Forum Ekonomi Dunia (WEF) ,

Forum Ekonomi Dunia (WEF): Apakah Makna Forum Ekonomi Dunia (WEF)?

  • World Economic Forum (WEF) adalah organisasi antarabangsa yang berpusat di Geneva, Switzerland yang setiap tahun bertemu dengan anggotanya untuk membincangkan isu-isu terpenting ekonomi politik global. Ini merangkumi isu politik, ekonomi, sosial dan persekitaran.

    • World Economic Forum adalah organisasi antarabangsa yang berpusat di Geneva yang menganalisis hal ehwal ekonomi politik global.
    • Organisasi ini dibiayai oleh ahlinya sendiri, termasuk pemimpin industri, ahli politik, pemikir dan akademik, serta selebriti dan pihak berkepentingan.
    • Setiap tahun, World Economic Forum mengadakan mesyuarat tahunannya di Davos, Switzerland, dan menarik para pemimpin dan pemikir dunia.

  • World Economic Forum (WEF) dapat didefinisikan sebagai, Woman, yang berpusat di Geneva, Switzerland, adalah sebuah organisasi nirlaba antarabangsa yang mengumpulkan para ahli politik, pemimpin perniagaan dan pendidikan dari seluruh dunia mengenai cara untuk mempromosikan pertumbuhan ekonomi dan sosial, kesihatan dan persekitaran, dan banyak lagi. Untuk membincangkan

Makna Literal Forum Ekonomi Dunia (WEF)

Dunia:

Makna Dunia:
  1. Bumi dengan semua negara, masyarakat dan sumber semula jadi.

  2. Kawasan atau kumpulan negara.

  3. Interaksi manusia dan sosial.

Kalimat Dunia
  1. Dia memainkan peranannya dalam menyelamatkan dunia

  2. Dunia berbahasa Inggeris

  3. Dunia hampir musnah sepenuhnya

Sinonim Dunia

planet, bumi, dunia, masyarakat, sfera, masyarakat tinggi

Ekonomi:

Makna Ekonomi:
  1. Dari segi ekonomi atau ekonomi.

  2. Justifikasi dari segi keuntungan

Kalimat Ekonomi
  1. Dasar ekonomi kerajaan

  2. Banyak organisasi perlu berkembang jika mereka dapat diakses

Sinonim Ekonomi

produktif, menguntungkan, menjana keuntungan, imbuhan, menjana wang, berbuah, bermanfaat dari segi kewangan, menjana wang, menguntungkan, menguntungkan

Forum:

Maksud Forum:
  1. Tempat, pertemuan, atau medium di mana idea dan pendapat dapat ditukar pada topik tertentu.

  2. Mahkamah atau mahkamah

  3. Dataran atau bazar awam (di sebuah kota Rom kuno) yang digunakan untuk gelanggang dan lain-lain.

Kalimat Forum
  1. Ini akan menjadi forum bagi pengguna untuk berkongsi pandangan mereka mengenai penyelidikan perubatan.

  2. Oleh itu, tidak ada yang mempunyai hak mutlak untuk memutuskan mahkamah mana yang akan menyelesaikan pertikaian.

Sinonim Forum

pasar, kehakiman, assizes, synod, conclave, rapat umum, pengadilan, pengadilan, dewan, pengadilan, jemaah, forum, chancery, konvokesyen, perhimpunan, persidangan, tribunal, tempat pertemuan umum, kongres, simposium, diet

Apa itu Forum Ekonomi Dunia (WEF)? Forum Ekonomi Dunia (WEF), yang ditubuhkan di Cologny, Geneva Canton, Switzerland, adalah sebuah organisasi bukan kerajaan antarabangsa yang ditubuhkan pada 24 Januari 1971 oleh Klaus Schwab. Yayasan itu, yang mana 1,000 syarikat dan subsidi kerajaannya, banyak membiayai.

Apa itu Forum Ekonomi Dunia?

Forum Ekonomi Dunia adalah Persatuan Antarabangsa untuk organisasi Awam-Swasta.

WEF

Forum ini menyatukan pemimpin politik, perniagaan, budaya, dan pemimpin lain dalam masyarakat untuk mewujudkan agenda global, serantau, dan industri. Yayasan itu , yang didanai oleh 1,000 syarikat dan subsidi pemerintahnya, melihat misinya sebagai "memperbaiki dunia dengan melibatkan perniagaan , politik, pendidikan dan pemimpin masyarakat lain untuk membuat rancangan global, serantau dan sektoral."

WEF terkenal dengan konvensyen tahunannya pada akhir Januari di Davos, wilayah pergunungan Graub√ľnden, di bahagian timur Alpen Swiss.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Sejarah

  • Forum Ekonomi Dunia (WEF) ditubuhkan pada tahun 1971 oleh Klaus Schwab, seorang profesor perniagaan di Universiti Geneva. Ia pertama kali dinamakan semula sebagai Forum Pengurusan Eropah, mengubah namanya menjadi Forum Ekonomi Dunia pada tahun 1987, dan berusaha untuk memperluas wawasannya untuk memasukkan forum untuk penyelesaian perselisihan antarabangsa.

  • Pada bulan Februari 1971, Schwab menjemput 450 pengarah dari syarikat Eropah Barat ke Persidangan Peraturan Eropah Pertama yang diadakan di Pusat Kongres Davos di bawah naungan Suruhanjaya Eropah dan organisasi perindustrian Eropah, di mana Schwab berusaha memperkenalkan firma Eropah kepada amalan pengurusan Amerika.

  • Mesyuarat kedua Forum Pengurusan Eropah, pada tahun 1972, adalah pertemuan pertama di mana salah satu pembicara di Forum tersebut adalah ketua negara, Presiden Pierre Werner dari Luxembourg.

  • Peristiwa tahun 1973, termasuk kejatuhan mekanisme kadar pertukaran tetap Bretton Woods dan Perang Yom Kippur, menyaksikan persidangan tahunan meningkatkan fokusnya kepada pemerintahan kepada urusan ekonomi dan sosial, dan, untuk pertama kalinya, para pemimpin politik dijemput ke mesyuarat tahunan pada Januari 1974.

  • Pada akhir 2015, jemputan dikeluarkan untuk pasukan WEF 2016 Korea Utara "kerana pertanda baik keluar dari negara ini," kata penganjur WEF. Korea Utara tidak pernah hadir ke WEF sejak 1998. Namun, WEF menolak pelawaan itu pada 13 Januari 2016, setelah ujian nuklear Korea Utara pada 6 Januari 2016, dan membuat pasukan negara itu menerima "sekatan yang ada dan mungkin."

    Walaupun tunjuk perasaan Korea Utara menyebut keputusan dewan WEF "tindakan tiba-tiba dan tidak sopan," jawatankuasa WEF membantahnya kerana "dalam keadaan seperti ini, tidak akan ada kesempatan untuk rundingan antarabangsa."

  • Pada tahun 2017, WEF di Davos menarik banyak perhatian ketika, untuk pertama kalinya, ketua negara dari Republik Rakyat China hadir di resort alpine. Selepas Brexit, pengurusan hasil pertahanan AS dan tekanan yang signifikan terhadap kawasan perdagangan bebas dan perjanjian perdagangan.

  • Pada bulan Julai 2018, Perdana Menteri India, Narendra Modi, menyampaikan keseluruhan ucapan, menjadi ketua pertama kerajaan India yang menyampaikan ucaptama mesyuarat tahunan di Davos. Modi menyebut perhatian terhadap pemanasan global (perubahan iklim), terorisme , dan keamanan sebagai tiga tantangan penting di dunia dan menyatakan keyakinan bahwa mereka dapat mengatasi mereka secara kolektif.

  • WEF 2021 dijadualkan berlangsung pada 17 hingga 20 Ogos di Singapura. Walau bagaimanapun, pada 17 Mei, Majlis dibubarkan; mesyuarat baru akan berlangsung pada separuh pertama 2022 dan bukannya tempat dan tarikh akhir yang akan ditentukan kemudian pada tahun 2021.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Pertubuhan

organisasi

Di ibu pejabatnya di Cologny, WEF juga memiliki kantor di New York, Beijing, dan Tokyo. Pada bulan Januari 2015, ia ditunjuk sebagai NGO dengan "badan global yang lain" oleh Kerajaan Persekutuan Swiss di bawah Akta Negara Tuan Rumah Swiss.

Pada 10 Oktober 2016, WEF mengumumkan pusat Revolusi Perindustrian Keempat yang baru di San Francisco. Menurut WEF, pusat itu "akan berfungsi sebagai platform untuk komunikasi , pemahaman, dan kesan terhadap perubahan ilmiah dan teknologi yang mengubah cara kita hidup, bekerja dan berinteraksi."

Forum Ekonomi Dunia menyatakan bahawa kita tidak memihak dan tidak terikat dengan dasar politik, nasional, atau antarabangsa. Sehingga tahun 2012, keadaan itu berlaku dengan Majlis Ekonomi dan Sosial Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, ketika dibubarkan; berada di bawah arahan Majlis Persekutuan Switzerland. Badan berwibawa sebahagian besar asas kapal.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Aktiviti

Setiap tahun pertemuan wilayah diadakan, memungkinkan komunikasi yang erat antara pegawai bisnis, pegawai pemerintah daerah, dan NGO. Mesyuarat diadakan di Afrika, Asia Timur, Amerika, dan Timur Tengah. The integrasi negara-negara tuan rumah berbeza setiap tahun, tetapi China dan India telah secara konsisten sepuluh tahun sejak 2000.

Pasukan kepemimpinan Pemimpin Global Muda terdiri daripada 800 orang yang dicalonkan oleh penganjur WEF sebagai kepemimpinan semasa, "dari semua wilayah di dunia dan mewakili semua pihak yang berkepentingan dalam masyarakat," menurut organisasi itu. Setelah lima tahun bertunang , mereka dianggap sebagai pelajar yang maju.

Yayasan ini juga menyediakan kumpulan pemikir, menerbitkan pelbagai laporan. Khususnya, "Strategi Strategik" memfokuskan pada pembuatan laporan kompetensi dalam persaingan, risiko global, dan pemikiran situasi.

"Pasukan Kompetitif" menghasilkan senarai laporan ekonomi tahunan (pertama kali diterbitkan dalam kurungan): Laporan Daya Saing Global (1979) mengukur daya saing antarabangsa dan ekonomi; Laporan Teknologi Maklumat Global (2001) menilai daya saing mereka dari segi kecekapan IT mereka.

Laporan Jurang Jantina Global meneliti kawasan ketidakseimbangan antara masyarakat yang sensitif; Laporan Risiko Global (2006) mengkaji risiko global; Laporan Perjalanan dan Pelancongan Global (2007) mengukur persaingan pelancongan dan pelancongan; Laporan Pembangunan Kewangan (2008) bertujuan untuk memberikan pendekatan global yang komprehensif untuk mengukur semua sistem kewangannya dan menetapkan keutamaan untuk penambahbaikan, dan Laporan Perdagangan Penyatuan Perdagangan Global (2008) mengemukakan analisis global mengenai sejumlah besar ukuran yang membuat perdagangan antara negara.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Inisiatif

Kofi Annan memperkenalkan Inisiatif Kesihatan Global pada pertemuan tahunan 2002. Tujuan GHI adalah untuk melibatkan perniagaan dalam perkongsian awam-swasta untuk HIV / AIDS, batuk kering, malaria, dan kesihatan address program .

Inisiatif berbayar global bertujuan untuk melindungi bekalan perubatan dan wabak darurat di dunia dan meneliti vaksin baru untuk penyakit tropis , yang sekarang paling mengancam. Penderma swasta dan awam membiayai projek ini, dengan dana awal $ 460 dari Jerman, Jepun, dan Norway, Yayasan Bill & Melinda Gates, dan Welcome Trust.

Ketua Pegawai Eksekutif memperkenalkan Partnership Against Corruption Initiative (PACI) dari industri kejuruteraan dan pembinaan, tenaga dan logam, dan perlombongan pada pertemuan tahunan di Davos pada Januari 2004. Kira-kira 140 syarikat telah mengikuti program ini.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Majlis Masa Depan Global

Jaringan Majlis Masa Depan bermesyuarat setiap tahun di Emiriah Arab Bersatu dan beberapa kali dalam setahun. Mesyuarat tahunan WEF kedua diadakan di Dubai pada bulan November 2017, di mana 35 majlis berbeza memberi tumpuan kepada isu, industri, atau teknologi tertentu. Pada bulan September 2017, ahli bertemu dengan wakil dan rakan Pusat WEF untuk Revolusi Industri Keempat.

Pada bulan Januari, komen dan cadangan dikemukakan untuk perbincangan lebih lanjut di Forum Ekonomi Dunia Tahunan di Davos-Klosters. Komuniti Pembentuk Global

Komuniti Pembentuk Global, inisiatif Forum Ekonomi Dunia, memilih pemimpin muda di bawah usia 30 tahun berdasarkan pencapaian dan potensi mereka untuk menjadi agen perubahan di dunia. Pembentuk Global sedang membangun dan memimpin institusi bandar mereka untuk menjalankan projek keadilan sosial yang memajukan misi Forum Ekonomi Dunia.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Masa Depan Kerja

Mengenai Masa Depan Kerja, WEF tahun 2020 menetapkan matlamat untuk menyediakan pekerjaan yang lebih baik, akses ke pendidikan tinggi, dan kemahiran untuk 1 bilion orang pada tahun 2030. The Great reset

Pada bulan Mei 2020, WEF dan Inisiatif Pasar Berkelanjutan Prince of Wales melancarkan "The Great Reset," rancangan lima mata untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi yang berterusan berikutan krisis ekonomi global yang disebabkan oleh wabak COVID-19. "The Great Reset" adalah subjek Mesyuarat Tahunan WEF pada bulan Ogos 2021.

Menurut Pengasas dan Ketua Eksekutif Forum ini, Klaus Schwab, implikasi projek ini adalah mempertimbangkan semula apa yang dikatakan mengenai kapitalisme dan kapitalisme. Walaupun tidak meninggalkan kapitalisme, dia mengusulkan untuk melakukan reformasi dan maju ke aspek lain, termasuk Neoliberalisme dan dasar-dasar pasar bebas. Peranan korporat, cukai, dan banyak lagi perlu dipertimbangkan semula. Kerjasama antarabangsa harus dilindungi serta Revolusi Perindustrian Keempat juga.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Kritikan

Bahagian ini mungkin memberi penekanan yang tidak wajar kepada idea, peristiwa, atau hujah tertentu. Tolong bantu memperbaiki artikel atau bahagian ini dengan mengembangkannya. (November 2020) Alternatif

Sejak pertemuan tahunan Januari 2003 di Davos, Open Forum Davos, yang dianjurkan bersama oleh Persekutuan Gereja Protestan Swiss, yang dihoskan bersama oleh forum Davos, telah membuka perdebatan mengenai perdagangan global dan masyarakat. Forum Terbuka diadakan di sekolah menengah setiap tahun, dihadiri oleh ahli politik kanan dan pemimpin perniagaan. Ia terbuka untuk semua orang awam secara percuma.

Ringkasan Forum Ekonomi Dunia berada dalam sistem "tata kelola pemerintahan" yang baru muncul, di mana pelaku membuat projek dan memikat pihak berkuasa formal dan pemimpin tertinggi untuk memperoleh pengaruh yang besar. Namun, walaupun imejnya sebagai kepercayaan otak eksklusif yang kuat, WEF tidak mempunyai mandat formal untuk melaksanakan kedudukannya.

Soalan lazim

Orang biasanya bertanya banyak soalan mengenai World Economic Forum (WEF). Kami membincangkan beberapa perkara di bawah:

1. Apa yang WEF lakukan?

Forum Ekonomi Dunia adalah Persatuan Antarabangsa untuk Perkongsian Awam-Swasta. Forum ini menyatukan pemimpin politik, perniagaan, budaya, dan pemimpin lain dalam masyarakat untuk mewujudkan agenda global, serantau, dan industri.

2. Siapa yang menaja Forum ekonomi global?

Penderma swasta dan awam membiayai projek ini, dengan dana awal US $ 460 juta dari Jerman, Jepun, dan Norway, Yayasan Bill & Melinda Gates, dan Welcome Trust.

3. Adakah Davos 2021 berlaku?

Menjelang 2021, ia akan meninggalkan format tradisionalnya untuk memenuhi keperluan wabak ini. Dari 25 Januari hingga 29, hari-hari di mana acara tersebut biasanya berlangsung, Forum akan mengadakan pusingan yang disebut 'Dialos Dialos,' di mana para pemimpin dunia akan berkongsi pemahaman mereka mengenai situasi dunia pada tahun 2021.

4. Apakah forum ekonomi dunia 2021?

Mesyuarat Agung Tahunan ke-51 Organisasi Ekonomi akan diadakan di bawah tema "The Great Reset," yang komited untuk membangun asas-asas kerjasama dan mendesak untuk sistem ekonomi sosial global untuk masa depan yang adil, lestari, dan berdaya tahan.

5. Bolehkah anda menghadiri Forum Ekonomi Dunia?

Forum terbuka tersedia untuk semua orang. Sekiranya anda menjadi tumpuan pada bila-bila masa dalam program ini, anda harus turut serta. Kapasiti dewan adalah terhad, jadi kami sangat mengesyorkan agar anda tiba lebih awal untuk mendapatkan tiket anda. Tiket untuk acara tersebut masih diedarkan 60 minit sebelum setiap sesi.

Kesimpulan Forum yang melibatkan pemimpin perniagaan, budaya, politik, dan masyarakat terkemuka untuk membentuk rancangan global, serantau, dan industri dikenal sebagai Forum Ekonomi Dunia.