Java digunakan secara meluas dalam pengembangan aplikasi seluler dan web, oleh itu, pengembang dengan pengetahuan tentang Java sebagian besar dan meningkat. Selain itu, permintaan untuk Java juga meningkat dalam pengembangan perangkat lunak. Java direka sedemikian rupa sehingga tidak hanya mudah dipelajari tetapi juga mudah digunakan, menyusun, menulis, debug jika dibandingkan dengan bahasa lain. Java membantu dalam membuat kod yang dapat digunakan kembali. Oleh itu, syarikat yang mengembangkan aplikasi mudah alih dan web ingin mengupah pemaju Java untuk mengembangkan aplikasi yang dapat meningkatkan pengalaman pengguna.

Java digunakan dalam skala besar di seluruh sektor, berikut adalah beberapa domain yang menggunakan Java:

    • Di sektor perbankan untuk menguruskan transaksi
    • Dalam perkhidmatan kewangan di aplikasi pelayan
    • Java digunakan di pasaran saham untuk menulis algoritma untuk membimbing pelabur dengan pelaburan
    • Sebilangan besar aplikasi Android dikembangkan menggunakan Java atau Java API
    • Komuniti penyelidikan dan saintifik menggunakan Java untuk menangani sejumlah besar data

Beberapa teknologi terkini juga menggunakan Java sebagai teras fungsi. Java telah mendapat popularitas yang sangat besar dan juga menyediakan banyak peluang. Terlepas dari domain, Java digunakan dalam skala besar dan perusahaan juga mencari untuk menyewa pengembang Java untuk pengembangan aplikasi. Berikut adalah beberapa ciri penting pengaturcaraan Java.

Kemudahalihan

Kemudahalihan adalah salah satu ciri utama Java kerana dapat dijalankan pada pelbagai sistem operasi. Java adalah platform bebas, ini bermaksud bahawa aplikasi apa pun yang ditulis dalam satu platform dapat dibawa ke platform lain tanpa usaha tambahan.

Keselamatan

Java dianggap sebagai bahasa pengaturcaraan yang aman tanpa penunjuk eksplisit. Lebih-lebih lagi, program yang dikembangkan menggunakan Java berjalan di dalam kotak pasir yang menawarkan perlindungan kepada program dari sumber yang tidak dipercayai. Java juga membantu dalam mengembangkan sistem yang bebas dari virus dan bug. Ia juga menawarkan keselamatan dengan menukar kod menjadi kod bytek yang sukar dibaca oleh manusia.

Berorientasikan Objek

Objek digunakan untuk melakukan semua fungsi di Java, oleh karena itu, dikenal sebagai bahasa berorientasi objek dan semua objek di Jawa memiliki perilaku tertentu. Java juga memberikan dukungan untuk konsep OOP, oleh itu, itu adalah bahasa pengaturcaraan yang popular dan syarikat juga fokus untuk menyewa pengembang Java untuk pengembangan aplikasi yang kuat.

Kuat

Sistem memori yang kuat dalam bahasa pengaturcaraan Java menghilangkan kesalahan dengan memeriksa kod semasa waktu proses. Ia dianggap sebagai bahasa pengaturcaraan yang mantap kerana dengan mudah menangani pelepasan dan peruntukan memori.

Yang disebutkan di atas adalah beberapa ciri penting bahasa pengaturcaraan Java dan merupakan perkhidmatan yang disediakan oleh Java kepada pengaturcara di seluruh industri. Java sebagai bahasa pengaturcaraan terus tetap popular di seluruh sektor dan juga dianggap sebagai salah satu bahasa yang boleh dipercayai oleh pemaju. Oleh itu, syarikat pembangunan aplikasi mudah alih mempertimbangkan untuk menyewa pemaju Java untuk pembangunan aplikasi yang terjamin dan boleh dipercayai.

Java juga banyak digunakan dalam pengembangan aplikasi Android. Berdasarkan laporan Oracle, lebih dari 9 juta pengembang Java di seluruh dunia menggunakan Java sebagai bahasa pengaturcaraan untuk pengembangan aplikasi kerana keserasian, kebolehpercayaan, dan kepraktisannya. Oleh itu, Java adalah salah satu yang paling banyak digunakan dan popular di antara bahasa pengaturcaraan lain.

Kemahiran Diperlukan dalam Java Programmer

Berikut adalah beberapa kemahiran yang diperlukan dalam pengaturcara Java

  • Pertanyaan XSL, XML, dan X
  • Perkhidmatan web berdasarkan Java
  • Teknologi servlet Java
  • Kerangka JSP dan J2EE
  • Pangkalan data Oracle dan kacang Java Enterprise
  • Senibina berorientasikan perkhidmatan

Java dianggap sebagai bahasa pengaturcaraan multi-utas kerana dapat melakukan berbagai tugas pada waktu yang sama dalam program. Sangat mudah untuk disatukan berbanding dengan bahasa pengaturcaraan lain yang memerlukan prosedur khusus sistem untuk membolehkan multi-utas. Oleh itu, syarikat-syarikat ingin mengupah pemaju dan pakar Java yang dapat mengembangkan laman web dan aplikasi dengan mudah tanpa sebarang kesalahan dan juga memastikan keselamatan aplikasi dan laman web.

Lebih-lebih lagi, dengan alat pengembangan yang kuat seperti Netbeans dan Eclipse Java dianggap sebagai bahasa terbaik untuk mengembangkan perisian. Juga, menjadi mudah untuk membuat pengekodan dalam Persekitaran Pembangunan Bersepadu (IDE) jika pembangun telah mengkodkan DOS Notepad atau Editor. Selain IDE, Java menyertakan alat lain seperti ANT dan Maven untuk mengembangkan aplikasi berbasis Java JConsole, decompilers, dan VisualVM untuk memantau penggunaan timbunan. Java juga dianggap sebagai dokumentasi hebat dengan Javadocs. Javadoc telah terbukti menjadi rujukan yang sangat baik dan juga memudahkan untuk mempelajari bahasa Jawa.

Kelemahan Bahasa Pengaturcaraan Java

Walaupun Java menawarkan pelbagai faedah, ia masih mempunyai beberapa kekurangan. Berikut adalah beberapa kelemahan bahasa pengaturcaraan Java. Syarikat yang merancang untuk mengupah pemaju Java untuk mengembangkan aplikasi berdasarkan bahasa pengaturcaraan Java, mereka harus melalui kekurangannya dan memutuskan dengan sewajarnya.

Ingatan

Memori di Jawa dikendalikan melalui pengumpulan sampah dan setiap kali pengumpul sampah berfungsi, ia mempengaruhi prestasi aplikasi dengan merosakkannya.

Kos Lesen Komersial

Pengguna perlu membayar Java edisi 8 ketika digunakan secara komersial untuk perdagangan, perniagaan, dan produksi. Juga, apabila ada keperluan untuk memperbaiki bug atau kemas kini, pengguna dikenakan berdasarkan jumlah pengguna dan biayanya mungkin sangat tinggi.

Kata kerja di Java Membuat Kod Rumit

Di Jawa, pembangun perlu menggunakan banyak perkataan yang serupa dengan bahasa manusia biasa. Ini bermaksud bahawa pembangun perlu menulis arahan dan pemikiran, ini menjadikan kodnya sangat besar.

Persembahan

Jika dibandingkan dengan bahasa pengaturcaraan lain seperti C dan C ++, Java sangat perlahan. Lebih-lebih lagi, bahasa pengaturcaraan Java memakan memori.

Kesimpulannya

Terlepas dari kekurangannya, mayoritas perusahaan berfokus untuk menggunakan Java sebagai bahasa pengaturcaraan kerana ciri keselamatannya, mudah dipelajari dan digunakan, dan mantap serta mengembangkan aplikasi terbaik dan meningkatkan pengalaman pengguna. Aplikasi langsung dari aplikasi perusahaan hingga aplikasi mudah alih untuk pengguna dikembangkan menggunakan Java. Oleh itu, syarikat pembangunan aplikasi mudah alih yang mengembangkan aplikasi untuk pelbagai sektor ingin mengupah pemaju dan pakar Java untuk mengembangkan dan menggunakan aplikasi terbaik, sehingga meningkatkan pengalaman pengguna.