Apa itu Seni Membakar Kayu?

Pirografi adalah keahlian bebas untuk merancang kayu atau bahan yang berbeza dengan tanda-tanda habis kerana penggunaan terkawal dari item yang dihangatkan, misalnya, poker. Ia disebut pokerwork atau kayu.

Idea Seni Membakar Kayu

Seni dan kerajinan pembakaran kayu telah wujud selama bertahun-tahun dan mudah untuk memulakannya.

Anda boleh segera bermula dengan kit pemula sederhana yang merangkumi alat pembakar kayu dan beberapa petua alat khusus untuk pelbagai kesan.

Walaupun memerlukan tangan dan fokus yang stabil, ia juga merupakan cara yang sangat santai untuk menghabiskan waktu petang.

Keahlian dan keahlian penggunaan kayu, atau disebut pirografi, menggunakan alat yang dihangatkan, seperti besi kimpalan, untuk menggaru pelan dengan halus ke bahagian luar kayu.

Tahap seni apa pun boleh dibuat menggunakan alat pembakar kayu, dari bentuk kayu timbul sederhana hingga potret, kutipan, dan gambar yang lebih maju.

Sekiranya anda dapat melukisnya dengan pena, anda boleh melakukan sesuatu yang serupa dengan dapur kayu.

01. Jenis kayu yang boleh anda gunakan untuk pembakaran kayu

Sekiranya anda mahu reka bentuk anda benar-benar dipamerkan, pilihlah kayu lunak berwarna terang dengan kemasan halus dan bijirin kayu yang minimum.

Beberapa alternatif termasuk: Pokok pinus Aspen Birch Basswood Poplar Kayu harus bersifat, tidak ditangani dengan bahan tambahan atau bahan pembuatan. Cabang dan batang pokok, serta kayu siap, termasuk papan lapis (jika tidak sintetik), adalah permainan yang adil. Walau bagaimanapun, jangan gunakan MDF atau produk kayu komposit lain.

02. Pasir kayu terlebih dahulu

Ya, jika kayu belum licin, pengamplasan adalah disyorkan. Permukaan yang lebih halus, lebih mudah untuk membuat rancangan dengan alat pemakai kayu.

03. Anda mesti mengikut corak

Itu bergantung pada kemahiran anda sebagai artis dan apa yang ingin anda ciptakan.

Terdapat banyak buku yang bagus mengenai corak dan reka bentuk. Dan anda boleh mendapatkan reka bentuk percuma dalam talian. Sentiasa periksa sekatan hak cipta dan kebenaran untuk penggunaan peribadi dan komersial.

Setelah mencetak dengan pencetak komputer rumah anda, pindahkan reka bentuk ke permukaan kayu dengan kertas pelacak agar sesuai dengan ukuran kayu anda.

Ia juga boleh dipindahkan untuk memindahkan gambar pencetak laser dengan seterika panas.

Lukisan tangan bebas mudah: gunakan pensil dan buat. Gunakan pemadam untuk menghilangkan garis yang tidak diingini apabila anda selesai.

04. Jenis alat kerja kayu yang mesti anda gunakan

Ciri-ciri yang perlu dicari:

  • Suis hidup / mati
  • Berdiri untuk memegang pen panas
  • Kawalan suhu | Ini sangat membantu untuk mendapatkan hasil yang diinginkan
  • Pemegang / pegangan yang selesa

Beberapa unit menyertai frill atau anda boleh mendapatkannya secara bebas:

  • Petua gaya - bentuk dan ketebalan yang berbeza
  • Petua abjad - huruf besar dan kecil dalam fon yang berbeza Ini digunakan untuk menekan bentuk ke dalam kayu daripada menggambar.
  • Stensil keluli tahan karat | Gunakan terlebih dahulu dengan pensil; ada yang dibuat untuk mengesan dengan alat kerja kayu.
Bekalan lain
  • Kayu | Kayu lembut yang halus, ringan, dan halus.
  • Perlindungan ruang kerja | Saya menggunakan sekeping papan lapis sebagai asas kerja.
  • Kertas pasir: 320 grit
  • Jubin seramik | Baik sebagai tempat berehat untuk alat log yang hangat.
  • Tang hidung jarum untuk menukar petua alat.
  • Pensil dan pemadam
  • Pindahkan kertas | Untuk memindahkan reka bentuk ke kayu.
Keselamatan (disyorkan)
  • Topeng pernafasan
  • Kipas elektrik
  • Sarung tangan tahan panas
Sealants (pilihan)
  • Poliuretana lutsinar
  • Spray pernis
  • Semburkan poliuretana matt

05. Mendirikan kawasan kerja yang selamat

Pertama, rancangkan projek tersebut agar ruang kerja anda berfungsi dan selamat.

Kabel kuasa alat pembalakan harus dipasang rapat dengan ruang untuk bergerak bebas.

Sediakan tempat untuk merehatkan alat panas semasa anda berehat dan mematikannya jika anda perlu berhenti atau meninggalkan bilik.

Permukaan tahan api seperti jubin seramik adalah asas yang baik untuk alat ini.

Ikuti arahan keselamatan yang disertakan dengan alat dan elakkan daripada terkena bahan mudah terbakar.

Juga, jauhkan anak dan haiwan peliharaan jauh dari zon kerja anda.

Alat seni untuk membakar kayu

Alat yang digunakan dalam seni kayu bakar adalah:

  • Walnut Hollow Creative Versa.
  • Obor butana Dremel 2000 Versa Tip.
  • Tukang Letak Tembok Lenk.
  • Pembakar Razertip berganda.
  • TRUart Tahap 2 Alat Pembakaran Kayu Profesional.

Kit seni membakar kayu

Kit berikut digunakan untuk seni membakar kayu:

  1. Kit alat kayu bakar TRUArt
  2. Pena pembakar kayu dengan pengikis.
  3. Set pen piryrografi Kayu & Kulit TRUArt
  4. Alat Pembakar Kayu Walnut Hollow 5570
  5. Set pena kayu Darice.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

1. Cara membakar seni kayu dengan elektrik

Pembakaran kayu dapat menambahkan elemen unik pada ciptaan kayu anda. Tetapi menggunakan sekumpulan pena pembakar kayu yang sederhana boleh menjadi cabaran melainkan anda mempunyai banyak karya seni (tidak, itu pasti). Penggunaan kayu voltan tinggi adalah kaedah menarik untuk memeriksa aktiviti anda dan menambah sedikit pizazz. Tokoh Lichtenberg memastikan kepingan anda tetap menonjol. Sama ada gambar-gambar itu menjadi tarikan utama karya itu atau hanya aksen terserah kepada anda.

Dalam artikel ini, anda akan belajar mengenai:

  • Risiko
  • Bahan
  • Proses

Saya akan memberitahu anda semua yang saya tahu, tetapi ini bukan sains yang pasti. Setiap kali anda menggantungnya, jangan ragu untuk meneroka jalan yang berbeza dengan pelbagai jenis kayu dan tumpuan dengan selamat. Terlepas dari keakraban anda dengan pembakaran kayu voltan tinggi. Selain itu, baca keseluruhan artikel ini sebelum anda mula menemui ke mana arah tujunya.

Langkah 1: Fahami risikonya

PROJEK INI BERBAHAYA.

Usahakan untuk tidak melakukan usaha ini sehingga anda benar-benar memperhatikan risiko dan langkah-langkah kesejahteraan asas. Individu telah benar-benar dicederakan dan dibunuh dengan melakukan ini.

Sejajar dengan ini, kami menggalakkan anda untuk mengikuti jaminan keselamatan ini:

01 : Jangan membakar diri. Sekiranya sesuatu berlaku, adalah mustahak orang lain untuk menolong anda sekiranya anda terluka.

02 : Letakkan kayu di permukaan bertebat. Ini akan menjamin bahawa kuasa mengalir tepat melalui kayu.

03 : Pakai sarung tangan penebat. Anda secara amnya perlu mengehadkan jumlah yang anda hubungi kakitangan, tidak kira sama ada ia aktif atau tidak, tetapi semasa anda melakukannya, pakai barang pertahanan sekiranya berlaku masalah yang tidak dijangka.

Sekiranya anda mempunyai keadaan perubatan, steg elektrik boleh menjadi berbahaya. Usahakan untuk tidak melakukan tugas ini kecuali jika anda mengetahui bahayanya.

Langkah 2: mengumpulkan bahan

Anggaplah anda tidak banyak berfikir tentang memakan kayu dengan angka Lichtenberg, namun, saya akan menjimatkan ilmunya. Kami akan menjelaskan kitaran dengan cepat di sini sehingga anda memahami apa bahannya, namun, jangan tekankan, saya akan menjelaskannya secara terperinci ketika kita sampai ke kitaran.

001: Transformer Tanda Neon (NST)

NST digunakan untuk memberi voltan tinggi yang penting untuk memakannya di luar kayu. Kekuatan dari satu ujian cuba sampai pada ujian yang lain dan memakan permukaannya ketika berusaha untuk mencari jalan keluar yang mudah.

Voltan tinggi akan menghasilkan lebih banyak cabang dan angka yang lebih menarik, dan amperage yang lebih rendah akan membantu menjaga keselamatan anda.

002: klip buaya

Ini digunakan untuk membantu memindahkan kekuatan ke ujian dan memberi anda sesuatu yang dilindungi untuk ditahan. Ketahuilah bahawa pada voltan tinggi, arus dapat melonjak klip buaya. Inilah sebabnya mengapa sangat mustahak untuk menggunakan langkah-langkah keselamatan yang betul.

003: Penyiasat

Kami menggunakan batang logam yang kami pasangkan ke titik seperti paku tembaga. Dalam beberapa ujian, kami tidak dapat melihat perbezaan dalam pelaksanaan, namun banyak individu menggunakan batang logam.

004: Sarung tangan penebat

Semasa mengurus pemotongan buaya, Kami menggunakan sarung tangan pelindung 12,000 volt sekiranya berlaku sesuatu. Saya dengan penuh semangat mencadangkan agar anda melakukan perkara yang sama. Walaupun mereka tidak selesa, mereka dapat menyelamatkan anda dari kejutan berbahaya.

005: Bahan penyediaan

Anda memerlukan pemanasan pop, sudu besar, cawan anggaran, cawan pengisar. Selain itu, kuas, Kami akan mengesyorkan berus 1.5 ".

006: Bahan pembersih

Anda memerlukan beberapa tuala kertas yang selesa, seperti berus gentian padat dan kertas pasir (di suatu tempat dalam lingkungan 600 dan 1500 kasar).

007: Kayu

Jelas sekali, anda memerlukan bahagian yang anda ingin habiskan. Sebelum anda memakan sesuatu yang menggembirakan yang anda buat, saya akan menemui flotsam dan jetsam dari kayu yang serupa dan menguji pembakarannya untuk memastikan anda menyelesaikan keriput sebelum memanggang dan merobohkan bahagian yang anda buat. Berkenaan dengan kayu, keputusan yang kuat adalah poplar. Sebilangan besar kayu lembut berfungsi dengan baik, tetapi keketatan biji-bijian dan faktor lain dapat mempengaruhi bagaimana kayu bertindak balas terhadap pencampuran dan ketegangan tinggi.

Langkah 3: Sediakan kayu

Kami semakin hampir dengan hasilnya. Tetapi langkah-langkah ini akan menentukan seberapa baik kayu terbakar, jadi ikuti dengan teliti.

0001: Pasir kayu. Apabila dimakan, anda perlu menyekat pengamplasan untuk melindungi perincian gambar. Kekasaran terpulang pada Anda, namun kami biasanya mengiris sekitar 800 kekasaran. 0002: Campurkan larutan. Kayu kering sendiri tidak akan mengarahkan tenaga, jadi kita perlu membuat jawapan konduktif untuk bahagian luar kayu. Campurkan dan pecah 1 sudu penyediaan minuman ringan dalam 1 cawan air suam. Nisbah ini fleksibel, bereksperimen dengan barang sampah anda dan lihat yang terbaik.

0003: Sapukan penyelesaiannya. Dengan larutan sebati sepenuhnya, celupkan berus dan sapukan larutan ke permukaan kayu. Kayu tidak perlu berenang dalam susunan, menerapkannya, menyentuh kayu dengan lembut untuk menelan kelebihan. Biarkan kayu selama 5 minit untuk mengekalkan susunannya. Tidak lama sebelum anda bersedia untuk mengkonsumsi aplikasikan lapisan ringan dari susunan dan hapuskan banyaknya, sekarang ini kami bersedia untuk memakannya!

2. Bagaimana anda melukis seni kayu?

  • Untuk menambah warna pada tungku pembakar kayu, pilihan 24 pen sudah mencukupi untuk keperluan saya, walaupun julat yang lebih besar tersedia. Apabila digunakan, pen ini kelihatan seperti pensil berwarna biasa di atas kertas atau kayu. Walau bagaimanapun, apabila dibasahi dengan alkohol, cat larut di cat. Walaupun pensil berwarna biasa mewarnai permukaan kayu, kaedah yang dijelaskan di sini memungkinkan warna menembusi serat kayu.
  • Warnakan semuanya dengan pensil kering sebelum melembapkannya dengan berus. Untuk mengintegrasikan kayu dengan lebih baik, pilih warna yang kebanyakannya telus, tetapi yang lain lebih suka aplikasi legap dan legap. Setelah menggunakan cat, masukkan sedikit alkohol ke dalam mangkuk kecil dan biarkan berus artis lembut meresap di dalamnya.
  • Mengapa menggunakan alkohol dan bukannya air? Biasanya, pensel cat air memerlukan air, tetapi air meningkatkan butiran kayu. Untuk mengelakkan kesan yang tidak menyenangkan ini, lebih baik menggunakan alkohol gosok dan bukannya air. Sebagai tambahan, pensil cat air putih berfungsi dengan baik untuk menjadikan beberapa warna lebih pastel. Walau bagaimanapun, untuk cat putih yang kuat, akrilik dengan alkohol adalah yang terbaik. Anda boleh menggunakan pen cat cat emas untuk menambahkan sentuhan tepat pada projek tertentu. Namun, pastikan terdapat pengudaraan yang baik ketika menggunakan pensil berwarna beracun.