Memperkukuhkan projek pembinaan adalah sebab mengapa rasuk keluli sangat penting. Sebagai tambahan kepada fakta bahawa keluli adalah wajar, cepat diakses, dan lebih selamat, sifat bawaannya, seperti kekuatan, fleksibiliti, ketangguhan, dan kitar semula 100% mempertimbangkan peningkatan pelaksanaan semula jadi di seluruh corak struktur kehidupan.

Rasuk menyokong berat lantai, bumbung, dan atap struktur dan memindahkan beban ke sistem komponen penanggung beban menegak. Untuk menahan beban gabungan pembahagi yang ditumpuk dan memindahkan beban bantuan, bar yang lebih besar dan lebih berat yang disebut pancaran pemindahan digunakan.

Bagaimana rasuk keluli digunakan di bangunan dan infrastruktur?

Terdapat banyak kemungkinan untuk menggunakan keluli di bangunan dan infrastruktur. Aplikasi yang paling kerap digunakan ada di bawah.

Di bangunan

  • Komposisi Struktur: Kerangka bangunan hanya dapat diperkuat dengan balok keluli. Rata-rata bangunan menggunakan 25% keluli struktur.
  • Mengukuhkan tiang: ini memberikan kekuatan dan kekakuan pada konkrit dan membentuk 44% keluli yang digunakan di bangunan. Keluli paling baik digabungkan atau konkrit kerana mempunyai pekali pengembangan haba yang serupa dan relatif menjimatkan.
  • Kelengkapan struktur dalaman: misalnya, rel, rak, dan tangga juga terdiri dari keluli.

Dalam infrastruktur

  • Sistem pengangkutan: keluli diperlukan untuk span, liang, landasan kereta api, dan dalam membangun struktur seperti stesen tenaga, stesen kereta api, pelabuhan, dan terminal udara. Sebanyak 60% baja yang digunakan dalam aplikasi ini adalah rebar dan selebihnya adalah kawasan, piring, dan landasan rel.
  • Utiliti (bahan bakar, air, tenaga): lebih daripada separuh baja yang digunakan untuk aplikasi ini berada di saluran paip bawah tanah untuk menyampaikan air ke dan dari tempat penginapan, dan untuk mengedarkan gas. Selebihnya adalah rebar untuk stesen janakuasa dan rumah menyedot.

Reka bentuk atau dimensi balok memerlukan pemahaman mengenai idea sains bahan penting dan statik merancang. Pereka yang mendasari berkelayakan dan siap sepenuhnya untuk memeriksa beban yang menyusul pada balok, mengukur kekuatan dan berat di atasnya, dan memilih bahan, ukuran dan bentuk sesuai keperluan. Model rasuk yang mendasari struktur baru dan rekreasi atau sokongan bar yang ada dalam pembinaan adalah penting untuk reka bentuknya.

Kepentingan rasuk keluli terletak pada faktor berikut: -

1. Penyediaan Kekuatan

Steel menawarkan perancang lebih banyak peluang merancang dalam teduhan, permukaan, dan bentuk. Gabungan solidariti, kekuatan, keunggulan, ketepatan, dan fleksibiliti memberi jurutera lebih banyak batasan untuk menyelidiki pemikiran dan mengembangkan susunan baru. Kapasiti melintasi keluli yang panjang membawa kepada ruang terbuka yang besar, dibebaskan dari segmen pertengahan atau pembahagi yang menanggung beban. Kemampuannya untuk menyesuaikan diri dengan rentang tertentu, membuat selekoh terpecah atau campuran gaya bebas untuk venir, lekuk, atau lengkungan memisahkannya. Dengan pembuatan kilang yang dilengkapkan dengan perincian yang paling menuntut dalam keadaan yang sangat terkawal, hasil akhir keluli lebih mengejutkan dan berulang, membunuh bahaya turun naik di lokasi.

2. Penyediaan kecekapan

Keluli dapat dihasilkan dengan cepat dan mahir dalam semua musim. Bahagian adalah pasang siap di luar lokasi dengan kerja di lokasi yang tidak signifikan. Seluruh selongsong dapat dinaikkan dengan cepat dan bukannya berminggu-minggu, dengan perbandingan 20% hingga 40% dalam waktu pembangunan yang dibandingkan dengan pengembangan di lokasi, bergantung pada skala tugas. Untuk kediaman tunggal, di lokasi sukar tambahan, keluli secara berkala membenarkan lebih sedikit sumber dengan bumi, mengurangkan ukuran penuaian yang diperlukan. Sebagai perbandingan berat keluli yang lebih ringan dengan bahan garis besar lain, contohnya, konkrit memperkuat pemasangan yang lebih sederhana dan lebih mudah. Kecekapan dalam pelaksanaan ini bermaksud kecekapan aset dan keuntungan kewangan yang signifikan, termasuk mempercepat rancangan projek, penurunan kos eksekutif tapak, dan keuntungan sebelumnya dari usaha tersebut.

3. Penyediaan Fleksibiliti dan aksesibiliti

Pada masa kini, kapasiti struktur dapat berubah dengan ketara dan cepat. Seorang penghuni mungkin perlu membuat perubahan yang memperluas tumpukan lantai sama sekali. Dinding dapat diposisikan ulang untuk membuat format dalam yang baru bergantung pada berbagai keperluan dan penggunaan ruang. Reka bentuk yang dipasang dengan keluli dapat memasak untuk perubahan tersebut. Batang keluli bukan komposit boleh dibuat komposit dengan potongan lantai semasa, pelindung penutup yang ditambahkan ke tiang untuk kekuatan yang diperluas, poros, dan pendakap yang mudah dibina dan ditingkatkan dengan garis besar tambahan atau bahkan bermigrasi untuk membantu mengubah beban. Kerangka keluli dan kerangka lantai juga membenarkan akses mudah dan perubahan pada pendawaian elektrik yang ada, pautan penyusun PC, dan kerangka korespondensi.

4. Penyediaan Kitar Semula

Pada titik ketika struktur bergaris baja hancur, bahagian-bahagiannya dapat digunakan kembali atau dialirkan ke kerangka penggunaan lingkaran tertutup perniagaan keluli untuk mencairkan dan memasang kembali. Keluli boleh digunakan semula secara berterusan tanpa kehilangan harta benda. Tidak ada yang terbuang. Steel menjimatkan penggunaan aset mentah biasa kerana sekitar 30% dari keluli baru sekarang dihasilkan sekarang menggunakan baja yang digunakan kembali

5. Penyediaan Ketahanan Api

Pengujian luas dari keluli utama dan struktur keluli yang lengkap telah memberikan perniagaan dengan pemahaman menyeluruh tentang bagaimana struktur keluli bertindak balas terhadap kebakaran. Pelan dan prosedur pemeriksaan yang berjalan maju memungkinkan kepastian yang tepat mengenai keperluan jaminan kebakaran dari struktur keluli, yang secara berkala membawa kepada penurunan kritikal dalam ukuran insurans kebakaran yang diperlukan.

6. Penyediaan Kelenturan

Gempa tidak biasa mengenai ukuran, kekambuhan, jangka, dan luasnya. Baja adalah bahan keputusan untuk rancangan itu kerana ciri itu mudah dilentur dan dapat disesuaikan. Ini melenturkan di bawah beban yang keterlaluan berbanding dengan pecah atau hancur. Sebilangan besar persatuan bar ke bahagian dalam bangunan keluli dirancang pada dasarnya untuk membantu beban graviti. Namun, mereka juga memiliki kemampuan yang signifikan untuk menahan beban samping yang disebabkan oleh gegaran angin dan gempa.

7. Penyediaan Tempat Terbuka

Kawasan keluli memberikan teknik kaya dan kaya untuk menyebarkan jarak jauh. Julat keluli yang diperluas dapat membuat susunan terbuka yang luas, ruang dalaman bebas segmen, dengan banyak pelanggan ketika ini meminta kerangka segmen yang tersebar lebih dari 15 meter. Dalam struktur satu tingkat, palang yang dipindahkan memberikan jarak yang jelas lebih dari 50 meter. Penyokong atau pengembangan grid dapat meregangkannya hingga 150 meter. Mengehadkan bilangan bahagian menjadikan ruang partisi dan tweak lebih mudah. Struktur yang dipasang dengan keluli secara berkala lebih serba boleh, dengan potensi yang lebih menonjol untuk pengubahsuaian yang dapat dilakukan dalam jangka masa panjang, memperluas jangka hayat reka bentuk.

8. Penyediaan Ketersediaan

Penerimaan baja yang meluas menjadikannya mudah ditemui, baik sebagai sebatian kasar dan segmen pra-dibuat. Bahagian yang dibuat selalunya akan dijual secara telus oleh penyedia, yang membolehkan balok dibeli dengan mudah. Oleh kerana itu, organisasi dapat bekerja pada waktu pemotongan yang lebih ketat dan mengakses stok bahagian keluli di mana saja di planet ini.

Bahagian keluli dapat diminta ketika rancangan reka bentuk disetujui, menjimatkan masa yang akan dihabiskan dengan gantung agar mereka dapat muncul di laman web ini. Ini memberi peluang tambahan untuk memeriksa anggaran dan menemui kapasiti yang berpatutan.

9. Penyediaan Pembinaan Tinggi

Struktur tinggi, sambungan jarak jauh, dan menara transmisi tinggi merangkumi keluli yang mendasari. Struktur moden hingga jarak 100 pagi boleh dirancang dengan pendakap plat atau pendakap. Sambungan jarak hingga 260.m dibuat dengan sokongan plat. Untuk rentang pendakap, jarak Jambatan antara 200 pagi hingga 300 m telah digunakan.

10. Penyediaan Pembinaan Tinggi

Sifat ringan menjadikan keluli mudah dihantar ke darat dan mengangkat melalui kren, mengurangkan ukuran bahan bakar yang dihabiskan sehingga sampai ke lokasi. Begitu juga, ini dapat menjadikan struktur jauh lebih sederhana untuk dijatuhkan: sebuah bilik stok ProLogic model telah dikerjakan di Heathrow untuk menunjukkan bagaimana lebih daripada 80% keseluruhan reka bentuk dapat digunakan kembali, yang dapat dibongkar dalam sebahagian kecil waktu pusat pengedaran normal akan ambil.

Kesimpulannya

Penciptaan balok keluli sebagai bahan yang mendasari dan industri pemasangan pakarnya telah mengharapkan bahagian penting dalam peningkatan dunia perindustrian. Begitu juga, ia membantu menjadikan cara hidup tahap tinggi kita dan telah menjelaskan mengapa balok keluli begitu penting? Tanpa keluli asas, reka bentuk landasan kereta api, pembinaan platform, pembukaan lombong, peningkatan penyediaan kilang untuk pengumpulan produk, dan penciptaan dan penghantaran tenaga tidak dapat berjalan sampai saat ini ke titik kita berada pada hari ini.

Mengapa keluli memancarkan begitu ketara ? Memperkukuhkan projek pembangunan adalah motivasi di sebalik mengapa keluli memancarkan begitu ketara. Walau apa pun keluli yang masuk akal, cepat terbuka, dan lebih selamat, sifat intrinsiknya, serupa dengan kekuatan, kemampuan menyesuaikan diri, kekukuhan, dan kemampuan mengitar semula 100% mempertimbangkan peningkatan pelaksanaan tetap di seluruh contoh reka bentuk sepanjang hayat.

Bar menyokong berat lantai, atap, dan bumbung pembinaan dan memindahkan timbunan ke susunan segmen galas berat menegak. Untuk menahan timbunan pembahagi bertumpuk yang bergabung dan memindahkan beban bantuan, bar yang lebih besar dan lebih berat yang disebut pergerakan memancarkan digunakan.

Bagaimana keluli memancarkan digunakan dalam struktur dan landasan?

Terdapat pelbagai peluang untuk menggunakan keluli dalam struktur dan landasan. Aplikasi yang paling biasa digunakan ada di bawahnya.

Dalam struktur

Komposisi Utama: Tepi struktur mesti diperkuat oleh keluli yang terpancar. Struktur normal menggunakan 25% keluli primer.

Segmen yang menyokong: ini memberi kekuatan dan keteguhan pada simen dan rangka 44% keluli yang digunakan dalam struktur. Keluli sangat sesuai untuk digabungkan atau padat kerana mempunyai pekali pemanjangan hangat yang setanding dan praktikalnya sederhana.

Kelengkapan utama dalaman: misalnya, rel, rak, dan tangga juga diperbuat daripada keluli.

Dalam rangka

Kerangka pengangkutan: baja diperlukan untuk jarak, terowong, landasan kereta api, dan dalam membuat struktur seperti menyegarkan stesen, stesen kereta api, pelabuhan, dan terminal udara. Sebanyak 60% baja yang digunakan dalam aplikasi ini adalah rebar dan selebihnya adalah wilayah, piring, dan rel kereta api.

Utiliti (bahan bakar, air, tenaga): sebahagian besar keluli yang digunakan untuk aplikasi ini adalah di saluran paip bawah tanah untuk mengalirkan air ke dan dari perumahan, dan tentu saja gas. Selebihnya pada dasarnya adalah rebar untuk stesen janakuasa dan rumah sifon.

Pelan poros atau dimensi memerlukan pemahaman mengenai pemikiran asas sains material dan statik perancangan. Pencetus asas layak dan siap sepenuhnya untuk memeriksa timbunan yang berpusing kembali ke bar, mengukur daya dan beban di atasnya, dan memilih bahan, ukuran dan bentuk sesuai dengan keperluan. Model asas tiang dalam reka bentuk baru dan hiburan atau sokongan bar yang ada dalam pembangunan adalah penting untuk rancangan tersebut.

Kepentingan jejari keluli terletak pada komponen yang menyertainya: -

  1. Susunan Kekuatan

Steel menawarkan penganjur lebih banyak susunan bukaan dalam penyembunyian, permukaan, dan bentuk. Gabungan ketabahan, kekuatan, kehebatan, ketepatan, dan kemampuan menyesuaikan diri memberikan reka bentuk had yang lebih luas untuk meneroka renungan dan mengembangkan rancangan baru. Had melintasi panjang keluli mendorong ruang terbuka yang luar biasa, dibebaskan dari bahagian tengah atau pembahagi penanggung berat. Kapasiti untuk menyesuaikan diri dengan jangkauan tertentu, membuat putaran terbelah atau campuran bentuk bebas untuk fasad, selekoh, atau lekukan mengasingkannya. Memasang kilang yang diselesaikan hingga kehalusan yang paling diminta dalam keadaan yang sangat terkawal, hasil pasti baja sangat jelas dan dapat diulang, menanggung risiko varians di tempat.

  1. Pengaturan kecekapan

Baja dapat dihantar dengan cepat dan berkeupayaan dalam semua musim. Bahagian dipasang di luar lokasi dengan tidak penting di tempat kerja. Keseluruhan pembungkusan dapat dinaikkan dengan cepat dan bukannya berminggu-minggu, dengan kontras 20% dengan penurunan 40% masa pengembangan serupa dengan peningkatan di tempat, bergantung pada skala tugas. Untuk rumah kediaman, di daerah yang sangat menyusahkan, keluli secara rutin membenarkan lebih sedikit aset dengan bumi, sehingga mengurangkan jumlah pembongkaran yang diperlukan. Berat lebih ringan keluli asas dengan bahan ilustrasi lain, misalnya, pepejal memungkinkan asas yang lebih tidak mengganggu dan lebih sederhana. Kecekapan dalam pelaksanaan ini bermaksud kecekapan sumber daya yang besar dan faedah kewangan, termasuk mempercepat rancangan projek, perbelanjaan ketua laman web yang berkurang, dan keuntungan awal dari usaha tersebut.

3. Pengaturan Kelenturan dan keterbukaan

Hari-hari ini, kemampuan pembinaan dapat berubah sama sekali dan cepat. Penduduk mungkin harus membuat perubahan yang memperluas tumpukan lantai di dalam dan luar. Pembahagi mungkin ditempatkan semula untuk membuat reka bentuk dalaman baru yang bergantung pada keperluan dan penggunaan ruang yang berbeza. Pelan yang dikumpulkan keluli dapat memasak untuk perubahan tersebut. Batang keluli bukan komposit boleh dibuat komposit dengan bahagian lantai semasa, pelindung penutup ditambahkan ke lajur untuk kekuatan yang diperpanjang, batang, dan sokongan yang mudah dikembangkan dan diperbaiki dengan peletakan tambahan atau bahkan dipindahkan untuk membantu mengubah beban. Baja yang menggambarkan dan struktur lantai juga memberikan akses dan perubahan langsung pada pendawaian elektrik yang ada, sambungan koordinat PC, dan sistem korespondensi.

  1. Susunan Kitar Semula

Tepat ketika struktur bergambar keluli hancur, bahagiannya dapat digunakan kembali atau dialirkan ke dalam sistem penggunaan lingkaran tertutup perniagaan keluli untuk mencairkan dan memasang kembali. Keluli boleh digunakan semula dan terus tanpa kehilangan harta benda. Tidak ada yang sia-sia. Baja mendapat banyak keuntungan dari penggunaan sumber kasar yang normal kerana sekitar 30% dari baja baru yang ada sekarang diserahkan dengan menggunakan baja yang digunakan kembali

5. Pengaturan Tahan Api

Pengujian yang meluas mengenai keluli penting dan struktur keluli yang lengkap telah melengkapkan perniagaan dengan pemahaman menyeluruh tentang bagaimana struktur keluli bertindak balas terhadap kebakaran. Kaedah penyusunan dan penilaian lanjutan memberi pelepasan keperluan pengesahan kebakaran dengan struktur keluli yang dilekatkan dengan teliti, secara konsisten mencapai pengurangan asas dalam perkadaran perlindungan kebakaran yang diperlukan.

6. Susunan Kelenturan

Gegaran mengejutkan dalam hal perkiraan, pengulangan, istilah, dan wilayah. Keluli adalah bahan pilihan untuk susunannya kerana ia mudah dilentur dan serba boleh. Ia melenturkan di bawah beban yang menggelikan daripada menghancurkan atau runtuh. Sebilangan besar hubungan bar-segmen dalam bangunan keluli disusun secara asas untuk membantu beban graviti. Walaupun begitu, mereka juga memiliki kapasitas yang besar untuk menghadapi beban yang tidak dapat dicapai oleh angin dan gempa bumi.

  1. Susunan Ruang Terbuka

Kawasan keluli memberikan prosedur yang kaya dan berwawasan untuk menyebarkan jarak jauh yang kritikal. Jangkauan keluli yang diperluas dapat membuat tindakan terbuka yang besar, bebas dari serpihan di dalam ruang, dengan pelbagai pelanggan sehingga kini menyebut struktur keratan yang tersebar lebih dari 15 meter. Dalam struktur satu tingkat, palang yang dipindahkan memberikan ruang yang jelas melebihi 50 meter. Peningkatan ketinggian atau kisi boleh memanjang hingga 150 meter. Mengehadkan kuantiti kawasan memudahkannya untuk membahagi dan menukar ruang. Pembinaan yang dikumpulkan dengan keluli secara konsisten lebih mudah disesuaikan, dengan potensi yang lebih besar untuk perubahan yang akan dilakukan seiring berjalannya waktu, memperluas jangka hayat rancangan.

  1. Susunan Ketersediaan

Pengakuan keluli yang luas telah memudahkannya untuk mencari, baik sebagai sebatian kasar dan serpihan yang telah dibuat sebelumnya. Bahagian yang dibuat akan sering dijual secara langsung oleh pembekal, yang membolehkan batang dibeli secara langsung. Oleh kerana itu, persatuan dapat bekerja pada waktu pemotongan yang lebih dekat dan mengakses rizab bahagian keluli di mana sahaja di dunia.

Bahagian keluli dapat disebutkan ketika rancangan tersebut disepakati, menjimatkan masa yang akan dihabiskan untuk menjaga agar barang-barang terkendali agar tidak muncul di laman web ini. Ini memungkinkan untuk memeriksa penilaian dan menemui had yang masuk akal.

  1. Susunan Pembinaan Tinggi

Pembinaan yang tinggi, pengembangan jarak jauh, dan menara transmisi tinggi melibatkan keluli tersembunyi. Struktur masa kini hingga ruang lingkup 100.m boleh disusun dengan sokongan plat atau bahagian. Pengembangan sehingga 260.m dibuat dengan pelat pelat. Untuk rentang seksyen, Jembatan lingkup 200.m hingga 300.m telah digunakan.

  1. Susunan Pembinaan Tinggi

Sifat ringan menyederhanakan keluli untuk menghantar ke darat dan mengangkat melalui kren, mengurangkan bahagian bahan bakar yang terbuang sampai ke lokasi. Begitu juga, ini dapat menjadikan struktur jauh lebih rumit untuk ditebang: model stok ProLogic telah dikerjakan di Heathrow untuk memaparkan bagaimana lebih dari 80% dari keseluruhan rancangan dapat digunakan kembali, yang dapat dihancurkan dalam segmen kecil waktu yang biasa dilakukan oleh komuniti penyampaian khas ambil.

Tamat

Pembuatan keluli terpancar sebagai bahan tersembunyi dan industri pengumpulan utamanya telah menjangkakan bahagian asas dalam peningkatan dunia perindustrian. Lebih-lebih lagi, ia telah membantu menjadikan gaya hidup tahap kita yang tidak dapat dinafikan dan telah menjelaskan mengapa keluli memancarkan begitu ketara? Tanpa baja asas, rancangan kursus kereta api, pengembangan tahap, pembukaan ranjau, penambahbaikan kilang perencanaan untuk acara sosial barang, dan penciptaan dan transmisi tenaga tidak dapat berkembang sampai saat ini kita berada pada hari ini.

1 Suka

Dalam keluli struktur, terdapat banyak bahan binaan yang lazim. Sekiranya anda melihat gambar di atas, kami pasti anda pasti melihat balok ini di struktur di sekeliling anda. Anda mungkin melihat balok ini di jambatan atau semasa pembinaan semasa berjalan-jalan. Rasuk ini disebut "I beam" kerana bentuk penampang yang terlihat seperti huruf 'I'. Oleh itu, mengapa pakar pembinaan lebih suka menggunakan balok I ini semasa pelbagai projek? Berikut adalah beberapa sebab bagaimana rasuk saya mendapat keuntungan semasa pembinaan keluli. Seperti yang kita semua tahu sekarang bahawa balok saya terkenal dengan bentuk penampang yang wajar. Rasuk I direka dengan cara untuk menangani beban seragam di seluruh rasuk. Apabila terdapat berat pada rasuk, pesongan maksimum akan jatuh di bahagian tengah balok. Ini meningkatkan ketegangan pada sisi balok. Mari lihat gambar untuk memahami cara kerjanya:Pembinaan Keluli Apabila berat dikenakan pada bebibir, berat diagihkan secara merata di atasnya, menyebabkan ketegangan lebih sedikit melewati jaring. Pada saat berat mencapai pusat jaring (paksi neutral), berat badan berkurang menjadi sifar kerana pengedaran berat. Oleh itu, kerana bentuk balok I, ia dapat menanggung beban berat yang diletakkan pada bebibirnya. Rasuk saya adalah balok universal dan digunakan secara global untuk kebanyakan projek pembinaan keluli. Ini hadir dalam berbagai berat, kedalaman keratan, ketebalan web, lebar bebibir, dan spesifikasi lain untuk tujuan yang berbeza. Bergantung pada struktur balok I, ia digunakan untuk tujuan yang berbeza. Contohnya, semasa anda membina jambatan dengan penampang segi empat tepat, anda mungkin membuatnya untuk kenderaan bergerak. Oleh kerana pelbagai faktor seperti graviti atau berat kenderaan bergerak di jambatan, sejumlah besar berat diturunkan. Oleh kerana berat badan, jambatan tersebut boleh berubah bentuk kerana banyak tekanan dan bahkan boleh pecah. Oleh itu, untuk menahan lenturan, balok I digunakan untuk menyokong struktur kerana reka bentuknya. Reka bentuk balok I menjadikannya mampu membongkok di bawah tekanan tinggi dan bukannya melengkung. Semasa rasuk menerima beban, daya dihantar secara tegak lurus, sehingga menyokong anggota rasuk yang lain. Rasuk saya kebanyakannya diperbuat daripada keluli, oleh itu memastikan integriti struktur dengan kekuatan dan sokongan tanpa henti. Kekuatan rasuk saya kurang hebat dalam arah melintang dan juga mahir membawa kilasan. Keluli mempunyai sifat yang memungkinkan menahan beban struktur yang besar dan kuat. Kekuatan keluli dan bentuk balok keduanya dapat mengurangkan kebutuhan untuk memasukkan banyak struktur sokongan, menjimatkan masa dan wang dan menjadikan struktur lebih stabil. Bahagian di tengah balok, atau paksi neutral, tidak tahan lentur kerana pengedaran berat yang merata di seberang balok. Oleh kerana jarak antara bebibir dan paksi, pancaran saya mempunyai momen inersia yang tinggi. Semakin besar momen inersia , semakin kecil pancaran akan membengkok untuk melawan momen lenturan. Rasuk saya boleh digulung, dikimpal, diekstrusi, dan dipaku juga kerana sifat ini. Pembuatan logam melibatkan pemotongan, lenturan, dan pembentukan keluli struktur. Rasuk saya sangat serba boleh dan boleh digunakan dalam mana-mana projek pembinaan keluli. Pembuatan keluli balok saya cepat, cekap, dan berpatutan untuk memenuhi pesanan dan memenuhi permintaan projek. Dengan jumlah pengetahuan, pengalaman, kerja keras, dan penggunaan alat khusus yang tepat, lebih mudah menggunakan balok I semasa proses kimpalan khusus dan fabrikasi logam untuk semua jenis pembinaan. Pengeluaran balok I bermaksud sisa minimum semasa pembinaan. Terdapat amalan hijau di pelbagai negara yang menjadikan saya pancaran dengan harga yang berpatutan. Hampir separuh baja dunia dihasilkan di loji elektrik untuk tidak menghasilkan pelepasan CO2. Produk keluli dapat dikitar semula berulang kali tanpa menjejaskan kekuatannya. Oleh kerana balok saya kebanyakan terbuat dari keluli, mereka boleh dikitar semula dan digunakan semula dengan pelbagai cara dan juga dapat mengurangkan kos. Mengitar semula keluli menjimatkan tenaga yang setara dengan tenaga sekitar berjuta-juta isi rumah selama setahun. Salah satu cabaran utama semasa membina bangunan adalah dengan membuat struktur dengan getaran lantai yang kurang. Getaran lantai di bangunan keluli dapat dibuat dengan pelbagai sumber getaran langsung dan tidak langsung. Tetapi tiga kategori utama boleh menjadi: - Kegiatan manusia (melompat, berjalan, dan berlari) - Mesin dan peralatan - Kekuatan luaran (lalu lintas di jalan atau bawah tanah, atau angin) Oleh kerana balok saya lebih kaku dan menanggung beban yang lebih tinggi, mereka terbiasa mengurangkan getaran lantai dengan menyokong struktur. Dengan rasuk keluli I, getarannya dapat dilembapkan dengan cepat sebelum dapat bergerak jauh. Rasuk saya adalah pilihan yang berkesan untuk pembinaan keluli. Anda juga boleh merujuk kepada jenis balok lain yang terdapat di pasaran. Bergantung pada keperluan pembinaan anda, kami mengesyorkan anda memilih jenis balok keluli yang tepat dan membina struktur yang sempurna.

  • Sistem pengangkutan: keluli diperlukan untuk span, liang, landasan kereta api, dan dalam membangun struktur seperti stesen tenaga, stesen kereta api, pelabuhan, dan terminal udara. Sebanyak 60% baja yang digunakan dalam aplikasi ini adalah rebar dan selebihnya adalah kawasan, plat, dan landasan rel.
  • Utiliti (bahan bakar, air, tenaga): lebih daripada separuh baja yang digunakan untuk aplikasi ini berada di saluran paip bawah tanah untuk menyampaikan air ke dan dari tempat penginapan, dan untuk mengedarkan gas. Selebihnya adalah rebar untuk stesen janakuasa dan rumah menyedot.

Reka bentuk atau dimensi balok memerlukan pemahaman mengenai idea sains bahan penting dan statik merancang. Pereka yang mendasari berkelayakan dan siap sepenuhnya untuk memeriksa beban yang menyusul pada balok, mengukur kekuatan dan berat di atasnya, dan memilih bahan, ukuran dan bentuk sesuai keperluan. Model asas balok dalam struktur baru dan rekreasi atau sokongan bar sedia ada dalam pembinaan adalah penting untuk reka bentuknya. Kepentingan rasuk keluli terletak pada faktor berikut: -

Penyediaan Kekuatan

Steel menawarkan perancang lebih banyak peluang merancang dalam teduhan, permukaan, dan bentuk. Gabungan perpaduan, kekuatan, keunggulan, ketepatan, dan fleksibiliti memberi jurutera lebih banyak batasan untuk menyelidiki pemikiran dan mengembangkan susunan baru. Kapasiti melintasi keluli yang panjang membawa kepada ruang terbuka yang besar, dibebaskan dari segmen pertengahan atau pembahagi yang menanggung beban. Kemampuannya untuk menyesuaikan diri dengan rentang tertentu, membuat selekoh terpecah atau campuran gaya bebas untuk venir, lekuk, atau lengkungan memisahkannya. Dengan pembuatan kilang yang lengkap dengan perincian yang paling menuntut dalam keadaan yang sangat terkawal, hasil akhir keluli lebih mengejutkan dan berulang, membunuh bahaya turun naik di lokasi.

2. Penyediaan kecekapan

Keluli dapat dihasilkan dengan cepat dan mahir dalam semua musim. Bahagian adalah pasang siap di luar lokasi dengan kerja di lokasi yang tidak signifikan. Seluruh selongsong dapat dinaikkan dengan sangat cepat dan bukannya berminggu-minggu, dengan perbandingan 20% hingga 40% dalam waktu pembangunan yang dibandingkan dengan pengembangan di lokasi, bergantung pada skala tugas. Untuk kediaman tunggal, di lokasi sukar tambahan, keluli secara berkala membenarkan lebih sedikit sumber dengan bumi, mengurangkan ukuran penuaian yang diperlukan. Sebagai perbandingan berat keluli yang lebih ringan dengan bahan garis besar lain, contohnya, konkrit memperkuat pemasangan yang lebih sederhana dan lebih mudah. Kecekapan dalam pelaksanaan ini bermaksud kecekapan aset dan keuntungan kewangan yang signifikan, termasuk mempercepat rancangan projek, penurunan kos eksekutif tapak, dan keuntungan sebelumnya dari usaha tersebut.

3. Penyediaan Fleksibiliti dan aksesibiliti

Pada masa kini, kapasiti struktur dapat berubah dengan ketara dan cepat. Seorang penghuni mungkin perlu membuat perubahan yang memperluas tumpukan lantai sama sekali. Dinding dapat diposisikan ulang untuk membuat format dalam yang baru bergantung pada berbagai keperluan dan penggunaan ruang. Reka bentuk yang dipasang dengan keluli dapat memasak untuk perubahan tersebut. Batang keluli bukan komposit boleh dibuat komposit dengan potongan lantai semasa, pelindung penutup yang ditambahkan ke tiang untuk kekuatan yang diperluas, poros, dan pendakap yang mudah dibina dan ditingkatkan dengan garis besar tambahan atau bahkan bermigrasi untuk membantu mengubah beban. Kerangka keluli dan kerangka lantai juga membenarkan akses mudah dan perubahan pada pendawaian elektrik yang ada, pautan penyusun PC, dan kerangka korespondensi.

4. Penyediaan Kitar Semula

Pada titik ketika struktur bergaris baja hancur, bahagian-bahagiannya dapat digunakan kembali atau dialirkan ke kerangka penggunaan lingkaran tertutup perniagaan keluli untuk mencairkan dan memasang kembali. Keluli boleh digunakan semula secara berterusan tanpa kehilangan harta benda. Tidak ada yang terbuang. Steel menjimatkan penggunaan aset mentah biasa kerana sekitar 30% baja baru sekarang dihasilkan sekarang menggunakan baja yang digunakan kembali

5. Penyediaan Ketahanan Api

Pengujian luas dari keluli utama dan struktur keluli yang lengkap telah memberikan perniagaan dengan pemahaman menyeluruh tentang bagaimana struktur keluli bertindak balas terhadap kebakaran. Pelan dan prosedur pemeriksaan yang berjalan maju memungkinkan kepastian yang tepat mengenai keperluan jaminan kebakaran dari struktur keluli, yang secara berkala membawa kepada penurunan kritikal dalam ukuran insurans kebakaran yang diperlukan.

6. Penyediaan Kelenturan

Gempa tidak biasa mengenai ukuran, kekambuhan, jangka, dan luasnya. Baja adalah bahan keputusan untuk rancangan itu kerana ciri-ciri itu mudah dilentur dan dapat disesuaikan. Ini melenturkan di bawah beban yang keterlaluan berbanding dengan pecah atau hancur. Sebilangan besar persatuan bar ke bahagian dalam bangunan keluli dirancang pada dasarnya untuk membantu beban graviti. Namun, mereka juga memiliki kemampuan yang signifikan untuk menahan beban samping yang disebabkan oleh gegaran angin dan gempa.

7. Penyediaan Tempat Terbuka

Kawasan keluli memberikan teknik kaya dan kaya untuk menyebarkan jarak jauh. Julat keluli yang diperluas dapat membuat susunan terbuka yang luas, ruang dalaman bebas segmen, dengan banyak pelanggan ketika ini meminta kerangka segmen yang tersebar lebih dari 15 meter. Dalam struktur satu tingkat, batang bergerak memberikan jarak yang jelas lebih dari 50 meter. Penyokong atau pengembangan grid dapat meregangkannya hingga 150 meter. Mengehadkan bilangan bahagian menjadikan ruang partisi dan tweak lebih mudah. Struktur pemasangan keluli secara berkala lebih serba boleh, dengan potensi yang lebih menonjol untuk pengubahsuaian yang dapat dilakukan dalam jangka masa panjang, memperluas jangka hayat reka bentuk.

8. Penyediaan Ketersediaan

Penerimaan baja yang meluas menjadikannya mudah ditemui, baik sebagai sebatian kasar dan segmen pra-dibuat. Bahagian yang dibuat selalunya akan dijual secara telus oleh penyedia, yang membolehkan balok dibeli dengan mudah. Oleh kerana itu, organisasi dapat bekerja pada waktu pemotongan yang lebih ketat dan mengakses stok bahagian keluli di mana saja di planet ini. Bahagian keluli dapat diminta ketika rancangan reka bentuk disetujui, menjimatkan masa yang akan dihabiskan dengan gantung agar mereka dapat muncul di laman web ini. Ini memberi peluang tambahan untuk memeriksa anggaran dan menemui kapasiti yang berpatutan.

9. Penyediaan Pembinaan Tinggi

Struktur tinggi, sambungan jarak jauh, dan menara transmisi tinggi merangkumi keluli yang mendasari. Struktur moden hingga jarak 100 pagi boleh dirancang dengan pendakap plat atau pendakap. Sambungan jarak hingga 260.m dibuat dengan sokongan plat. Untuk rentang pendakap, jarak Jambatan antara 200 pagi hingga 300 m telah digunakan.

10. Penyediaan Pembinaan Tinggi

Sifat ringan menjadikan keluli mudah dihantar ke darat dan mengangkat melalui kren, mengurangkan ukuran bahan bakar yang dihabiskan sehingga sampai ke lokasi. Begitu juga, ini dapat menjadikan struktur jauh lebih sederhana untuk dijatuhkan: sebuah bilik stok ProLogic model telah dikerjakan di Heathrow untuk menunjukkan bagaimana lebih daripada 80% keseluruhan reka bentuk dapat digunakan kembali, yang dapat dibongkar dalam sebahagian kecil waktu pusat pengedaran normal akan ambil. Penciptaan balok keluli sebagai bahan asas dan industri pemasangan pakarnya telah mengharapkan bahagian penting dalam peningkatan dunia perindustrian. Begitu juga, ia membantu menjadikan cara hidup tahap tinggi kita dan telah menjelaskan mengapa balok keluli begitu penting? Tanpa keluli asas, reka bentuk landasan kereta api, pembinaan pelantar, pembukaan lombong, peningkatan penyediaan kilang untuk pengumpulan produk, dan penciptaan dan penghantaran tenaga tidak dapat berjalan sampai saat ini ke point we are at today.

  • Structural Composition: The frame of the building can only be strengthened by steel beams. The average building uses 25% of structural steel.
  • Reinforcing columns: these provide strength and stiffness to concrete and form 44% of the steel used in buildings. Steel is best to be combined or to the concrete because it has a similar thermal expansion coefficient and it is relatively cost-effective.
  • Internal structural fittings: for instance, rails, shelving, and stairs are also composed of steel. Steel offers architects more design freedom in colour, texture and shape. Its combination of strength, durability, beauty, precision and malleability gives architects broader parameters to explore ideas and develop fresh solutions. Steel's long spanning ability gives rise to large open spaces, free of intermediate columns or load bearing walls. Its capacity to bend to a certain radius, creating segmented curves or free-form combinations for facades, arches or domes sets it apart. Factory-finished to the most exacting specifications under highly controlled conditions, steel's final outcome is more predictable and repeatable, eliminating the risk of on-site variability. Steel can be assembled quickly and efficiently in all seasons. Components are pre-manufactured off site with minimal on-site labour. A whole frame can be erected in a matter of days rather than weeks, with a corresponding 20% to 40% reduction in construction time relative to on-site construction, depending on a project's scale. For single dwellings, on more challenging sites, steel often allows less points of contact with the earth, reducing the amount of excavation required. Structural steel's lighter weight relative to other framing materials such as concrete enables a smaller, simpler foundation. These efficiencies in execution translate to considerable resource efficiencies and economic benefits, including accelerated project schedules, reduced site management costs and an earlier return on investment. These days, a building's function can change dramatically and rapidly. A tenant may want to make changes that increase floor loads significantly. Walls may need to be repositioned to create new interior layouts based on different needs and space usage. Steel-built structures can cater for such changes. Non-composite steel beams can be made composite with the existing floor slab, cover plates added to the beams for increased strength, beams and girders easily reinforced and supplemented with additional framing or even relocated to support changed loads. Steel framing and floor systems also allow easy access and alterations to existing electrical wiring, computer networking cables and communication systems. Steel sections provide an elegant, cost-effective method of spanning long distances. Extended steel spans can create large, open plan, column free internal spaces, with many clients now demanding column grid spacing over 15 metres. In single storey buildings, rolled beams provide clear spans of over 50 metres. Trussed or lattice construction can extend this to 150 metres. Minimising the number of columns makes it easier to subdivide and customize spaces. Steel-built buildings are often more adaptable, with greater potential for alterations to be made over time, extending the lifetime of the structure. When a steel-framed building is demolished, its components can be reused or circulated into the steel industry's closed-loop recycling system for melt down and repurposing. Steel can be recycled endlessly without loss of properties. Nothing is wasted. Steel saves on the use of natural raw resources since around 30% of today's new steel is already being made from recycled steel. Extensive testing of structural steelwork and complete steel structures has provided the industry with a thorough understanding of how steel buildings respond to fire. Advanced design and analysis techniques allow precise specification of fire protection requirements of steel-framed buildings, often resulting in significant reductions in the amount of fire protection required. Earthquakes are unpredictable in terms of magnitude, frequency, duration, and location. Steel is the material of choice for design because it is inherently ductile and flexible. It flexes under extreme loads rather than crushing or crumbling. Many of the beam-to-column connections in a steel building are designed principally to support gravity loads. Yet they also have a considerable capacity to resist lateral loads caused by wind and earthquakes. Steel's slender framing creates buildings with a sense of openness. Its flexibility and malleability inspire architects to pursue and achieve their aims in terms of exploring distinctive shapes and textures. These aesthetic qualities are complemented by steel's functional characteristics that include its exceptional spanning ability, dimensional stability over time, its acoustic noise dampening abilities, endless recyclability and the speed and precision in which it is manufactured and assembled onsite with minimal on-site labour. Steel's ability to maximise space and internal width with the thinnest shell possible means thinner, smaller structural elements are achievable. Steel beam depths are around half that of timber beams, offering greater usable space, less materials and lower costs compared with other materials. Wall thicknesses can be thinner because steel's strength and excellent spanning capacity means there's no need to build solid, space-consuming brick walls. This can be particularly relevant for heavily constrained sites, where steel's space-saving properties can be the key to overcoming spatial challenges. Steel structures can be significantly lighter than concrete equivalents and require less extensive foundations, reducing the environmental impact of the build. Less and lighter materials means they are easier to move around, reducing transportation and fuel use. Steel pile foundations, if required, can be extracted and recycled or reused at the end of a building's life, leaving no waste material on site. Steel is also energy efficient, as heat radiates quickly from steel roofing, creating a cooler home environment in hot climate areas. In cold climates, double steel panel walls can be well insulated to better contain the heat.