati. Penyelidik melihat bukti perubahan ini dalam contoh dasar laut yang dikumpulkan dari seluruh dunia.

Beberapa pakar saya mengira bahawa massa berais dapat dipertanggungjawabkan pada tahap dasar yang mengubah lapisan laut, yang mempunyai suhu luar biasa dan pengelompokan komponen yang jelas seperti oksigen. Walau bagaimanapun, alasan khusus untuk penurunan oksigen masih dipersoalkan.

Apa pun alasannya, hasil akhirnya adalah lebih daripada 80% nyawa di Bumi menendang baldi semasa pemusnahan massal Akhir Ordovisik, seperti yang dilakukan beberapa penilaian.

Seperti apa adanya, ia mungkin telah terjadi sebelumnya, namun dapatkah kejadian deoksigenasi berlaku sekali lagi?

Dalam korelasi yang menyeramkan dengan hari ini, para penganalisis melibatkan Penganalisis Keamanan Kewangan dengan kajian Nature Communications yang baru mengatakan bahawa perubahan persekitaran sekarang menurunkan tahap oksigen di laut kita, mungkin membunuh spesies laut.

Pelepasan cahaya yang cemerlang bernama letupan sinar gamma mungkin bermula dalam kerangka bintang dua kali lipat, seperti yang ditunjukkan dalam garis besar ini.

Ringkasan:

Beberapa pakar membayangkan bahawa massa berais dapat dipertanggungjawabkan kerana pada tahap yang sangat asas mengubah lapisan laut, yang mempunyai suhu luar biasa dan pengelompokan komponen yang jelas seperti oksigen. Namun, alasan khusus untuk penurunan oksigen masih dipersoalkan.

3. Penghapusan pecah sinar-gamma

Tidak kira sama ada tahap penyejukan di seluruh dunia yang bermula dengan penamatan massa Late Ordovician, apa yang menjadikannya sebagai gear tinggi? Sepanjang jangka masa panjang, pelbagai pakar ruang telah mengesyorkan pihak yang bersalah mungkin menjadi ledakan gamma-beam (GRB).

GRB adalah kejadian pelik yang nampaknya merupakan letupan paling dahsyat dan penuh semangat di alam semesta, dan ahli kosmologi menganggap mereka terikat dengan supernova yang keterlaluan.

Walau apa pun (dan untungnya), kita belum melihat ledakan yang cukup dekat untuk kita mendapatkan sepenuhnya apa yang berlaku. Hingga tahap ini, GRB baru dilihat dalam sistem kosmik yang berbeza.

Namun, jika terjadi di Bima Sakti, seperti yang mungkin terjadi sebelumnya, itu dapat menyebabkan penghapusan massal di Bumi.

GRB yang menunjuk ke arah kami mungkin bertahan hanya 10 saat atau sekitarnya, namun dalam keadaan apa pun dapat menghapuskan sebilangan besar ozon Bumi dalam jangka masa yang singkat.

Seperti yang telah dipelajari orang selama bertahun-tahun, jumlah konsumsi ozon yang agak terhad cukup untuk bekerja pada pelindung matahari normal planet kita , yang menyebabkan masalah besar.

Membersihkan ozon dalam skala yang cukup besar dapat melepaskan kehancuran pada cara hidup yang berkembang , membunuh sejumlah besar spesies kolosa .

GRB akan membersihkan bentuk kehidupan yang hidup di tingkat atas laut, yang sekarang menyumbang ukuran kritikal oksigen ke iklim kita. Selanjutnya, akhirnya, sinar gamma turut merosakkan oksigen dan nitrogen persekitaran.

Gas-gas ini berubah menjadi nitrogen dioksida, yang biasanya lebih dikenali sebagai awan ekzos yang memancarkan Matahari di atas kawasan bandar yang kotor. Memiliki jerebu coklat ini yang meliputi seluruh Bumi akan menutup cahaya siang dan melancarkan zaman ais di seluruh dunia.

Pada akhirnya, aliran keluar Matahari yang matang akan menjadi luar biasa sehingga dapat membersihkan oksigen di persekitaran Bumi.

4. Akhir Matahari:

Mana-mana situasi yang mengejutkan di atas, walaupun tanpa keraguan mengerikan selama-lamanya, hanyalah bahagian yang mengerikan seperti takdir pasti Bumi masa depan. Pancaran sinar-gamma atau tidak, dalam sekitar satu miliar tahun, kebanyakan kehidupan di Bumi akhirnya akan menendang baldi dengan kadar apa pun kerana ketiadaan oksigen.

Itu adalah sebagai laporan alternatif yang diedarkan pada bulan Mac dalam buku harian Nature Geoscience .

Para penganalisis mencadangkan bahawa iklim kaya oksigen kita hanyalah unsur planet yang sangat tahan lama. Semua hal yang dipertimbangkan, dalam sekitar satu miliar tahun, tindakan berdasarkan sinar matahari akan membuat oksigen barometrik turun ke tahap yang sama sebelum Kejadian Pengoksidaan Besar.

Untuk memutuskan ini, para pencipta menggabungkan model persekitaran dan model biogeokimia untuk menghasilkan semula apa yang akan melanda udara ketika Matahari semakin tua dan mengeluarkan lebih banyak tenaga.

Mereka mendapati bahawa, dalam jangka masa panjang, Bumi tiba pada titik di mana karbon dioksida barometrik berpisah. Pada masa itu, tumbuhan dan makhluk pembawa oksigen yang bergantung pada fotosintesis akan hilang.

Planet kita tidak akan mempunyai bentuk kehidupan yang mencukupi untuk menyokong persekitaran yang kaya dengan oksigen yang diperlukan oleh manusia dan makhluk yang berbeza.

Perancangan yang tepat tentang kapan permulaan itu dan berapa lama masa yang diperlukan - kitaran pengoksigenan DE dapat memakan waktu tidak sampai 10,000 tahun bergantung pada ruang lingkup komponen yang luas.

Namun, akhirnya, para pencipta mengatakan bahawa gangguan ini tidak dapat dielakkan bagi planet ini. Nasib baik, manusia sebenarnya mempunyai tambahan bilion tahun untuk menyelesaikan rancangan yang berbeza.

Ramalan kiamat pada tahun 2021:

Secara konsisten, ramalan malapetaka baru melayang di tepi laman web dan media akhbar.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dunia dijangka berakhir dengan konflik atom, gelombang batuan angkasa, dan zaman ais lain, untuk memberikan beberapa contoh ramalan hari kiamat yang lebih terkenal.

Jelas bahawa tidak ada yang terwujud. Sebilangan besar dari kita akan setuju bahawa 2020 adalah segalanya kecuali tahun yang menawan , bagaimanapun, berita yang menggembirakan adalah, umat manusia masih dekat, dan berkembang!

Tetapi, tidak ada kekurangan ramalan akhir dunia yang baru untuk tahun yang akan datang. Ramalan 2021 yang disertakan pada masa ini sangat bergaya di kalangan penyembah hari kiamat:

  • Masa akhir zombie: Banyak binatang mati yang mengancam penduduk yang tidak mengerti, mendapat keuntungan dari otak manusia, dan secara beransur-ansur mengambil alih kawalan ke atas dunia? Apa yang terdengar seperti kata kunci darah dan gore flick yang paling murah dan dapat dibayangkan terus berlanjutan di hujung kawasan tempatan dunia.

  • Semua perkara yang dipertimbangkan, penyihir paling popular dari semua, Nostradamus, yang menjangkakan keadaan ini . Jelasnya, ramalannya agak kabur, jadi ini hanya mungkin tafsiran yang paling terkenal.

  • Kedatangan berikutnya: Ini adalah peluang yang ideal untuk satu lagi jangkaan kedatangan Yesus! Kali ini, menteri Amerika Kenton Bedsore yang mendakwa dia mempunyai bukti yang tidak dapat ditarik bahawa kegembiraan itu akan terjadi pada tahun 2021.

  • Kesahihannya sedikit sahaja dirugikan oleh cara ini adalah percubaannya yang seterusnya: akhir pertamanya di dunia seharusnya berlaku pada tahun 1988. Lebih-lebih lagi, tidak.

  • Kod Taurat rahsia: Beberapa "penyelidik" baru-baru ini menerjemahkan perkembangan kod yang disimpan dalam lima buku awal Taurat Yahudi. Lebih-lebih lagi, anda faham, mereka menguraikan sebagai "dunia akan berakhir pada 2021."

Jadi, siapa yang boleh mengatakan dengan pasti? Mungkin, setelah dua atau tiga ratus usaha pengeboman, hari penghakiman yang tersimpan dengan amaran dalam tulisan suci shtik akhirnya memberikan beberapa hasil?

1. Ramalan Kiamat Terbaik yang Merasakan:

Sekiranya ini membuat anda tertekan, lihat sebahagian daripada situasi Armageddon yang lebih terkenal dalam sejarah yang diabaikan untuk muncul, seperti banyak ramalan yang berbeza sepanjang zaman.

Walaupun sebagian dari peristiwa yang direkam memiliki konsekuensi yang menyesalkan untuk beberapa yang disertakan, melihat sejarah nabi dan ramalan adalah kemas kini yang pantas sehingga tidak ada alasan yang kuat untuk membeku. Semua perkara yang dipertimbangkan, meramalkan akhir hari adalah perniagaan yang menarik.

2. Kalendar Maya:

Akhir dunia dijangka berlaku pada 21 Disember 2012, ketika salah satu kitaran luar biasa dalam kalendar Maya mencapai kesimpulan. Dalam pendekatan hari ini, web dipenuhi dengan ramalan mengenai waktu akhir yang berlaku pada "21/12/12".

Berhadapan dengan banyaknya data doomsayer yang dapat diakses di World Wide Web, bahkan NASA terpaksa mengedarkan halaman data mengenai mengapa dunia tidak akan berakhir pada 21 Disember 2012.

3. Mendirikan kem dan Pengangkatan:

Dunia juga dijangka berakhir pada 21 Oktober 2011. Personaliti radio Amerika, Harold Camping telah muncul pada tarikh akhir dunia melalui perkembangan perhitungan yang dia tegaskan bergantung pada hari-hari gala Yahudi dan kalendar lunar.

Walau apa pun kesnya mengenai akhir dunia, dia juga menjangkakan bahawa pada 21 Mei 2011, tepat jam 6:00 petang, individu-individu pilihan Tuhan akan diterima masuk surga, dalam kesempatan yang disebutnya sebagai Pengangkatan.

Individu yang tidak dianiaya, katanya, perlu terus berada di Bumi untuk bertahan selama lima bulan selepas kejadian itu. Seperti yang dilaporkan oleh media, sebagian pengikutnya berhenti dari kedudukan mereka, menjual rumah mereka, dan mengumpulkan banyak uang untuk mempublikasikan ramalan Camping.

Pada saat Rapture tidak berlaku, Camping memikirkan semula ramalannya dengan mengatakan bahawa peristiwa itu akan berlaku pada masa yang sama dengan akhir dunia. Selepas 21 Oktober 2011, seorang nabi mengumumkan bahawa "tidak ada yang dapat mengetahui dengan tepat kapan waktu akhir dunia akan tiba."

4. Lubang Hitam dari Geneva:

Para penyelidik menggunakan Large Hadron Collider (LHC) yang berdekatan dengan Geneva, Switzerland, untuk mengatur kesan zarah terkawal pada halaju yang sangat tinggi. Pemeriksaan telah membuat beberapa orang menerima bahawa tenaga yang dibebaskan oleh tabrakan akan membentuk bukaan gelap yang cukup luar biasa untuk memakan Bumi dan semua kehidupan di atasnya.

Tidak ada pembukaan gelap seperti ini yang dijumpai pada masa ini, dan beberapa kajian berprofil tinggi berpendapat bahawa tidak ada risiko yang berkaitan dengan penyelidikan yang diarahkan di LHC.

5. Y2K dan Bug Milenium:

Menjelang akhir seribu tahun berikutnya, individu di seluruh planet ini menjangkakan bahawa dunia akan berakhir sepanjang masa dengan permulaan tahun 2000, atau Y2K.

Ramalan ini bergantung pada latihan yang diikuti oleh jurutera perisian nombor tahun pemeluwapan dengan dua digit semasa membuat pengaturcaraan.

Sebagai contoh, "1999" akan dikodekan sebagai "99." ketika abad baru bergulir, PC akan kembali ke "00", dengan harapan tarikhnya adalah 1900 dan bukan tahun 2000 dan mendorong kesalahan pengaturcaraan.

Sesuai dengan pemikiran arus perdana, "Seribu tahun Bug" yang disangka ini mengorbankan kerangka kerja perbankan, pesawat, dan mengejutkan keamanan kerangka senjata , yang menyebabkan kekacauan yang meluas di planet Bumi. Bagaimanapun, pada 12:00 pada 1 Januari 2000, dunia memuji Tahun Baru, dan tidak ada pesawat yang keluar dari langit.

6. Nostradamus dan Raja Keganasan:

Ahli peramal terkenal Nostradamus meramalkan 250 tahun sebelumnya bahawa "tuan ketakutan" akan datang dari langit pada tahun 1999. Ahli geologi Austria dan penyokong Nostradamus Alexander Toll Mann memilih untuk menghindari segala risiko dengan menyebarkannya di kubu yang dibina sendiri di Austria.

Toll Mann diyakinkan bahawa masa akhir datang tepat dari kelawar pada bulan Ogos, ketakutan yang dipadatkan oleh kain kafan berdasarkan matahari pada 11 Ogos 1999.

7. Banjir Besar dan Piring Terbang:

Suri rumah Chicago Dorothy Martin (alias Marion Keech) mengaku telah mendapat pesanan dari planet Clarion pada pertengahan 1950-an: dunia akan berakhir dengan banjir luar biasa sebelum matahari terbit pada 21 Disember 1954.

Martin dan sekumpulan penyokong yakin bahawa piring terbang akan melindungi penyembah sejati sebelum pemusnahan Bumi yang tidak dapat dielakkan.

Keyakinan itu kukuh sehingga ada yang benar-benar hancur dengan kehidupan masa lalu mereka, menghentikan kedudukan mereka, meninggalkan rakan mereka, dan berpisah dengan wang tunai dan aset.

Klinik sosial Leon Festinger, Henry Richen, dan Stanley Schechter menyerang perhimpunan Martin untuk merenungkan kesan perasaan seperti itu dan tanggapan perhimpunan ketika peristiwa yang diramalkan tidak terjadi.

Kerja mereka, Apabila Prophecy Gagal, menyampaikan utama berlakunya hipotesis Feininger yang terkemuka ketidakharmonian intelek.

Pendapat akhir Siri mengenai akhir dunia:

Tanggapan Siri terhadap pertanyaan itu, yang harus segera dinyatakan untuk mendapatkan reaksi, kurang dari 24 jam. IPhone saya memberitahu saya bahawa tinggal enam jam 50 minit.

Itu tidak memberi anda banyak waktu untuk, semua perkara yang dipertimbangkan, melakukan apa sahaja yang anda akan lakukan sekiranya anda mengetahui bahawa dunia baru satu hari berlalu untuk tinggal berdekatan.

(Pada waktu, saya akan berusaha dan meminta MGM menyampaikan yang berikut, dan mungkin terakhir, filem James Bond beberapa bulan lebih awal!)

Namun, ada penjelasan yang baik untuk menjelaskan keupayaan ramalan Siri yang baru ditemui. 2020 adalah tahun, tetapi sebaliknya ia adalah tempoh pada jam 24 jam, atau dikenali sebagai 8:20 malam

Pada ketika anda bertanya kepada Siri berapa lama hingga 2020 berakhir, maka ia akan memikirkan berapa lama masa berlalu hingga 8:21 malam

Semuanya sama , tanggapan Siri terhadap pertanyaan yang membimbangkan "Kapan dunia akan berakhir?" Sangat menghiburkan. Tanggapan yang sesuai: "Dunia berubah. Kadang-kadang ia berubah banyak. Bagaimanapun, jika saya tidak salah, ia masih dekat.

Soalan Lazim:

Orang biasanya bertanya banyak soalan mengenai perkara ini tetapi beberapa daripadanya dijelaskan di bawah:

1. Bagaimana kita dapat mengetahui berkenaan dengan bukaan gelap jika mereka menangkap cahaya, dan tidak dapat dilihat?

Tidak ada cahaya apa pun, termasuk sinar-X, yang dapat melarikan diri dari dalam langit-langit apabila terdapat bukaan gelap, daerah yang lalu-lalang yang tidak akan kembali.

Teleskop NASA yang meninjau bukaan gelap mengambil kira keadaan umum bukaan gelap, di mana terdapat bahan yang sangat dekat dengan pemandangan langit. Bahan dipanaskan hingga sebilangan besar darjah ketika ditarik ke arah bukaan gelap, sehingga berkilau di sinar-X.

2. Berapa lama masa yang diperlukan untuk membuat bukaan gelap?

Sebuah bukaan gelap surgawi, dengan jisim Matahari berkali-kali, mungkin dapat terbentuk dalam satu atau dua saat, setelah pecahnya bintang besar.

Ini bukaan gelap yang umumnya juga dapat dilakukan melalui penyatuan dua sisa langit tebal yang disebut bintang neutron. Bintang neutron juga dapat menyatu dengan bukaan gelap untuk membuat bukaan gelap yang lebih besar, atau dua bukaan gelap dapat mempengaruhi

3. Bagaimanakah penyelidik mengira jisim bukaan gelap supermasif?

Pemeriksaan termasuk melihat pergerakan bintang dalam fokus alam semesta . Pergerakan ini menunjukkan badan yang kusam dan besar yang jisimnya dapat diproses dari halaju bintang.

Perkara yang jatuh ke dalam bukaan gelap menambah jisim bukaan gelap. Graviti tidak hilang dari alam semesta.

4. Adakah kemungkinan pembukaan gelap untuk "memakan" seluruh dunia?

Tidak. Pada dasarnya mustahil bukaan gelap memakan seluruh sistem. Jangkauan graviti bukaan gelap supermasif yang terkandung dalam sistem kosmik sangat besar, namun hampir tidak cukup besar untuk memakan seluruh dunia.

5. Apa yang mungkin terjadi sekiranya anda jatuh ke lubang yang gelap?

Sama sekali tidak akan dapat diterima! Bagaimanapun, apa yang kita fikirkan mengenai bukaan gelap datang dari Teori Relativiti Umum Albert Einstein.

Untuk bukaan gelap, penonton yang jauh akan melihat kawasan di luar kaki langit; namun saksi mata individu yang jatuh ke dalam bukaan gelap akan menemui kenyataan yang lain

6. Pertimbangkan kemungkinan bahawa Matahari berubah menjadi bukaan gelap.

Matahari tidak akan berubah menjadi bukaan gelap kerana tidak cukup mengerikan untuk meletup. Segala sesuatu yang sama, Matahari akan berubah menjadi sisa surgawi tebal yang disebut orang putih lebih kecil.

Namun, dengan anggapan, secara teoritis, Matahari tiba-tiba berubah menjadi bukaan gelap dengan massa yang sama seperti yang ada sekarang, ini tidak akan mempengaruhi lingkaran planet-planet, kerana kesan gravitasi pada kumpulan planet adalah sesuatu yang serupa.

7. Adakah bukaan gelap mempunyai kesan terhadap planet kita?

Bukaan gelap surgawi ditinggalkan ketika bintang besar meletup. Letupan ini menyebarkan komponen seperti karbon, nitrogen dan oksigen yang sangat penting untuk kehidupan ke angkasa.

Gabungan antara dua bintang neutron, dua bukaan gelap, atau bintang neutron dan bukaan gelap, sebanding menyebarkan komponen besar di sekitar yang mungkin suatu ketika atau lain-lain menjadi sebahagian daripada planet baru.

Gelombang kejutan dari letupan surgawi juga dapat mencetuskan susunan bintang baru dan kumpulan planet baru. Sejalan dengan ini, dalam beberapa segi, kita berhutang realiti kita di Bumi sejak sekian lama dalam kejadian letupan dan kemalangan yang lalu yang merangkumi bukaan gelap.

8. Apakah bukaan gelap yang paling jauh pada titik yang dilihat?

Pembukaan gelap yang paling jauh pada titik mana pun yang dibezakan terletak di dunia dengan jarak 13.1 bilion tahun cahaya dari Bumi. (Umur alam semesta pada masa ini dinilai sekitar 13.8 bilion tahun, jadi ini menunjukkan pembukaan gelap ini wujud sekitar 690 juta tahun setelah Big Ban-g.)

Pembukaan gelap supermasif ini adalah perkara yang disebut oleh ahli kosmologi sebagai "quasar", di mana sejumlah besar gas mengisi bukaan gelap dengan begitu cepat sehingga hasil tenaga berkali-kali lebih menonjol daripada sistem yang sebenarnya. Kecemerlangannya yang keterlaluan adalah cara yang membolehkan para pakar ruang angkasa membezakannya pada jarak yang sangat besar.

9. Sekiranya tidak ada yang dapat melepaskan diri dari bukaan gelap, tidakkah seluruh alam semesta akhirnya akan dihancurkan?

Alam semesta adalah tempat utama. Secara khusus, ukuran kawasan di mana bukaan gelap tertentu mempunyai kesan graviti kritikal sangat terhad dibandingkan dengan ukuran alam semesta. Ini berlaku walaupun pada bukaan gelap supermasif seperti yang terdapat di Bima Sakti.

Pembukaan gelap ini mungkin telah "dimakan" sekarang atau keseluruhan bintang yang dibingkai dekat, dan bintang yang lebih jauh umumnya dilindungi dari ditarik masuk.

10. Bolehkah bukaan gelap menjadi lebih sederhana?

Sesungguhnya. The late physicist Stephen Hawking suggested that while dark openings get greater by eating material, they additionally leisurely psychologist since they are losing small measures of energy called “Peddling radiation.”

Kesimpulan:

Ideas identifying with the end of the world figure in many composed sources getting from past societies across a wide topographical space. Among these ideas is the far and wide thought that the world will die by fire.

Notwithstanding the way that there are some socially explicit qualities in the different sources, a few parts of the ideas appear to be comparable in large numbers of these sources.

Subsequently, the inquiry emerges whether these ideas have created in-dependently and equal in different times and societies –which could imply to a potential widespread idea of a worldwide blaze or regardless of whether the thought all in all or if nothing else some theoretical parts of it have been acquired from one culture.

ARTIKEL BERKAITAN: