MBBS di Filipina

Setiap satu dari klinik klinikal India membungkuk ke arah Filipina kerana negara ini memberikan persekitaran seperti India. Setiap kali pelajar perubatan memilih untuk belajar MBBS di Luar Negara, terdapat beberapa destinasi dalam senarai mereka seperti MBBS di China, MBBS di Ukraine, dan MBBS di Rusia tetapi salah satunya MBBS di Filipina adalah antara destinasi yang paling disukai oleh pelajar India anda kerana banyak sebab . Tetapi sebelum masuk ke negara ini, calon atau pemohon mesti melakukan kerja penyelidikan yang mencukupi mengenai bangsa tersebut selain sistem persekolahan di Filipina. Artikel ini membolehkan anda mendapat keputusan yang bijak mengenai sistem pendidikan perubatan di Filipina. Oleh itu, nantikan halaman sehingga akhir.

Perbincangan ringkas mengenai Filipina dan pendidikan perubatan di Filipina bagi sesiapa sahaja yang mempunyai idea untuk belajar perubatan di Filipina sangat penting. Artikel ini merangkumi semua perkara penting yang perlu diketahui oleh pelajar sebelum dia melanjutkan pelajaran ke perubatan di sebuah kolej Perubatan Filipina.

Negara

Negara ini adalah negara pulau terbesar ke-5 di planet ini. Negara ini merangkumi banyak pulau yang menakjubkan. Pembentukan landskap adalah unik atau pelik dari banyak negara pulau lain. Akhirnya, Filipina telah dibahagikan kepada beberapa pulau dari laut. Pulau terbesar di antara pulau-pulau tersebut adalah Pulau Luzon. Ibu kota negara ini adalah Manila. Wilayah yang paling ramai penduduknya adalah Kota Quezon, bahagian Metro Manila. Negara ini penuh dengan keanekaragaman hayati dan sangat terkenal kerana pantai tropis, kuil, gunung , dan banyak lagi. Terdapat banyak tarikan pelancong seperti Chocolate Hills of Bohol, Pantai Alona Bohol, Pulau Sangat, Pulau Nacpan, dan banyak lagi.

Iklim

Iklim negara terutama bervariasi yang menyediakan iklim tropika sepanjang tahun. Situasi barometrik negara sangat serupa dengan persekitaran India ini. Oleh kerana Filipina adalah negara yang rentan taufan, negara ini menerima ribut kuat atau berbahaya dari bulan Julai hingga Oktober. Taufan sangat beracun di kawasan timur dan selatan negara ini. Kehangatan negara semakin sejuk sejak bulan Januari tiba. Iklim negara meningkat menjadi musim panas dan lembap sejak bulan Mei muncul.

Pengangkutan

Kerajaan Filipina telah mula memperbaiki infrastruktur negara dalam beberapa dekad terakhir. Sistem pengangkutan negara kurang berkembang kerana pulau-pulau yang pecah dan pengabaian pihak berkuasa ini. Cara pengangkutan jalan raya yang paling terkenal adalah Jeepneys yang ikonik. Jeepneys biasanya dikenali sebagai Jeep atau pengangkutan dan mereka terkenal dengan kerusi gemetar dan kecantikan kitsch mereka. Pengangkutan awam lain yang digunakan adalah basikal roda tiga mekanik seperti kereta Auto. Negara ini juga dapat dihubungkan melalui kereta api, empat jalur kereta api. Negara ini digabungkan dengan baik melalui penyedia feri. Perkhidmatan Pasig River Ferry adalah satu-satunya pengangkutan berasaskan Metro Manila.

Budaya

Cara hidup negara adalah sesuatu yang menjadikan negara ini tidak sama dengan negara lain di bumi. Tamadun Filipina adalah gabungan tamadun moden dan tamadun Sepanyol. Budaya bangsa merangkumi kebiasaan, adab, etika tempat tinggal. Perlembagaan negara menawarkan kebebasan beriman kepada pembayar cukai negara. Sebilangan besar orang menganut agama Kristian dari negara ini. Kehidupan sosial bangsa merangkumi sastera, muzik, tarian , seni. Lagu-lagu tradisional didorong oleh kepercayaan dan adat istiadat. Terdapat pelbagai jenis tarian Filipina termasuk tarian reka bentuk Cordillera, suku, Muslim, desa, dan Sepanyol. Jerrah adalah bentuk tarian yang sangat terkenal dari kawasan cordillera. Tembikar dibuat untuk fungsi memasak iaitu dikenali sebagai Kalinga Pottery.

Bahasa

Pulau ini boleh ditemui di Lautan Pasifik barat. Pada tahun 1987 telah diumumkan bahawa bahasa Filipina adalah bahasa kebangsaan negara ini. Sebaliknya, bahasa Filipina dan Inggeris kedua-duanya akan menjadi ucapan rasmi negara. Bahasa ibunda pelaut adalah Lingua Franca. Filipina adalah negara ketiga berbahasa Inggeris di dunia. Di Sekolah dan Fakulti negara, Bahasa Inggeris dan Filipina kedua-duanya dianggap sebagai kaedah pembelajaran. Dari pertengahan abad kesembilan belas dan kedua puluh di bawah garis panduan Kolonial Sepanyol, wacana Sepanyol digunakan dari sekolah-sekolah. Oleh itu, bahasa Sepanyol menjadi ucapan Revolusi Filipina. Dengan lembut di bawah pekerjaan AS, bahasa Inggeris menjadi bahasa pengantar dari Sekolah.

Makanan

Dari dunia kuliner masakan Filipina bangsa mendapat tempatnya. Negara ini menggabungkan sebilangan besar rasa klasik dan kaedah memasak. Nasi adalah makanan asas masakan Filipina ini. Negara ini tidak hanya mengandung pantai dan pulau-pulau eksotis tetapi juga makanan yang menggoda dan memerah bibir. Orang Filipina peminat hati Adobo ini; ia adalah gabungan daging (daging babi atau ayam), lada, garam, kicap, cuka, bawang putih dan rempah-rempah pedas yang lain. Kenikmatan orang Filipina ini berubah dari Lechon menjadi Chicken Inasal. Kumpulan masyarakat negara sangat terikat dengan makanan jalanan. Filipina sentiasa ditubuhkan untuk melompat untuk khasiat jalan misalnya Balut, Isaw, Helments, kepingan ayam, dan sebagainya Sejak, Filipina mempunyai gigi yang manis bahawa mereka membuat sebahagian besar hidangan gula-gula mereka selepas makan mereka. Oleh kerana negara ini mematuhi iklim tropika, orang Filipina umumnya menyukai padang pasir yang dimasak dengan kelapa dan padi.

Mata Wang

Wang Filipina adalah Piso atau bahkan Pesos, mata wang rasmi negara adalah Pesos. Kod rasmi wang ini adalah PHP . Sejak Jajahan Amerika Syarikat menguasai negara, bahasa Inggeris digunakan untuk wang negara. Dari duit syiling Pra-Kolonial bahawa negara ini juga dikendalikan oleh sistem Barter. Sistem Barter menimbulkan kesulitan namun menggunakan beberapa perkara sebagai medium perdagangan. Oleh itu, penggunaan sistem ini dilarang di mana saja di planet ini. Kini, wang itu mempunyai wang kertas berwarna-warni yang menakjubkan. Tetapi, ATM boleh didapati di semua bandar besar di negara ini. Wang kertas boleh didapati dalam 6 denominasi seperti 20, 50, 100, 200, 500 dan 1000 Peso.

Faktor utama lain mengenai MBBS di Filipina

Pelajar kesihatan India sentiasa tertarik untuk menganalisis MBBS di Filipina kerana negara ini adalah bangsa yang berbahasa Inggeris. Meneliti MBBS di Filipina mencipta peluang yang sangat baik dalam Kerjaya pelajar penjagaan kesihatan. Pelajar kesihatan India selalu berusaha lebih keras untuk masuk ke India. Mereka ingin menunaikan MBBS di India tetapi tidak dapat memperoleh kerusi di Kolej Perubatan Kerajaan atau di Kolej Perubatan Swasta sehingga mereka pasti dapat memilih negara untuk menganalisis MBBS di Filipina. Pelajar perubatan negara telah dikenali dan disukai dari AS iaitu Amerika Syarikat. Murid-murid yang lulus di kolej perubatan Filipina sangat dituntut dari AS setelah lulus ujian perlesenan iaitu USMLE (Ujian Pelesenan Perubatan Amerika Syarikat).

Sebab utama untuk belajar MBBS di Filipina

  • Kesesuaian Iklim ini kepada Murid India.
  • Oleh itu, pelajar boleh mendapatkan persekitaran dengan mudah.
  • Medium pendidikan atau komunikasi adalah bahasa Inggeris sehingga pelajar tidak perlu mempelajari bahasa baru.
  • Murid-murid berpeluang menunjukkan kefahaman mereka kerana mereka mesti melihat Peperiksaan NMAT sebelum memasuki mana-mana Universiti atau Kolej di Filipina. NMAT adalah ujian wajib yang mesti dilihat tanpa mengira pemohon lulus atau tidak, mereka telah mendaftar di Universiti atau Kolej. Oleh itu calon mendapat nasihat terbaik mengenai program ini .
  • Meneliti MBBS di Filipina Memberi pendedahan kepada murid antarabangsa.
  • Murid mendapat makanan India di asrama dan restoran dengan mudah. Bangsa juga makanan. Pelajar mungkin merasakan cita rasa unik bangsa semasa membuat penyelidikan. Murid mendapat makanan vegetarian India seperti India utara, India selatan dan pelbagai jenis makanan.
  • Pemohon mendapat peluang pekerjaan yang mencukupi di seluruh negara selain di India.

Kelebihan Mempelajari MBBS Di Filipina

  • Harga pengajaran dan kos sara hidup cukup berpatutan di negara ini.
  • Pelajar yang lulus diterima. Jumlah keuntungan dari Filipina mendapat persetujuan antarabangsa.
  • Tidak Perlu Derma di Fakulti atau Kolej Filipina.
  • Setiap Universiti atau Kolej dikenali dan diterima oleh MCI dan WHO masing-masing.
  • Pihak berkuasa negara mengekalkan suasana yang selamat untuk pelajar antarabangsa selain murid persekutuan.
  • Prasarana setiap Kolej atau Fakulti bertaraf dunia dan berbeza antara satu sama lain. Murid-murid tidak boleh kehilangan ini kerana mereka dapat belajar MBBS di Filipina.

Kriteria kelayakan

  • Pelajar harus mencapai usia 18 tahun pada atau sebelum 31 Disember pada tahun kemasukan.
  • Pemohon harus memperoleh 50 peratus dalam aliran ke 12 mereka dari aliran Sains (Matematik, Kimia, dan Biologi) dari CBSE / ISC atau Lembaga Peperiksaan Setara Kondisi alternatif.
  • Calon harus kelihatan dan layak dalam NEET 2020 (strategi Preperation untuk NEET 2020) yang dijalankan oleh NTA. Markah lulus minimum bagi calon kategori umum ialah 134 dan calon kelas ST / SC / OBC adalah 107.