Dalam beberapa dekad yang lalu, YOGA telah mengalami pertumbuhan yang luar biasa, di negara-negara di seluruh dunia.

SEJARAH YOGA

Yoga diklasifikasikan ke dalam beberapa kategori berdasarkan disiplin latihan: Hatha, power, Kundalini, dan Ashtanga. Hatha yoga memfokuskan diri pada latihan fizikal seperti latihan pernafasan, meditasi, dan teknik relaksasi, sementara yoga kundalini menumpukan perhatian pada aspek latihan, mental, dan emosi dalam latihan.

Falsafah Yoga

Yoga adalah latihan kuno yang menekankan pada praktik penyelarasan badan, kelenturan, kekuatan, keseimbangan, dan kesatuan yang betul. Tujuan Yoga adalah untuk menyatukan tubuh dan minda melalui meditasi, latihan fizikal, dan pernafasan dalam. Semasa berlatih Yoga, penting untuk fokus pada nafas, merehatkan otot, meningkatkan kekuatan dan kelenturan, memupuk keharmonian batin, mencapai kebijaksanaan batin, dan meningkatkan kesadaran rohani.

Idea Pakar Mengenai Yoga

Diyakini oleh beberapa pakar bahawa yoga dapat membantu meningkatkan kesihatan keseluruhan anda. Kajian menunjukkan bahawa wanita yang kerap melakukan yoga menunjukkan penurunan kanser payudara dan osteoporosis, dan peningkatan kekuatan dan fleksibiliti. Selain itu, yoga membantu mencegah dan merawat penyakit jantung, diabetes gangguan pencernaan, kemurungan, insomnia, sakit sendi, dan juga barah. Kajian juga menunjukkan bahawa yoga bermanfaat untuk mengurangkan tekanan. Sebenarnya, ada bukti bahawa yoga dapat mengurangkan risiko terkena penyakit Alzheimer. Bagi mereka yang menderita kegelisahan dan kemurungan, kajian menunjukkan bahawa yoga telah membantu mengurangkan keadaan ini juga.

Faedah fizikal Yoga

Terdapat faedah fizikal lain untuk berlatih yoga. Walaupun yoga tidak bertujuan untuk merawat penyakit, ia boleh memberi kesan positif kepada kesihatan seseorang.

  1. Yoga meningkatkan peredaran dan saliran limfa, membantu membuang toksin dan sisa dari badan. Ia dapat meningkatkan fleksibiliti dan jarak gerakan, meningkatkan aliran darah dan peredaran darah, dan membantu mencegah kekakuan dan kesakitan.

  2. Ini juga mendorong penurunan berat badan kerana peningkatan penggunaan tenaga dan oksigen yang seterusnya menyebabkan pembakaran kalori.

  3. Latihan fizikal sangat penting untuk kekal cergas. Ia dapat membantu membakar kalori dan mengekalkan berat badan yang sihat sambil meningkatkan metabolisme anda. Yoga juga meningkatkan stamina anda dan mengurangkan kemungkinan anda mengalami kekejangan otot, sakit sendi, sakit belakang, dan keletihan.

  4. Dan yoga telah terbukti dapat meningkatkan kelenturan sendi anda , sehingga memudahkan anda bangun dari lantai. Yoga juga dapat meningkatkan fleksibiliti dan pergerakan anda.

  5. Yoga membantu anda berhubung dengan badan dan minda anda. Ramai orang berpendapat bahawa melakukan yoga membantu mereka tetap tenang dan berpusat.

  6. Kesan menenangkan dari pose, digabungkan dengan teknik pernafasan dalam , mendorong anda untuk merasa berpusat dan landasan. Anda boleh berehat dan membersihkan fikiran. Anda juga belajar untuk memberi tumpuan kepada masa kini dan menumpukan perhatian pada pernafasan dan dunia di sekeliling anda. Mulakan sesi yoga selepas bertafakur.

  7. beberapa pose yoga membantu anda menyedari pemikiran yang mungkin mengganggu fikiran anda, yang membolehkan anda menguasai lebih banyak minda dan badan anda.

  8. Yoga boleh menjadi kaedah yang baik untuk menurunkan berat badan. Semasa menurunkan berat badan, anda akan melihat perbezaan pandangan mental dan penampilan anda. Oleh kerana didapati bahawa yoga mempunyai banyak manfaat kesihatan , adalah pilihan yang bijak untuk menambahkan yoga ke program kecergasan anda . Terdapat banyak studio yoga yang berbeza di kawasan anda, jadi jika anda mencari kelas atau guru, cari yang berdekatan dengan anda.

  9. Selain itu, yoga membantu mencegah dan merawat penyakit jantung, gangguan pencernaan, diabetes, kemurungan, insomnia, sakit sendi, dan juga barah. Kajian juga menunjukkan bahawa yoga bermanfaat untuk mengurangkan tekanan. Sebenarnya, ada bukti bahawa yoga dapat mengurangkan risiko terkena penyakit Alzheimer

RINGKASAN: Diyakini oleh beberapa pakar bahawa yoga dapat membantu meningkatkan kesihatan keseluruhan anda. Kajian menunjukkan bahawa wanita yang kerap melakukan yoga menunjukkan penurunan kanser payudara dan osteoporosis, dan peningkatan kekuatan dan fleksibiliti. .

APA ITU YOGA

Dalam perspektif yang lebih bersejarah, yoga sebenarnya merupakan tradisi kerohanian yang dikembangkan oleh penduduk kuno di Benua India, sejak lima ribu tahun yang lalu. Tujuan utamanya adalah untuk meningkatkan kesedaran rohani dan membiarkan pengamal berhubung dengan dirinya yang lebih tinggi. Sejarah yoga dapat ditelusuri kembali ke berbagai tempat, termasuk Mesir, India, Tibet, dan Amerika Syarikat. Ketika yoga menjadi lebih popular, ia menyebar ke negara-negara lain di seluruh dunia, dengan beberapa studio wujud di Rusia, dan studio lain bahkan dibuka di Timur Tengah.

JENIS YOGA

Yoga memiliki banyak variasi, termasuk ashtanga, power yoga , hada yoga , dan ashtanga vinyasa, juga dikenal sebagai aliran yoga . Dengan populariti yoga meningkat dari masa ke masa, juga mungkin untuk membuatnya berlatih dalam pelbagai jenis pakaian. Beberapa gaya yoga memakai pakaian tradisional, sementara yang lain memilih untuk memakai pakaian yang lebih kontemporari untuk lebih mencerminkan budaya mereka.

YOGA BUDAYA TIMUR & BARAT

Orang Barat sering memandang rendah yoga sebagai sangat tidak berat sebelah, dan sebagai sebahagian daripada budaya Timur, yang tidak berkaitan dengan pandangan orang Barat mengenai kehidupan. Banyak orang Barat cuba meniru gaya hidup yoga, yang tidak mengharuskan mereka mengambil bahagian dalam rutin latihan yang ketat yang sering dilihat dalam tradisi yoga barat. Falsafah yoga Barat seperti menggabungkan pose dalam rejim latihan. Gaya timur lebih tenang dan tenang dan fokusnya adalah pada kesatuan dengan semangat

HIDUP AKTIF DENGAN YOGA

Banyak orang yang mencari gaya hidup yang lebih aktif datang untuk menerapkan gaya yoga yang melibatkan latihan fizikal, seperti Ashtanga, Power Yoga, Hot Yoga. Gaya ini, berbanding yoga tradisional, tidak mengharuskan anda mendapatkan jadual yang sangat ketat, sehingga anda dapat melakukan yoga pada bila-bila masa yang anda pilih. Sekiranya anda kebetulan bekerja di tempat kerja yang memerlukan anda meluangkan masa percutian, maka anda bebas untuk mengambil cuti dan melakukan yoga pada waktu lapang anda sendiri.

Bolehkah Saya Belajar Yoga di Rumah?

Ketika yoga semakin popular, ada banyak studio yang dibuka di seluruh dunia. Oleh kerana yoga adalah jenis latihan yang mudah dipelajari, juga mungkin bagi pemula untuk belajar yoga di rumah tanpa pergi ke studio. Banyak orang yang menghadapi masalah untuk melakukan yoga di studio merasa lebih mudah untuk melakukan yoga di rumah mereka sendiri , dalam keadaan selesa di rumah mereka sendiri.

Cari Studio yang Baik

Studio yoga mula dibuka di beberapa lokasi di seluruh dunia, jadi anda mesti membuat penyelidikan dan mencari studio yoga di kawasan anda yang akan dapat memenuhi keperluan anda. Sekiranya anda merasa selesa dengan sebuah studio, tanyakan apakah mereka menawarkan kelas yang anda mahukan, dan berapa kos kelas tersebut. Penting juga untuk mengetahui apakah studio itu dilesenkan dan diinsuranskan dengan betul kerana anda tidak mahu menghadapi risiko ketika berlatih yoga.

KELAS YOGA

Pilihan lain yang tersedia untuk anda ialah mendaftar pelajaran yoga di studio. Sekiranya anda tinggal di bandar yang menawarkan kelas yoga, studio mungkin merupakan tempat yang tepat untuk anda kunjungi. Sebilangan besar studio menawarkan kelas ini dengan kos rendah , dan anda mungkin dapat mengikuti kelas yoga secara percuma atau dengan potongan harga. Penting juga untuk anda memahami bahawa kelas diadakan di kelas yang serupa dengan kelas yang anda gunakan untuk kelas biasa.

Bagi sesetengah orang, keputusan untuk menyertai studio sangat sesuai kerana ia membolehkan mereka berlatih sebagai guru yoga. Sekiranya anda berminat untuk menjadi guru yoga, maka tindakan terbaik adalah mencari guru yoga secara dalam talian. di kawasan anda. Beberapa pusat latihan terbaik ditawarkan oleh Ashtanga Yoga School dan Yoga Alliance.

Ringkasan Terdapat juga kelab yoga yang menawarkan pelajaran yoga, jika anda ingin menghadiri mereka, tetapi tidak ingin belajar yoga di studio. Sekiranya anda seorang pemula dan tidak pernah menjadi guru yoga, maka mungkin bagi anda yang terbaik untuk mencari dalam talian dan mencari guru yoga yang mempunyai lebih banyak pengalaman daripada anda. Anda boleh belajar bagaimana menjadi guru yoga dari banyak laman web yang menawarkan pelajaran di lapangan.

Kelebihan Yoga

Yoga adalah satu siri latihan atau latihan fizikal, emosi, mental, dan rohani yang berasal dari awal India. Yoga adalah salah satu daripada enam Āstikas tradisi kerohanian India.

Dipercayai berasal dari India kuno hasil sutra yoga Patanjali ke tanah India dan kemudian menyebar ke seluruh dunia barat. Kata "yoga" itu sendiri berasal dari akar bahasa Sanskrit yang bermaksud "kerjasama" kesatuan.

Apakah faedah fizikal YOGA?

  1. Yoga memfokuskan pada penjajaran fizikal badan, minda, dan semangat. Semasa anda berlatih yoga, anda berusaha untuk mencapai keseimbangan antara minda, badan dan semangat anda untuk mencapai keadaan bahagia.

  2. Ia berkesan untuk pelbagai keadaan perubatan seperti tekanan darah tinggi, penyakit jantung, kemurungan, dan kegelisahan. Juga, ia dapat mengurangkan rasa sakit yang berkaitan dengan arthritis, kolesterol tinggi, sakit kepala migrain, dan bahkan insomnia.

  3. Bagi lelaki dan wanita, yoga didapati meningkatkan kesihatan mental. Ini Bagi mereka yang ingin memperdalam perkembangan rohani mereka, yoga dapat membantu anda mencapai tahap meditasi dan bahkan dapat memberikan pemahaman yang lebih mendalam tentang diri anda.

  4. Kesan positifnya pada minda dan badan telah mengakibatkan banyak orang mengalami peningkatan tenaga, peningkatan fungsi sistem imun dan bahkan meningkatkan kehidupan seks.

  5. Latihan fizikal membantu badan dan minda menjadi lebih sihat dan kuat. Kelebihannya berguna untuk minda dan badan dan dapat membantu mengurangkan atau merawat pelbagai penyakit termasuk sindrom keletihan kronik, barah, asma, diabetes, dan arthritis.

  6. Ia juga dapat mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, strok, dan jenis barah tertentu.

  7. Yoga juga mempunyai manfaat kesihatan kerana memberikan rasa kesejahteraan, kesegaran. Orang yang berlatih yoga sering melaporkan bahawa mereka merasa lebih berkaitan dengan badan mereka dan kurang tertekan kerana rasa kesihatan secara keseluruhan.

  8. Melalui keseimbangan fizikal ini, orang mengalami ketenangan fikiran dan rasa kesejahteraan yang lebih besar. Melalui meditasi, orang belajar mengawal pernafasan dan fokus mereka sendiri, yang membolehkan mereka mengalami keindahan dalaman dan kekuatan tubuh mereka yang sebenarnya.

  9. Sebagai tambahan kepada manfaat kesihatan, yoga dapat membantu sistem kekebalan tubuh dan melawan penyakit dan jangkitan. Pengamal yoga dapat menikmati peningkatan tenaga dan daya hidup, peredaran yang lebih baik, kewaspadaan mental yang lebih baik, tumpuan yang lebih baik, postur yang lebih baik, dan rasa kesejahteraan. Kerana yoga meningkatkan fleksibiliti dan kekuatan, ia dapat memberi manfaat kepada mereka yang menderita radang sendi dan sendi lain, kecederaan kronik, dan kecederaan otot.

  10. Yoga juga dapat melegakan simptom tekanan dan meredakan kemurungan, kegelisahan, kemarahan dan kemurungan serta dapat meredakan ketegangan otot. Latihan yoga juga dikaitkan dengan penurunan berat badan.

  11. Pose yoga juga dapat meningkatkan tidur yang lebih baik, pencernaan yang lebih baik, meningkatkan kelenturan, mengurangkan tekanan darah, meningkatkan aliran limfa, dan membantu pencernaan. Selain menguatkan otot, yoga dapat menghilangkan tekanan dan kegelisahan serta melegakan kekejangan otot, kemurungan dan kegelisahan.

  12. Yoga adalah bentuk senaman yang baik yang senang dan selamat dipelajari dan senang dilakukan di rumah. Pose tidak memerlukan peralatan khas.

  13. Pose juga sangat fleksibel, jadi siapa saja dari semua peringkat usia dan kecergasan dapat belajar melakukan pose yoga. Tidak kira apa alasan anda berlatih yoga, ada pose yang dapat membantu anda. Yoga bayi direka untuk menjadikannya lebih baik untuk anak-anak

  14. Orang menikmati perasaan santai dan tenang setelah bersenam, berlatih yoga juga boleh menjadi cara yang baik untuk melepaskan tekanan anda dan membantu anda tidur lebih lena. Latihan yoga secara berkala akan membantu anda menguruskan tekanan dan meningkatkan tidur anda.

  15. Yoga juga dapat memberikan rasa kesejahteraan, yang dapat memberi kesan positif pada tubuh dan minda anda. Dengan melakukan latihan yoga secara teratur, anda dapat mengembangkan dan mengekalkan tubuh dan minda yang sihat.

  16. Yoga dapat menawarkan banyak manfaat kesihatan bagi orang-orang dari pelbagai lapisan masyarakat. Ia mudah dilakukan, murah, menyenangkan, meningkatkan rasa kesejahteraan, meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan anda dan merupakan kaedah terbaik untuk mengurangkan tekanan.

  17. Manfaat lain yang ditawarkan oleh yoga adalah kemampuannya untuk merehatkan dan menguraikan tubuh fizikal. Dengan melakukan senaman melalui pergerakan fizikal, tubuh fizikal terpaksa melepaskan pelbagai tekanan yang boleh menyebabkan ketidakselesaan dan / atau kesakitan. Dengan melakukan aktiviti ini, seseorang dapat menyingkirkan badan mereka dari kesan negatif dari penggunaan yang berpanjangan.

Apakah faedah psikologi semasa berlatih yoga

Terdapat juga faedah psikologi untuk berlatih yoga. Manfaat dari aspek mental dan fizikal seseorang sudah terkenal. Namun, apa yang tidak disedari oleh banyak orang adalah bahawa faedah fizikal juga bermanfaat untuk kesejahteraan mental seseorang.

  1. Dengan berlatih yoga secara teratur, pengamal akan dapat mengalami pelbagai kesan positif. Pengamal yoga akan dapat mengekalkan tahap kesejahteraan mental dan fizikal yang seimbang, sehingga mencapai kesihatan mental dan fizikal yang terbaik.

  2. Kajian menunjukkan bahawa seseorang yang selalu melakukan latihan yoga akan mengalami ingatan yang lebih baik. Peningkatan ini adalah kerana otak menjadi kurang rentan terhadap kesan penuaan. Selain itu, peningkatan jangka masa ingatan ini dapat dikaitkan dengan latihan yoga, yang membantu menguatkan dan memulihkan sel-sel otak.

  3. Seseorang yang melakukan yoga juga akan melihat peningkatan kekuatan otak. Beberapa kajian menunjukkan bahawa individu yang kerap melakukan yoga menunjukkan peningkatan dalam fungsi mental mereka dan juga mereka yang melakukan senaman secara teratur.

  4. Kesihatan fizikal juga akan bertambah baik. Berlatih yoga secara berkala akan membantu tubuh mengekalkan kesihatan yang baik dan sehingga penurunan berat badan dan daya hidup secara keseluruhan akan menjadi lebih mudah dan konsisten.

  5. Individu yang melakukan yoga sering mengadu tentang beberapa penyakit. Sebilangan besar aduan ini termasuk sakit kepala, masalah pencernaan, sakit belakang, sakit otot, sakit sendi, masalah kulit, kemurungan, masalah ingatan, dan insomnia.

  6. Penting untuk diperhatikan bahawa walaupun ini adalah faedah yang diberikan oleh yoga, masih ada batasan penggunaannya. Sebagai contoh, sesetengah orang tidak boleh mengambil yoga sebagai rawatan penuh untuk penyakit atau keadaan tertentu. Sekiranya anda mengalami penyakit atau keadaan, anda harus mendapatkan nasihat doktor anda sebelum memulakan program yoga. Manfaat besar lain yang diberikan oleh yoga adalah pengembangan disiplin diri. Yoga memupuk rasa disiplin dan kawalan diri dalam diri pengamalnya. Kualiti ini bermanfaat di tempat kerja dan di rumah. Keupayaan untuk mengawal diri dan dorongan seseorang telah terbukti sangat berharga di dunia.

  7. Pengamal yang telah mengembangkan disiplin diri telah menunjukkan peningkatan rasa damai, peningkatan kemampuan untuk berkonsentrasi pada pekerjaan mereka, peningkatan kepuasan kerja, peningkatan prestasi di tempat kerja, dan peningkatan keyakinan diri.

  8. Yoga juga memberi kesan positif pada minda dan kejernihan mental. Oleh kerana penekanan pada minda dan alam mental, seseorang yang kerap berlatih yoga dapat menikmati rasa kesejahteraan yang melampaui kesan positif biasa dari latihan biasa. Pengamal yoga dapat mengetahui keadaan yang lebih fokus ketika mereka berlatih yoga.

Soalan Lazim

Berikut adalah beberapa persoalan penting yang ditanyakan orang

1. Apakah maksud sebenar yoga?

Kata yoga berakar pada istilah Sanskrit "yuj" yang bermaksud penyatuan. Yoga pada dasarnya adalah usaha untuk berhubung dengan diri sendiri.

2. Apakah 3 aspek yoga?

Tiga aspek yoga adalah:

  1. Asana
  2. Pranayama
  3. Penumpuan

3. Apakah faedah yoga?

Kelebihan yoga adalah:

  1. melegakan tekanan
  2. menyembuhkan kemurungan
  3. membebaskan seseorang dari insomnia
  4. Mengurangkan berat badan
  5. meningkatkan imuniti
  6. meningkatkan kesihatan kardiovaskular
  7. membantu membina otot
  8. membersihkan sistem tenaga

KESIMPULAN

Penting untuk diperhatikan bahawa yoga bukan sekadar rangkaian latihan fizikal tetapi juga rangkaian aktiviti mental, emosi, dan rohani yang semuanya mempunyai serangkaian faedah dan tujuan mereka sendiri. Manfaat paling umum yang ditawarkan oleh seorang pengamal yoga adalah hakikat bahawa ia membolehkan individu tersebut memperoleh kawalan yang lebih besar terhadap diri dan emosi mereka. Semoga Istilah YOGA jelas.