Menghadapi batu permata kasar adalah langkah penting dalam pengeluaran perhiasan batu permata halus. Menghadapi alat yang kasar berfungsi dengan permukaan kasar, permukaan batu yang halus dan tidak kasar, dan bentuk yang longgar, sedikit tidak teratur.

Kegunaan Batu Permata:

Sebab untuk memilih permukaan kasar ke permukaan adalah permukaan yang tidak rata membolehkan batu mempunyai "mata" yang lebih terbuka daripada permukaan licin, menghasilkan pengilat yang lebih baik dan permukaan yang lebih sekata, sama rata. Batu permata kasar digunakan dalam banyak aplikasi perhiasan, termasuk cincin, loket, kalung, dan anting-anting. Beberapa batu permata kasar, seperti kuarza, kadang-kadang digunakan untuk membuat perhiasan batu permata berwarna.

Batu permata kasar boleh datang dari banyak tempat. Batu permata kasar boleh dipotong dengan tangan, mesin, atau dengan gabungan kedua-duanya. Batu permata kasar sering digunakan untuk membuat perhiasan yang dirancang agar kelihatan seperti batu permata semula jadi, tetapi itu tidak selalu berlaku. Batu permata kasar mungkin tidak kelihatan, terasa, atau bahkan dibuat seperti batu permata semula jadi. Batu permata kasar yang berwajah biasanya tidak semirip batu yang kelihatan seperti batu, tetapi batu permata itu masih kelihatan cantik dan berkilau.

Batu permata kasar paling kerap dipotong dengan tangan. Berkali-kali ini boleh menyebabkan batu berkualiti tinggi yang unik dan berbeza. Pemotongan batu permata kasar dapat dilakukan dengan cepat, dan batu itu juga dapat "digilap" dengan tangan dan kadang-kadang dilakukan setiap hari atau bahkan setiap minggu. Kadang-kadang batu permata kasar dipotong di makmal atau dibantu mesin. Bagaimanapun, batu permata kasar harus mempunyai kemasan yang digilap, seolah-olah itu adalah batu permata semula jadi.

Proses membuat:

Faset adalah cara memotong batu permata kasar, dan menggilap memotong batu ke bentuk yang sempurna. Tujuan pemotongan kasar adalah untuk membuat cat yang baik dan aspek yang sempurna, atau mata batu. Batu permata yang kasar dan halus dianggap mempunyai penampilan dan kejelasan keseluruhan yang terbaik. Faset dilakukan dengan tangan dan sering digunakan untuk membuat "batu kasar", batu permata semula jadi yang tampak seperti batu kasar tetapi memiliki banyak aspek, memungkinkannya untuk mempunyai penampilan yang lebih halus dan lebih halus.

Batu permata kasar juga boleh digosok dengan tangan oleh mesin. Batu permata kasar yang berwajah mempunyai permukaan kasar yang digilap dengan cat (kimia) pengilat atau serbuk kasar. Tujuan penggilap kimia adalah untuk menyediakan permukaan yang halus, bersih dan sekata yang tahan sehingga haus dan lusuh. Serbuk kasar digunakan untuk menghilangkan ketidaksempurnaan permukaan.

Apabila anda membeli batu permata kasar, batu itu mungkin siap untuk dilapisi dan digosok, tetapi mungkin tidak. Sekiranya anda membeli sekeping barang kemas yang longgar, batu itu sendiri mungkin akan kelihatan lebih awal, yang merupakan bayaran tambahan.

Beberapa Proses Batu Permata:

Menghadap batu permata kasar diperlukan untuk membuat permukaan seragam yang tahan dengan baik untuk dipakai selama ini. Batu permata yang berwajah sering kali lebih mahal daripada batu semula jadi, tetapi pelaburan dalam masa dan tenaga sangat berbaloi apabila anda mempunyai perhiasan yang cantik dan halus yang akan bertahan selama bertahun-tahun.

Menghadapi muka adalah sesuatu yang tidak ada pengalaman dilakukan oleh kebanyakan orang atau sedikit pun pemahaman. Faceting banyak digunakan dalam perhiasan logam, di mana anda akan melihat proses yang sama, yang disebut penggilingan, yang digunakan. Proses ini juga digunakan untuk menghancurkan batu ke bentuk lain, seperti ke dalam mangkuk. Terdapat beberapa perkara yang perlu anda ketahui mengenai aspek untuk mencapai hasil terbaik bagi batu permata anda.

Batu permata bermuka tidak sama, dan anda pasti ingin mencari yang sesuai untuk suasana anda. Di sinilah perbezaannya terletak pada cara mereka dibentuk. Bentuk batu permata kasar yang paling biasa adalah batu bulat atau bujur. Anda kemudian boleh mengambil batu ini dan meletakkannya ke dalam tempat, dengan ukuran sisinya sama.

Kaedah menggilap:

Anda harus membuang bahagian dalam dan luar batu permata kasar . Ini dipanggil pemfailan. Selepas anda memfailkan batu, anda akan mempunyai permukaan yang halus, yang disebut sebagai batu permata kasar. Anda ingin menggilap batu dengan cara yang sama seperti batu permata halus, untuk memberikannya rupa "digilap".

Apabila anda menghadapi batu permata kasar, pastikan anda tidak melakukannya ke permukaan kerana ini akan meninggalkan permukaan "spongy". Permukaan yang rata lebih digilap sehingga akan kelihatan lebih sempurna. Anda juga ingin memilih cat yang baik untuk wajah, dan batu permata kasar itu sendiri, kerana cat yang kusam atau kusam akan merosakkan batu permata kasar tersebut.